واردات خودرو | آزادسازی واردات خودرو

واردات خودرو های خارجی در سال جاری به کجا رسیده است؟ | 100 هزار دستگاه جدید خودرو وارد کشور می شوند + جزئیات

اگرچه یک ماه از ثبت سفارش خودرو گذشته است اما هنوز هیچ خودروئی به کشور وارد نشده است.

واردات خودرو های خارجی در سال جاری به کجا رسیده است؟ | 100 هزار دستگاه جدید خودرو وارد کشور می شوند + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واردات خودرو با تغییر همراه شد. واردات خودرو قوانین جدیدی دارد. واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود. واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است. جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

واردات خودرو

همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره نوع خودرو و برند آن‌ها  وجود دارد. تا الان ۱۲ شرکت خودروسازی توانسته‌اند از وزارت صمت مجوز دریافت کنند و اخبارهایی منتشر شده است که احتمال اخذ مجوز توسط سیزدهمین شرکت را قوی می‌کند.

سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث‌موتور، آرین‌موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیارخودرو، ۱۲شرکتی هستند که نامشان را وزارت صمت به‌عنوان تأییدشده‌های نهایی اعلام کرده است.

قرار است خودروهایی به کشور وارد شوند که بازه قیمت آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو باشد.

اینکه وزارت صمت برای واردات خودرو محدوده قیمت تعیین کرده است دست شرکت‌ها را برای انتخاب خودرو می‌بندد. این محدودیت به این خاطر است که کل بودجه دولت برای واردات خودرو از یک میلیارد یورو تجاوز نمی‌کند.

پیش‌بینی اولیه این است که ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود.

البته برندها نیز محدودیت‌های خاص خود را دارند. به انضمام اینکه قیمت خودرو ( یعنی محدودیت ۱۰ تا ۲۰ هزار یوروی ) به محدودیت برندها منجر شده است، محدودیت‌های دیگری هم وجود دارد. مثلا وزارت صمت یا به طور کلی دولت واردات خودرو از فرانسه را ممنوع کرده است.

با وجود تمام این شرایط  که بسیار سختگیرانه محسوب می‌شوند، شرکت‌هایی که مجوز واردات کسب کرده‌اند توانسته‌اند لیستی احتمالی از واردات خودرو را در اختیار جراید بگذارند.

وزارت صمت در اعلام اولیه خودروهای هیوندا اکسنت، هیوندا آی۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی‌اس‌۳۵، ‌ام‌جی‌۳ و ‌ام‌جی‌۶، سیتروئن‌۳ و یکی از محصولات شرکت فولکس واگن (سئات) را در زمره مدل خودروهایی معرفی کرد که قرار است به کشور وارد شوند.

جزئیات جدید واردات خودرو

منوی احتمالی خودروهای خارجی را که در ایران حضور خواهند یافت مطرح شده است.

سایپا : چانگان و  کیا

سایپا در این سال‌ها با خودروسازانی مانند کیاموتورز کره، زوته، برلیانس و چانگان (هر سه از چین) همکاری داشته، بنابراین هیچ بعید نیست به سراغ واردات از این شرکت‌ها برود. در این بین البته گفته می‌شود شرکت برلیانس ورشکست شده، که اگر چنین باشد، واردات از این شرکت منتفی است.

واردات خودرو

پارس‌خودرو با نیسان می‌آید

پارس‌‌خودرویی‌ها از قدیم ارتباط خوبی با نیسان‌موتورز ژاپن داشته و علاوه بر مونتاژ برخی محصولات این شرکت، واردات نیز از آن داشته‌اند. از همین رو گفته می‌شود پارس‌خودرو قصد دارد محصولاتی مشهور از نیسان را وارد کشور کند که شاخص‌ترین آنها دو مدل سانی و جوک است. نیسان جوک البته پیش‌تر توسط بخش خصوصی وارد کشور شده، اما فعلا خبری از خصوصی‌ها برای واردات خودروهای نیسان نیست و پارس‌خودرو رقیبی را در این میدان ندارد. در کنار نیسان واردات محصولات رنو نیز در دستور کار پارس‌خودرو قرار دارد. این دو شرکت سال‌ها تحت قرارداد پلتفرم مشترک X۹۰ با یکدیگر همکاری داشتند و به واسطه آن، تندر-۹۰ (مشترک با ایران‌خودرو) و ساندرو در کشور مونتاژ شدند.

گفته می‌شود پارس‌خودرو قصد دارد مدل جدید رنو ساندرو را وارد کشور کند، خودرویی که هرچند ظاهر زیباتری نسبت به مدل‌های فعلی ساندرو دارد اما همچنان از آپشن و امکانات زیادی برخوردار نیست.

سیتروئن، از مونتاژ تا واردات

در دوران برجام و پس از اعلام آمادگی خودروسازان فرانسوی برای سهامداری در صنعت خودروی کشور، سایپا و سیتروئن بر سر همکاری مشترک در سایت کاشان (متعلق به سایپا) به توافق رسیدند. طبق قرارداد منعقده، ۵۰درصد از سهام سایت کاشان به خودروساز فرانسوی واگذار و نام این شرکت به سایپا-سیتروئن تغییر کرد. حالا در لیستی که وزارت صمت اعلام کرده، نام سایپا-سیتروئن نیز به چشم می‌آید، بنابراین این شرکت به صورت مستقل از سایپا قرار است اقدام به واردات خودرو کند. گفته می‌شود هرچه هست گزینه اصلی این شرکت برای واردات، سیتروئن است و این در حالی است که پیش‌تر مدل C۳ در این سایت مونتاژ می‌شد. با توجه به مونتاژ C۳ در سایپا-سیتروئن، هیچ بعید نیست این شرکت به سراغ واردات این مدل نیز برود.

کرمان‌موتور و هیوندایی

کرمان‌موتور به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی، سابقه همکاری با هیوندایی موتورز کره جنوبی را دارد و از همین رو انتظار می‌رود بخش عمده خودروهای مدنظر کرمانی‌ها برای واردات، از این برند باشد. کرمان‌موتور در دوران برجام هیوندایی را در مدل‌های i۱۰ و i۲۰ مونتاژ می‌کرد اما با فرارسیدن تحریم، ارسال قطعات این دو خودرو متوقف شد. حالا ظاهرا کرمان‌موتور قصد دارد این دو محصول را بار دیگر و این بار از مسیر واردات عرضه کند. رقیب خصوصی اصلی کرمان‌موتور در میدان واردات هیوندایی، فعلا نامش در لیست شرکت‌های مجاز نیست و اگر این غیبت ادامه‌‌دار باشد، انحصار واردات محصولات این خودروساز کره‌ای به دست کرمانی‌ها خواهد افتاد. در کنار مدل‌های موردنظر، این امکان وجود دارد که کرمان‌موتور انواع دیگر هیوندایی مانند اکسنت و النترا را نیز وارد کشور کند.

فولکس سواری ماموت

هرچند کرمان‌موتور سابقه همکاری با فولکس واگن را نیز در کارنامه‌اش دارد، با‌این‌حال به احتمال فراوان به سراغ واردات از این شرکت نخواهد رفت، زیرا یک خودروساز دیگر بخش خصوصی (ماموت) امتیاز واردات محصولات فولکس را در اختیار دارد. نام گروه ماموت البته فعلا در لیست شرکت‌های واردکننده قرار ندارد، با‌این‌حال نام یکی از زیرمجموعه‌های آن به نام مکث موتور در فهرست موردنظر به چشم می‌آید. در دوران برجام، گروه ماموت به عنوان نمایندگی رسمی فولکس واگن در ایران پذیرفته و محصولاتی مانند تیگوان و پاسات وارد بازار کشور شدند. آن زمان گفته می‌شد فولکس قرار است تحت همکاری با ماموت، برخی محصولات خود را در ایران مونتاژ کند و حتی ماموتی‌ها برای انجام این کار ساخت خط تولید را نیز کلید زدند.

این در حالی بود که با فرارسیدن تحریم‌های آمریکا در سال ۹۷، پروژه مونتاژ فولکس در ایران به کما رفت و با ممنوعیت واردات، ورود خودروهای ایران شرکت نیز متوقف شد. حالا با آزادسازی واردات، ماموت قصد دارد بار دیگر واردات فولکس واگن را به ایران کلید بزند. با توجه به سقف قیمتی ۲۰هزاریورویی، گفته می‌شود ماموتی‌ها در اولین مرحله می‌خواهند فولکس واگن مدل پولو را وارد کنند. اما زیرمجموعه این شرکت - مکث موتور - نیز که نام آن در لیست شرکت‌های مجاز قرار دارد، احتمالا به سراغ واردات محصولات چینی خواهد رفت. البته هنوز مشخص نیست خودروهای مدنظر مکث موتور برای واردات چه مدل‌هایی هستند، اما واردات مدل‌های غیرچینی توسط این شرکت نیز منتفی نیست. در کنار مکث موتور، خودروسازی فردا هم احتمالا در همین مسیر اقدام به واردات خواهد کرد. نام این شرکت در لیست نخست واردکنندگان مجاز قرار گرفته و با توجه به اینکه محصولاتی از دانگ‌فنگ را مونتاژ می‌کند، هیچ بعید نیست گزینه‌های وارداتی‌اش چینی و متعلق به دانگ‌فنگ باشد.

آرین‌موتور و دوست ژاپنی

یکی دیگر از شرکت‌های جدیدا خودروساز بخش خصوصی که نامش در فهرست اولیه واردکنندگان مجاز آمده، آرین‌‌موتور پویاست. آرین‌موتور پویا پیش‌تر به واردات خودرو مشغول بود، اما پس از ممنوعیت واردات، تغییر مسیر داد و به سمت مونتاژ رفت. این شرکت حالا یکی از خودروسازان بخش خصوصی به شمار می‌رود که خودرویی چینی به نام لاماری را مونتاژ می‌کند. با توجه به سابقه وارداتی آرین‌موتور پویا، به احتمال فراوان این شرکت به سراغ واردات میتسوبیشی خواهد رفت. این خودروساز ژاپنی پیش‌تر محصولاتی مانند پاجرو، لنسر،  اوتلندر و میراژ را به ایران صادر کرده که این آخری، گزینه اصلی برای ازسرگیری واردات توسط آرین‌موتور پویاست. آرین‌موتور در گذشته با پسوند «تابان» محصولات دی‌اس فرانسه را نیز وارد می‌کرد، با این حال فعلا نامی از این شرکت (آرین‌موتور تابان) در لیست واردکنندگان مجاز به چشم نمی‌آید. میتسوبیشی میراژ، اکلیپس و آتراژ، گزینه‌های قوی برای واردات خودرو توسط این شرکت است.

دیدگاه خود را ارسال کنید