حقوق کارمندان | حقوق کارمندان واریز | حقوق کارمندان افزایش

افزایش میلیونی حقوق کارمندان از این ماه | واریز میلیونی حقوق کارمندان در راه است

افزایش حقوق از ابتدای مهر ماه امسال برای تمامی کارکنان دولتی که مشمول قانون خدمات کشوری و لشکری می‌شوند، اعمال خواهد شد.

افزایش میلیونی حقوق کارمندان از این ماه | واریز میلیونی حقوق کارمندان در راه است
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 افزایش حقوق کارمندان تایید شد. افزایش حقوق کارمندان می تواند کمک اقتصادی مناسبی برای آنها باشد. افزایش حقوق کارمندان با چالش های بسیاری همراه است. افزایش حقوق کارمندان با افزایش 10 درصدی همراه است. افزایش حقوق کارمندان به منظور افزایش قدرت خرید محقق می شود.

افزایش حقوق از ابتدای مهر ماه امسال برای تمامی کارکنان دولتی که مشمول قانون خدمات کشوری و لشکری می‌شوند، اعمال خواهد شد.

منابع تامین بودجه افزایش حقوق کارمندان دولت مشخص شد.

به نقل از تسنیم،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مصوبات جدید کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: برای شاغلین تمام دستگاه‌ها، چه دستگاه‌هایی که مشمول قانون خدمات کشوری می‌شوند و چه دستگاه‌هایی که مشمول نظام پرداخت هماهنگ می‌شوند، بر اساس سه هزار امتیازی که به این دستگاه‌ها تعلق می‌گیرد، مجموعا حدود یک میلیون تومان (یک میلیون و پنج هزار تومان) به پایه حقوقشان افزوده می‌شود. علاوه بر این موضوع برای شاغلین حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

محسن زنگنه افزود: حقوق بازنشستگان ۹۰۰هزار تومان به‌طور ثابت برای همه افزوده می‌شود به علاوه ۵درصد حقوق‌شان که آن هم طبق جلسه دیروز مجلس افزون بر ۹۰۰هزار تومان اضافه می‌شود. البته حق عائله‌مندی و حق اولاد هم که برای بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند.

جزئیات جدید از افزایش حقوق کارمندان دولت

 زنگنه در پاسخ به این سوال که منابع این افزایش حقوق‌ها از کدام محل تامین می‌شود، گفت: دولت منابع و مصارف امسال را بر اساس ۷۰درصد تحقق پیش‌بینی کرده است، و بر اساس ۷۰درصد منابع، هزینه‌ها را تعدیل کرده است. یک سری منابع هست که دولت پیش‌بینی می‌کند که این منابع بیش از ۷۰درصد محقق شوند. به‌عنوان مثال فروش خودروهای مزایده‌ای که اخیرا انجام شد، یا مورد بعدی حقوق ورودی خودروهای وارداتی که پیش‌بینی می‌شود در سقف ۱۰۰درصد محقق شود، مورد بعدی حقوق معادن است که در طی دو سال گذشته از ۳-۴هزار میلیارد تومان به حدود ۴۵هزار میلیارد تومان رسیده است و در بودجه پیش‌بینی شده است ( که تا الان تحقق آن هم خوب بوده است)، مورد بعدی هم از صرفه‌جویی‌هایی است که دولت در مصارف انجام می‌دهد و اگر دولت مجبور شود که از منابع عمرانی برای افزایش حقوق‌ها کم کند، به دنبال این هستیم که با اجازه‌ای که از رهبری اخذ می‌کنیم، از محل ۴۰درصد صندوق توسعه بخش عمرانی را جبران کنیم.

زنگنه افزود: بنابراین می‌توان گفت بخش عمده‌ی تامین منابع افزایش حقوق‌ها از محل منابع مازاد بر ۷۰درصد است که دولت پیش‌بینی می‌کند بتواند آن را محقق کند. لازم به ذکر است که کل تعهد مالی که افزایش حقوق‌ها برای دولت دارد حدود ۵۰ تا ۵۴هزار میلیارد تومان است.

گفتنی است، ایثارگران فاقد شغل (ایثارگران مشمول ماده ۴۸ قانون خدمات ایثارگران)، یعنی رزمندگان، جانبازان و ایثارگران از کار افتاده، مقرر شد که ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان به آنها پرداخت شود، همچنین کمک معیشت کمیته امداد و بهزیستی هم ۳۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

براساس لایحه جدید دولت قرار است حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری، لشکری و تمام دستگاه‌های اجرایی تا سقف ۲۰ درصد افزایش یابد.

دولت که حقوق کارمندان و بازنشستگان خود را ۱۰ درصد افزایش داده بود، سرانجام بعد از گذشت حدود ۷ ماه لایحه افزایش مجدد حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری را به مجلس ارائه داد که دوفوریت آن تصویب شد و براساس آن حقوق تمام مشمولان قانون خدمات کشوری و نیروهای مسلح تا سقف ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

در حالی این لایحه پس از گذشت هفت ماه به مجلس ارائه شد که بودجه ۹ هزار میلیارد تومانی برای متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت برای امسال در نظر گرفته شده بود اما هنوز اجرا نشده است.

قرار است روز یکشنبه این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار بگیرد تا در مورد جزئیات آن تصمیم‌گیری شود. طبق این لایحه حقوق کارمندان دولت به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و کسانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند مشمول افزایش درصد بیشتر تا سقف ۲۰ درصد می‌شوند.

برای بازنشستگان نیز براساس ضرایب پایه ریالی متفاوت، حقوق افراد از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. بیشترین میزان افزایش در طرح متناسب‌سازی حقوق، برای کارکنان دولت معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

به گفته علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، با توجه به تصویب دو فوریت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در مجلس، این لایحه برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد. آن طور که سلیمی به ایسنا گفته است، کمیسیون برنامه و بودجه تا روز یکشنبه هفته آینده (۲۴ مهر) برای ارائه گزارش خود درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری فرصت دارد و بعد از ارائه گزارش، این لایحه در دستور صحن علنی قرار می گیرد.

این در حالیست که اغلب مواد لایحه افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری در  کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است.

محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  درباره آخرین وضعیت لایحه دوفوریتی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گفت: همه موارد بررسی شده و کلیات تصویب شده شنبه آخرین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه را خواهیم داشت و بعد از آن در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت با در نظر گرفتن منابع مالی این لایحه را ارائه کرده، افزود: این لایحه شامل تمام افرادی می‌شود که از دولت حقوق می‌گیرند از جمله کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری، مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی.

اما چه کسانی مشمول افزایش حقوق می‌شوند؟

لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات را هم در برمی‌گیرد. نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات، کارکنان کشوری و لشکری سازمان انژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار)، بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی هم از این لایحه سود می‌برند.

همچنین کارکنان و بازنشستگان وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانکها و بیمه‌های دولتی مشمول این قانون می‌شوند.

بر این اساس تمام کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های دولتی و اجرایی که شامل قانون خدمات کشوری هستند مشمول افزایش حقوق می‌شوند.

تنها صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری (زیر مجموعه کانون وکلای دادگستری)، کانون سردفتران و دفتریاران که زیر نظر کانون وکلای دادگستری است شامل این افزایش حقوق نمی‌شود.

لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان بعد از تصویب در هیات دولت با قید دو فوریت به مجلس ارسال شد؛ این خبر را سه‌شنبه هفته جاری معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد.

بلافاصله پس از اعلام این خبر، سخنگوی دولت گفت از افزایش ۲۰درصدی حقوق کارمندان خبر داد.

بر اساس برآوردهای انجام شده از جزئیات لایحه دولت، حداقل ۲ میلیون تومان به حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان اضافه می‌شود. این در حالی است که پیش‌تر و در قالب قانون بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۱۰ درصد به حقوق همه کارمندان اضافه شده بود.

علی بهادری جهرمی در گفتگوی تلویزیونی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: لایحه‌ای که به منظور متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و همچنین بازنشستگان عزیز کشوری و لشکری در جلسه مورخ ۶ مهر امسال به تصویب دولت رسید، با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: در این لایحه پیشنهاد شده با توجه به اینکه در قانون بودجه سقفی برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری در نظر گرفته شده، مجوزی برای میزانی افزایش حقوق برای آنها در اختیار دولت قرار بگیرد که تا در صورت صلاحدید مجلس از ابتدای شهریورماه دریافتی کارکنان دولت مقداری افزایش پیدا کند.

روش افزایش حقوق کارمندان

سخنگوی دولت اظهار کرد: برای کارکنان دولت درصد به صورت پلکانی در نظر گرفته شده یعنی کسانی که به نوعی حقوق بگیر پایین حساب می‌شوند، نزدیک ۲۰ درصد افزایش و هرچقدر که بالاتر بیاید درصد کاهش پیدا می‌کند؛ این اقدام در جهت شعار قبلی دولت برای عادلانه سازی پرداخت ها است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: همچنین برای عائله‌مندی و کمک هزینه اولاد نیز در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیشنهاد شده که بتوانیم حق عائله‌مندی و اولاد را افزایش دهیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: در لایحه دولت پیشنهاد شده که امکان این افزایش حقوق از تاریخ یکم شهریور وجود داشته باشد ولی باید ببینیم مجلس با کلیات و جزئیات لایحه موافقت می‌کند یا خیر و شورای نگهبان نیز آن را مورد تأیید قرار دهند، که در صورت تایید بنا به پیشنهاد دولت از تاریخ یکم شهریور می‌شود.

بنا به این گزارش، براساس پیشنهاد دولت افزایش‌های جدید در صورت تصویب مجلس از اول شهریور ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.

براساس این لایحه (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰- و سایر مشمولین جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به‌استثنای مشمولان قانون کار) و (۲۱۰) امتیاز برای اعضاق هیات‌علمی و قضات، ‌با عنوان متناسب‌سازی حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهاق آنان درج می شود.

مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی است. حقوق مشمولین جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۳) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، ‌مبلغ ۹ میلیون ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین در اجرای ماده (۱۶) این قانون کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه توسعه ششم پنج‌ساله ششم و همچنین نیروهاق مسلح، ‌وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، در صورت تصویب مجلس به ترتیب به میزان ۱۰۰ درصد و ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

براساس لایحه پیشنهادی دولت مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور با میزان ۱۰ درصد و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک‌هاق درآمدق (۱) و (۲) و (۳) هستند به میزان ۵ درصد بیشتر افزایش می‌یابد.

دیدگاه خود را ارسال کنید