قیمت دلار | کاهش قیمت دلار

کاهش عجیب قیمت دلار امروز 13 دی | قیمت دلار امروز به چند رسید؟ + جدول

بازار متشکل امروز شاهد کاهش قیمت دلار بود .

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

قیمت دلار امروز در بازار متشکل ارزی نسبت به روز پیش پایین آمد . 

قیمت دلار در بازار متشکل امروز

نرخ دلار متشکل امروز با 36 هزار و 585 تومان معامله شد

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار متشکل
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۳۶,۵۸۵ -۳۱۵.۰۰ -۰.۸۷ 11:39
۳۶,۹۰۰ -۶۰۰.۰۰ -۱.۶۳ روز قبل
۳۷,۵۰۰ ۵۰۰ ۱.۳۳ ۲ روز پیش

سود زیاد خریداران دلار و پشیمانی فروشندگان

دیروز قیمت دلار تهران در صدر بازارهای موازی نشسته و به انتظارات کاهشی بی‌تفاوت است. معامله‌گران بازار از ادامه جو انتظامی در بازار می‌گویند. آن‌ها معتقدند گشت نامحسوس نیز در بازار شکل گرفته و این ترس را به جان معامله‌گران حرفه‌ای کف بازار انداخته که هر خریدار و فروشنده‌ای ممکن است خطرآفرین باشد.

هر چند روز گذشته برخی مدعی می‌شدند به دلیل ترس از کاهش قیمت، خریداران خردِ روزهای گذشته برای فروش به بازار آمده‌اند، اما برخی مخاطبان تجارت‌نیوز مدعی شده‌اند «خریدار زیاد و فروشنده کم است و حتی دلار با قیمت ۴۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود.»

تحلیلگران بازار معتقدند قیمت دلار فعلا به واسطه تغییر در مدیریت بانک مرکزی، فضای انتظامی در بازار و سیگنال‌های خبری مبنی بر ادامه توافقات در تهران اندکی میل به کاهش در ابتدای هفته داشت. ضمن این‌که اثر موارد ذکر شده دائمی نیست و در کوتاه مدت بازار معاملات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مهاجرت و دلارهای بی‌بازگشت

هر چند باید این‌ نکته را در نظر داشت که مردم نیز از تجربیات گذشته بازار درس گرفته‌اند و به راه انداختن بازی روانی و نوسان‌گیری بازارساز از دلار، مانند گذشته آسان نیست.

برخی از کارشناسان نیز معتقدند بخشی از خریدهای دلار در روزهای گذشته به دلیل مهاجرت بوده و این دلارها دیگر به بازار برنمی‌گردد.

در همین راستا مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نگاه تحلیلی شاید جایگاهی نداشته باشد، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «شوک بانک مرکزی و تعیین نرخ نیما در منطقه مشخص، سیاست بازارسازی همتی در سال ۹۹ بود. به نظر می‌رسد بار دیگر از سوی نهاد پولی کشور در حال اجراست. در آن زمان دلار با حراج قیمتی به ۲۳ هزار تومان رسید و در آن سال این سیاست موفق عمل کرد.»

او با این پرسش که آیا کلیت جامعه با سیاست سال ۹۹ همراه می‌شود؟ می‌افزاید: «الان بازارساز با شوک‌های کلامی کار می‌کند. عملا نقدینگی بزرگ از جنس دلار نداریم که با تزریق آن بتوانیم به شکل واقعی سیاست مذکور را پیاده کنیم. این کلام به خریداران جهت می‌دهد.»

فروشندگان سال‌‌های گذشته پشیمان هستند

دیبا می‌گوید: «اکنون خریدارانی که در آن زمان فروختند، احساس پشیمانی دارند. آن‌ها معتقدند اگر نمی‌فروختند، سود می‌کردند.»

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: «اگر مردم برای فروش ترغیب شوند و به سیگنال‌های کلامی بازارساز اعتماد کنند و بفروشند، دلار تا قیمت ۳۲ و ۳۳ هزار تومان پایین می‌آید.»

دیبا با تاکید بر اینکه تفکر فعلی خرید دلار از سوی مردم مانند گذشته نیست، می‌گوید: «بسیاری دلار را برای مهاجرت و خارج کردن ارز از کشور می‌خواهند. این افراد برای بازار فرصت خرید محسوب می‌شوند. باید ببینیم در روزهای آینده عملکرد واقعی بانک مرکزی چگونه خواهد بود.»

پوند و سایر ارز‌ها امروز سه‌شنبه 13 دی ۱۴۰۱ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

لازم به ذکر است که این نرخ‌ها قیمت بازار آزاد است و با نرخ ارز سهمیه‌ای متفاوت است.

ارز قیمت (ریال)

دلار 387,410

یورو 436,620

درهم امارات 111,130

پوند انگلیس 493,560

لیر ترکیه 21,900

فرانک سوئیس 442,900

یوان چین 59,400

ین ژاپن (100 ین) 312,990

وون کره جنوبی 320

دلار کانادا 302,700

دلار استرالیا 278,200

دلار نیوزیلند 259,000

دلار سنگاپور 305,900

روپیه هند 4,950

روپیه پاکستان 1,809

دینار عراق 280

پوند سوریه 163

افغانی 4,570

کرون دانمارک 58,800

کرون سوئد 39,100

کرون نروژ 41,600

ریال عربستان 109,070

ریال قطر 112,500

ریال عمان 1,062,600

دینار کویت 1,338,900

دینار بحرین 1,086,400

رینگیت مالزی 93,100

بات تایلند 11,840

دلار هنگ کنگ 52,700

روبل روسیه 5,690

منات آذربایجان 241,600

درام ارمنستان 1,040

لاری گرجستان 153,700

سوم قرقیزستان 4,780

سامانی تاجیکستان 40,600

منات ترکمنستان 117400

نرخ دلار نیمایی برای 2 سال ثابت می‌ماند و به نظر می‌رسد که تاریخ دوباره تکرار شده است. فروردین سال 97 که نرخ دلار 4200 تومان اعلام شد، چنان فساد و رانتی را ایجاد کرد که بعدها هیچ یک از تصمیم گیرندگان، آن جلسه را گردن نگرفتند. حالا قرار است تا پایان دولت رئیسی دلار نیمایی روی نرخ 28 هزار و 500 تومان ثابت باشد. انتظارها از آینده بازار ارز چیست؟

تا یک هفته قبل دلار نیمایی اگرچه نوسان چندانی نداشت، اما ثابت هم نبود. پنجشنبه هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی عوض شد. علی صالح‌آبادی بعد از تلاطمات تند نرخ ارز کنار رفت و محمدرضا فرزین جای او را گرفت.

فرزین نیامده برای نرخ نیمایی تعیین تکلیف کرد و قیمت آن را به طور ثابت، 28 هزار و 500 تومان اعلام کرد! این در حالی است که طی هفته‌های گذشته قیمت دلار نیمایی وارد کانال 30 هزار تومانی شده بود.

او در همین حال مدعی شده است که واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با نرخ نیمایی و با قیمت 28 هزار و 500 تومان تامین خواهد کرد.

هنوز یک هفته از این اظهار نظر نمی‌گذرد که معاون اول رئیس جمهور جزئیات آن را تغییر داده است. محمد مخبر دیروز در جلسه هیات وزیران و استانداران گفته است: مردم در بخش معیشت مشکلاتی دارند و تصمیم خوبی برای جلوگیری از نوسانات قیمت کالاهای اساسی گرفته شده است که برای مدت دو سال بتوانیم نرخ ارز این کالاها را ثابت نگه داریم که با تنش جدی در قیمت این اقلام مواجه نشویم.

دلار رانتی 4200 تومانی تکرار شد؟

از همان ساعات اولیه‌ای که فرزین نرخ دلار نیما را ثابت اعلام کرد، انتقادها به دولت شدت گرفت. اولین تحلیل نرخ ثابت نیما این است که دولت همان کار دولت روحانی برای دلار 4200 تومانی را تکرار کرده است.

دولت روحانی در فروردین 1397 وقتی نتوانست جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد، با تشکیل یک جلسه نرخ دلار را ثابت و 4200 تومان اعلام کرد. دلار نه تنها روی این نرخ نماند، بلکه دلار دولتی موجب رانت و فساد هم شد.

تا جایی که با این دلار ارزان لوازم آرایشی و دیگر کالاهای غیرضروری وارد کشور شد. بعدها هیچ یک از حاضران در آن جلسه، نرخ‌گذاری دلار 4200 تومانی را گردن نگرفتند.

در سال‌های بعد هم دولت جرات حذف یکباره دلار 4200 تومانی را پیدا نکرد و مرحله به مرحله کالاها از دریافت این ارز ارزان حذف کرد. در نهایت آخرین پله‌ها برای حذف دلار 4200 تومانی را دولت رئیسی در بهار امسال طی کرد.

حالا اما به نظر می‌رسد دولت در تثبیت قیمت دلار نیمایی همان استراتژی غلط دولت روحانی را تکرار کرده است. ابتدا رئیس کل جدید بانک مرکزی این سیاست را اعلام کرد و سپس معاون اول رئیس جمهور مدت آن را از یک به 2 سال رساند.

قیمت دلار بالا می‌رود؟

پدرام سلطانی فعال اقتصادی و نایب رئیس پیشین اتاق بازرگانی در واکنش به اظهارات مخبر در توئیتر خود نوشت: معنی این حرف این است که نرخ دلار در بازار آزاد 3 تا 4 برابر می‌شود.

برخی از کاربران نیز نوشته‌اند که دولت به دنبال حل مشکل نیست. بلکه می‌خواهد دلار را تا وقتی که سر کار است کنترل کند، یعنی تا 2 سال دیگر.

مهم‌ترین دغدغه فعالان و کارشناسان برای بازار ارز این است که این چند نرخی بودن از بین برود و دولت کمتر اقتصاد را کنترل کند. چرا که از نظر آنها اقتصاد یک علم است که باید راه خودش را برای ایجاد تعادل در بازار را پیش ببرد. دخالت دولت و نرخ گذاری‌های دستوری اوضاع را بدتر می‌کند.

در واقع چند نرخی بودن رانت ایجاد می‌کند. در حال حاضر برای دلار در ایران نرخ‌های سهمیه‌ای یا توافقی، نیما، سنا، بازار آزاد و مسافری وجود دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید