ارزش سهام عدالت | ارزش سهام عدالت افت | ارزش سهام عدالت رشد

واریز ارزش سهام عدالت برای جاماندگان از امروز | واریزی جدید شامل چه کسانی می شود؟

سازمان خصوصی‌سازی به ۳.۵میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت واگذار سهام خواهد کرد.

واریز ارزش سهام عدالت برای جاماندگان از امروز | واریزی جدید شامل چه کسانی می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

ارزش سهام عدالت متغییر است. ارزش سهام عدالت از سود چندانی برخوردار نیست. ارزش سهام عدالت وابستگی به برخی از عوامل دارد. ارزش سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. ارزش سهام عدالت امروز را بخوانیم.

سازمان خصوصی‌سازی به ۳.۵میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت واگذار سهام خواهد کرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که با ابلاغ آیین‌نامه مربوط به واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، بلافاصله کار واگذاری سهام عدالت این اقشار آغاز خواهد شد.

به گفته او ، جاماندگان سهام عدالت به دو بخش تقسیم شده‌اند که بخش اول، اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که دارنده سهام عدالت نیستند. تعداد این افراد ۳.۵ میلیون نفر است.

بر اساس برآوردهای وزارت اقتصاد، با انتقال سهام تعدادی از شرکت‌های دولتی، به این ۳.۵ میلیون نفر سهام عدالت با ارزش روز ۱۰ میلیون تومان واگذار خواهد شد.

آیین‌نامه مربوط به واگذاری سهام عدالت این اقشار به تصویب دولت رسیده و در انتظار تایید هیئت تطبیق مصوبات مجلس است. بلافاصله پس از تایید هیئت مذکور، کار واگذاری سهام عدالت به این اقشار شروع خواهد شد.

بخش دوم جاماندگان سهام عدالت، سایر اقشار جزو ۶ دهک درآمدی پایین هستند که هنوز تعداد آنها مشخص نشده است. افراد مشمول این بخش، با هماهنگی وزارت اقتصاد و وزارت کار مشخص خواهند شد.

ارزش سهام عدالت تحت تاثیر روند نزولی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر کاهشی شده است و ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده که کم‌ترین قیمت را در سال جاری ثبت کرده است.

ارزش واقعی سهام عدالت، بر مبنای ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، حدود دو سال است که در محدوده ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. این رقم زیر سایه وضعیت کلی بازار بوده و بر این اساس نیز اکنون به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

در این مورد، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش ارزش این سهام نیز شد؛ به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین امسال ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و ۱۰ خردادماه، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و در چهارم تیرماه نیز حدود ۱۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بود.

بر این اساس، چراغ‌های قرمز بورس بر سهام عدالت نیز سایه انداخته و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در شهریورماه ۱۰ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان بود. این سهام در اوایل مهرماه ۱۰ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان قیمت داشت و طبق آخرین آمار قیمت آن تا ۱۰ میلیون ۱۹۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

البته همه این مباحث درحالی مطرح می شود که امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. این توقف فروش نیز از اواسط سال ۱۳۹۹ و پس از سقوط تاریخی بورس آغاز شد و همچنان هم با وجود وعده‌های زیاد چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت، ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند.

جزئیات ارزش سهام عدالت

بازار سهام حال و روز خوشی ندارد و تقریباً از اواخر اردیبهشت ماه وارد فاز اصلاحی شده است؛ روندی که همراه با تشدید نااطمینانی های سیاسی و اقتصادی چه در بعد داخلی و چه در بعد جهانی، همراه با رکود معاملاتی بوده است. در این میان بسیاری از نمادهای بازار به ویژه شاخص سازها با افت قیمتی روبرو بودند. نمادهایی که به واسطه اصلاح بازارهای جهانی و همچنین امیدواری برای احیای برجام افت قیمتی بیش‌تری را نسبت به سایر نمادها تجربه کردند.

اتفاقا این نمادها، سهامی هستند که وزن بالایی در سبد سهام عدالت دارند. به عنوان مثال فارس سهم حدود ۲۳ درصدی را در سبد سهام عدالت دارد. فولاد با ۱۴، فملی با ۱۰ و شتران با ۹ درصد از دیگر نمادهای اثرگذار در صبد سهام عدالت است.

نگاهی به روند ارزش سبد سهام عدالت نشان می دهد که ارزش آن در ۲۷ شهریور ماه نسبت به ابتدای سال افت بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین ارزش سبد سهام عدالت نسبت به اوج قیمتی خود در اواخر اردیبهشت ماه با کاهش بیش از ۲۱ درصدی همراه بوده است.

به عنوان مثال ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در ابتدای سال حدود ۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان بود که در اواخر اردیبهشت ماه، یعنی دقیقا در اوج بازار سهام امسال به ۱۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان هم رسید. با این وجود از آن زمان تا پایان روز معاملاتی ۲۷ شهریور ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

سهام عدالتروند قیمتی سهام عدالت یک میلیونی و ۴۹۲ هزار تومان هم روند مشابهی را طی کرده است. ارزش سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومان در پایان روز معاملاتی یکشنبه ۲۷ شهریور به ۱۱ میلیون و ۴۲ هزار تومان رسیده است. ارزش این سبد در اوج قیمتی امسال به بیش از ۱۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان هم رسیده بود.

ارزش سبد سهام عدالت یک میلیونی هم در پایان روز معاملاتی ۲۷ شهریور برابر با ۲۲ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان بود که نسبت به اوج قیمتی امسال خود یعنی ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی کاهش حدود ۲۵ درصدی را نشان می دهد

دیدگاه خود را ارسال کنید