واکسن آنفلوآنزا | فوری: واکسن آنفلوآنزا برای این افراد ضروری شد

فوری: واکسن آنفلوآنزا برای این افراد ضروری شد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی : دکتر طوس کیانی گفت: در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا برای افراد عادی وجود دارد اما اگر افراد در گروه پر خطر قرار نمی‌گیرند نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا نیست.

فوری: واکسن آنفلوآنزا برای این افراد ضروری شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

دکتر طوس کیانی اظهار کرد: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که دستگاه فوقانی تنفس و خود ریه را درگیر می‌کند و ممکن است بیماری در بیماران زمینه‌ای، افراد مسن و دارای سابقه ناراحتی ریوی شدت پیدا کند و آنان نیاز به بستری، تخت های ویژه و آی سی یو داشته باشند و حتی در مواردی باعث مرگ و میر شود.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا بیماری فصلی است که هر سال در نقاط مختلف جهان مشاهده می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر پیک شیوع از ویروس آنفلوانزا در استان همدان نداشتیم اما با شروع پاییز و آغاز فصل سرما شیوع آنفلوآنزا بیشتر می‌شود و هر سال نیز سوش‌های جدیدی باعث ابتلای افراد می‌شود.

مسئول امور بیماری‌های معاونت درمان، بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزا را رعایت حفاظت فردی عنوان کرد و افزود: افراد دارای علائم سرماخوردگی و کرونا باید به پزشک مراجعه کند و به طور معمول بیشتر موارد آنفلوآنزا با استراحت و مصرف مایعات فراوان و استفاده از مسکن های معمولی بدون درمانی خاص بهبود می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه همه افراد مبتلا به آنفلوآنزا نیاز به داروی ضد ویروس ندارند، ادامه داد: پزشکان در مواردی داروهای ضد ویروس تجویز می‌کنند و با تمهیدات در نظر گرفته شده داروهای مورد نیاز به صورت خوراکی شامل قرص و کپسول و شربت در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

دکتر کیانی با اشاره به اینکه واکسن از طریق وزارت بهداشت برای گروههای خاصی به صورت رایگان توزیع می‌شود، گفت: از هفته آینده واکسیناسیون رایگان برای گروههای هدفی که از طرف وزارت بهداشت بر اساس دستورالعمل تعریف شده شروع می‌شود.

وی گروه های هدف واکسیناسیون رایگان آنفلوانزا را شامل کارکنان بیمارستان‌ها و بخش‌های بالینی بیمارستان دانشگاهی یا خصوصی دانست و یادآور شد که در حال حاضر واکسن ایرانی و خارجی در بازار موجود است.

مسئول امور بیماری‌های معاونت درمان، استفاده از واکسن‌های ایرانی چهار ظرفیتی را توصیه کرد و گفت: در حال حاضر واکسن برای افراد عادی وجود دارد اگر افراد در گروه پر خطر قرار نمی‌گیرند نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا نیست.

وی اضافه کرد: در سراسر دنیا واکسن آنفلوآنزا در شهریور و مهرماه تزریق می‌شود البته این موضوع به تغییرات آب و هوایی وشیوع بیماری نیز بستگی دارد.

دکتر کیانی خاطرنشان کرد که تزریق واکسن آنفلوآنزا مشکل ندارد اما در برخی افراد توجه به یکسری هشدارها ضرورت دارد به طور مثال برای بعضی افراد مانند افراد حساس در تزریق‌های قبلی و مراجعین حساس به تخم مرغ باید تحت نظر پزشک واکسن را تزیرق کنند.

وی ادامه داد: واکسن علائمی شبیه بیماری سرماخوردگی ایجاد می‌کند که با مصرف استامینوفن ساده ومایعات رفع می‌شود همچنین تزریق همزمان کرونا آنفلوآنزا ایراد ندارد اما اگر فرد دارای علائم کرونا باید بعد از دو هفته از علائم کرونا واکسن آنفلوآنزا تزریق کند.

این متخصص داخلی، خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوآنزا از ۶ ماهگی به بعد تزریق می‌شود و طبق توصیه‌ها افراد دارای دیابت پیشرفته، بیماری ریوی و افراد بالای ۶۵ سال، خانمهای حامله، بیماران رماتیسمی و مصرف کننده داروی سرکوب‌کننده ایمنی واکسن تزریق کنند اما تزریق واکسن به هیچ عنوان برای همه ضرورت دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید