خبر بد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن | چرا وعده تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن عملی نشد؟

در حالی وزارت راه و شهرسازی وعده تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن را تا پایان شهریور امسال داده بود که تاکنون این وعده محقق نشده است.

خبر بد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن | چرا وعده تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن عملی نشد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

در حالی وزارت راه و شهرسازی وعده تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن را تا پایان شهریور امسال داده بود که تاکنون این وعده محقق نشده است.

اواخر مردادماه سال جاری، معاون سابق مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان "تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور ماه اولین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تحویل داده شود" گفته بود: پیش‌بینی اولیه این است که حدود ۱۰۰ هزار واحد از استان‌های مختلف به عنوان اولین بخش به افرادی که زودتر در طرح شرکت کرده و آورده اولیه خود را واریز کرده اند، تحویل داده شود.

وی درباره مبلغ آورده طرح نهضت ملی مسکن و قیمت تمام شده افزود: مبلغ آورده برای هر دهک متفاوت است، دهک‌های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده و حدود ۸۰۰ هزار خانوار حدود ۸۰ درصد قیمت ساخت از طریق تسهیلات ساخت پرداخت خواهد شد.

او  با اشاره به این‌که برای دهک‌های متوسط حدود ۵۵ درصد هزینه‌ تمام شده از طریق تسهیلات انجام می‌شود از تشکیل کارگروه ویژه توسط معاون اول رئیس جمهور و با دستور رئیس جمهور برای تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن با توجه به توان خانوارها خبر داد و تصریح کرد: قیمت تمام شده ساختمان به بسیاری از مسائل بستگی دارد و دولت در تامین زمین، سود تسهیلات، یارانه انشعابات و ... کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آورده اولیه متقاضیان در استان‌های مختلف با توجه به تراکم ساختمان، زیربنا، زمان آغاز ساخت و ... متفاوت است، گفت: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر که زمین واگذار می‌شود، به نوعی مسکن تدریجی است و فشاری برای میزان آورده وجود ندارد اما در پروژه‌های انبوه سازی با توجه به تراکم ساختمان و ... متفاوت است و باید آورده زودتر پرداخت شود اما تلاش می‌شود قیمت‌ها درصد قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از واحدهای مجاور خارج از این طرح و ساخت بخش خصوصی خواهد بود.

معاون سابق مسکن و ساختمان با بیان این‌که این پروژه باید به نحوی انجام شود که هم صرفه اقتصادی برای سازنده‌ها داشته باشد و هم قیمت برای مردم به حداقل ممکن برسد، اظهار کرد:‌ در برخی شهرهای جنوبی مشکل تامین مصالح و هزینه حمل وجود دارد که بر این اساس ضرایب در نظر گرفته شده و به قیمت پایه اضافه شده است.

به گزارش تسنیم، یک ماه و چند روز از موعد وعده تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن می گذرد اما تاکنون وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ مذکور را عملیاتی نکرده است. مشخص نیست دلیل این خلف وعده چیست و چرا این واحدها که بخش عمده‌ای از آنها واحدهای طرح ملی مسکن و مسکن مهر هستند هنوز تحویل متقاضیان نشده است.

نیمه شهریور امسال محمودزاده جای خود را در معاونت مسکن و ساختمان به هادی عباسی اصل داد. عباسی طی حدود ۷ هفته اخیر به‌جز چند جلسه داخلی وزارت راه و شهرسازی، گفت‌وگویی با رسانه‌ها نداشته که درباره دلایل تاخیر در تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن توضیح دهد.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید