اخبار سیاسی | اخبار روز | جدید ترین اخبار روز 27 شهریور

تعطیلی مدارس این شهر در هفته اول مهر + جزئیات خبر

خراسان رضوی فرماندار مشهد گفت: بر اساس ابلاغی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است، کلیه مدارس مشهد تا روز پنجم تعطیل و در اختیار اسکان زائران خواهد بود.

تعطیلی مدارس این شهر در هفته اول مهر + جزئیات خبر
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

فرماندار مشهد گفت: بر اساس ابلاغی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است، کلیه مدارس مشهد تا روز پنجم تعطیل و در اختیار اسکان زائران خواهد بود.

محسن داوری امروز، ۲۷ شهریور ماه، در حاشیه افتتاحیه قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای مسلمانان جهان و به ویژه شیعیان در مشهد رخ می‌دهد و تمام عالم نگاهشان به این است که در ایام دهه پایانی صفر برای عزاداری مراسم رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) به شهر مشهد مشرف شوند.

وی عنوان کرد: از این‌رو حدود ۴ ماه است که برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم زمینه‌ای را مهیا کنیم که مشتاقان زیارت امام رضا(ع) بتوانند زیارتی آرام و مناسبی داشته باشند. در همین راستا قرارگاه خدمت با ۱۲ کارگروه و ۴ کمیته ایجاد شد که این کارگروه‌ها و کمیته‌ها وظیفه دارند در تمام بخش‌ها به زائران ارائه خدمت و نواقص را برطرف کنند.

رئیس قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران مشهد خاطرنشان کرد: بنابراین بخش‌های اداری، اجرایی و بخش خصوصی بسیج شده‌اند تا در این روزها بتوان زائران و مهمانان امام رضا(ع) را به خوبی میزبانی کرد.

داوری با اشاره به کمیته‌های این قرارگاه اظهار کرد: این قرارگاه شامل ۴ کمیته از جمله کمیته اسکان و رفاهیات زائر که زیر مجموعه کمیته سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است و معاون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فرماندار مسئولیت آن را بر عهده دارد، کمیته تأمین، تنظیم و نظارت بر بازار است که معاونت توسعه و برنامه‌ریزی عهده‌دار این کمیته است، کمیته‌های زیرساخت و حمل‌ونقل که هم فعالیت حمل‌ونقل بین شهری و درون‌شهری را مدیریت و هم زیرساخت‌هایی که برای موکب‌ها و هیات‌های مذهبی لازم است را مهیا می‌کند و کمیته دیگر نیز کمیته امنیتی است که در ذیل آن معاون امنیتی فرماندار تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته که در ذیل هر کمیته چند کارگروه فعالیت می‌کند که می‌تواند این مهم را رقم بزنند. ما برای اینکه بتوانیم مدیریت صحنه داشته باشیم تمام فعالیت‌ها را به مردم واگذار کردیم و تنها در قرارگاهی که ایجاد شده هماهنگی‌هایی صورت خواهد گرفت که در این راستا نیز تمام دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند و مردم را حمایت می‌کنند تا این رویداد مهم رخ دهد.

فرماندار مشهد عنوان کرد: هیات‌های مذهبی توسط شورای هیئات مذهبی مدیریت می‌شوند و ما تمام موکب‌ها و هیات‌ها را از طریق بخش حاکمیتی، اجرایی و خصوصی حمایت می‌کنیم و شورای مذهبی نیز وظیفه مدیریت و ساماندهی آن‌ها را بر عهد دارد.

داوری در خصوص مدیریت ترافیک و محدودیت‌های ایجاد شده در این ایام عنوان کرد: در ۴ مسیر منتهی به حرم توسط تشکل‌های مردمی مقدماتی مهیا شده که افراد ناتوان و کم‌توان با ویلچر به حرم مطهر منتقل خواهند شد. همچنین زائران پیاده‌ای که به شهر مشهد مشرف می‌شوند ساماندهی شده‌اند تا به لحاظ امنیتی و پذیرایی در مسیر سفر حمایت شوند.

رئیس قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران مشهد افزود: همچنین برای اسکان و بازگشت آن‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که بدون هیچگونه نگرانی در مشهد اسکان داشته باشند و در مسیر بازگشت خود نیز با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

داوری خاطرنشان کرد: برای زائرانی که همراه با هیات‌های مذهبی وارد مشهد می‌شوند مقدماتی فراهم شده و مکان‌های عمومی مانند مساجد، حسینه‌ها، مدارس و ... در اختیارشان قرار داده شده است. هیات‌ها می‌توانند در این مکان‌ها مستقر شوند تا هیچ مشکلی در خصوص اسکان نداشته باشند و برای افرادی که به صورت انفرادی و یا خانوادگی به مشهد مشرف می‌شوند ۶۰۰ هزار اقامتگاه در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: این قرارگاه‌ موظف شده‌ است تا پاسخگوی نیاز زائران در حوزه اسکان باشد. در بخش ارزاق و کالاهای اساسی نیز چند کار مهم صورت گرفته است که یکی از این اقدامات تأمین کالا برای تمام ۱۰ روز است که ما هیچ مشکلی در تأمین کالا در طی این چند روز نخواهیم داشت.

داوری ادامه داد: برای توزیع کالا نیز ۵۰۰ واحد صنفی مشخص شده که این واحدهای صنفی مقرر شده که ۱۶ کالا را با قیمت مصوب توزیع کنند، این در حالی است که ناظرین نیز بر این واحدها نظارت خواهند کرد. همچنین ۴ پایگاه در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی ایجاد شده که وظیفه نظارت بر اصناف را بر عهده دارند.

داوری خاطرنشان کرد: در موضوع نان نیز هم سهمیه آرد نانواها را افزایش دادیم و هم اینکه زمان پخت ۸۰۰ نانوایی در سطح شهرستان را از ۵ صبح الی ۲۳ قرار دادیم. برای هیات‌های مذهبی نیز مکان‌هایی مشخص شده است تا تهیه نان به راحتی اتفاق افتد. در مسیر اطراف حرم نیز علاوه بر ۳۰ نانوایی سیار، کیوسک‌هایی برپا شده است که بسته‌بندی نان را انجام می‌دهند تا مشکلی در خصوص توزیع نان نداشته باشیم.

وی اظهار کرد: تمام برنامه‌ریزی‌ها انجام شده تا ظهر ۵ مهر ماه (۳۰ صفر) به گونه‌ای مهیا شده است که زائران می‌توانند بلیت بازگشت خود را از امروز به صورت پیش‌فروش تهیه کنند. البته اگر افراد بلیت برگشت نداشته باشند می‌توانند با ثبت‌نام در لیست انتظار سامانه‌ای که امروز از آن رونمایی خواهد شد، ما را در تامین وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای یاری کنند.  

رئیس قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران مشهد در خصوص اسکان زائران و حجم گسترده‌ای که وارد مشهد می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر مکان‌هایی چون مساجد، حسینیه‌ها و ... مکان‌های دیگری از جمله سالن‌های ورزشی، پارک‌ها و کمپ‌ها هم برای اسکان زائران در نظر گرفته شده است.

داوری بیان کرد: یکی از اقداماتی که انجام شده این است که هر مسجد با همسایگان خود پویشی را ایجاد کرده‌اند تا میزبانی از زائرین را با همکاری مردم انجام دهند و طبق این پویش نیز تعداد زیادی از زائران توسط مردم اسکان داده خواهند شد؛ بر همین اساس پیش‌بینی خاصی در این حوزه صورت گرفته که مشکل خاصی در حوزه اسکان نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس ابلاغی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است، کلیه مدارس مشهد تا روز پنجم تعطیل و مدارس در اختیار اسکان زائران خواهد بود.

فرماندار مشهد در خصوص سفر معاون اول رئیس جمهور به مشهد و تخصیص اعتباری ویژه به مشهد برای دهه پایانی صفر تصریح کرد: طی سفری که جناب مخبر به مشهد داشتند مصوباتی تصویب و قرار شد در جلسه‌ای برای مصوبات در نظر گرفته شده با سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها تفاهم‌نامه امضا شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید