قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار | قیمت مرغ افزایش

قیمت مرغ کاهش یافت | قیمت مرغ کیلویی چند؟

قیمت مرغ امروز دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد. قیمت مرغ کامل تازه ۵۷هزار و ۵۰۰ تومان است.

قیمت مرغ کاهش یافت | قیمت مرغ کیلویی چند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت مرغ امروز دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد. قیمت مرغ کامل تازه ۵۷هزار و ۵۰۰ تومان است.

قیمت مرغ در ۲ آبان ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار):

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۸۴,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۹۰,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۹۹,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۹۸,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۹۵,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۸۸,۰۰۰

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

۶۷,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۹,۰۰۰

فیله مرغ

۱۲۵,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیتسل بدون آرد

۱۱۰,۲۰۰

جوجه چینی

جوجه کباب بی‌استخوان و بدون بازو ساده

۱۱۲,۲۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

مرغ کنتاکی

دل مرغ پاک کرده

۱۹,۰۰۰

جگر مرغ

۱۸,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۹,۰۰۰

پای مرغ

۹,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۱۱۰,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۸,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه (بسته ۱۰۰۰گرمی)

۹۹,۰۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

۵۷,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته‌بندی بشقابی

تخم‌مرغ بسته‌بندی ۱۵ عددی بسته‌بندی

۴۵,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۲۰ عددی بسته‌بندی

۴۲,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۹ عددی بسته‌بندی

۲۵,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۶ عددی بسته‌بندی

۱۹,۹۰۰

رییس اتحادیه پرنده و ماهی پیش‌بینی کرده با توجه به شرایط عرضه و تقاضا، نوسانی در بازار مرغ رخ ندهد.

چند هفته‌ای است که مرغ از نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان فراتر رفته و تولیدکنندگان به دلایل مختلف، اقدام به افزایش قیمت کردند.‌

اگرچه بنابر وعده معاون اول رییس‌جمهور قرار بود نرخ مرغ تا پایان شهریور اصلاح شود، اما این وعده به رغم گذشت ۲۶ روز از مهر، هنوز محقق نشده است.

 مهدی یوسف خانی افزود: قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم 67 هزار تومان، هر کیلو ران مرغ ۶۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۲۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: قیمت هر کیلو مرغ با کاهش ۳ هزار تومان از ۴۸ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسیده است که اختلاف ۱۵ هزار تومانی با مرغ گرم برای مصرف کننده توجیه اقتصادی دارد. 

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از توزیع روزانه ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تن مرغ در تهران خبر داد.

با توجه به آنکه بازار تهران تعیین کننده قیمت مرغ است؛ برآورد می شود که با افت مصرف مرغ ایام تعطیل در تهران ، قیمت هم کاهش یابد.

بنابر گفته اتحادیه پرنده و ماهی، با توجه به درخواست مرغداران مبنی بر اصلاح قیمت مرغ، موضوع در ستاد تنظیم بازار در حال کارشناسی است، پیش بینی  می شود که تا ۱۰ مهر قیمت جدید اعلام شود.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ به سبب کمبود عرضه به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده است.

آقای مهدی یوسف خانی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان، مرغ گرم در عمده فروشی ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان و در خرده فروشی ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان است.

به گفته او، فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب مقطعی است و برآورد می شود که از ۲۰ شهریور مجدد به نرخ مصوب برسد.

یوسف خانی نرخ کنونی هر کیلو ران مرغ بدون کمر ۶۲ هزار تومان، ران مرغ با کمر ۵۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۱۰ هزار تومان و فیله مرغ را ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت:‌ هم اکنون روزانه ۱۶۰۰ تن مرغ در تهران عرضه می شود، در حالیکه طی هفته های اخیر تا ۱۸۰۰ تن مرغ در روز توزیع می شد که در نتیجه‌ کمبود عرضه و اعلام بار از طرف مرغداران‌ منجر به نوسان قیمت در بازار شده است.

بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، سینه ۱۲۰ هزار تومان، فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان و ران مرغ ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان است.

بنابر گفته اتحادیه مرغداران‌گوشتی، جوجه ریزی در واحدهای مرغداری از ۱۳۰ میلیون قطعه به ۹۰ میلیون قطعه کاهش یافته که این امر بیانگر کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید است.بر اساس گزارش میدانی، قیمت مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) امروز شنبه پنجم شهریورماه ۱۴۰۱ بدون افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، در بازه قیمتی هر کیلو ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان ثابت ماند.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از توزیع روزانه ۱۶۰۰ تن‌مرغ در تهران‌خبر داد.

بنابر آمار اعلامی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ نسبت به اواخر هفته گذشته به دلیل  کاهش عرضه، تا حدودی افزایش داشته است، اما در مجموع قیمت مرغ زنده در دامنه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان در نوسان است.

بنابر گفته رئیس اتحادیه پرنده و ماهی روز پنج شنبه قیمت هر کیلو مرغ گرم در عمده فروشی ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان و خرده فروشی ۵۶ هزار تومان است و برآورد می شود به رغم کاهش عرضه نسبت به روزهای قبل، اما بازهم توزیع نسبت به مصرف بالاتر است که با این وجود مشکلی در بازار نداریم.

در حالی که احتمال می‌رفت قیمت مرغ تحت‌تاثیر افزایش تقاضا در ماه محرم، با افزایش مواجه شود، اما در روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار بوده‌ایم.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر هر کیلو مرغ زیر نرخ مصوب بازار یعنی ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

بر همین اساس، قیمت هر کیلوگرم مرغ به کمتر از ۵۰ هزار تومان در بازار رسیده و بر اساس مشاهدات میدانی در تهران ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد.

همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم میادین میوه و تره‌بار تهران ۴۷ هزار و ۹۰۰ است.

در همین رابطه، رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در اظهارنظری گفته بود: مرغ در بازار به صورت فراوان وجود دارد که تحت تاثیر چنین مساله‌ای ممکن است قیمت مرغ در بازار بیش از قیمت فعلی کاهش پیدا کند.

به گفته مهدی یوسف‌خانی، طی چند وقت گذشته با کاهش قیمت‌ها در بازار مرغ مواجه بودیم و اکنون این کالا با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب در حال فروش است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران نیز در اظهارنظری تازه گفته است؛ سه دلیل عمده برای کاهش قیمت مرغ در بازار وجود دارد. نخست اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده و واقعا تقاضا برای مرغ کم شده است و اکنون عرضه در بازار بیش از تقاضا شده و قیمت ها را پایین آورده است.

حبیب اسداله‌نژاد افزوده است؛ دومین دلیل این‌که بدون توجه به هشدارهای کارشناسی، با اعلام وزارت جهاد کشاورزی جوجه‌ریزی‌ها در ماه‌های اخیر افزایش یافته و به همین دلیل در کنار کاهش تقاضا، باعث انباشت مرغ در ویترین مغازه ها شده است.

وی با اشاره به دلیل سوم کاهش قیمت مرغ، تصریح کرده است؛: در حالی که انباشت مرغ در بازار وجود دارد، شرکت پشتیبانی امور دام هم سرعت عمل لازم برای جمع‌آوری مرغ مازاد ندارد.

حبیب اسداله‌نژاد، نایب رییس انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره قیمت مرغ می‌گوید: مرغداری‌ها هر کیلو مرغ زنده را ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسانند و این نرخ در خرده‌فروشی‌ها نیز نباید بالاتر از ۵۵ هزار تومان باشد.

با نگاهی به قیمت‌های روز جهانی نیز مشخص می‌شود که نرخ هر کیلوگرم مرغ در آرژانتین به عنوان ارزان‌ترین کشور ۱.۳۹ دلار و هنگ‌کنک به عنوان گران قیمت‌ترین ۱۱.۱۷ دلار است و این محصول در کشور همسایه ترکیه ۱.۹۷ دلار و پاکستان ۱.۸۳ دلار است.

با در نظر گرفتن نرخ دلار نیمایی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان درحال‌حاضر نرخ هر کیلوگرم مرغ آرژانتینی ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان و ترکیه‌ای ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان می‌شود که سنخیتی با قیمت‌های یاد شده ندارد.

بر اساس پیگیری‌های انجام شده از انجمن تأمین‌کنندگان فرآورده خام دامی مشخص شد که تعیین نرخ فروش ۱۴ هزار تومانی برای مرغ‌های منجمد وارداتی مربوط به مرغ‌هایی است که ستاد تنظیم بازار در اسفند ۱۳۹۹ مصوب کرده و با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده است.

مرغ؛ هر روز یک قیمت

 افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و ادامه چالش‌های سامانه بازارگاه از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

براین اساس هفته قبل حدود ۴۲ هزار تومان بود همچنان روند افزایشی خود را طی می‌کند و در حال حاضر در برخی نقاط شهر قیمت این کالا به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت تخم مرغ روند افزایشی را طی کرده و در برخی مناطق تا شانه‌ای ۹۰ هزار تومان نیز رسیده است.

در همین زمینه حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان اینکه تولیدکنندگان در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورز خواستار اصلاح قیمت مرغ شدند، گفت: قرارگاه امنیت غذایی قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را ۴۹ هزار تومان اعلام کرده اما قیمت مرغ زنده در بازار هم اکنون بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: در خواست ما از وزیر جهاد این بوده که قیمت تعیین شده در قرارگاه امنیت غذایی برای مرغ زنده، ابلاغ و قیمت مرغ گرم نیز بر این اساس اصلاح و اعلام شود.

نوسان قیمت مرغ از دیگر اقلام پروتئینی بیشتر بوده است.

این کالا که دولت برای هر کیلو گرم آن قیمت ۶۰ هزار تومان تعیین کرده تا مدت‌ها بعد از اعلام این نرخ، زیر قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسید و کاهش تقاضا اجازه رشد قیمت را به آن نمی‌داد، در نتیجه تولیدکنندگان با اتخاذ سیاست کاهش جوجه‌ریزی تلاش کردند از افت بیشتر قیمت در بازار جلوگیری کنند.

در خرداد ماه در میادین میوه وتره‌بار نیز هر روز قیمت جدیدی برای مرغ اعلام می‌شد که از ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان متغیر بود. مشاهدات میدانی نشان می دهد در حال حاضر آخرین قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار حدود قیمت مصوب یعنی ۶۰ هزار تومان است و در صورت قطعه بندی قیمت تا ۷۵ هزار تومان نیز بالا می‌رود.

هر کیلو ران مرغ بدون پوست در حال حاضر بین ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان و هر کیلو سینه مرغ کامل ۷۶ تا ۷۸ هزار تومان قیمت دارد.

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت مرغ هر کیلو حدود ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان رسیده است. این در حالیست که حدود یک هفته پیش قیمت آن در بازه ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان بود.

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: قیمت مرغ از ابتدای هفته افزایش یافته و به کیلویی حدود ۵۵ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه مرغ به اندازه نیاز وجود دارد و هیچ کمبودی در بازار نیست، گفت: با وجود این افزایش قیمت اما هنوز مرغ به قیمت مصوب آن یعنی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان نرسیده و حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان کمتر است و بایستی به قیمت مصوب برسد.

سید جواد ساداتی نژاد گفت: در مورد خرید تضمینی دام زنده یعنی گوشت قرمز نیز همین مسیر در هفته آینده با برداشتن گام‌های موثری پیگیری و محقق خواهد شد.

وزیر کشاورزی گفت: قانون چک مجلس برای درخواست کنندگان وام دامدار کارت با چک برگشتی و لحاظ کردن معوقات  لغو شد تا بتوانند تسهیلات را به سرعت دریافت کنند.

او می‌گوید:  برای ارزیابی وثیقه دوباره تولید کننده نیز وزارت کشاورزی با نامه دستگاه قضایی پرداخت کمترین قیمت کارشناسی را برای دامدار خواستار شد.

به گفته او، دستگاه‌های اداری ذی ربط منطقه ۲۴ ساعته کار پرداخت وام را به دامدار و مرغدار باید انجام دهند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بانک کشاورزی این شهرستان برای پرداخت تسهیلات دامدار کارت فرصت یک هفته ای دارد و وام ها و بدهی قبلی دامدار هیچ ارتباطی به تسهیلات جدید ندارد.

عبور از گردنه حذف ارز ترجیحی در میان و بلند مدت به نفع مردم است

ساداتی نژاد همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: حذف ارز ترجیحی اصلاح بزرگ اقتصادی دولت بود که اگر چه در کوتاه مدت سختی‌هایی به همراه دارد، اما در دوره بلند و میان مدت با عبور از این گردنه به نفع مردم و تولیدکنندگان خواهد بود.

او می‌گوید: اگر ارز ترجیحی حذف نمی‌شد تورم ناشی از آن به شدت از وضعیت کنونی بالاتر بود و دولت امسال به ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز داشت.

به گفته او  در صورت حذف نشدن ارز ترجیحی، تامین آن کار بسیار بسیار سخت و همراه با ایجاد مشکلات و تورم‌های بسیار بسیار عظیم برای مردم بود.

ساداتی نژاد گفت: تولیدکنندگان ما بیشتر اوقات در کف قیمت حتی کمتر از هزینه تمام شده حرکت می‌کنند بطوریکه امروز کار غیرتمندانه تولید کنندگان مرغ، تخم مرغ و دامی ما برای تمام ملت ایران قابل تقدیر است.

او می‌گوید: البته مردم نیز همیشه حامی تولید بودند و این شرایط سخت با همت و غیرت تولید کنندگان و حمایت مصرف‌کنندگان از آن‌ها پشت سر گذاشته و شرایط مطلوبی ایجاد خواهد شد.

به گفته او زمانی یک کشتی سویا با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حساب می‌شد در حالیکه اکنون هزینه یک کشتی سویا هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان با تأمین حجم نقدینگی بسیار بسیار بالا است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تلاش این وزارتخانه برای حمایت از تولید انجام ۲ اقدام تامین سرمایه در گردش به اندازه توان و دوم خرید مازاد از بازار بود.

حبیب اسدالله نژاد با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی که قرار بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای در اختیار تولید‌کنندگان قرار بگیرد، فقط ۳۰ درصد نرخ تمام شده تولید را تشکیل می‌دهد، گفت: با توجه به اینکه شرایط تولید در صورت حفظ نرخ فعلی مرغ و ورود مرغ با ارز نیمایی از اواخر هفته بعد اقتصادی نیست و تولید‌کنندگان در زیان ده خواهند شد، تسهیلات مذکور جنبه حمایتی ندارد و فقط برای جبران زیان می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و مرغدار را مقروض سیستم بانکی نگهدارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: علاوه بر این قرار بود در پرداخت تسهیلات استعلام گرفته نشود و بدهی‌های قبلی به صورت فریز شده باشد اما وزارت جهاد کشاورزی و بانک‌ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند و به همین جهت تولید‌کنندگان نیازمند تسهیلات برای استمرار تولید قادر به دریافت این تسهیلات نیستند.

اسدالله نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از حدود ۱۰ روز آینده مرغ‌هایی که تولید آنها با ارز نیمایی انجام شده وارد بازار خواهند شد، اظهارکرد: با این شرایط نرخ تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ زنده بین نزدیک به ۵٠ هزار تومان است که حدود ۶٠ درصد با نرخ فعلی آن در بازار فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر نرخ عرضه مرغ زنده ۳۰ هزار تومان است، گفت: اگر قیمت‌های بازار واقعی نشود تولید‌کنندگان زیان می‌کنند و تولید مرغ در کشور با آسیب بسیار جدی مواجه خواهد شد.

دولت خرید مرغ مازاد مرغداران را تضمین کرده است

به نقل از بازار، محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص برنامه‌های حمایتی دولت از مرغداران به منظور تداوم تولید، گفت: حوزه تولید گوشت مرغ در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشترین تاثیر را از حذف ارز ترجیحی دریافت کرده است زیرا در گذشته حدود ۸۰ درصد از نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها با استفاده از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تامین می‌شد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۶ برابر شدن قیمت نهاده‌های دامی شرایط را برای تداوم تولید مرغداران دشوار کرده است و دولت باید سرمایه در گردش آن‌ها را تامین کند، ادامه داد:وزیر جهاد کشاورزی دستورات لازم را ابلاغ کرده تا مرغداران بتوانند طی ۴۸ ساعت تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نگرانی دیگر مرغداران قیمت محصول نهایی در بازار با توجه به افزایش هزینه تولید است، عنوان کرد: اتحادیه‌های مرغداران اعلام کرده‌اند که درصورت آزادسازی نرخ ارز قیمت گوشت مرغ باید حدود ۶۰ هزار تومان تعیین شود، دولت برای اطمینان به مرغداران خرید محصول نهایی آنها را تضمین کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از نگرانی مرغداران به حق بوده اما برخی از اقدامات از جمله معدوم سازی جوجه‌های یک روزه غیر اخلاقی است، تصریح کرد: دولت باید در زمینه حمایت از مرغداران در راستای تداوم تولید با قدرت اقدام کند، درحال حاضر اکثریت مرغداران اقدام به جوجه ریزی کرده‌اند.

ایوب فصاحت مدیرعامل میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: امروز نزدیک به ۴۵۰ تن مرغ به میدان بهمن وارد شده که این میزان ورودی بسیار مناسب است.

البته این غیر از حدود صد و سی تنی است که در میدان پیروزی و در میادین دیگر به صورت کامل توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ مصوب مرغ گرم ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: به دلیل تامین مناسب و خریدهای مردم در چند روز گذشته، هم اکنون قیمت عمده مرغ بین ۴۱ هزار تا ۴۴ هزار تومان متغیر است.

او ادامه داد: قیمت خرده فروشی نیز در میدان بهمن به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

آقای حبیب اسداله نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی هم گفت: روزانه هزار تا هزار و ۲۰۰ تن مرغ در تهران و ۷ هزار تن در سطح کشور توزیع می‌شود و حجم توزیع آن در تهران نسبت به قبل تغییری نداشته است. چنانچه مرغی به بازار عرضه نمی‌شود، دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند.

بر اساس اطلاعیه شماره دو ستاد مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، افزایش قیمت کالا‌ها بدون طی فرآیند قانونی ممنوع است و همچنانکه در اطلاعیه شماره یک این ستاد تأکید شد، سازمان‌های تعزیرات و حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مکلف به رصد مستمر بازار و برخورد با هرگونه تخلف هستند و افراد در صورت مشاهده تخلف، می‌توانند موضوع را از طریق سامانه‌های ارتباطات مردمی (شماره‌های ۱۲۴ و ۱۳۵) به نهاد‌های مذکور اطلاع دهند.

قیمت مصوب مرغ حدود ۶۰ هزار تومان اعلام شده ولی به دلیل توافقی که با مرغداران انجام گردید و نهاده ارزان تحویل آنها شده، قرار شد قیمت تدریجی به عدد ۶۰ هزار تومان برسد، بنابراین امروز قیمت میدان بهمن ۳۸ و خرده فروشی ۴۳ هست.

عطاالله حسن زاده عضو هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:  در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، حداکثر قیمت هرکیلوگرم مرغ برای مصرف کننده ۵۹۸۰۰ تومان تعیین شد.

وی افزود: قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۴۰ هزار تومان و مرغ درب کشتارگاه ۵۶ هزار تومان است که این قیمت ها ممکن است بر اساس شرایط بازار تغییراتی داشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور ادامه داد: قیمت ها امروز در بازار ها پایین تر است اما امیداریم که به طور همزمان به تولید کننده و مصرف کننده توجه شود.

یوسف خانی پیرامون نرخ مرغ در بازار اظهارکرد: درسال جاری افزایش قیمتی نداشتیم. مرغ با نرخ مصوب ۲۹ هزار تومان عمده و خرده فروشی ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.وی در ادامه با اشاره به اینکه گرانفروشی در بازار وجود دارد، تاکید کرد: واحد های صنفی نباید خریدی بالای نرخ مصوب داشته باشند و به همین صورت با نرخ بیشتر از ۳۱ هزار تومان است مرغ را به مردم نفروشند.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی با بیان اینکه شاهد گرانفروشی از سوی مرغداران هستیم، اضافه کرد: مرغ داران به نرخ مصوب ۱۹۷۰۰ هزار تومان باید مرغ زنده را به کشتارگاه بدهند تا ۳۱ هزار تومان به‌دست مردم برسداما متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد و شاهد افزایش نرخ از سوی مرغداران هستیم. درحال‌حاضر نرخ‌های بالای ۱۹۷۰۰ به کشتارگاه می‌دهند در نتیجه افزایش نرخ را در کل زنجیره شاهد هستیم که موجب گرانی قیمت تمام شده مرغ می شود و بیش از  ۳۱ هزار تومان به‌دست مردم می‌رسد. علت همان اعتراض مرغداران است.

یوسف خانی با اشاره به اعراض مرغداران اضافه کرد: البته اینکه اعتراض مرغداران در شرایط فعلی درست است یا خیر به عهده جهاد کشاورزی است. اما در هر صورت گرانفروشی از سوی مرغدار، کشتارگاه و خورده فروش باعث افزایش نرخ مرغ می‌شود تا مصرف‌کننده با نرخ مصوب جنس را  خریداری نکند. گرانفروشی در این زنجیره از مرغداری تا رسیدن به‌دست مردم تخلف محسوب می‌شود که باید به آن رسیدگی شود.

وی در خصوص میزان تقاضا مردم در بازار مرغ گفت: بازار به علت ناتوانی مردم در خرید وضعیت مطلوبی ندارد. اما به دلیل گرانی گوشت قرمز و ماهی مردم از ناچاری  به مصرف مرغ  روی آوردند. همچنین نرخ پایین این محصول موجب افزایش تقاضا در این بازار شده است.همچنین نباید از یاد برد  ۳۱ هزار تومان نرخ بسیار پایینی برای این محصول پروتئینی در مقایسه با سایر اقلام است.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در پایان پیرامون عرضه دولتی مرغ اظهارکرد: هنوز تصمیم جدی در  در رابطه با این موضوع و زمان انجام آن صورت نگرفته است. عرضه مرغ دولتی به صورت پلکانی حذف می‌شود. اگر این اتفاق رخ دهد و شاهد نرخ ۸۰ هزار تومان برای مرغ باشیم. اقشار پر درامد این نرخ را پرداخت و اقشار کم درامد ما به التفاوت را به صورت نقدی یا کارتی مانند یارانه ارد از دولت دریافت می‌کنند.

نوع مرغ  قیمت(تومان)

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۴۲,۹۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۴۴,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۴۸,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۴۹,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۴۸,۰۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۴۲,۱۰۰

بال کبابی ساده - بدون نوک بال

۴۲,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۳۳,۴۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۳۷,۳۰۰

فیله مرغ

۶۳۹۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۱۲,۹۰۰

شنیتسل بدون آرد

۵۱,۸۰۰

جوجه چینی

۶۳,۶۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۵۴,۹۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

۴۴,۰۰۰

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

۴۱,۰۰۰

مرغ کنتاکی

۴۰,۱۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۳,۲۰۰

جگر مرغ

۷,۵۰۰

سنگدان مرغ

۱۲,۹۰۰

پای مرغ

۷,۳۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۹۸,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۷۲,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۹۹,۰۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته بندی کیسه ای (پوشش کیسه نایلونی)

۲۰,۹۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۳۱,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته بندی بشقابی

۳۰,۰۰۰

تخم مرغ بسته بندی ۱۵ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۲,۵۰۰

تخم مرغ بسته ۲۰ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۸,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۱۲ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۱۲,۹۰۰

تخم مرغ بسته ۹ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۱۳,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۶ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۹,۹۰۰

ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی را ۴۳,۰۰۰ تومان تصویب کرده است. این در حالی که تا پیش از این قیمت هر شانه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار ۳۶ هزار تومان بود.

در جدول زیر قیمت تخم مرغ دولتی تنظیم بازار امروز شنبه ۳ اردیبهشت  ۱۴۰۱ به صورت کیلویی و بسته بندی ارائه شده است.

توجه داشته باشید قیمت ارائه شده در این جدول مربوط به نرخ مصوب تخم مرغ در میادین میوه و تره بار تهران بوده و در سطح بازار و سوپرمارکتها به مراتب بیشتر است.

قیمت شانه تخم مرغ ۳۰ عددی شناسنامه دار ۴۶,۸۰۰ تومان
قیمت شانه تخم مرغ ۳۰ عددی (تنظیم بازار) ۴۳,۰۰۰ تومان
تخم مرغ بسته ۲۰ عددی ۳۳,۵۰۰ تومان
تخم مرغ بسته ۱۵ عددی ۲۳,۶۰۰ تومان
تخم مرغ بسته ۹ عددی ۱۷,۰۰۰ تومان
تخم مرغ بسته ۶ عددی ۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت هر دانه تخم مرغ امروز
ستاد تنظیم بازار قیمت شانه تخم مرغ را در شانه مقوایی ۴۳,۰۰۰ تومان اعلام کرده است که با تقسیم هر شانه بر ۳۰ عدد، قیمت هر دانه تخم مرغ امروز تقریبا ۱۴۴۰ تومان به دست خواهد آمد.

در بازار آزاد و سوپرمارکت ها قیمت هر دانه تخم مرغ تقریبا ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است.

همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز قیمت ۱۴۴۰ تومان را برای هر عدد تخم مرغ اعلام کرد، اما مرغداران نسبت به این قیمت معترض هستند و حداقل قیمت هر دانه تخم مرغ را ۱۵۰۰ تومان می‌دانند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: اگر تخم مرغ به صورت فله فروخته شود، باید قیمت هزار و ۴۴۰ تومان بر روی هر دانه آن درج شود.

پرویز فروغی کارشناس حوزه دام و طیور در خصوص حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ گفت: مقداری از ارز ترجیحی به بیراهه رفت اما اینکه بگوییم همه آن اینطور بوده است غلط است. نهاده‌های مرغداری ها با این ارز تامین می‌شد و اگر شما ارز ترجیحی را حذف کنید تورم زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: موضوع انحراف چیزی نیست که دولت بخواهد به آن علت ارز ترجیحی را حذف کند. اینکه عده‌ای بخواهند از واردات حمایت کنند باید به فکر مرغداری های داخل نیز باشید. فرض کنید کسی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن نهاده تامین می‌کند اگر ناگهان قیمت نهاده به این میزان افزایش پیدا کند، قیمت مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان خواهد رسید مگر ممکن است با این کار قیمت تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کند؟

نظر به سیاست دولت مبنی بر کنترل قیمت کالاهای اساسی، قیمت مصوب مرغ قطعه بندی و بسته‌بندی شده (۴ تکه) برای مصرف کنندگان اعلام شد.

بر این اساس، ران بدون پوست کمرگیری شده کیلویی ۴۱۷۰۰ تومان، سینه با استخوان بدون پوست ۵۰۴۶۵ تومان، کتف (بازو) ۳۱۸۰۰ تومان، بال ۴۰۲۵۰ تومان، گردن ۱۵۲۵۰ تومان، مخلوط ران و سینه بدون پوست ۴۷,۳۰۰ تومان و مخلوط بال و کتف ۳۵,۱۰۰ تومان نرخ گذاری شده است.

کلیه واحدهای صنفی و شرکت‌های قطعه‌بندی و بسته‌بندی مرغ از تاریخ ابلاغ، موظف به رعایت قیمت‌ها هستند.

همچنین رعایت کلیه الزامات بهداشتی سازمان دامپزشکی در قطعه بندی و بسته بندی همچون گذشته الزامی است.

در این راستا، مقتضی است انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی رعایت این قیمت‌ها را به کلیه واحدهای تحت پوشش انجمن ابلاغ کند.

به دنبال مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کارشناسان زیادی در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند که برخی از آنان موافق اجرای طرح و بسیاری نیز مخالف اجرای آن در شرایط کنونی هستند. موافقان اجرای طرح عنوان می‌کنند که ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد آور و رانت زا بوده و باید هر چه زودتر این سیاست اصلاح شود در مقابل مخالفان می‌گویند در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصاد و معیشت مردم این سیاست باید حفظ شود و دولت ابزارهای نظارتی خود را گسترش دهد.

در همین ارتباط در میزگردی با حضور ارسلان ظاهری بیرگانی، کارشناس اقتصاد راهبردی و سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران به بررسی حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، چالش‌ها و راهکارهای آن پرداختیم.

ارسلان ظاهری گفت: بانک مرکزی در زمینه اصابت یارانه ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ گزارشی منتشر کرده که در این گزارش تورم کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقایسه با کالاهای غیرمشمول از اسفند ۹۶ تا مرداد ۱۴۰۰ مقایسه شده و بر این اساس تورم نقطه‌ای اقلام مشمول ۱۹۰ درصد و اقلام غیرمشمول ۴۳۳ درصد اعلام شده است. بنابراین مشاهده می‌کنید که دلار ۴۲۰۰ تومانی در کنترل نسبی تورم کالاهای اساسی مؤثر بوده است.

همچنین مرغ غذای فقرا است و در حال حاضر پروتئین مردم غالباً از طریق مرغ و تخم مرغ تأمین می‌شود، در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ حداقل ۷۲ هزار تومان خواهد شد و این کالا از سفره بسیاری از مردم حذف می‌شود.

بانک مرکزی در زمینه اصابت یارانه ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ گزارشی منتشر کرده که در این گزارش تورم کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقایسه با کالاهای غیرمشمول از اسفند ۹۶ تا مرداد ۱۴۰۰ مقایسه شده و بر این اساس تورم نقطه‌ای اقلام مشمول ۱۹۰ درصد و اقلام غیرمشمول ۴۳۳ درصد اعلام شده است

در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به خوراک دام، روغن خام، گندم، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص می‌یابد که این موارد نیازهای اساسی کشورند و در واقع دولت گذشته تمام کالاهایی را که امکان آن وجود داشته، به تدریج از شمولیت ارز ۴۲۰۰ تومانی درآورده اما الان به هسته سخت آن رسیده و حذف این کالاهای ضروری از فهرست شمولیت ارز ۴۲۰۰ نیازمند مقدماتی است که فعلاً فراهم نیست. در شرایطی که تورم کشور ۶۰ درصد و تورم مواد خوراکی ۷۴ درصد است، نمی‌توان به اقتصاد شوک وارد کرد و روی آن جراحی انجام داد. توصیه اکثریت اقتصاددانان نیز این است که در چنین شرایطی حداقل تا دو سال باید از وارد آوردن هرگونه شوک به اقتصاد ایران پرهیز کرد و در قدم اول باید تورم را کنترل کرد و بعد به مراحل بعدی فکر کرد.

ظاهری در ادامه درباره قیمت محصولات پروتئینی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عنوان کرد: در این راستا می‌توان مثالی را مطرح کرد؛ یک مرغداری که در هر فصل ۲۵ هزار قطعه جوجه ریزی انجام می‌دهد، حداقل یک میلیارد تومان سرمایه در گردش خصوصاً برای خرید دان مرغ نیاز دارد و با حذف ارز ۴۲۰۰ این نیاز به حدود سه میلیارد تومان افزایش خواهد یافت چراکه قیمت هر کیلو دان مرغ از ۴ هزار تومان به حدود ۱۲ هزار تومان افزایش خواهد یافت و در حال حاضر نگرانی بزرگ این تولید کنندگان این است که چگونه باید این نقدینگی را تأمین کنند و اگرهم دولت بتواند این نگرانی آنان را برطرف کند و آنها بتوانند مرغ ۷۰ هزار تومانی تولید کنند، نگرانی دیگرشان این است که آیا مردم می‌توانند این محصولات گران شده را خریداری کنند؟ دولت اعلام کرده به مردم یارانه نقدی می‌دهد. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی (به جز دارو و گندم) حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به هزینه یک خانواده ۴ نفره در ماه اضافه می‌شود.

سید احمد مقدسی نیز تصریح کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت تمام شده تولید گوساله نر که در حال حاضر ۷۳ هزار تومان است، به ۹۰ هزار تومان می‌رسد ضمن اینکه مردم قدرت خرید نخواهند داشت و تولیدکننده باید محصول خود را دور بریزد همچنین قیمت شیرخام که در حال حاضر ۶,۴۰۰ تومان است، به حدود ۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت کنجاله سویا به ۱۸ هزار تومان، ذرت به ۱۲ هزار تومان و جو به حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد رسید درحالی‌که قیمت خرید تضمینی گندم ۷,۵۰۰ تومان است و با این اتفاق، گندم وارد چرخه خوراک دام می‌شود ضمن اینکه کشاورزان نیز به کشت محصولاتی مانند جو روی می‌آورند چرا که قیمت بالاتری دارد. ضمن اینکه در حال حاضر ما یک تریلی سویا را ۱۰۰ میلیون تومان خریداری می‌کنیم اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این رقم به ۵۵۰ میلیون تومان خواهد رسید و بسیاری از تولیدکنندگان توان تأمین این نقدینگی را ندارند.

اسدالله نژاد قیمت جوجه یک روزه گوشتی را نیز ۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب جوجه ۶ هزار تومان است و تولیدکنندگان همچنان ناچارند که آن را سه هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب خریداری کنند.

قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسید

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از کاهش قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب خبر داد و گفت: ۱۵ روز است که شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد تولیدکنندگان را جمع آوری می کند.

حبیب اسدالله نژاد از کاهش قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ هم اکنون در بازار خرده فروشی بین ۲۷ تا ۳۱ هزار تومان است و بسیاری از مرغداران از حاشیه سود خارج شده و زیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توزیع اینترنتی مرغ منجمد ادامه دارد، افزود: واردات تخم مرغ نطفه دار به کشور نیز در حال انجام است.

اسدالله نژاد تاکید کرد که اگر این روند ادامه یابد با انباشت مرغ در بازار داخل مواجه می‌شویم و مسئولان باید این مساله را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: حدود ۱۵ روز است که شرکت پشتیبانی امور دام به بازار مرغ ورود کرده و مرغ‌های مازاد تولیدکنندگان را جمع آوری می‌کند.

اسدالله نژاد قیمت جوجه یک روزه گوشتی را نیز ۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب جوجه ۶ هزار تومان است و تولیدکنندگان همچنان ناچارند که آن را سه هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب خریداری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای کشور افزود: این مساله منتظر دستور رئیس جمهور است ولی هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نیست به محض اینکه زیرساخت‌ها فراهم شود به طوری که کمترین تبعات را داشته باشد و تولیدکننده و مصرف کننده دچار خسارت نشوند، این کار انجام خواهد شد.

رضا مبصری درباره بازار گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور اظهار داشت: در ماه‌های اخیر با سیاست‌های دولت تولید گوشت مرغ در کشور به ثبات رسیده و الان هم تولید رو به افزایش است.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رویکرد کلی نمایندگان در خصوص ارز ترجیحی گفت: امروز اکثر کارشناسان قبول دارند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به اهداف اولیه اش دست پیدا نکرده است. در شرایطی که ارز ترجیحی حدود ۱۵الی ۱۷درصد نرخ ارز آزاد است، اما قیمت کالاهای اساسی که برای واردات آنها ارز ترجیحی اختصاص داده شده، متناسب با یارانه های توزیع شده به دست مردم نرسیده است.

طاهری ادامه داد: به عنوان نمونه، امروز نرخ مرغ در همه جای دنیا بین ۱تا ۱.۵دلار است. با نرخ ارز ترجیحی، نرخ مرغ در کشورمان باید بین ۶تا ۷هزار تومان باشد، اما متاسفانه مردم مرغ را با قیمت هرکیلو ۳۰هزار تومان خریداری می کنند. این روند در خصوص تمام اقلامی که ارز ترجیحی برای واردات آنها تخصیص داده شده، صدق می کند.

او با اشاره به اینکه امروز همه تحلیلگران و کارشناسان بر رانت خیز بودن ارز ترجیحی تاکید دارند به اقتصادآنلاین گفت: حتی آقای همتی رییس کل اسبق بانک مرکزی نیز اعتراف می کند که ارز ۴۲۰۰ تومانی تا به سفره مردم برسد، حداقل ۴ برابر افزایش قیمت پیدا می کند. یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ۱۵هزار تومانی وارد سفره های مردم می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن همچنین اظهار داشت:  از سوی دیگر، همه قبول دارند که دستمزدهای پرداختی در کشور، متناسب با قیمت های جهانی نیست که قرار باشد، قیمت اقلام و خدمات ارائه شده به مردم با قیمت های جهانی یا منطقه ای به فروش برسند. یعنی زمانی که حقوق بگیران و کارگران ایرانی دستمزد دلاری ۲۰۰دلاری دارند و نرخ دستمزد در کشورهای منطقه ۱۵۰۰تا ۲هزار دلار است، نمی توان اقلام مصرفی مردم را با قیمت فوب خلیج فارس در اختیار آنها قرار داد.

این نماینده گفت:  معادله اصلی در اقتصاد ایران آن است که با استفاده از چه مکانیسمی می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که از یک طرف یارانه در اختیار دهک های نیازمند جامعه قرار بگیرد و از آن مهمتر این یارانه های پرداختی به جای جیب سوداگران به طور مستقیم وارد سفره های مردم شود.

طاهری افزود: بر اساس برخی برآوردها، حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان رانت از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی میان سوداگران توزیع می شود. این رانت بسیار بالاست و باعث بروز مشکلات عدیده ای در اتمسفر اقتصادی می شود. تداوم این روند ، اقتصاد و معیشت ایرانیان را طی سالهای آتی با مشکلات جبران ناپذیری مواجه می کند که برون رفت از آنها به این راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

نماینده زنجان در مجلس در پاسخ به این پرسش که از نظر شما چگونه باید این تناقضات را حل کرد؟ گفت: بررسی های تحلیلی کارشناسان اقتصادی نشان می دهد که در شرایط فعلی، بهترین ساز و کار آن است که توزیع یارانه را به آخرین حلقه زنجیره منتقل شود. یعنی در صورت حذف ارز ترجیحی، ممکن است ۲۰درصد به قیمت اقلام مصرفی مردم افزوده شود، دولت این ۲۰ درصد یا بیشتر را در اختیار مردم قرار دهد تا بتوانند بخشی از تکانه های تورمی را جبران کنند.

تبعات حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازارها

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: به عنوان نمونه اگر نرخ مرغ بعد از حذف ارز ترجیحی ۲۰درصد افزایش پیدا می کند، دولت این نرخ را در قالب یارانه های نقدی در اختیار خانواده ها قرار دهد. ضمن اینکه باید توجه داشت، تکانه های تورمی شدید در مدت زمان کوتاهی تعدیل خواهند شد و مردم این فرصت را پیدا می کنند که خود را با شرایط تازه تطبیق دهند.

او افزود: البته اجرای این جراحی بزرگ نیازمند بسترسازی های لازم است. از یک طرف باید ظرفیت های ریالی و ارزی کشور تقویت شود و از سوی دیگر دپوی مناسبی در بخش اقلام اساسی صورت گرفته باشد تا روند عرضه و تقاضا در بازارهای کشور در وضعیت متوازن قرار بگیرد. در صورتی که این ضرورت ها مورد توجه قرار نگیرد، انتظارات تورمی برآمده از این جراحی ممکن است تکانه های نوسانی افزونتری در اقتصاد کشور ایجاد کند.

طاهری در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که تبعات عینی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازارها چه می تواند باشد؟گفت:اگر یک نمودار رسم شود که محور افقی آن زمان و محور عمودی تبعات باشد، در ابتدای اجرای این طرح تبعات بیشتری در بازارها شکل می گیرد و هر اندازه که بردار زمان افزایش پیدا کند، تبعات منفی برآمده از این طرح کاهش پیدا می کند. یعنی در اوایل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ، احتمال بروز نوسان وجود دارد اما در ادامه بازارها به ثبات می رسند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: موضوع مهم بعدی نحوه مدیریت اجرایی موضوع است. طی دهه های اخیر ۲تجربه از جراحی های این چنینی در اقتصاد ایران شکل گرفته است. در اواخر دهه ۸۰ خورشیدی ، طرح هدفمندسازی یارانه ها از طریق اقناع عمومی، مدیریت هماهنگ و مشارکت گسترده اجرا شد. در تجربه دوم اما در زمان دولت دوازدهم، نرخ بنزین افزایش پیدا کرد، در حالی که اقناع عمومی صورت نگرفته بود و شخص رییس جمهوری اعلام می کرد که تازه صبح روز جمعه با خبر شده است.این روند باعث بروز نارضایتی های گسترده اجتماعی، اقتصادی ، امنیتی و...شد.

نماینده مردم زنجان در مجلس یادآور شد: این دو تجربه نشان داد که یک چنین اصلاحاتی بدون مشارکت گسترده همه ارکان نظام، اقناع عمومی و مشارکت مردمی نتایج نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. بنابراین برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در وهله نخست لازم است، همه ارکان نظام مشارکت کنند، اقناع عمومی از سوی کارشناسان و رسانه ها انجام شود و نهایتا زمینه مشارکت عمومی مردم در طرح فراهم شود.

طاهری خاطرنشان کرد: این موارد در حال حاضر در کمیسیون های مختلف در دست بررسی است. برخی نمایندگان موافق حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی هستند، برخی از نمایندگان مخالفند و برخی دیگر از نمایندگان هنوز تصمیم نهایی خود را در این زمینه نگرفته اند. باید دید بعد از تصمیم گیری درباره کلیات بودجه این فرایند در کمیسیون تلفیق چه سرانجامی پیدا می کند و مجلس چه رایی به آن خواهد داد.

وی گفت: مسئله اصلی کشور در تولید مرغ، کمبود جوجه یکروزه بود که با واردات تخم مرغ نطفه‌دار تا حدود زیادی مشکل حل شد و الان در جوجه هم به ثبات نسبی رسیدیم و دیگر نیازی به واردات تخم مرغ نطفه‌دار هم نیست.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است تا عید نوروز تولید گوشت مرغ در کشور با ثبات بوده و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت و حتی ممکن است مازاد عرضه داشته باشیم و شاید نیاز باشد صادراتی که اکنون ممنوع است در ماه‌های آینده از سرگرفته شود.

وی گفت: البته ما این موضوع  را طی نامه‌ای به معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی از طریق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران اعلام کردیم که زودتر تمهیداتی بیندیشند تا صادرات گوشت مرغ آزاد شود. حالا بحث این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آن تأمین شود یا نه که در این خصوص هم دولت می‌تواند با اخذ عوارض صادرات این موضوع را جبران کند.

مبصری اظهار داشت: در گذشته به بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه صادرات گوشت مرغ داشتیم اما الان بیشتر از یکسال است که صادرات نداریم.

وی درباره تولید تخم مرغ و وضعیت بازار هم گفت: در تخم مرغ هم مازاد تولید داریم، اخیرا می‌شنویم که تولیدکنندگان می‌گویند تخم مرغ روی دست‌مان مانده است.

مبصری با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور نخست در زمینه تولید گوشت مرغ است، ادامه داد: سالانه حدود ۲.۶ میلیون تن گوشت مرغ و حدود یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که در هر دو محصول مازاد تولید داریم، اما سیاست‌هایی که در گذشته اعمال شد سبب شد تا توازن مصرف به هم بریزد هرچند در گاهی مواقع کمبود تولید و عرضه داشتیم اما مشکلات اصلی در کشور، ناشی از عدم توازن مصرف بود. اما کنون توازنی در قیمت ایجاد شده و با توجه به افزایش تولید، قیمت به تعادل رسیده است.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به ازدیاد عرضه، قیمت مرغ همچنان زیر نرخ مصوب است. با اشباع بازار ناشی از افزایش تولید، هر کیلو مرغ با نرخ ۲۸ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

یوسف خانی قیمت هر کیلو ران مرغ را ۲۸ هزار تومان، سینه مرغ را ۵۵ هزار تومان و فیله مرغ را ۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آینده بازار مرغ گفت: با استمرار شرایط مناسب جوجه ریزی پیش بینی می شود که نوسانی در بازار مرغ اتفاق نیفتد‌.

به گفته وی، با ازدیاد تقاضا در شب یلدا احتمال سوء استفاده مرغدار از شرایط وجود دارد در نتیجه با نرخ بالاتری بدست مصرف کننده می رسد، اما در کل عرضه بالاتر از نرخ مصوب ۳۱ هزار تومان گرانفروشی است.

این مقام مسئول درباره تاثیر توزیع هوشمند بر بازار مرغ گفت: قیمت مرغ تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست و ارتباطی به نحوه توزیع ندارد و تنها به خاطر مسائل حمل و نقل و ترافیک، توزیع هوشمند خدمتی به مردم است.

وی  گفت: افزایش تولید داخل ناشی از واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه در کنار عرضه مرغ منجمد منجر به تعادل عرضه و تقاضا شد و قیمت های دستوری جوابگو نیست‌.

یوسف خانی در پایان گفت: علی رغم تعیین نرخ مصوب ۳۱ هزار تومانی به ازای هر کیلو مرغ گرم، اما ازدیاد عرضه موجب شده که قیمت به ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان برسد که این امر هیچ ارتباطی به تولیدکننده یا مغازه دار ندارد همانند بحران ۱۱ ماه اخیر بازار مرغ که تولیدکننده و فروشنده نقشی در آن نداشت.

افت 10 تا 15هزار تومانی گوشت گوسفندی

مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری از مراکز خرده‌فروشی انواع گوشت گوسفندی حاکی است: قیمت این نوع گوشت که در 3هفته گذشته تثبیت شده بود، از ابتدای هفته جاری سیر نزولی به‌خود گرفته است، به‌نحوی که نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بنا بر نوع دام و کیفیت گوشت با کاهش 10 تا 15هزار تومانی به حدود 115 تا 125هزار تومان رسیده است. قبلا قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه لاشه گوسفندی از 120 تا 125هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران در نوسان بود. این کاهش قیمت در سایر انواع قطعات گوشت گوسفندی نیز مصداق دارد و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران با استخوان گوسفندی را به محدود 145 تا 155هزار، سر‌دست 125هزار، گردن گوسفندی 127هزار، دمبالچه 80هزار، نیم‌شقه سردست گوسفندی به 122هزار‌ و نیم‌شقه ران گوسفندی به 129 تا 132هزار، کف‌دست با ماهیچه 150هزار، راسته با استخوان 140تا 145هزار‌ و قلوه‌گاه را به 95هزار تومان کاهش داده است. با این روند نرخ هر کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفندی و گوساله نیز در محدوده 110 تا 120هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. در بازار انواع گوشت گاوی و گوساله نیز نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله بنا بر نوع و کیفیت با کاهش 10 تا 15هزار تومانی به محدوده 125 تا 140هزار تومان کاهش یافته و هرکیلوگرم گوشت سردست پاک‌کرده گوساله به 158هزار، قلوه‌گاه 140هزار، گردن 123هزار، ماهیچه 160هزار و قلم گوساله به 15هزار تومان رسیده است.

از تثبیت تا افت قیمت گوشت گوسفندی

همزمان رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: با توجه به عرضه گسترده مرغ و تخم‌مرغ در بازار و عرضه کافی دام مشکلی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد. به‌گفته او، وضع عرضه دام در بازار مطلوب است و این مسئله موجب شده تا نه‌تنها التهابی را در بازار گوشت گوسفندی شاهد نباشیم، بلکه قیمت این نوع گوشت تثبیت شده یا سیرنزولی دارد. علی‌اصغر ملکی با بیان اینکه این روزها بازار گوشت قرمز کم‌رونق است و خریدار زیادی برای این نوع گوشت وجود ندارد، افزود: هر کیلوگرم گوشت شقه بره ماده با قیمت ۱۰۷‌هزار تومان برای عرضه به مغازه‌دار تحویل می‌شود که با این قیمت، نرخ خرده‌فروشی این نوع گوشت برای عرضه به مشتری به ۱۱۰‌هزار تومان می‌رسد. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه بره نر (شیشک) عرضه به مغازه‌دار 115هزار تومان و نرخ عرضه به مشتری 125 تا 130هزار تومان است. او تأکید کرد: بازار این روزهای گوشت گوسفندی رونق چندانی ندارد زیرا مصرف‌کنندگان ابتدای هر‌ماه مقداری خرید انجام داده و بعد از آن دوره اتفاق خاصی در بازار گوشت نمی‌افتد. علاوه بر آن، عرضه گسترده مرغ و تخم‌مرغ بخش عمده‌ای از نیاز مردم به مواد پروتئینی را تأمین و به مدیریت مصرف گوشت کمک می‌کند. ملکی در مورد علت عرضه چند‌نرخی گوشت گوسفندی، گفت: برخی مغازه‌ها با وجود افت تقاضا و رشد عرضه گوشت گوسفندی را تا 150هزار تومان نیز می‌فروشند این در حالی است که اتحادیه‌های تولید‌کننده گوشت گوسفندی اعلام می‌کنند که دام مازاد در بازار وجود داشته و باید صادر شود.

سقوط قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب

به گزارش همشهری، قیمت خرده‌فروشی انواع مرغ تازه و منجمد هم به ارقامی کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کاهش یافته است. افت شدید قیمت مرغ به‌دلیل تداوم توزیع مرغ منجمد وارداتی و تولید داخل و رشد عرضه مرغ تولید داخل موجب شده قیمت خرده‌فروشی مرغ تازه در مغازه‌های سطح شهر تهران به کمتر از نرخ مصوب 31هزار تومانی ستاد تنظیم بازار و به محدود 28 تا 29هزار تومان سقوط کند. با این شرایط اکنون بسیاری از مغازه‌های مرغ‌فروشی در کنار نرخ‌های مرغ کشتار روز، جمله «کمتر از قیمت مصوب تره‌بار یا تنظیم‌بازار» را درج می‌‌کنند. اگرچه هنوز هم عرضه چند‌نرخی مرغ ادامه دارد و برخی مرغ‌فروشی‌های سطح شهر تهران مرغ تازه را به نرخ 30 تا 32هزار تومان نیز به مشتریان عرضه می‌کنند. علاوه بر رشد عرضه، کیفیت مرغ تازه توزیع شده در مغازه‌ها نیز تغییر کرده و به‌دلیل نگهداری طولانی‌مدت مرغ توسط تولید‌کنندگان به امید افزایش قیمت‌ها، اکنون سهم مرغ‌های بیش از 2 تا 2کیلوو 700گرمی افزایش یافته است.

 این کاهش قیمت در انواع قطعات مرغ نیز مشهود بوده و قیمت هر کیلوگرم گوشت ران بدون کمرمرغ به ‌حدود 30هزار و ران با کمر به 27هزارو 500تومان کاهش یافته است. کاهش قیمت مرغ تازه به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار موجب رشد عرضه مرغ منجمد تنظیم بازاری شده است به‌نحوی که برخی مغازه‌های مرغ‌فروشی که این نوع مرغ را قبلا دپو کرده‌اند، با آب‌کردن یخ این نوع مرغ، آن را به‌عنوان مرغ‌تازه با نرخ 22 تا 25هزار تومان عرضه و به مشتریان اعلام می‌کنند مرغ تازه را 7 تا 8هزار تومان در هر کیلوگرم کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش می‌رسانند.

  تأثیر عرضه مرغ منجمد بر افت قیمت‌ها

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی هم در گفت‌وگو با همشهری از پیشی‌گرفتن تولید و عرضه از نیاز بازار مرغ خبر داد و گفت: مرغداران هر کیلوگرم مرغ تازه را با 2 تا 3هزار تومان زیان نسبت به نرخ مصوب خرده‌فروشی ستاد تنظیم بازار عرضه می‌‌کنند. به‌نحوی که نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ تازه 31هزار تومان است اما قیمت خرده‌فروشی این محصول در بازار به 28 تا 29هزار تومان کاهش یافته است. حبیب اسدالله‌نژاد‌ با اشاره به اینکه تولیدکنندگان هیچ مشکلی برای تامین نیاز بازار به مرغ در ماه‌های آینده نخواهند داشت و شرایط پایداری را در تولید و عرضه مرغ شاهد خواهیم بود، افزود: پیشی‌گرفتن میزان تولید و عرضه مرغ از تقاضای بازار عامل اصلی کاهش قیمت خرده‌فروشی مرغ به کمتر از نرخ مصوب 31هزار تومانی بوده است. به‌طور متوسط اکنون روزانه 6هزار و 500 تا 7هزار تن مرغ به بازار عرضه می‌شود و متوسط نیاز بازار مصرف 6هزارو500تن است که مازاد 500تنی مرغ در بازار مصرف را شاهد هستیم. او همچنین از تأثیر رشد و تداوم عرضه مرغ منجمد برای تنظیم بازار بر کاهش قیمت مرغ تازه به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار خبر داد و افزود: توزیع مرغ منجمد موجب کاهش قیمت مرغ تازه در بازار خرده‌فروشی شده و تولید‌کنندگان خواستار توقف توزیع مرغ منجمد در واحدهای صنفی، خرید و ذخیره‌سازی‌ مرغ مازاد موجود در بازار و توقف فروش اینترنتی مرغ هستند.

دیدگاه خود را ارسال کنید