قیمت گاز | فوری: قیمت گاز در زمستان چند برابر شد؟

فوری: قیمت گاز در زمستان چند برابر شد؟

عضو کمیسیون انرژی از تلاش مجلس برای پلکانی شدن قیمت گاز در لایحه بودجه 1402 خبر داد و گفت: این موضوع باید به وزارت نفت تکلیف قانونی شود.

فوری: قیمت گاز در زمستان چند برابر شد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

مسئله ناترازی گاز در فصول سرد سال به حدی جدی شده است که هفته گذشته، برای این مسئله وزیر نفت به مجلس رفت و کمیسیون انرژی نیز در این رابطه یک گزارش نظارتی تهیه کرده است. در این گزارش به مسئله لزوم بهینه سازی مصرف و افزایش سرمایه گذاری در تولید نیز اشاره شده است. نکته مهم این است که رشد مصرف افسارگسیخته را نمی‌توان با افزایش تولید پاسخ داد و باید به سراغ بهینه سازی مصرف رفت.

در این بین اما مهم ترین بخش مصرفی گاز در کشور و به خصوص در فصول سرد سال که با مشکل ناترازی روبرو می‌شویم، بخش خانگی و تجاری است. این بخش طبق آمار سال 1399 در فصول سرد سال بیش از 80 درصد مصرف گاز کل کشور را به خود اختصاص می‌دهند که چهار برابر میزان مصرف در فصول دیگر سال است.

 

این موضوع به خوبی بیانگر این نکته است که باید در کدام نقطه بهینه‌سازی را انجام داد. مسئله دقیقا به بخش خانگی و مصرف خارج از الگوی بهینه مصرف برمی‌گردد. بدین ترتیب که جریان مصرفی کشور تا الگوی بهینه مصرف، کاملا عادی و مناسب است ولی از یک نقطه به بعد و به محض خروج از الگوی بهینه مصرف، مصرف به شکلی غیرمتعارف شروع به افزایش می‌کند و با وجود اصلاح تعرفه‌ها در سال گذشته، باز هم به دلیل پایین بودن تعرفه بخش خانگی حتی در پرمصرف‌ترین پلکان، شاهد اعطای یارانه حداکثری به مشترکان پرمصرف هستیم.

در این وضعیت که ناترازی گاز کشور موج تعطیلی صنایع و سوزاندن سوخت مایع با ارزش توسط نیروگاه‌ها می‌شود؛ عدم اصلاح قیمتی پلکان مشترکان خارج از عرف و الگوی بهینه مصرف که در اقلیت هم هستند؛ زیان بسیار زیادی برای اقتصاد ایجاد می‌کند. از همین رو بهترین راهکار در اصلاح تعرفه‌ها، استفاده از مدل تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها است که سال گذشته نیز فاز اول آن اجرا شد و در سال جاری نیز با توجه به حکم قانونی ذکر شده در قانون بودجه 1401، وزارت نفت موظف به اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف به شکل تعرفه‌گذاری پلکانی موثر و با حذف کامل یارانه از پلکان‌های پرمصرف است.

در صورت پیاده‌سازی این مدل و رسیدن پلکان خیلی پرمصرف یا همان پله دوازدهم مصرف گاز به قیمت هزینه فرصت گاز تجاری، علاوه بر کاهش مصرف در این بخش، یارانه انرژی پرداختی نیز اصلاح خواهد شد. بدین ترتیب علاوه بر ایجاد منابع جدید برای توسعه میادین گازی، در زمینه عادلانه کردن یارانه نیز قدم جدی برداشته خواهد شد. در همین رابطه با آقای هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس به گفتگو پرداختیم.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا در مورد تعرفه گذاری پلکانی برای مشترکین پرمصرف گاز، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای مسئله گاز، برق و آب افزایش قیمت پلکانی به شکل موثر و بدون یارانه در نظر گرفته شده است برای مشترکین کم مصرف گفته شده است تخفیف بدهند و برخی را رایگان کنند و برای آنهایی که پرمصرف هستند قیمت پلکانی موثر و به شکل غیر یارانه ای احتساب شود، در حال حاضر همه ملت ایران از یارانه گاز، برق و آب به یک نسبت برخوردار هستند ولی از یک حدی بالاتر معلوم است که سوءاستفاده‌ می‌کنند و باید به صورت واقعی قیمت را پرداخت کنند؛ یک نفر استخری روباز دارد که در زمستان که هوا سرد است آب آن را گرم‌ می‌کند و‌ می‌خواهد در هوای سرد استخر آب گرم برود اشکال ندارد پولش را به قیمتی که به بقیه مردم ظلم نشود بدهد.

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز 

 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها در بخش گاز خانگی، کار درستی است و به عدالت نزدیکتر است.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: پیشنهاد مجموعه وزارت نفت برای تدوین آیین نامه این بند از قانون بودجه به دولت رفته و در دستور کار دولت است و آیین نامه آن بعد از بررسی پیشنهاد وزارت نفت در دولت تدوین‌ می‌شود و این قانون طبق این آیین نامه اجرایی‌ می‌شود و این حکم پلکانی شدن قیمت گاز نیز هر سال در لایحه بودجه‌ می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: مشترکین پرمصرف ظلم‌ می‌کنند اگر واقعا آدم‌های کم مصرف و ‌پر مصرف را یک جور ببینیم ظلم است. اشکال ندارد مصرف کنند ولی پولش را بدهند. این مصرف بالای مشترکان پرمصرف، موجب زیان و کسری و ناترازی گاز در کشور‌ می‌شود و بخش مولد اقتصاد و صنایع با قطعی گاز روبرو‌ می‌شوند و ضرر‌ می‌کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید