حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

سورپرایز رئیسی برای حقوق بازنشستگان | مبلغ عیدی بازنشستگان مشخص شد

یکی از سوالات پُرتکرار در فصل زمستان هر سال، سوال درباره زمان و مبلغ عیدی کارمندان، کارگران و بازنشستگان است. در حالی‌که پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تعبیر خودش حامل یک خبر خوش برای بازنشستگان بود، حالا بازنشستگان منتظر رسیدن خبری درباره مبالغ دریافتی خود در آخر سال هستند.

سورپرایز رئیسی برای حقوق بازنشستگان | مبلغ عیدی بازنشستگان مشخص شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سالل با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

یکی از سوالات پُرتکرار در فصل زمستان هر سال، سوال درباره زمان و مبلغ عیدی کارمندان، کارگران و بازنشستگان است. در حالی‌که پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تعبیر خودش حامل یک خبر خوش برای بازنشستگان بود، حالا بازنشستگان منتظر رسیدن خبری درباره مبالغ دریافتی خود در آخر سال هستند.

چندی پیش، میرهاشم موسوی- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در تشریح برنامه‌هایی که این سازمان در حوزه حمایت از بازنشستگان در دستور کار دارد، اعلام کرده بود که این سازمان همچنان به دنبال توسعه خدمات درمانی برای جامعه بازنشستگان است و در ضمن برنامه‌ای برای پوشش بیمه تکمیلی آن‌ها دارد که به‌زودی اعلام خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرده بود که این موضوع در مرحله بررسی نحوه تامین منابع مالی لازم برای اجرای آن است که طی نشستی که با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی به نتیجه خواهد رسید و خبر خوشی برای بازنشستگان خواهد بود.

قانون درباره عیدی بازنشستگان چه می‌گوید؟

اما، مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان سال جاری چقدر خواهد بود؟ برای امسال، اخیرا بخشنامه بودجه برای تدوین لایحه بودجه سال آینده به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که در ضوابط مالی آن و در بخش اعتبارات هزینه‌ای، مبلغ پاداش پایان سال مانند سنوات اخیر مشخص نشده بود. اما بند (ج) این ضوابط نشان می‌دهد که «دستگاه‌های اجرایی مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی کنند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

همچنین، ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفان را معادل ۵۰۰۰ امتیاز تعیین کرده که با احتساب ضریب ریالی آن مبلغ عیدی به طور علی‌الحساب یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

عیدی کارمندان و کارگران چقدر است؟

آنطور که در قوانین آمده میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است.

این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای پایه حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و با پایه حقوق چهار میلیون تومان برابر با هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین طبق تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه، مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بر اساس این توضیحات، عیدی کارمندان و کارگران در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

 حقوق بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با اصلاح لایحه ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری از سوی مجلس، مابه التفاوت افزایش حقوق‌ها از مهرماه محاسبه و در آبان ماه پرداخت می‌شود.

مسعود میرکاظمی پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن، گفت: در جلسه امروز منابع و مصارف کشور در ۷ ماهه اخیر بررسی شد، همچنین میزان دریافت حقوق مالکانه معادن و اشکالاتی که در جدول ابلاغی بوده، مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در نشست امروز ۲ راهکار برای حل این مشکل که در ماههای آتی درآمدها بیشتر می‌شود، تدبیر شد تا پرداخت‌های مربوط به این موضوع به استان‌ها انجام شود.

میرکاظمی همچنین درباره ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری، بیان کرد: مجلس اصلاحاتی در لایحه دولت در این زمینه انجام داد که دولت نیز با آن موافق بود، مابه التفاوت این افزایش حقوق از مهرماه محاسبه و در آبان ماه پرداخت می‌شود.

وی درباره کسری بودجه در سال جاری، گفت: می‌توان گفت امسال نخستین سالی است که طی چند سال گذشته ۴۰ درصد درآمد نفتی وارد صندوق توسعه ملی می‌شود، این در حالی است که در سنوات قبل اجازه گرفته می‌شد و ۲۰ درصد به صندوق توسعه واریز می‌شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: الحمدالله امروز در هزینه‌های جاری و اجتناب‌ناپذیر کسری نداشتیم حتی از ابتدای سال و در شش ماه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حوزه عمرانی پرداخت شده است.

میرکاظمی تصریح کرد: قاعدتا درآمدهای دولت در نیمه دوم سال بهتر می‌شود و ان شاء الله در نیمه دوم حتی پرداخت‌های عمرانی نیز بیشتر خواهد شد و وضعیت پروژه‌ها بهتر می‌شود.

حقوق بازنشستگان

قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری به دولت ابلاغ شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری را ابلاغ کرد.

بر این اساس سخنگوی شورای نگهبان، چهاردهم آبان ماه از تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در شورای نگهبان خبر داد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: پرداخت معوقات ۵ماهه بازنشستگان سایر سطوح، در ماه جاری آغاز خواهد شد و تا قبل از پایان سال جاری، کلیه معوقات این گروه از بازنشستگان از محل افزایش ۸۱ درصدی به عالوه مبلغ ثابت ۵۸۵ هزار تومان تسویه خواهد شد.

معوقات ۵ ماهه بازنشستگان کی پرداخت می شود؟

بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت معوقات ۵ماهه بازنشستگان سایر سطوح، از آبان‌ماه سال جاری آغاز خواهد شد و تا قبل از پایان سال جاری، کلیه معوقات این گروه از بازنشستگان از محل افزایش ۸۱ درصدی به علاوه مبلغ ثابت ۵۸۵ هزار تومان (حسب مفاد مواد ۶۹ و ۸۸۸ قانون تأمین اجتماعی و تصمیم وزرای عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی) تسویه خواهد شد.

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش از پایان آبان سال ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد براساس لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در آبان ماه جاری ۳۰ درصد افزایش یافت که این افزایش از اواخر آبان ماه برای مددجویان بهزیستی اجرایی می شود.

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه – ۸ آبان- مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری(لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱)، ردیف ۵ این لایحه درباره افزایش حقوق مددجویان کمیته امداد امام و بهزیستی به تصویب رسید.

بر اساس ردیف ۵ ماده واحده این لایحه؛ مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ۳۰ درصد افزایش یافت.

بر این اساس، ۴۲۰ هزار تومان مستمری خانواده یک نفره به ۵۵۰ هزار تومان، خانواده دو نفره به ۷۸۰ هزار تومان، خانواده سه نفره به یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، خانواده چهار نفره به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و خانواده پنج نفره به یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب، هر مستمری ۳۰ درصد رشد دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش این سازمان و همچنین افزایش تسهیلات اشتغالزایی توضیحاتی ارائه کرد.

علی‌محمد قادری درخصوص افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش، افزود: براساس مصوبه و ابلاغیه مجلس شورای اسلامی مقرر شد سرانه مستمری جامعه هدف سازمان بهزیستی ۳۰ درصد افزایش یابد. براساس بودجه و تامین اعتباری که سازمان برنامه و بودجه برای این مهم منظور خواهد کرد از اواخر آبان‌ماه با تایید شورای نگهبان می‌توانیم این افزایش مستمری را اعمال کنیم.

دیدگاه خود را ارسال کنید