حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان | واریزی حقوق بازنشستگان مهر

افزایش چند میلیونی حقوق بازنشستگان این گروه | واریزی جدید برای این بازنشستگان

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، به‌منظور بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجارب فرهنگیان و بهره‌مندی کامل از مزایای رتبه‌بندی در حقوق بازنشستگی با درنظر گرفتن شرایط و ضوابط مربوط ، بلامانع است.

افزایش چند میلیونی حقوق بازنشستگان این گروه | واریزی جدید برای این بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان هر ساله با تصمیم دولت تغییر می کند و افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان یکی از دغدغه های اصلی بازنشستگان است. حقوق بازنشستگان با نوسان تورم باید تغییر کند و متناسب با آن باید بیشتر شود تا امرار معاش بازنشستگان دچار مشکل نشود . حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش​ حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد. افزایش حقوق بازنشستگان همچنان در بلاتکلیفی است و این نگرانی مستمری بگیران را بیشتر از قبل کرده است.

حقوق بازنشستگان

در بخشنامه‌ای که ماه گذشته، عباس نجار رئیس مرکز منابع انسانی و امور اداری به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرده آمده است:

پیرو بخشنامه ۲۴ اسفند ۹۸ و با عنایت به بند «الف» ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند کارمند خود را با حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و ۳۵ سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بعد از ۳۰ سال بازنشسته کنند، لذا مراتب ذیل جهت اقدام مقتضی ابلاغ می‌شود.

حقوق بازنشستگی فرهنگیان چگونه محاسبه می‌شود؟

شرایط استمرار خدمت در آموزش و پرورش

۲-به استناد ماده ۷۸ قانون استخدام کشوری، میزان حقوق بازنشستگی عبارت است از؛ میانگین حقوق و مزایای مشمول کسور دو سال آخر خدمت مستخدم که به ازای هرسال خدمت مازاد بر ۳۰ سال نیز ۲.۵ درصد به حقوق بازنشستگی افزوده می‌شود.

لذا به‌منظور بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجارب همکاران و بهره‌مندی کامل از مزایای رتبه‌بندی در حقوق بازنشستگی، استمرار خدمت کارکنان صرفاً در واحدهای آموزشی و در پست‌های آموزشی حسب تشخیص و موافقت در کمیته راهبری توسعه مدیریت استان و با در نظر گرفتن شاخص‌ها و ضوابط متعددی از جمله نیاز و ضرورت استان، کارایی، عملکرد و توانایی فرد، عدم وجود مازاد نیرو در رشته شغلی موردنظر و ... بلامانع است.

مزایای رتبه‌بندی برای کدام گروه از بازنشستگان لحاظ می‌شود؟

۲- افرادی که از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ (اجرای قانون رتبه‌بندی) به بعد به‌افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند، از مزایای رتبه‌بندی متناسب با رتبه اکتسابی برخوردار و احکام بازنشستگی آنان برابر مقررات اصلاح خواهد شد.

حقوق بازنشستگان

استمرار خدمت کارکنان مشاغل اداری امکان‌پذیر نیست

٣- به استناد بخشنامه ۲۵ آذر ۹۸ سازمان اداری و استخدامی کشور، استمرار خدمت کارمندان شاغل در مشاغل اداری، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین تر در مشاغل تخصصی و غیرتخصصی با ۳۰ سال سابقه خدمت دولتی و با هر سنی و نیز دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر با ۳۰ سال سابقه خدمت دولتی در صورت تقاضای ذی‌نفع و ۳۵ سال سابقه خدمت دولتی و با هر سنی کمافی‌السابق امکان‌پذیر نیست، لذا از هرگونه مکاتبه در خصوص استمرار خدمت کارکنان مشاغل اداری (دارای پست مصوب سازمانی) خودداری کنید.

۴- لازم به یادآوری است از صدور ابلاغ بازنشستگی به تاریخ سی و یکم در شش‌ماهه اول سال خودداری شود.

بازنشستگان سایر سطوح کارگری در انتظار پرداخت معوقات پنج ماه اول سال هستند؛ این بازنشستگان انتظار دارند مطالبات به زودی پرداخت شود.اعضای کانون عالی بازنشستگان در این رابطه می‌گویند: حتماً مطالبات بازنشستگان قبل از پایان سال پرداخت می‌شود.

با این حال، هنوز زمان دقیق پرداخت مشخص نشده؛ اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان می‌گویند: به‌زودی جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برگزار خواهد شد؛ در این جلسه قطعاً به نحوه پرداخت معوقات پنج ماهه بازنشستگان پرداخته خواهد شد و در ادامه این موضوع به بازنشستگان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حقوق شهریور ماه بازنشستگان تامین اجتماعی طبق جدول اعلامی این سازمان و براساس احکام معتبر در حال پرداخت است. در روزهای اخیر وقفه‌ای دو روزه در پرداخت مستمری‌ها به وجود آمده بود اما در حال حاضر این مطالبات بر اساس افزایش حقوق جدید در حال پرداخت شدن است.

واریز حقوق شهریور ماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مطابق با مصوبه جدید افزایش مستمری‌ها، فردا خاتمه می‌یابد. از حالا به بعد نوبت تسویه ۵ ماه مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان است.

این مطالبه چیست؟ شامل حال چه کسانی می‌شود؟ و نحوه تسویه آن چگونه خواهد بود؟

به دنبال افزایش مجدد مستمری بازنشستگان غیر حداقلی بگیر در مرداد امسال و اعمال این افزایش در ماه شهریور، سازمان تامین اجتماعی بابت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته این افزایش بدهکار شد.

سازمان تامین اجتماعی ۳٫۶ میلیون بازنشسته دارد. در مصوبه جدید، حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت. براین اساس ۱٫۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی ۵ ماه مابه التفاوت طلبکارند.

نحوه احتمالی تسویه مابه التفاوت

هرچند دولت هنوز نحوه پرداخت این بدهی را اعلام نکرده است اما براساس تجربه گذشته و نیز  طبق وعده میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، انتظار می‌رود که این بدهی از ماه بعد به تدریج تسویه شود.

به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی همزمان با پرداخت مستمری مهرماه، مابه التفاوت فرودرین ماه را نیز پرداخت کند.

این اتفاق به ترتیب در ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن تکرار خواهد شد و بدین ترتیب مابه‌التفاوت مربوط به افزایش مستمری‌های ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نیز تا پیش از فرارسیدن ماه اسفند و موعد پرداخت عیدی پایان سال پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان

پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان کشوری

از سوی دیگر به موازات پرداخت‌های تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری از روز گذشته شروع به واریز مستمری بازنشستگان خود کرد.

بنابر اعلام صندوق بازنشستگی پرداخت حقوق کارمندان بازنشسته از روز گذشته آغاز شده و تا پایان امروز تمام ۱٫۶ میلیون مستمری بگیر مطالبات معوقه خود را دریافت خواهند کرد.

در عین حال موضوع افزایش حقوق کارمندان بازنشسته همچنان در حد تصمیم دولت و مجلس برای گنجاندن منابع مالی در لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح است و هنوز هیچ قطعیتی در بین نیست.

با وجود متفاوت بودن وضعیت بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با صندوق بازنشستگی کشوری، هر دو گروه بابت اجرای همسان سازی یا به بیان دیگر متناسب سازی مستمری‌های خود از دولت طلبکارند.

هرچند جنس مطالبات مربوط به متناسب‌سازی این دو گروه با هم متفاوت است اما در مجموع به نظر می‌رسد که دولت هنوز برنامه مشخصی برای تسویه این بدهی ندارد و قصد دارد تا با هر یک از دو گروه در زمان دیگری  (به احتمال زیاد سال ۱۴۰۲) تسویه حساب خواهد کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید