حقوق کارگران | اخبار حقوق کارگران

شگفتانه رئیسی برای حقوق کارگران | دولت سبد معیشتی برای کارگران در نظر گرفته است؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار با استقبال از تعیین دستمزد کارگران زودتر از پایان سال گفت: امیدواریم در جلسه بعدی شورا، رقم هزینه‌های سبد معیشت کارگران مشخص شود تا به تعیین دستمزد ۱۴۰۲ ورود کنیم.

شگفتانه رئیسی برای حقوق کارگران | دولت سبد معیشتی برای کارگران در نظر گرفته است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق کارگران تعیین تکلیف شد. حقوق کارگران مبلغ چندانی نیست و همین موضوع باعث اعتراض سالانه کارگران شده است . حقوق کارگران هر سال افزایش می یابد اما این مبلغ ناچیز کفاف هزینه های زندگی کارگران را نمی دهد . حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله دارد. تصمیم گیری دولت برای افزایش حقوق کارگران به خانه آخر رسید.

 حقوق کارگران

هادی ابوی با اشاره به اظهارات وزیر کار درباره تعیین دستمزد کارگران در نشست بعدی شورای عالی کار گفت: نمایندگان گروه کارگری از اینکه دستمزد کارگران زودتر از پایان سال تعیین و تصویب شود،‌ استقبال می کنند. البته تعیین دستمزد روال و روند خاص خود را دارد که پس از طی شدن این فرایند،‌ مذاکرات و چانه‌زنی‌های مزد آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسه قبل شورای عالی کار، پیشنهاد نمایندگان کارگری فعال شدن کمیته دستمزد شورای عالی کار بود زیرا همه ساله موضوع تعیین هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را به کمیته دستمزد می سپاریم و در این جلسه وزیر کار دستور دادند که این موضوع به نشست بعدی شورای عالی کار در ۲۸ دی ماه موکول شود لذا به احتمال زیاد منظور ایشان از تعیین دستمزد ۱۴۰۲ در جلسه آتی شواری عالی کار، موضوع تشکیل و فعالیت کمیته دستمزد و جمع بندی نظرات شرکای اجتماعی بوده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار متذکر شد: با نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها و نرخ تورم اعلامی انتظار جامعه کارگری این است که دستمزد واقعی برای کارگران تعیین شود و اگر قرار است در جریان جراحی اقتصادی امتیازاتی از سوی دولت داده شود، کارگران را هم شامل شود و بسته‌های معیشتی، تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، اعمال تخفیفات و رایگان کردن بخشی از هزینه‌های درمان برای کارگران پیش‌بینی شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر حفظ قدرت خرید خانوارهای کارگری، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی تاکید این است که کارگران تامین شوند و بتوانند از عهده هزینه‌های معیشت خانوار برآیند. تردیدی نیست که هزینه سبد معیشت نسبت به سال گذشته افزایش داشته و ارقام مختلفی از ۱۱ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان در ماه برآورد می‌شود ولی برای تامین هزینه سبد معیشت کارگران دو راه وجود دارد؛ یکی حمایت مستقیم که پول نقد به دست کارگران بدهیم و بگوییم خودشان خرید کنند یا حمایت غیر مستقیم که غیرنقدی به کارگران کمک کنیم و به آنها سبد معیشتی بدهیم تا بخشی از هزینه‌های زندگیشان جبران شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هزینه‌های مسکن و اجاره بها، دوسوم حقوق کارگران را می‌بلعد، بنابراین دولت برای حمایت از خانوارهای ضعیف کارگری باید سیاست جداگانه‌ای در پیش بگیرد. مثلا اعلام کند که خانه‌های سازمانی بسازند و در اختیار کارگران قرار بدهند تا کارگران چند سال در آن سکونت کنند یا اینکه وام ۵۰۰ میلیون تومانی به کارگران بدهد تا با پول رهن خانه‌هایشان بتوانند یک واحد مسکونی کوچک و نقلی خریداری کنند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: اینکه هزینه‌ها آزادسازی شوند ولی حقوق‌ها در سطح پایین نگه داشته شود، انصاف نیست. در شرایط امروز نه تنها حقوق کارگران بلکه حقوق کارمندان و بازنشستگان هم به انتهای برج نمی‌رسد و اگر این تعادل به هم بخورد مشکلات معیشتی به وجود خواهد آمد.

 سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست امروز هیات وزیران درباره آخرین تصمیمات برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران گفته بود: بناست در جلسه آتی شورای عالی کار در مورد این موضوع و نسبت به انتخاب کمیسیون تخصصی برای بررسی شرایط قانونی تصمیم‌گیری شود که متعاقبا اطلاعات کافی به استحضار عموم خواهد رسید.

شیوه محاسبه عیدی حقوق کارگران

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه طبق قانون عیدی کارگران دو برابر حقوق پایه است به شرطی که از سه برابر حداقل حقوق تجاوز نکند، در مورد عیدی کارگران در سال جاری اظهار داشت: براساس قانون کار، عیدی پایان سال کارگران به اندازه دو برابر حقوق پایه کارگر است، به شرط اینکه از سه برابر حداقل حقوق کارگران در سال جاری تجاوز نکند.

وی افزود: با توجه به اینکه حداقل حقوق کارگران در سال جاری که براساس مصوبه شورای عالی کار مشخص شد، امسال ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است، بنابراین اگر کارگری امسال ۱۲ ماه در یک کارگاه کار کرده باشد، حداقل عیدی او براساس محاسبه قانون ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود و حداکثر رقم عیدی کارگران ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان معادل سقف سه برابر حداقل حقوق است.

عضو شورای عالی کار این نکته را هم یادآور شد: پرداخت عیدی کارگران به نسبت زمان کارکرد در سال جاری است، به عنوان مثال اگر کارگری چهار ماه کار کرده باشد، به نسبت چهاردوازدهم عیدی یک سال دریافت می‌کند و یا اگر کارگری هفت ماه کار کند به نسبت هفت‌دوازدهم عیدی دریافت خواهد کرد و عیدی کامل مربوط به کارگرانی است که یک سال کامل برای کارفرمای خود کار کرده باشند.

اسدی همچنین در مورد زمان پرداخت عیدی به کارگران گفت: این زمان بستگی به وضعیت بنگاه و نقدینگی کارفرما دارد. برخی از بنگاه‌ها با توجه به مشکلات کارگران، هر ۶ ما یکبار به همان نسبت عیدی می‌دهند، برخی در ماه‌های آخر سال عیدی پرداخت می‌کنند و برخی به دلیل اوضاع اقتصادی کارگران زودتر می‌پردازند.

در حال حاضر حدود ۱۴.۹ میلیون کارگر بیمه‌شده اصلی در کشور داریم که عمده آنها در سطح حداقل مزد کارگری قرار دارند و میانگین خانوار کارگری براساس گزارش‌های مرکز آمار ۳.۹ نفر است و وظیفه مهم شورای عالی کار تعیین حداقل دستمزدی است که هم بتواند معیشت کارگران را تأمین کند و هم فشاری به بنگاه‌های اقتصادی وارد نشود.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

حقوق کارگران

حداکثر میزان عیدی نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود. برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۱ باید میزان حداقل دستمزد روزانه خود را در ۹۰ ضرب کنید. فرمول آن به صورت زیر می‌باشد:

اگر عدد ۱.۳۹۳.۲۵۰ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در معادله بالا قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال ۱۴۰۱ خواهیم رسید. بنابراین، حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ طبق همین فرمول، مبلغ ۱۲۵.۳۹۲.۵۰۰ ریال است که معادل ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۵۰ تومان خواهد بود.

روش محاسبه عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

دو فرمولی که اعلام کردیم برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان کارکرد آنها در شرکت‌ها حداقل یک سال باشد. اما، هستند افرادی که سابقه کار آنها در شرکت‌ها به یک سال نمی‌رسد؛ برای این افراد روش محاسبه فرق می‌کند و فرمول آن به شکل زیر است:

حقوق ماهیانه ضرب در تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲= مبلغ عیدی

جدول محاسبه عیدی کارگران در سال ۱۴۰۱ را در ادامه مشاهده می کنید

حقوق کارگران

حقوق کارگران

جزئیات افزایش حقوق کارگران

افزایش 10 درصدی حقوق کارگران دردستور کار قرار گرفت اما حقوق کارگران افزایش نیافت. حق مسکن تصویب شده نیز به حقوق کارگران اضافه نشد.

یک کارشناس حوزه کار از برگزاری جلسات ماهانه شورای عالی کار استقبال کرد و گفت: مزد منطقه ای به منزله حذف حداقل مزد یا کاهش دستمزد کارگران نیست بلکه مزد منطقه‌ای مختص مناطقی است که به دلیل شرایط خاص، فراتر از مزد حداقلی باید دستمزد بیشتری برای نیروهای کار آن مناطق درنظر گرفته شود.

حمید نجف درباره برگزاری جلسات ماهانه شورای عالی کار و تشکیل کارگروه دستمزد اظهار کرد: درباره تشکیل جلسات دستمزد دو نگاه وجود دارد؛ یکی نگاه کیفی که به کیفیت جلسات اشاره دارد و یکی نگاه کمی که فرضا تا پایان سال ۲۰ جلسه برگزار شود ولی اگر بخواهیم نگاه کمی به جلسات دستمزد و کارگروه مزد داشته باشیم و فرضا ۲۰ جلسه تا پایان سال برگزار کنیم، بدون آنکه خروجی کیفی درستی داشته باشد، طبعا کارساز نیست.

وی با اشاره به تعیین زمان برگزاری جلسات شواری عالی کار گفت: اینکه جلسات از زمانبندی برخوردار شوند و بر اساس آن نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت حضور پیدا کنند، اقدام مثبت و اثرگذاری است به شرطی که برگزاری جلسات خروجی کیفی هم داشته باشد و همچنان که بحث قانون مداری را مدنظر دارند، به کیفی سازی جلسات هم توجه شود. این کارشناس حوزه کار، دعوت از پیشکسوتان، صاحبنظران اقتصادی، فعالان کارگری و نخبگان در جلسات کارگروه دستمزد را خواستار شد و گفت: حضور نخبگان و اقتصاددانان در کنار فعالان حوزه کار و نمایندگان کارگر و کارفرما و دولت باعث می شود که هم از نظرات جمعی و خرد جمعی بهره ببریم و هم پایه‌های علمی این کار را در جلسات شورای عالی کار و کمیته مزد تقویت کنیم. نجف درعین حال ابتکار وزارت کار در به نتیجه رسیدن جلسات دستمزد شورای عالی کار پیش از پایان سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم که امسال نیز جلسات مزد با همراهی و همدلی همه گروه‌ها زودتر و قبل از پایان سال به نتیجه برسد.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: ولی دیدیم مجلس برخلاف نظر دولت، تغییراتی در حقوق و افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان انجام داد که نقطه برجسته آن، حداقل حقوق کارمندان بود که دولت مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را تبلیغ کرده بود و مجلس و کمیسیون تلفیق آن را به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش دادند. حداقل حقوق کارگران هم متاثر از همین مساله به همین رقم افزایش پیدا کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید