وام قرض الحسنه | وام قرض الحسنه بانکی | وام قرض الحسنه میلیونی

پرداخت وام قرض الحسنه بازنشستگان آغاز شد | مبلغ وام قرض الحسنه مستمری بگبران دو برابر شد؟

بازنشستگان متقاضی دریافت وام بدون سود و ضامن ثبت نام کنند.

پرداخت وام قرض الحسنه بازنشستگان آغاز شد | مبلغ وام قرض الحسنه مستمری بگبران دو برابر شد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام قرض الحسنه یکی از انواع وام های بانکی است؛ این نوع وام در واقع عقدی است بین بانک و قرض گیرنده که طبق مقررات و ضوابط مبلغی به عنوان قرض به فرد داده می شود؛ طبق قرار داد مبلغ وام قرض الحسنه توسط وام گیرنده باید باز پرداخت شود. بانک های مختلفی وام قرض الحسنه به سپرده گذاران خود ارائه می دهند. سقف تسهیلات وام قرض‌ الحسنه به متقاضیان و میزان کارمزد آن هر ساله توسط بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌شود. وام قرض الحسنه همان طور که از نامش پیداست، دارای نرخ کارمزد کمی است؛ عموما نرخ کارمزد تسهیلات صفر تا چهار درصد است که از مشتریان دریافت می‌شود.

بازنشستگان متقاضی دریافت وام بدون سود و ضامن ثبت نام کنند.

جدیدترین خبر درباره وام بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران، جزئیات اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مستمری‌بگیران این صندوق را تشریح کرد و گفت: ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از هفته جاری آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

محسن کهتری در این باره اظهار کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر متولی امر بیمه اجتماعی جوامع مختلف هدف شامل ساکنین مناطق روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و همچنین شاغلین کشاورزان، قالیبافان، هنرمندان صنایع دستی و کارگران فصلی است.

وی افزود: در این صندوق یک ­سوم مبلغ حق بیمه توسط بیمه شده و دو سوم آن توسط دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران با بیان اینکه این صندوق در راستای ارائه خدمات کمی و کیفی مطلوب به بخشی از جامعه هدف خود که شامل مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و بازماندگان متوفی هستند، برای اولین بار اقدام به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کرده است گفت: این تسهیلات بدون ضامن، بدون وثیقه و بدون بهره، در اختیار مستمری‌بگیران قرار می‌گیرد.

کهتری ادامه داد: تعداد افراد مشمول دریافت تسهیلات در سطح کشور ۲۲ هزار نفر است. در استان تهران، جمعاً ۲۳۰۰ خانوار مستمری‌بگیر داریم و از این تعداد، مستمری بگیرانی که مشمول این طرح هستند، می‌توانند ازآن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی به مستمری بگیران مشمول دریافت این تسهیلات از طریق کارگزاری‌های بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سطح استان تهران آغاز شده و هر یک از این متقاضیان با مراجعه به نزدیکترین کارگزاری محل سکونت خود، می‌توانند نسبت به تکمیل فرم درخواست، اقدام و تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند گفت: ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از هفته جاری آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران اضافه کرد: آدرس و شماره تماس ۳۶ دفتر کارگزاری استان تهران از طریق سایت اینترنتی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به نشانی roostaa.ir در دسترس متقاضیان قرار دارد.

وام بازنشستگان افزایشی شد؟

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی از پرداخت ۱۷۰ هزار فقره وام به بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: در حال رایزنی برای افزایش مبلغ وام در سال آینده هستیم.

علی دهقان‌کیا در ارتباط با آخرین آمار پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: بنا بر آخرین گزارشی که از کانون بازنشستگان دریافت شده است در کل کشور ۱۷۰ هزار نفر و در تهران بالغ بر ۳۰ هزار نفر وام خود را پرداخت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: رقم وام پرداختی ۱۲ میلیون تومان بوده و ثبت نام و پرداخت به سایر بازنشستگان و متقاضیان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که میزان وام بازنشستگان سال آتی افزایش پیدا خواهد کرد گفت: در این بخش صحبتی نشده ولی ما انتظار داریم که این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند اما به طور کلی هنوز در بحث رقم جلسه و مبحثی نداشته‌ایم.

وی در ارتباط با رقم و زمان پرداخت عیدی به بازنشستگان تأمین اجتماعی تصریح کرد: آنچه را که سازمان تأمین اجتماعی تاکید دارد این است که میزان عیدی به بازنشستگان بر مبنای رقمی است که در زمان شاغل بودن فرد پرداخت می‌شده است البته ما انتظار داریم در این زمینه میزان عیدی بیشتر باشد اما به هر ترتیب احساس می‌شود که میزان عیدی همانند فرمول سنوات گذشته به بازنشستگان پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: در خصوص رقم آن هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است همچنین در خصوص زمان آن نیز باید منتظر اعلام سازمان تأمین اجتماعی باشیم اما پیش‌بینی می‌شود که طبق سنوات گذشته در بازه زمانی سال‌های قبل پرداخت شود.

وی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز گفت: در این خصوص از هفته‌های آتی جلسات برگزار می‌شود و انتظار ما از رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که عنایت ویژه‌ای را به شرایط اقتصادی و زندگی بازنشستگان داشته باشد.

وام قرض الحسنهمدت زمان تسویه اقساط سود تسهیلات ضریب تسهیلات

۱۲ ماه ۱۸ درصد ۶۰ درصد سپرده

۲۴ ماه ۱۸ درصد ۶۵ درصد سپرده

۳۶ ماه ۱۸درصد ۷۰ درصد سپرده

یک نکته مهم:

اگر امروز فرآیند افتتاح حساب و سپرده‌گذاری بلندمدت را انجام دهید، در طرح تسهیلات آنی تجارت می‌توانید بعد از ۲۴ ساعت، درصوت تکمیل مدارک، درخواست وام خودتان را ثبت کنید.

دریافت وام بانک تجارت برای نیازمندان با طرح کریمان

طرح کریمان یکی دیگر از انواع خدمات بانک تجارت است که به متقاضیان خود وام قرض‌الحسنه می‌دهد. مشتریانی که در بانک تجارت سپرده‌گذاری انجام داده‌اند، می‌توانند افراد حقیقی و حقوقی مثل موسسه‌های خیریه را به بانک برای دریافت وام معرفی کنند. حداقل مبلغ لازم برای افتتاح این حساب قرض‌الحسنه ۳ میلیون تومان است. بانک تا ۱۰۰ درصد مبلغ سپرده‌گذاری شده را به‌عنوان تسهیلات به متقاضی ارائه خواهد کرد. البته ناگفته نماند که سقف این تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومان است. در ضمن وام‌گیرنده برای تسویه وام حداکثر ۵ سال زمان دارد. مبلغ سپرده‌گذاری شده هم برای ضمانت دریافت وام کفایت می‌کند.

تسهیلات طرح کریمان به صورت قرض‌الحسنه داده می‌شود و تنها ۲ درصد به‌عنوان کارمزد در بازپرداخت آن محاسبه می‌شود. هدف این طرح قرض‌الحسنه، کمک به تأمین هزینه‌هایی حیاتی افراد نیازمند است. به‌عنوان مثال زنان سرپرست خانوار، زوج‌های جوان کم‌درآمد، بیماران مبتلا به امراض صعب‌العلاج و کسانی که از سالمندان نگهداری می‌کنند، باید از اولین گزینه‌های معرفان خیر به‌منظور دریافت وام باشد.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه هم به ماجرای وام ۱۰ میلیونی یارانه واکنش نشان داد و گفت: مدتی است پیامک‌هایی برای برخی سرپرستان خانوار یارانه‌بگیر ارسال می‌شود و یا کد ملی و شماره تماس سرپرست از سوی شهروندان به شماره‌ای ارسال می‌شود که از پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی برای سرپرستان خبر می‌دهد. این وام ۱۰ میلیون تومانی یارانه ۱۰۰ درصد کلاهبرداری است و نباید اطلاعات شخصی خود را از جمله کدملی، شماره کارت بانکی و… در اختیار افراد ناشناس قرار دهید.

اما جدای از این برخی از خبر‌ها حاکی از این است که یک موسسه اعتباری قرض‌الحسنه اقدام به پرداخت وام فوری ۱۰ میلیونی به مردم کرده است. این موسسه مالی و اعتباری اعلام کرده که یک روزه به متقاضیان وام ۱۰ میلیون تومانی یارانه می‌دهد. وامی که کارمزد آن صفر است و یک روزه پرداخت می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موسسه مالی و اعتباری تازه تاسیس شده و حتی مجوز بانک مرکزی را ندارد. اگرچه این موسسه هنوز پرداخت چنین وامی را تایید نکرده، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا این موسسه باید وام بدون کارمزد به متقاضیان بدهد؟

دبیرخانه ستاد مسکن و ازدواج سازمان بهزیستی کشور از عملیاتی شدن تفاهم‌نامه این سازمان با بنیاد مستضعفان برای پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به خانوار‌های دارای دو فرزند معلول و بالاتر خبر داد.

بصیر حیدری با اشاره به اینکه قرار است در طرح نهضت ملی مسکن ۱۶۰ هزار واحد مسکونی طی ۴ سال به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی واگذار شود، گفت: براساس تفاهم نامه فی مابین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بهزیستی مقرر شده است که ۱۶۰ هزار واحد مسکونی به معلولان و مددجویان حائز شرایط واگذار شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات سازمان بهزیستی برای تسهیلات مسکن به مددجویان تحت پوشش بیان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ دو جانبه میان سازمان بهزیستی با بنیاد مستضعفان قرار است برای ۴۰۰۰ خانوار دارای حداقل دو معلول و بالاتر کمک بلاعوض به خانوارها پرداخت شود. این کمک بلاعوض برای خانوارهای شهری ۲۰۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۱۵۰ میلیون تومان است.

به گفته حیدری، تاکنون ۱۲ استان که عملیات ساخت مسکن را آغاز کرده‌اند از تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

افرادی که مشتری بانک مهر ایران هستند، می‌توانند برای کمبود نقدینگی از وام ۱۵۰ میلیونی طرح «۲ در یک» این مجموعه بهره ببرند. این تسهیلات قرض الحسنه بوده و سود ندارند.

افرادی امکان دریافت وام ۱۵۰ میلیونی بانک مهر ایران را دارند که در یکی از شعب این مجموعه سپرده قرض الحسنه داشته باشند. البته افرادی امکان درخواست برای این تسهیلات را دارند که حداقل شش ماه از سپرده گذاری آن‌ها گذشته باشد. کارمزد این وام یک درصد بوده و حداکثر مدت زمان بازپرداخت آن ۶۰ ماه اعلام شده است. ضمانت اصلی برای این تسهیلات مسدودی سپرده است و به هیچ ضامنی کسر از حقوقی احتیاج ندارد.

با توجه به مبلغ وام، میزان کارمزد و مدت زمان بازپرداخت آن، مبلغ هر قسط ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۶۲ تومان است. کل سود تسهیلات ۳ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۷۲۷ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن ۱۵۳ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

وام قرض الحسنهجزئیات پرداخت وام قرض الحسنه

بانک مرکزی با هدف شفافیت و نظارت بیشتر در بازار پول دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای را ابلاغ کرد. هیأت عامل بانک یادشده امیدوار است با این دستور جدید بازار غیرمتشکل پولی را نظم دهد، اما سؤال اینجاست که آیا نهادهای پرقدرتی چون سازمان اقتصاد اسلامی با در اختیار داشتن ۹۰۰صندوق قرض‌الحسنه حاضر به همکاری با بانک مرکزی می‌شود؟

هرچند بانک مرکزی برآورد دقیقی از میزان سپرده‌های مردم نزد صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز و فاقد مجوز منتشر نکرده، اما تخمین‌زده می‌شود که ۱۰۰هزار میلیارد تومان از نقدینگی کشور در این صندوق‌ها سپرده‌گذاری شده باشد.

به تازگی بانک مرکزی سامانه شبکه فراگیر قرض‌الحسنه موسوم به شفق را با هدف شفاف‌کردن فرایند جذب سپرده‌ها و اعطای تسهیلات رونمایی کرده که به‌گفته علی صالح‌آبادی، هدف از این سامانه، ترویج سنت قرض‌الحسنه در بستری شفاف است.

برآورد می‌شود در صورت موفقیت بانک مرکزی برای نظارت بر فعالیت صندوق‌های پس‌انداز تک‌شعبه‌ای، دست‌کم جلوی بخشی از فعالیت‌های زیرزمینی و دارای ابهام پولشویی گرفته شود؛ به این شرط که مجلس، دولت و قوه قضاییه در عمل از نهاد ناظر پولی حمایت کنند.

ارشدترین مقام بانک مرکزی تأکید می‌کند: تأسیس و فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد و در بستری شفاف و قانونمند توسعه یابد؛ براساس دستورالعمل جدید صندوق‌های قرض‌الحسنه در قالب کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم‌بندی شده‌اند که سرمایه صندوق‌های قرض‌الحسنه کوچک، ۳۵۰ میلیون تومان، متوسط یک میلیارد تومان و بزرگ ۳ میلیارد تومان است.

دیدگاه خود را ارسال کنید