قیمت دلار | افزایش قیمت دلار

افزایش وحشتناک قیمت دلار در بازار | چرا با وجود ذخایر ارزی باید دلار گران شود؟

قیمت دلار، یورو و نرخ انواع ارز خارجی در بازار امرو ۳۰ آذر ۱۴۰۱ مشخص شد.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

طی معاملات امروز تهران ۳۰ آذر ۱۴۰۱ نرخ انواع ارز و قیمت طلا و یورو مشخص شد که بر اساس آن شواهد افزایش در بازار بودیم. در ادامه جدول نرخ ارز را می‌بینید.

قیمت دلار قیمت یورو و قیمت پوند امروز چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ + جدول

قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروزچهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها قیمت بازار آزاد است و با نرخ ارز سهمیه‌ای متفاوت است.

ارز

قیمت (ریال)

دلار 384,670
یورو 412,620
درهم امارات 105,040
پوند انگلیس 474,490
لیر ترکیه 21,000
فرانک سوئیس 422,300
یوان چین 56,200
ین ژاپن (100 ین) 297,780
وون کره جنوبی 310
دلار کانادا 288,000
دلار استرالیا 260,300
دلار نیوزیلند 247,100
دلار سنگاپور 289,900
روپیه هند 4,740
روپیه پاکستان 1,737
دینار عراق 268
پوند سوریه 155
افغانی 4,470
کرون دانمارک 55,900
کرون سوئد 37,500
کرون نروژ 39,500
ریال عربستان 104,160
ریال قطر 107,500
ریال عمان 1,010,600
دینار کویت 1,279,200
دینار بحرین 1,037,900
رینگیت مالزی 88,300
بات تایلند 11,270
دلار هنگ کنگ 50,400
روبل روسیه 5,610
منات آذربایجان 230,900
درام ارمنستان 1,000
لاری گرجستان 148,800
سوم قرقیزستان 4,570
سامانی تاجیکستان 38,400
منات ترکمنستان 112100

 چرا با وجود ذخایر ارزی باید دلار گران شود؟

بیش از هفت ماه از جراحی بزرگ اقتصادی رئیسی می گذرد و حالا قیمت دلار و خودرو در رقابتی تنگاتنگ به سمت اوج در حرکت هستند و کسی هم جلودار شان نیست.گویی شعارهای انتخاباتی رئیسی در همان اردیبهشت ۱۴۰۰ مانده و زمان را سپری نکرده است. اگر چه این روزها رئیس جمهور دم از ترمیم کابینه می زند ولی ظاهرا نه تنها تغییری در وزارت خانه های متبوع اتفاق نیافتاده بلکه مجلسی ها هم کاندیدایی برای استیضاح ندارند.

شیب تند قیمت ها نه تنها قدرت خرید مردم را کاهش داده بلکه امید به زندگی را نیز تحت تاثیر شرایط موجود قرار داده و آینده هراسی را به شکلی پر رنگ عیان کرده است .در این بین مردم که کاری از دستشان بر نمی آید انگشت اتهام را به سوی نمایندگان خود در بهارستان نشانه رفته اند و مجلسی ها را متهم به اهمال کاری و ضعف در برابر دولت می کنند.«خبرآنلاین» در گفت و گو با لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس به چرایی خیز تند قیمت ها پرداخته است .

مردم یک انتقادهایی به نمایندگان مجلس دارند و می گویند عملکرد نمایندگان در حوزه های مختلف ضعیف شده است. به‌عنوان مثال شما وزیر صمت را تا مرز استیضاح بردید و با پادرمیانی آقای قالیباف و لابی گری دولتی ها ایشان ابقا شدند و در نهایت امروز شاهد افزایش بی مهابای قیمت خودرو هستیم؟

طبق تعریف قانون مهم ترین وظیفه نمایندگان در کنار قانونگذاری رای اعتماد به وزرا، ایجاد یک دولت قوی و پیگیری حُسن اجرای قانون است. در رابطه با گرانی های اخیر و خصوصا خودرو مجلس دو بار به وزیر صمت کارت زرد و تذکرات متعدد داده است اما استیضاح ایشان رای نیاورد. واقعا من دوست دارم از نمایندگانی که به استیضاح رای ندادند بپرسید چرا به استیضاح رای ندادید، علیرغم اینکه بنده تذکر دادم و گفتم اگر ایشان بماند گرانی بیشتر خواهد شد، گفتم ایشان برنامه داده اند واگر برنامه ایشان را بخوانید متوجه می شوید چرا چنین نظری دارم. یا برنامه را نمی خوانیم و یااگر می خوانیم باید پاسخگوی ملت باشیم. برنامه ایشان را بارها مطالعه و با ایشان بحث و جدل کرده ایم، برنامه ایشان برای حل مسئله اشکال دارد و نادرست است و مسیر را به انحراف می‌کشاند. این اتفاق افتاد و حالا همه دارند می بینند که قیمت خودرو به کجا کشیده شد. خود ایشان قیمت خودرو را تا ۱۸ درصد اضافه کرد و تمام کشور بهم ریخت والان برخی خوروها جدای آن ۱۸ درصد که ایشان اضافه کرده اند بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. ایشان باید پاسخگو باشد. من وظیفه ام را انجام داده ام، نمی توانم به زور به نمایندگان بگویم به این رای بدهید یاندهید. من به‌عنوان یک مهندس و کسی که عضو کمیسیون صنعت به صورت تخصصی بررسی کردم، وظیفه خود را انجام دادم، همه هم گفتند دفاع بنده از استیضاح عالی بود، اما نمایندگان رای ندادند و مسلما به دلایل سیاسی رای ندادند؛ معلوم است که استیضاح؛ سیاسی رای نیاورده است. به‌نظر من دراجرای قانون و نظارت نمایندگان نباید حزب، گروه و جناح معیارمان باشد، باید مردم و منافع آنان معیار ما باشند تا مسایل حل شود. به نظر من باید استیضاح آقای فاطمی امین رای می آورد و ایشان جابه‌جا می شد.

اخیرا آقای رئیسی از ترمیم کابینه سخن گفته اند، آیا این ترمیم شامل حال وزارت صمت هم خواهد شد؟

دولت هم به این نتیجه رسیده و می داند که مشکل حل نمی شود، نزدیک به ۴۰ و حداقل کف ۲۵ درصد اقتصاد کشور در این وزراتخانه است. از این رو باید به این وزراتخانه توجه بیشتر شود وفردی کار آمد باید بر سر کار بیاید. ما وظیفه خود را انجام دادیم و در حوزه انتخابیه هم مردم به این مسایل واقف هستند و نسبت به بنده محبت ویژه دارند.

مگر بنا نبود این وزراتخانه تبدیل به دو وزراتخانه شود؟

این نظر آقای رئیس جمهور بود ولی دولت و مجلس همدیگر را پاس کردند و این اتفاق نیفتاد.

در مورد قیمت دلار هم مردم گلایه دارند. نمایندگان برای کنترل قیمت دلار چه برنامه ای دارند؟

من هفته پیش راجع به این موضوع صحبت کردم و از مجلس خواستم رئیس کل بانک مرکزی را به مجلس دعوت کنند تا ایشان بیاید و توضیح دهد، علیرغم اینکه ما ذخایر ارزی داریم چرا دلار گران می شود. علیرغم اینکه وضعیت مالی مان خوب است، چرا بانک ها وام نمی دهند. علیرغم اینکه تعهد کردیم چهار میلیون مسکن در دولت آقای رئیسی ساخته شود، چرا بانک ها وام نمی دهند؟ به نظر من همکاری بانک ها ، وضعیت دلار و کاهش پایه پولی جزو سیاست های نادرست بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید به مجلس پاسخگو باشد. احتمالا هفته آینده رئیس کل بانک مرکزی به مجلس دعوت می شود تا پاسخگوی سوال نمایندگان باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید