رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان جدید | رتبه بندی معلمان 1401

جزئیات نهایی از رتبه بندی معلمان | واریز 3 میلیون تومانی به حساب معلمان از امشب؟

وزیر آموزش و پرورش درباره صدور احکام رتبه‌بندی معلمان گفت: احکام رتبه‌ کم‌تر از ۴۷۰ امتیاز یعنی «آموزشیار معلم» بزودی صادر می‌شود.

جزئیات نهایی از رتبه بندی معلمان | واریز 3 میلیون تومانی به حساب معلمان از امشب؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

رتبه بندی معلمان از دغدغه‌های مهم فرهنگیان است و  یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید و دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که معلمان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه بندی معلمان حواشی بسیاری را به دنبال داشته است و برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، انجام می شود..رتبه بندی معلمان مدتهاست که قرار است اجرا شود .رتبه بندی معلمان برای معلمان اهمیت فوق العاده ای دارد.رتبه بندی معلمان با اما و اگرهای فراوان همراه است.

رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش درباره صدور احکام رتبه‌بندی معلمان گفت: احکام رتبه‌ کم‌تر از ۴۷۰ امتیاز یعنی «آموزشیار معلم» بزودی صادر می‌شود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «قبلا اعلام کردید که احکام رتبه‌بندی بخشی از معلمان تا پایان مهر صادر می‌شود»، اظهار کرد: این موضوع در دست انجام است.

وی ادامه داد: در حال آماده‌سازی مدارک هستیم و احتمالا از رتبه‌های پایین شروع می‌کنیم یعنی احکام معلمانی صادر می‌شود که کمتر از ۴۷۰ امتیاز کسب کردند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر صدور احکام بخش اول معلمان با مانعی برخورد نکند در این ماه صادر می‌شود، افزود: با صدور احکام تعدادی از معلمان، مراحل بعدی آسان‌تر می‌شود و در ماه بعد، احکام تعداد بیشتری از فرهنگیان صادر خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت سامانه رتبه‌بندی معلمان گفت: اعلام کرده‌ بودیم که تا ۱۰ مهر، مدارک بارگذاری شود و آن از زمان، ۴۵ روز مهلت مجدد گذاشتیم که هنوز یک تعدادی از فرهنگیان، مدارک خود را بارگذاری نکردند.

به گزارش فارس، هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم، ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند.

براساس آخرین اظهارات وزیر آموزش و پرورش، در راستای رتبه بندی معلمان مبلغ دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به طور متوسط به حقوق این افراد اضافه می‌ شود.

دیروز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور از وزارت آموزش و پرورش در ادامه فرآیند «نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی» بازدید داشت. 

در این بازدید موضوع رتبه بندی معلمان مطرح شد که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌طور میانگین با اجرای رتبه‌بندی معلمان به حقوق آن‌ها اضافه خواهد شد، همچنین لایحه افزایش حقوق جدید مشمول حال معلمان خواهد شد و یک رفاهی در سال جاری در روز معلم به معلمان پرداخت‌شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: اعتبارات آموزش‌وپرورش ۱۹۵ هزار میلیارد تومان است که اگر بر ۱۳ میلیون دانش‌آموز مدارس دولتی تقسیم نماییم، هزینه‌ای که دولت برای هر دانش‌آموز پرداخت می‌کند بالغ و ۱۳ میلیون تومان خواهد شد. میانگین حقوق همکاران فرهنگی بر اساس آخرین دریافتی که از خزانه داشته‌ایم، هفت میلیون و ۷۲۸ هزار تومان است که در صورت اجرای رتبه‌بندی افزایش خوبی خواهند داشت.

این در حالیست که در روزهای گذشته یکی از نمایندگان مجلس از تعلل سازمان برنامه و بودجه برای اجرای قانون رتبه بندی معلمان انتقاد کرده است. نماینده مردم علی آباد در مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۴ ماه مهر اظهار کرد: علی رغم تخصیص اعتبار ۹ هزار میلیارد تومانی در بودجه سال جاری، حدود یک سال و نیم است که فرهنگیان، کارکنان شرکت مخابرات و کارکنان اداری، پاداش دریافت نکرده اند که باید تعیین تکلیف شود.

رحمت الله نوروزی افزود: باتوجه به اینکه ۲۰ میلیارد اعتبار برای هر حوزه انتخابیه دیده شده، اما مشخص نیست سازمان برنامه و بودجه چرا در زمینه تامین اعتبارات تعلل می کند.

تعداد معلمان مشمول قانون رتبه بندی 

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس گفت: حدود ۲۶ هزار نفر معلم مشمول اعمال آخرین مدرک تحصیلی در احکام استخدامی هستند و مقرر شد پس از مکاتبات انجام شده، برای اجرایی شدن به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شود.

بهروز محبی نجم آبادی اظهار کرد: اعمال آخرین مدرک معلمان در قانون رتبه بندی وجود دارد و وقتی که مذاکرات شفاهی انجام می‌شد یکی از نمایندگان پیشنهاد حذف این بخش را داده بود و آنجا اعلام کرد چون برای سایر ادارات اعمال آخرین مدرک تحصیلی وجود ندارد بایستی برای آموزش و پرورش هم وجود نداشته باشد.

او گفت: اعمال آخرین مدرک باید در حکم ثبت شود و بعد امتیاز آن محاسبه شود و ما درخواست کردیم که دولت اعمال کند اما دولتی ها مردد بودند چرا که تعداد افرادی که شامل اعمال مدرک می شدند را نمی دانستند و در نهایت با پیگیری های انجام شده و مکاتبات صورت گرفته معاون قوانین مجلس با دولت شاهد بی توجهی دولت بودیم، ما با دیوان محاسبات نامه نگاری انجام دادیم که دیوان هم از معاونت قوانین مجلس درخواست کرد تا نظر خود را اعلام کند و معاونت هم نظر خود را مبنی بر اینکه مذاکرات شفاهی ثبت آخرین مدرک در حکم است و سپس اعمال امتیاز آن در رتبه بندی خواهد بود اعلام نمود.

محبی نجم آبادی اظهار کرد: در نهایت این موضوع ادامه دار شد و بعضی ها فکر می کردند این تعداد ۵ هزار نفر است اما در نهایت آنچیزی که امروز اعلام شد حدود ۲۶ هزار نفر هستند که شرایط اعمال مدرک برای آنها در آموزش و پرورش مهیا است.

به هر حال مراحل اجرای رتبه بندی معلمان از ۲۶ ماه مرداد آغاز شد که قرار است ملاک افزایش حقوق از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود، همچنین در این طرح ۹۰۰ هزار نفر از فرهنگیان مشمول رتبه‌ بندی می‌شوند.

سامانه رتبه بندی معلمان به آدرس rtb.medu.ir از روز چهارشنبه، ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغاز به کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام کردند. مهلت بارگذاری مدارک از آن زمان تاکنون چندمرتبه تمدید شد اما ورود اطلاعات از سوی برخی معلمان هنوز تکمیل نشده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تاکنون۸۴۰ هزار معلم اطلاعات خود را در سامانه رتبه بندی وارد کرده‌اند و فرآیند رتبه‌بندی در حال طی کردن مراحل پایانی است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت معلمان طرح مهرآفرین در نظام رتبه‌بندی معلمان؛بیان کرد: بالغ بر۶۱هزار معلم طرح مهرآفرین در کشور با سپری کردن فرآیند آزمون، رتبه‌بندی خواهند شد و در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سازوکار تعیین وضعیت نیروهای مهرآفرین؛ توضیح داد: آزمون نیروهای مهرآفرین ۲۲ مهر برگزار و روند رتبه‌بندی این همکاران وارد مرحله پایانی خواهد شد.

نوری در پایان با اشاره راهبرد وزارت آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی؛ تصریح کرد: آموزش و پرورش به دنبال مدیریت جریان ورود به حرفه معلمی است و براین اساس تنها دو راه برای ورود به آموزش و پرورش مورد تأیید قانون است که شامل آزمون استخدامی ماده ۲۸ و ورود از طریق دانشگاه فرهنگیان با شرکت در کنکور است.

سامانه رتبه‌بندی معلمان از روز چهارشنبه، ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام کردند. مهلت بارگذاری مدارک از آن زمان تاکنون چندمرتبه تمدید شد، اما ورود اطلاعات از سوی معلمان هنوز تکمیل نشده است.​رتبه بندی معلمان​وزیر آموزش و پرورش، 7 مهر ماه درباره آخرین وضعیت اجرای طرح و بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی گفت: فرهنگیان در حال بارگذاری مدارک هستند و چندبار از ما مهلت خواستند. اول مهر، مهلت تمام می‌شود اما اگر افرادی جامانده باشند و دلیل هم داشته باشد، برای آنها فرصتی را ایجاد می‌کنیم. بعد از اینکه مدارک را بارگذاری و ثبت کردند، ارزیابان نظر می‌دهند و به هیئت ممیزه ارسال می‌کنند تا احکام صادر شوند.

یوسف نوری، اول مهرماه در مصاحبه دیگری اعلام کرد: تا کنون ۸۴۰ هزار نفر ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک در سامانه را انجام داده‌اند که وارد مرحله بعدی می‌شوند. هنوز تعدادی ثبت اطلاعات نکرده‌اند ولی آنها که ثبت کرده‌اند وارد مرحله بعدی می‌شوند. می‌خواستیم صدور احکام همزمان باشد اما قرار شد از فردا گروهی که بارگذاری انجام داده‌اند وارد مرحله بعدی شوند. احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه بزنیم.

وی افزود: اگر سرعت کار همکاران در بارگذاری مدارک بالا برود ما هم در ستاد سرعت کار را بالاتر می‌بریم. تعدادی معلمان طرح مهرآفرین را داریم که برای آنها شناسه صادر نشده بود و در حال پیگیری هستیم تا به خیل معلمان بپیوندند. جلساتی به همین منظور برگزار شده ولی هنوز به راهکار مشخص نرسیده‌اند، اما در تلاشیم به راهکار مشخصی برسیم که اینها هم همانند سایر معلمان مشمول رتبه‌بندی شوند.

در اطلاعیه دوهفته گذشته عباس نجار، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری خطاب به مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، بازه زمانی دومی برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی اعلام شده که به این شرح است: «با عنایت به اینکه بازه زمانی اول برای ثبت اطلاعات معلمان گرامی شهریورماه به پایان رسید و  در این مرحله برخی افراد به دلایل مختلف امکان ثبت و تکمیل اطلاعات را نداشته‌اند، مقرر شده است که و افراد مشمول تبصره ۴ ماده ۳ آیین نامه (مهرآفرین و ...) از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ تا ۱۴۰۱/۰۸/۱۳ دسترسی به سامانه رتبه‌بندی جهت ثبت و تکمیل اطلاعات فراهم شود.»

در این بخشنامه ذکر شده است:

طبق قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه‌های اجرایی می‌توانند کارمند خود را با حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت برای مشاغل غیر تخصصی و ۳۵ سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بعد از ۳۰ سال بازنشسته کنند، بنابراین موارد زیر ابلاغ می‌شود.

۱. به استناد ماده ۷۸ قانون استخدام کشوری، میزان حقوق بازنشستگی عبارت است از میانگین حقوق و مزایای مشمول کسور دو سال آخر خدمت مستخدم و به ازای هر سال خدمت مازاد بر ۳۰ سال ۲.۵ درصد به حقوق بازنشستگی افزوده می‌شود لذا به منظور بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجارب همکاران و بهره‌مندی کامل از مزایای رتبه‌بندی در حقوق بازنشستگی استمرار خدمت کارکنان صرفاً در واحدهای آموزشی و در پست‌های آموزشی حسب تشخیص و موافقت در کمیته راهبری توسعه مدیریت استان و با در نظر گرفتن شاخص‌ها و ضوابط متعددی از جمله نیاز و ضرورت استان، کارایی، عملکرد و توانایی فرد، عدم وجود مازاد نیرو در رشته شغل مورد نظر و ... بلامانع است.

۲. افرادی که از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ (اجرای قانون رتبه‌بندی) به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند از مزایای رتبه‌بندی متناسب با رتبه اکتسابی برخوردار و احکام بازنشستگی آنها برابر مقررات اصلاح خواهد شد.

به استناد بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور، استمرار خدمت کارمندان شاغل در مشاغل اداری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر در مشاغل تخصصی و غیرتخصصی با ۳۰ سال سابقه خدمت دولتی و با هر سنی و نیز دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر با ۳۰ سال سابقه خدمت دولتی در صورت تقاضای فرد و ۳۵ سال سابقه خدمت دولتی و با هر سنی کمافی‌السابق امکان‌پذیر نیست.

یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما با موضوع «آغاز سال تحصیلی جدید و تمهیدات وزارت آموزش‌وپرورش» اظهار کرد: ما برنامه‌های بازگشایی مدارس را در قالب پروژه‌های مهر از ابتدای سال تقویمی شروع کردیم و امور را در قالب ۶ کارگروه پیش بردیم که مهم‌ترین کارگروه، تأمین نیروی انسانی بود.

وی افزود: امسال با همکاری مجموعه‌های دولت و مجلس توانستیم تأمین نیروی انسانی را انجام دهیم. سال گذشته ۷۲ هزار بازنشسته و سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار نفر بازنشسته داشتیم و امسال هم تعداد زیادی بازنشسته داریم. جایگزینی این تعداد بازنشستگان با ۳۵ هزار استخدامی ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان، تبدیل وضعیت و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و خروجی‌های دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام دادیم.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: بخشی دیگر از کمبودها از طریق سازمان امور استخدامی مرتفع و مجوزهایی برای ترمیم تعداد مورد نیاز نیروی انسانی در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان که همواره کمبود نیروی انسانی دارند، صادر شد.

نوری ضمن اعلام این خبر که تاکنون با احتساب بزرگسالان، حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند گفت: تعدادی هم هنوز ثبت‌نام نشده‌اند. تأخیرهایی به دلیل دو سال تعطیلی ناشی از کرونا هم داریم. برآورد ما این است که ۱۶ میلیون دانش‌آموز واجب‌التعلیم از پایه اول تا پایه دوازدهم داشته باشیم.

دیدگاه خود را ارسال کنید