قیمت دلار | قیمت امروز دلار

کاهش عجیب قیمت دلار | قیمت دلار امروز 15 آذر به چند رسید؟

معاملات توافقی دلار در بازار ارز امروز سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ با قیمت خرید ۳۴ هزار و ۷۵۰ تومان کار خود را آغاز کرد.

کاهش عجیب قیمت دلار | قیمت دلار امروز 15 آذر به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

امروز سه‌شنبه 15 آذر 1401 در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، قیمت خرید دلار توافقی 34 هزار و 750 تومان بوده است. 

طبق اعلام بانک مرکزی فروش ارز توافقی در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم شده است. متقاضیان ارز حداکثر 2 هزار یورو می‌توانند به صورت آن‌لاین یا حضوری از صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌های عامل خرید کنند.

از اواخر خردادماه سال 1401 بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کرد و امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد.

این بازار طی ماه‌های اخیر سبب تأمین تقاضاهای خُرد مردم شده و به معیار مهم قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.

پیش بینی قیمت دلار امروز

 قیمت دلار تهران روز گذشته توانست یک کانال صعود کنند. قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته بر روی پله اول کانال جدید قرار گرفت. 

حضور پر‌قدرت نهاد بازار‌ساز در معاملات ارزی

 به عقیده بسیاری از فعالان ارزی بازار تهران، فضای حال حاضر معاملات ناشی از حضور پر‌قدرت نهاد بازار‌ساز در معاملات ارزی است. این افراد بر این باورند که ترکیب تسهیل‌گری‌های صورت گرفته در فرآیند خرید ارز رسمی در کنار اجرای سیاست‌های بازدارنده  سبب شده از حجم معاملات بازار آزاد  کاسته شده و در نتیجه آرامشی نسبی در معاملات بازار برقرار شود.

مرز حساس قیمت دلار 

در شرایط فعلی عده ای از بازیگران ارزی معتقدند در صورتی که نرخ دلار در کانال جدید به اولین مرز مقاومتی برسد و بالای مرز مذکور باقی بماند این امر ممکن است موجب  زمینه ساز ورود خریدارن به بازار شود. 

سه ضلعی مهم در بازار دلار 

از سوی دیگر برخی از معامله گران با اشاره به اثر گذاری نرخ حواله درهم و نرخ دلار در بازارهای همسایه بر روی دلار تهران می گفتند در صورتی که معامله گران تهران مورد حمایت  این مثلث سه ضلعی قرار بگیرند احتمال صعود اسکناس آمریکایی در تهران وجود خواهد داشت. 

 با وجود فشار متغیرهای افزایشی، برخی فعالان باور دارند در صورتی که بازارساز بتواند فضای معاملات را تا هفته اول دی‌ماه مدیریت کند، به تدریج شانس بیشتری برای بازگشت قیمت به نواحی پایین‌تر خواهد داشت.

2 مانع بر سر راه افزایش قیمت دلار

 بازار ارز در حالی معاملات آخرین روزهای آبان را تجربه می کند که دلار اولین روز هفته را با دو مانع مهم برای صعود مواجه خواهد شد.

قیمت دلار در  در دهم آبان ماه سقف خود در کانال ۳۳ هزار تومان را شکست ، در هفدهم آبان ماه یک سقف جدید  را تجربه کرد و پس از آن وارد روند اصلاحی شد. 

دلار در محدوده رنج قیمتی

دلار تهران در هفته ای که گذشت در یک محدوده رنج قیمتی معامله شد. با اعمال تشدید تحریم ها علیه ایران در هفته گذشته برخی تصور می کنند که  نرخ دلار در هفته پیش روند افزایشی پیدا کند ولی علاوه بر شرایط امنیتی که در بازار آزاد ممکن است حاکم شود دو مانع مهم نیز بر سر راه مسیر افزایشی دلار وجود دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید