یارانه جدید | یارانه جدید نان | یارانه جدید 1401

افزایش 40 درصدی یارانه جدید بهمن ماه؟ | مبلغ یارانه جدید بهمن ماه 560 تومان شد؟

در لایحه بودجه سال 1402 که توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شده است، به دریافتی مستمری بگیران توجه ویژه‌ای نشده و این میزان مناسب وضعیت مستمری بگیران نیست.

افزایش 40 درصدی یارانه جدید بهمن ماه؟ | مبلغ یارانه جدید بهمن ماه 560 تومان شد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

بالاخره پس ازمدتها انتظار  وعده یارانه جدید رئیسی عملی شد و به حساب سرپرستان واریز شد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان   یارانه جدید هنوز قابل برداشت نیست.  یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

در لایحه بودجه سال 1402 که توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شده است، به دریافتی مستمری بگیران توجه ویژه‌ای نشده و این میزان مناسب وضعیت مستمری بگیران نیست.

بر اساس این گزارش عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ کشور در گفتگو با خبرنگاران گفت: دریافتی معلولان و دیگر مستمری بگیران دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد در لایحه بودجه سال آینده ۳۸ درصد افزایش یافته است.

علی بابایی کارنامی با اشاره به برخی ایراد‌های این لایحه افزود: از ایراد‌ها، یکی کاهش نمودار‌های پشتیبانی از گروه معلولان و دیگر مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد است. به ویژه در تبصره‌های ۱۴ و ۱۶ و دیگر تبصره‌ها، آن کمک‌هایی که باید و شاید، درخور معلولان و دیگر مستمری بگیران گرامی باشد؛ در لایحه بودجه دیده نمی‌شود.

وی گفت: با کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون‌های وابسته مجلس در حال گفتگو و چانه زنی هستیم تا بتوانیم درصد کمک‌ها به مستمری بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور را افزایش دهیم.

یارانه جدیدبررسی این موضوع، به طور مشخص قیمت روغن را در نظر می‌گیریم. حدود ۷۰ درصد بهای تمام شده روغن خوراکی مربوط به دانه‌های روغنی و روغن خام است که گفته می‌شود حدود ۸۵ درصد آن وابسته به واردات است. بر اساس آمارهای سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) شاخص دانه‌های روغنی از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال گذشته، افزایش حدود ۶۳ درصدی را ثبت کرده‌است. حال با فرض اینکه ۷۰ درصد هزینه تولید مربوط به دانه‌های روغنی‌ است، اگر این بخش از هزینه را با توجه به تورم جهانی این نهاده و ۳۰ درصد دیگر هزینه‌ها را نیز با توجه به تورم داخلی کشور افزایش دهیم، آیا قیمت‌های فعلی منطقی است؟

برای پاسخ به این پرسش قیمت روغن ۹۰۰ گرمی را در ابتدای سال ۱۳۹۷ در نظر گرفتیم و با توجه به پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی از فروردین ماه آن سال، قیمت روغن را به صورت ماهانه محاسبه کردیم؛ به بیان دیگر به صورت ماهانه ۷۰ درصد قیمت را بر اساس تورم جهانی روغن‌های روغنی و ۳۰ درصد دیگر را بر اساس تورم اقتصاد ایران افزایش دادیم و با قیمت بازار آن مقایسه کردیم.  نمودار زیر روند قیمت روغن ۹۰۰ گرمی در بازار و همچنین با فرض موثر بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی نشان می‌دهد:

به‌دنبال اجرای طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها، ۹ دهک از ۱۰ دهک دریافت‌کننده یارانه ۴۵هزار و۵۰۰تومانی وارد فهرست دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی شدند، اما امکان ثبت اعتراض و ثبت‌نام معترضان و متقاضیان جدید هم حفظ شد.

براساس اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تاکنون چندین بار منتشر شده، ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، همچنان ادامه دارد و این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

البته برای ثبت‌نام در این سامانه، داشتن شماره تلفن همراه به‌نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه ضروری است. همچنین همه اشخاص می‌توانند برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ستاره ۴۳۸۵۷ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌ نام خود شماره‌گیری کنند.

واریز یارانه جدید

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۱ براساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۱۹آبان ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، درصورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰هزار تومان به ازای هر نفر و درصورتی‌که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰هزار تومان به‌ازای هر نفر به‌حساب آنان واریز خواهد شد. درصورتی‌که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به‌حساب آنان کسر خواهد شد.

یارانه جدیددر واقع اگر جریمه مشترکان پر مصرف در سال گذشته انجام نمی‌شد این رقم ممکن بود بالاتر باشد. بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، پس از اجرای این طرح در زمستان سال گذشته، میزان مصرف ۵۰ درصد از پله ششم به بالا کاهش یافت و این دسته از مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی تا ۱۲۰ هزار تومان شده‌اند. نکته مهم آن است که هرچند تعرفه گاز افزایش پیدا کرد اما هنور با قیمت ارزش گاز فاصله دارد.

از سوی دیگر آنگونه که وزیر نفت نیز بر آن تاکید دارد، بیشترین یارانه انرژی را مشترکان پرمصرف دریافت می‌کنند که نشان‌دهنده آن است عدالت اجتماعی رعایت نشده است، با این حال مبنای افزایش تعرفه گاز مشترکان پرمصرف قیمت گاز صادراتی نیست و خیلی پایین‌تر از آن است و به‌صوت پلکانی محاسبه می‌شود.

با نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال و افزایش مصرف گاز در کشور، دوباره نگرانی‌ها نسبت به ناترازی گاز در زمستان امسال مطرح است.

در حال حاضر، تقریبا ۳۷ درصد مصرف گاز کل کشور در بخش گاز خانگی و تجاری است و این میزان به صورت میانگین سالانه است و در زمستان و فصل‌های سرد سال این نسبت مصرف گاز به مراتب بالاتر از ۵۰ درصد کل مصرف کشور است. بنابراین سیاست بهینه در این زمینه تمرکز بر بهینه‌سازی مصرف به خصوص در بخش خانگی و تجاری است.

البته نگاهی به آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد بخش خانگی در تمام موارد پرمصرف نیست و حدود ۶۳ درصد از مشترکان بخش خانگی در پله‌های یک تا سه محاسبه قیمت گاز قرار دارند. در واقع ۶۳ درصد از جمعیت، الگوی مصرف گاز را رعایت می‌کنند.

این ۳ پله، در زمستان سال گذشته نیز جریمه‌ای پرداخت نکردند و تعرفه گاز آنها مانند سال ۱۳۹۹ محاسبه شد. حدود ۲۵.۵ درصد از مشترکان بخش خانگی نیز در پله‌های ۴ و ۵ قرار دارند که افزایش قیمت گازبها برای آنها بسیار ناچیز بوده است. در واقع حدود ۸۷ درصد از جمعیت با کمترین انحراف معیار از الگو، گاز را مصرف کرده‌اند.

این درخواست در حالی است که بسیاری از جاماندگان می‌گویند هر ماه در سامانه ثبت‌نام می‌کنند و هنوز یارانه‌ای برای آنها واریز نشده است. به عبارتی این افراد هنوز نمی‌دانند که جزو کدام دهک درآمدی هستند.

مساله دیگری که مطرح می‌شود این است که اگرچه سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده که معوقات یارانه به حساب سرپرستان واریز می‌شود، اما برخی از افرادی که به تازگی مشمول یارانه شده‌اند می‌گویند بعد از گذشت چند ماه هنوز معوقات خود را دریافت نکرده‌اند.

ششمین مرحله یارانه نقدی در حالی واریز شد که قرار بود از مهر ماه پرونده واریز یارانه نقدی بسته و کالابرگ پرداخت شود. اما حالا گزارش‌ها می‌گوید پرونده کوپن بسته شده و قرار است بعد از این یارانه نقدی پرداخت شود.

این خبر را محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه ‌و ‌بودجه مجلس اعلام کرده و گفته یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی جایگزین حذف دلار ترجیحی شده است.

امشب یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما همزمان با نزدیک شدن به زمان واریز یارانه، دو مساله مطرح شده یکی ماجرای ۱۰ برابر شدن رقم یارانه‌ها و دیگری واریز دو برابری یارانه در مهرماه.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که یارانه مهر ماه قرار است به روال هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و هیچ تغییری در مبلغ واریزی ایجاد نشده است.

یارانه جدیدبر این اساس برای افراد دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد دهک‌های چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه واریز می‌شود.

اما ماجرای یارانه ۱۰ برابری و یا یک و نیم میلیونی چیست؟ هیچ کدام از مقامات دولتی به این مساله اشاره نکرده‌اند و هیچ خبر رسمی مبنی بر افزایش یارانه‌ها وجود ندارد.

تنها نکته‌ای که در هفته جاری اعلام شد، افزایش کمک معیشتی خانوارهای تحت پوشش کمیته بهزیستی و امام خمینی بود.

کمک معیشتی ۱٫۵ میلیونی خانوارها

چند روز قبل، معاون امور مجلس رئیس جمهور اعلام کرد که قرار است کمک معیشتی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بین ۱۵ تا ۱۰ درصد افزایش داشته باشد.

مبلغ مستمری معیشتی ماهانه خانوارهای تحت پوشش این دو نهاد، بر اساس بعد خانوار متفاوت است. این مبلغ برای خانواده یک نفره ماهانه ۴۲۰ هزارتومان، خانواده دو نفره ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره ۸۴۰ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و پنج نفره یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است.

در صورتی که این افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اعمال شود، مبلغی به مستمری خانوارها اضافه می‌شود و مستمری خانوارهای پنج نفر و بیشتر به حدود یک و نیم میلیون تومان می‌رسد.

​آقای حسینی گفت: واریز مستمری معیشتی خانوار مستمری بگیر سازمان بهزیستی در شهریور ماه نیز طبق روال سنوات گذشته، به شرح ذیل می باشد:

خانواده یک نفره ۴۲۰ هزار تومان

خانوار ۲ نفره ۶۰۰ هزار تومان

خانواده ۳ نفره ۸۴۰ هزار تومان

خانواده ۴ نفره یک میلیون و هشتاد هزار تومان

خانواده ۵ نفره به بالا مبلغ یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان

حسین قربانزاده در مورد آخرین وضعیت اختصاص سهام عدالت به بازماندگان دو دهک کم‌درآمدی و تحت پوشش نهاد‌های حمایتی به کجا رسید، گفت: سهام عدالت تکمیلی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در دولت به تصویب رسید. بعد از آن یک ایراد حقوقی به آن مصوبه گرفته شد و برای رفع این ایراد به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ارجاع شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید