حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگان بخواننند | حقوق بازنشستگان در سال آینده چند درصد افزایش می یابد؟

​مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان در 1402 اعلام شد.

بازنشستگان بخواننند | حقوق بازنشستگان در سال آینده چند درصد افزایش می یابد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

حقوق بازنشستگان

بعد از خبر افزایش دو میلیونی حقوق بازنشستگان کشوری، حالا این پرسش مطرح است که سرنوشت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟

نگاهی به جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده نشان می‌دهد که قرار است حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. این در حالیست که در سال گذشته، حقوق بازنشستگان هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. البته، با توجه به میانگین نرخ تورم اقتصاد ایران یعنی ۴۵ درصد، کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که این میزان از افزایش حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان نخواهد بود.

در خردادماه امسال بود که میزان و نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تصویب دولت رسید. بر اساس جمع‌بندی انجام گرفته مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین، به طور مشخص در مصوبه دولت آمده است که «حقوق حداقلی‌بگیران، بازنشسته، از کار افتاده و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد و با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.»

چندی قبل، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی طی سخنانی اعلام کرد که حامل خبر خوشی برای بازنشستگان است. او از افزایش ۱۲۰ درصدی سهم سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه تکمیلی بازنشستگان نسبت به سال گذشته خبر داد. در عین حال هم اخیرا رئیس هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفته است که از همه ظرفیت‌های موجود برای پیگیری مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی استفاده خواهیم کرد. اما اینکه قرار است افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تا چه میزان افزایش پیدا کند؟ باید گفت حقوق آذرماه حدود چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین ‌اجتماعی در روز یکشنبه بیستم آذر ماه بر اساس حروف الفبا آغاز شد و قرار است تا تاریخ سی‌ام آذر ماه یعنی فردا واریز آن به پایان برسد. آنگونه که مصوبه مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد قرار است تا پایان سال جاری معوقات ماه‌های گذشته از سال جاری نیز به حساب بازنشستگان این سازمان واریز شود.

حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟

برای سال آینده هم، آنگونه که رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده است هنوز میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در لایحه بودجه نهایی نشده اما فرمول جدیدی برای این کار پیشنهاد شده و در حال بحث و بررسی است. مقرر شده حقوق بر اساس بهره‌وری دستگاه و نیروی انسانی افزایش پیدا کند.

معوقات حقوق بازنشستگان آغاز شد 

اکبر شیرمحمدی، معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این پرسش که صندوق چقدر بازنشسته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دارد، اظهار کرد: در سال ۱۳۵۴ زمانی که صندوق بازنشستگی تأسیس شد، دولت پیشنهاد داد تا صندوق پرداخت مستمری به ۵۴ هزار بازنشسته را تقبل کند و این رقم را در بودجه سالانه در نظر می‌گیرند.

وی افزود: از ۵۴ هزار نفر بازنشسته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امروز تنها ۱۸ هزار بازنشسته مستمری دریافت می‌کنند، به طوری که حدود ۱۵۱ بازنشسته و ۳هزار و ۵۴۸ وظیفه بگیر بین ۵۰ تا ۵۲ است از صندوق ما مستمری دوران بازنشستگی و فوت دریافت می‌کنند.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: در عین حال، صندوق بازنشستگی کشوری به ۳۹۷ بازنشسته و ۱۷هزار و ۷۱۵ وظیفه بگیر نیز بیش از ۵۰ سال است که مستمری پرداخت می‌کند.

وی درباره میزان دریافتی بازنشستگان نیز گفت:‌ حقوق تمام بازنشستگان متناسب سازی شده است و از این رو میانگین ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به آن‌ها پرداخت می‌شود.

شیرمحمدی اشاره کرد: ۶۲درصد از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری از نیروی های آموزش و پرورش مابقی نیز از سایر دستگاه‌های دولتی، قضات، هیأت علمی دانشگاه ها و کارمندان وزارتخانه‌ها هستند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری و همچنین پرداخت معوقات مهر و آبان آن‌ها در پایان آذر ماه پرداخت می‌شود.

حقوق بازنشستگان مبلغ پولی است که ماهیانه تا پایان عمر به افرادی که دارای شرایط بازنشستگی هستند تعلق می گیرد.حقوق بازنشستگان با در نظر گرفتن میانگین دوسال آخر دریافتی که داراشی کسور بازنشستگی بوده محاسبه می شود .حقوق بازنشستگان دارای فاکتورهایی است و از جمله شرط سنی و داشتن سابقه کار معین که شرایط برقراری این حقوق است.حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱ همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری و همچنین پرداخت معوقات مهر و آبان آن‌ها در پایان آذر ماه پرداخت می‌شود.

ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره زمان اعمال افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: لایحه دولت برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده و باید اجرایی شود.

او افزود: طبق اطلاعات بنده باید افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری از پایان آذر ماه، پرداخت و در حقوق این گروه‌ها اعمال شود، گفت: قرار است که معوقات مهر و آبان نیز محاسبه و به همراه حقوق آذر ماه به حساب آن‌ها واریز شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح علت تاخیر در پرداخت افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: یک بحث تامین منابع و موضوع دیگر تغییر در احکام آن‌ها بود و باعث تاخیر در پرداخت افزایش حقوق‌ها بود که در پیگیری‌های انجام شده این مشکلات بر طرف شده و افزایش‌حقوق‌ها و معوقات پایان آذر ماه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

رسیدگی به جزئیات لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در دستور کار نمایندگان در روز یکشنبه (هشتم آبان ماه سال جاری) قرار داشت که با رای نمایندگان مواردی تصویب شد که براساس آن افزایش حقوق کارکنان دولت، افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیرو‌های انتظامی و مسلح، افزایش حقوق ۹۰۰ هزار تومانی حقوق بازنشستگان بعلاوه ۵ درصد، افزایش ۱۰۰ و ۵۰ درصدی حق اولاد و حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان و افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان نهاد‌های حمایتی تصویب شد.

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از ماه جاری اظهار کرد: در‌باره متناسب‌سازی حقوق‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال جاری تکلیف آن مشخص شود. البته هنوز با مدیر عامل تامین اجتماعی مذاکرات مستقیمی در این رابطه نداشتیم و به دنبال فرصت هستیم تا بتوانیم با او جلسه‌ای بگذاریم. این موضوع جز مطالبات اصلی بازنشستگان و زیر مجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. اگر متناسب‌سازی به سال بعد کشیده شود، برنامه هفتم مطرح خواهد شد. بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که شخص مدیرعامل مستقیم به این قضیه ورود کند و وعده‌هایی مبنی بر پذیرش بدهی ۲۵ درصدی به بازنشستگان و سایر سطوح را عملی کنند. البته لازم مدیر عامل تامین اجتماعی در این باره یکبار مصاحبه کنند و جواب مردم را بدهند تا خیالشان راحت شود. در رابطه با معوقات نیز مشاهده کردیم که وعده مدیر عامل مبنی بر پرداخت از آبان‌ماه، عملی شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید