خبر خوش برای خریداران خودرو | کدام خودروها از قرعه کشی حذف می‌شوند؟

بر اساس اعلام مدیرعامل ایران خودرو قرار است دو خودروی جدید از قرعه کشی خارج و وارد بورس کالا شوند. پای کدام خودروها به بورس باز می‌شود؟

خبر خوش برای خریداران خودرو | کدام خودروها از قرعه کشی حذف می‌شوند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

بر اساس اعلام مدیرعامل ایران خودرو قرار است دو خودروی جدید از قرعه کشی خارج و وارد بورس کالا شوند. پای کدام خودروها به بورس باز می‌شود؟

چند وقتی می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده و در مدت چند مدل خودرو و کامیون در بورس عرضه شدند که سرمایه‌گذاران از این عرضه‌ها استقبال بسیار خوبی کردند. حال قرار است دو خودروی تارا و ۲۰۷ در بورس کالا عرضه شوند.

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو شب گذشته گفت:  به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه، فروش خودرو برای ما با زیان است. با عرضه هایما در بورس از ضرر خارج شدیم.

وی تاکید کرد: به‌زودی تارا و ۲۰۷ از قرعه‌کشی خارج شده و در بورس کالا عرضه می‌شود.

مزیت عرضه خودرو در بورس چیست؟

بارها درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا صحبت شده است. اما اگر صحبت‌های شب گذشته مدیرعامل ایران خودرو را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که با عرضه خودرو در بورس کالا زیان کارخانه‌ها نیز کاهش می‌یابد. چرا که خودرو را بدون واسطه و با قیمت نزدیک کارخانه عرضه می‌شوند.

با عرضه خودرو در بورس کالا خریدار و فروشنده سود می‌کنند و دیگری دلالی در میان نیست. یعنی خریدار محصول خود را مستقیم از کارخانه می‌خرد و دیگر سود اضافه‌ای به دلال پرداخت نمی‌کند.

از سوی دیگر با عرضه خودور در بورس، بازار خودرو نیز به تعادل می‌رسد و به نوعی از دست دلالان خارج می‌شود. در حال حاضر نوسان قیمت خودرو در بازار آزاد با واسطه قیمت‌گذاری دلالان است و این افراد به دلخواه، قیمت خودرو را افزایش یا کاهش می‌دهند تا سود مطلوبی کسب‌ کنند.

ورود و جریان نقدینگی به بورس کالا نیز از دیگر مزیت‌های دیگر خودرو در بورس کالا است. به واسطه افزایش عرضه میزان ورود و جریان پول در بورس افزایش می‌یابد و این موضوع در بلند مدت می‌تواند به رشد بازار سرمایه کمک کند.

ثبات اقتصادی از مهم‌ترین مزیت‌ عرضه‌های بورس کالاست. خودرو یکی از محصولات مهم در اقتصاد کشور به حساب می‌آید و افزایش یا کاهش قیمت آن می‌تواند به طور مستقیم روی اقتصاد کشور اثرگذار باشد. به واسطه افزایش عرضه محصولات در بورس کالا، اقتصاد کشور نیز به نوعی به ثبات می‌رسد و کمتر دچار تحولات هفتگی و ماهانه می‌شود.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید