قیمت مرغ | افزایش قیمت مرغ

قیمت مرغ امروز 2 آذر کاهش یافت؟ | قیمت مرغ و تخم مرغ امروز به چند رسید؟

معاون امور دام و طیور وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه قیمت مرغ منجمد را افزایش داده‌ایم تا تقاضا به مرغ گرم هدایت شود، گفت: ظرف یکی دو روز آینده تصمیماتی در رابطه با خرید مرغ مازاد گرفته خواهد شد.

قیمت مرغ امروز 2 آذر کاهش یافت؟ | قیمت مرغ و تخم مرغ امروز به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت مرغ

حسین دماوندی‌نژاد با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مجوز واردات هیچ مرغی از سال گذشته صادر نشده و به دلیل اینکه در سال گذشته شرایط عرضه مرغ بسیار نابسامان بود و به هر حال در جهت تنظیم بازار دولت موظف بود که مقادیر کمبود مرغ را با واردات تامین کند این مجوز سال گذشته صادر شد و البته عدد آن هم اصلاح شد.

وی ادامه داد: رویکرد ما تولیدات داخلی بود و برهمین مبنا هم مجوز صادرات توسط وزارت جهادکشاورزی داده نشد یا مجوزهایی که داده شد کنسل شد.

 معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در خصوص مرغ‌های منجمد در بازار نیز گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای ماه‌های پیش مقادیری مرغ دریافت کردند و در سردخانه‌ها موجود است و به صورت محدود عرضه می‌شود. همچنین قیمت مرغ منجمد را اصلاح کردیم و افزایش دادیم که تقاضا به مرغ گرم هدایت شود. بنابراین هم عرضه این مرغ را محدود کردیم و هم قیمت آن را به ۵۰ هزارتومان افزایش دادیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت تولید جوجه یکروزه نیز اشاره کرد و گفت: برای آبان‌ماه ۱۰۹ میلیون جوجه ریزی صورت گرفته و از حدود ۱۹۰ روزی که از اجرای طرح اصلاح ساختار اقتصادی در زیر بخش دام و طیور می‌گذرد با رویکرد جدیدی مواجه شده‌ایم. عبور از فضای ارز ترجیحی به نیمایی، مبنای تولید، تقاضا برای محصولات صنعت طیور مدل‌های جدیدی را می‌طلبد که به سرعت این اصلاحات لازم را انجام دادیم. همچنین در ارتباط با تولید جوجه مکانیزم‌های کنترلی نیز اعمال شده است.

دماوندی‌نژاد با اشاره به اینکه دولت از سویه مرغ آرین حمایت می‌کند، گفت: بر همین اساس خرید مرغ آرین را در دستور کار داریم. برای سایر سویه‌ها نیز وزارت جهاد پیگیری‌های لازم را انجام داده است. در ستاد تنظیم بازار این موضوع مطرح شده و امیدواریم مصوبه لازم را اخذ کنیم و برای سایر سویه‌ها نیز این خرید اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: به تولیدکنندگان و زنجیره‌های بزرگ گوشت اجازه دادیم که گوشت مرغ تولیدی را ذخیره کنند، زیرا از ما درخواست کرده بودند که اجازه ذخیره‌سازی را به آنها بدهیم تا پایان سال بتوانند آن را عرضه کنند.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: ظرف یکی دو روز آینده تصمیمات جدیدی در ارتباط با جمع آوری سایر سویه‌ها مرغ تولیدی گرفته خواهد شد و پیگیر آن هستیم که محقق شود.

دماوندی نژاد افزود: برای جوجه یکروزه و تخم‌مرغ نطفه دار، سویه آرین بدون هیچ منعی صادرات آزاد است. در ارتباط با سایر سویه‌ها هم منعی نداریم اما به علت قیمت تمام شده که در کشور ما بالاتر است امکان صادرات برای همه فراهم نیست.

وی در پایان گفت: سیاست‌های حمایتی ما دوجانبه و در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. قطعا با جمع آوری مرغ مازاد قیمت مرغ افزایش پیدا نمی‌کند.

چرا قیمت تخم مرغ بالا رفت

با توجه به وعده‌های دولت مردمی مبنی بر کنترل گرانی‌ها و تورم در کشور، حداقل جلوی گرانی قوت غالب اقشار فقیر، از جمله تخم‌مرغ گرفته شود.

در این‌باره، حمید کاشانی، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار ‌درباره دلایل افزایش قیمت تخم مرغ گفته بود: تلاطم و افزایش قیمت تخم مرغ کار یک شبه نبوده است که امروز دچار نوسان صعودی نرخ‌ها باشیم، بی توجهی به هشدارهایی که در بخش تولید تخم‌مرغ داده شد ریشه قیمت‌گذاری‌های امروز این کالا محسوب می‌شود. این قیمت‌گذاری قابل پیش بینی بود، زیرا از اسفند سال قبل تاکنون بیش از 50 نامه به وزیر و رئیس جمهور وقت، معاون اول، مجلس و قوه قضائیه زدیم و شرح وضعیت کردیم.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار اولین علت بی نظمی قیمت تخم مرغ را اصلاح قیمت عنوان کرد و افزود: قیمت‌ها واقعی نیست، قیمت این کالا آذر ماه سال قبل 14 هزار تومان بود که با درخواست‌های مکرر ما به منظور واقعی کردن قیمت تخم مرغ همراه شده است.

وی تصریح کرد: در سه ماه گذشته در بخش تأمین ذرت مشکلاتی داشتیم، در دو ماه اخیر حدود 50 درصد نیاز به ذرت و سویای مورد نیازمان را از بازار آزاد تهیه یا از مواد نامرغوب و جایگزین استفاده کردیم و همین موضوعات سبب صدمه زدن به تولید می‌شود.

به گزارش فارس،‌ تخم مرغ از محصولات ضروری در سبد خانوار مردم است،‌ تولید آن در کشور بیش از یک میلیون تن است که از نیاز سالانه مردم هم بیشتر است و گاهی صادرات هم داریم، اما از آنجایی که نهاده و خوراک مرغ حدود 70 درصد هزینه تولید  محصول تخم مرغ را شامل می‌شود و در تامین آن وابسته به واردات هستیم، رشد هزینه‌های تولید، قیمت را بالا می برد.

خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم می‌توانند به امضاکنندگان این پویش بپیوندند و با رسیدن امضاها به 1000  و بالاتر پیگیری‌های مختلفی در این‌باره می کند.

پیش بینی کاهش قیمت مرغ طی هفته های آینده

به نقل از صدا و سیما، در حالی که قیمت مرغ در روزهای اخیر به زیر نرخ مصوب خود رسیده و هر کیلوگرم از این محصول به طور قالب ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، کارگروه برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ کشور پیش بینی کرد قیمت این محصول طی هفته‌های آینده دوباره کاهش می‌یابد.

در صورتجلسه کارگروه برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ کشور با دستور جلسه بررسی روند تولید گوشت مرغ، مدیریت تولید جوجه یک روزه گوشتی در آذرماه، بررسی راهکارهای تأمین جوجه یک روزه گوشتی مورد نیاز در دی و بهمن مباحث ذیل مطرح شد.

امینی مدیرکل دفتر امور طیور در این جلسه گزارشی از روند تولید گوشت مرغ تا پایان سال ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ و همچنین میزان تولید جوجه یک روزه در آبان، آذر، دی و بهمن و تأثیر آن بر میزان تولید گوشت مرغ پایان سال و ابتدای سال آتی و همینطور ماه مبارک رمضان سال بعد ارائه کرد.

مصوبات کارگروه برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ کشور به شرح زیر است.

۱- در راستای تولید جوجه مورد نیاز دی و بهمن سال جاری و همچنین تأمین گوشت مرغ ایام پایان سال ۱۴۰۱ و ماه مبارک رمضان، انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه به نحوی برنامه‌ریزی نمایند تا تولیدکنندگان این بخش با انتقال خواباندن ۱۰- ۲۰ درصد از تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار تولیدی به هفته‌های بعد، تأمین جوجه یک روزه مورد نیاز ماه‌های دی و بهمن را فراهم نمایند.

۲- در راستای برنامه‌ریزی برای تولید و حفظ تولید پایدار در ماه‌های آتی، حذف مزارع و مرغ مادر گوشتی در هر سنی صرفاً پس از موافقت دفتر امور طیور امکانپذیر بوده و در صورتی که به هر دلیل از جمله افت تولید و … نگهداری گله اقتصادی و مقرون به صرفه نباشد، معاونت‌های بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها پس از اخذ مجوز از دفتر امور طیور نسبت به تولک بری اقدام نمایند. در ضمن حذف گله‌ها پس از ۱۱۰ هفتگی نیاز به اخذ مجوز نخواهد داشت.

۳- با توجه به اینکه کاهش قیمت گوشت مرغ برای هفته‌های آتی قابل پیش‌بینی است، به منظور حفظ تداوم تولید، شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی خرید گوشت مرغ مازاد بازار را داشته باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید