قرعه کشی خودرو | جدیدترین خبر درباره حذف قرعه کشی خودرو| واگذاری بدون قرعه کشی برای این افراد

جدیدترین خبر درباره حذف قرعه کشی خودرو| واگذاری بدون قرعه کشی برای این افراد

سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از فروش خودروهای شرکت‌های تولید کننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده خبر داد.

جدیدترین خبر درباره حذف قرعه کشی خودرو| واگذاری بدون قرعه کشی برای این افراد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قرعه کشی خودرو بعد از ثبت نام انجام می گیرد. قرعه کشی خودرو دارای شرایط خاصی است و اسامی برندگان قرعه کشی خودرو اعلام  می شود، اما با توجه به حقوق مصرف کننده، طی چند روز آینده لیست اسامی برندگان قرعه کشی خودرو اعلام خواهد شد. در ادامه جزییات نهایی از قرعه کشی خودرو طرح یک پارچه را بخوانید.

جزئیات حذف قرعه کشی خودرو

علیرضا احمدی اظهار کرد: در راستای اجرای بند ف تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 حسب پیگیری‌های مکرر ستاد و جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صمت و خودروسازان، سهم 20 درصدی از قرعه کشی مرحله اخیر خودروهای شرکت‌های تولید کننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یافت.

وی افزود: مشروط به اینکه در هنگام تحویل خودرو جدید خریدار، گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد، این در حالی است که در قانون بودجه 10 درصد خودروهای قرعه‌کشی به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد، بنابراین مصوبه مذکور مشوق مضاعفی برای اسقاط خودرو است.

وی ادامه داد: به‌ این ترتیب افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند و مشمول این طرح خواهند بود، می‌توانند از این پس در طرح فروش خودرو، ثبت‌نام کنند و به شرط برنده شدن کد ثبت‌نامی این افراد، از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت استعلام خواهد شد. چنانچه براساس کد ثبت‌نامی، خودرو فرسوده وجود داشت، منوط بر آنکه تا دو ماه آینده، شخص خودروی خود را اسقاط و گواهی اسقاط را ارائه دهد، خودروی مورد تقاضا، قابل تحویل خواهد بود.

وزیر صمت گفت: محصولات سایپا از قرعه کشی خارج شده اند. در ایران خودرو هم هایما خارج شده و تارا هم به زودی خارج می شود. وی افزود: تا پایان سال قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمی امین وزیر صمت در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد.

از وضعیت صنعت و تولید کشور چه خبر؟

فاطمی امین: مهمترین شاخص در اقتصاد تولید است. طبق گزارش مرکز آمار در ۳ ماهه اول امسال رشد تولید در بخش صنعت ۵.۱ درصد بوده است. در ۵ ماهه اول امسال شاخص تولید در شرکت های صنعتی بورسی ۶.۷ درصد رشد داشته است.

در فولاد ۱۰ درصد، خودروی سواری کامل ۲۸۰ درصد، اتوبوس و ون ۱۴۰ درصد، ظروف ۱۳ درصد رشد تولید داشته ایم. امسال خودروی ناقص کف پارکینگ نداریم.

در روغن نباتی تولید منفی بوده اما در واحدها کمبود نداشتیم و این نشان می دهد پارسال قاچاق می شده است.

میزان مصرف برق در صنایع ۱۳ درصد رشد داشته و این نشان دهنده رشد تولید است.

صادرات ما همیشه به نفت گره خورده بود و همیشه نفت در تراز تجارت خارجی و در بودجه دولت اثر می گذارد. اکنون به جایی رسیدیم که تراز تجارت بدون نفت کشور به صفر نزدیک می شود. در ۶ ماهه اول سال ۲۶ میلیارد دلار واردات و ۲۴ میلیارد دلار صادرات داشته ایم.

بیش از توازن ارزی، قدرت مهم تر است یعنی کالاهایی صادر کنیم که قدرت بیشتری برای ما ایجاد کند، به طور مثال فولاد خام درآمد ایجاد می کند اما قدرت ایجاد نمی کند. باید تمرکز ما صادرات کالاهای دانش بنیان، تجهیزات پزشکی و کاتالیست باشد.

صادرات در۶ ماه اول امسال از نظر ارزشی ۱۳ درصد رشد داشت اما رشد صادارات کالاهای صنعتی ۳۰ درصد بود. صادرات به لحاظ وزنی هم کاهش داشته است. یعنی به تراز تجاری صفر و مبادلات تجاری بدون نفت نزدیک می شویم و کالاهایی صادر می کنیم که ارزش افزوده بیشتر و وزن کمتری دارند.

در خصوص پیمان شانگهای توضیح دهید.

فاطمی امین: یک چهارم کل خشکی های دنیا ،۴۰ درصد جمعیت جوان دنیا، یک سوم رشد اقتصادی جهان و بزرگترین مصرف کننده و تولید کننده انرژی دنیا در این کشورهای عضو شانگهای است و این موارد قدرتی به شانگهای می دهد که تصمیمات آن بین المللی باشد نه منطقه ای.

بعد از اینکه دو بار پیشنهاد عضویت ما در شانگهای پذیرفته نشد امسال پذیرفته شده است. ارتباطات اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی به ما کمک می کند کار را توسعه دهیم. پیشنهاد شد کانال مالی بدون دلار و یورو ایجاد کنیم که مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

اوراسیا هم مهم است و تعرفه ها بین کشورهای عضو صفر است. امسال ۹ دور مذاکره شده و قرار است حداکثر تا یک سال آینده به اوراسیا بپیوندیم.

در حوزه معدن وضعیت به چه صورتی است؟

فاطمی امین: معدن نقطه شروع تولید است در این بخش عقب ماندگی داریم که بیشتر در حوزه شناسایی و اکتشاف ذخائر معدنی است.

ما به درستی کشور را اکتشاف نکرده ایم. ذخائر سنگ آهن برای ۱۵ سال آینده بیشتر اکتشاف نشده است. از مهر پارسال اقداماتی شروع شده و مناطق کشور را به ۳ قسمت تقسیم کردیم و تا سال ۱۴۰۳ باید در مناطق یک و ۲ ذخائر معدنی اکتشاف شود.

باید به سمتی برویم که فرآوری بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر خام فروشی معدنی یک درصد است که معقول است اما به جای شمش فولاد باید ورق صادر کنیم. تمرکز ما این است که کالاهای معدنی تا حد امکان فرآوری و با ارزش افزوده بیشتری صادر شود.

معاون غیر فعالی داریم که باید سریع تر فعال شوند. ۴ هزار معادن غیر فعال داریم اما عمدتا معادن غیر فلزی و معادن مصالح ساختمانی هستند. در دسته اول معادن فلزی تمامی معادن بزرگ به جز یک معدن فعال هستند اما ۵۰ درصد معادن مصالح ساختمانی غیر فعالند.

قرار شد معادن غیر فعال را به مزایده بگذاریم که از شنبه شروع شده و بیش از ۵ هزار پروانه بهره برداری به مزایده گذاشته شده است.

در بحث حقوق دولتی معادن همیشه کمبود هایی وجود داشت. سال گذشته ۱۰ هزار میلیار تومان درآمد این بخش بوده که امسال ۱۹ هزار میلیارد تومان دریافت شد.

با استفاده حداکثری از ظرفیت معادن چه میزان فاصله داریم؟

فاطمی امین : در معادن فلزی مانند مس و سنگ آهن به جز یک مورد معدن غیر فعال به دلیل تخلف ، تمامی معادن فعال هستند و حتی بیش از ظرفیت برداشت دارند. در معادن غیر فلزی مثل سیلیس ۲۰ درصد معدن غیر فعال داریم.

در حوزه مصالح ساختمانی که عمدتا معادن کوچک هستند، غیر فعال زیاد داریم که یکی از پروژه های ما فعال سازی معادن کوچک است.

در حوزه نوسازی و بهسازی ماشین آلات وضعیت چطور است؟

فاطمی امین : در ۶ ماهه اول امسال تولید ماشین آلات معدنی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

۹ پروژه شروع شده که یکی نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی است و همزمان با آن نوسازی و بهسازی ماشین آلات را هم در دستور کار داریم. با همکاری بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی بنگاه های صنعتی تخصیص داده می شود.

در حوزه فولاد ماشین آلات به روز است و حوزه نساجی و دارو نیاز به بازسازی دارد. تمرکز ما بازسازی ماشین آلات واحدهایی است که باعت افزایش کیفیت و کاهش هزینه تولید شود.

در سال ۹۲ برنامه راهبردی وزارت صمت تدوین شد چه میزان ریل گذاری در این بخش انجام شده است؟

فاطمی امین: در آن زمان بنده معاون برنامه ریزی وزیر صمت بودم. در برنامه راهبردی چند کار انجام گرفت و اولویت گذاری شد.

یکی از اولویت های آن سال تمرکز بر ماشین سازی و تجهیزات بود. زمانی قدرت و ارزش افزوده بیشتری خواهیم داشت که ماشین آلات تولید صادر کنیم. متناسب با این اولویت ساختار وزارت خانه را تغییر دادیم و معاونت ماشین آلات و تجهیزات تشکیل شد.

اولویت دوم این برنامه تنظیم گری ، سوم تسهیل گری و چهارم نظارت است.

برای رسیدن به دولت هوشمند تا داخل وزارت‌خانه را تغییر ندهیم اتفاق نمی افتد. در داخل وزارت خانه سامانه پایش طراحی کردیم که تمامی متغیر های کلان حوزه صنعت، معدن و تجارت رصد و بر مبنای آن برنامه ریزی می شود.

به شاخص هایی در مورد فعالیت کسب و کارها می رسیم که به مسئولان وزارت صمت کمک می کند هوشمندانه عمل کنند و متمرکز بر اهداف باشند.

در این سامانه تمام داده هایی که در بخش صمت لازم است حاکمیت بداند داشبورد و منظم می شود. مثلا در بورس کالا قیمت پت چقدر است و روزانه رصد می شود. از طریق همین سیستم، بازار فولاد در سال گذشته تنظیم شده است.

زمانی هوشمند هستیم که ۳ ماهه آینده را پیش بینی کنیم. از بین ۳۰۰ داشبورد سامانه پایش ۱۷۰ داشبورد کامل شده و تا آخر آبان تکمیل می شود. در اقتصاد دانش بنیان باید وزارت خانه دانش بنیان باشد.

سامانه جامع تجارت توسعه پیدا کرده و کامل شده است. به طور مثال کد رهگیری اجرایی شد و امروز ۲۴۰ میلیون قطعه لوازم یدکی کد رهگیری دارند.

دیدگاه خود را ارسال کنید