حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

عیدی حقوق بازنشستگان کدام ماه زمستان واریز می شود؟ | بهمن یا اسفند؟

نشست خبری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی روز گذشته در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد.

عیدی حقوق بازنشستگان کدام ماه زمستان واریز می شود؟ | بهمن یا اسفند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

حقوق بازنشستگان

هاشم موسوی با بیان اینکه پیش از انقلاب تنها ۲۰درصد از مردم تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند و ما با وجود آرمان پوشش سراسری و همگانی بیمه‌ای، به پوشش بیش از ۷۰درصدی رسیده‌ایم، گفت: این رقم در برنامه دولت رئیسی باید به ۱۰۰درصد برسد.

وی تاکید کرد: ما هرچه به سمت افزایش سن صندوق می‌رویم، چالش ناپایداری منابع را باید در اولویت قرار دهیم. قبل از انقلاب ما پوشش اقشار خاص را نداشتیم و پس از انقلاب علاوه بر سهم سه درصد برای حمایت از کسب و کار و اقشار خاص آنها را هم تحت پوشش بیمه قرار داد. همچنین بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در کارگاه‌های زیر ۵ نفر کمک بیمه‌ای دریافت می‌کنند.

مدیرعامل تامین اجتماعی گفت: ۷۶۰هزار راننده بیمه هستند که دولت ۵۰درصد سهم کارفرمایی آنها را تقبل می‌کند. در بحث قالیبافان (۲۷۰هزار نفر) و بسیاری از اقشار دیگر نیز همین خدمات ارائه می‌شود.

موسوی تاکید کرد: عدالت و تحقق عدالت و تولید سرمایه اجتماعی برای نظام از اهداف راهبردی ما در سازمان است و ناترازی منابع و کژکارکردی‌های سازمانی دو چالش ماست که باید اصلاح شود.

وی افزود: سال گذشته حدود یک میلیون بیمه‌شده جدید ثبت کردیم و امسال نیز هدف‌گذاری ثبت یک میلیون بیمه‌شده دیگر را داریم. بخشی از مشکلات امروز صندوق‌های بیمه ناشی از عدم استفاده درست از محاسبات بیمه‌ای و اکچوئری است. بحث اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی نیز انجام شده و ایراد شورای نگهبان رفع شد و از پایان امسال برای اجرا ابلاغ می‌شود. این مسیری است که می‌تواند با راهبرد اصلاح و توانمندسازی، مشکلات صندوق را تا سال‌های طولانی حل کند.

موسوی تصریح کرد: متوسط عمر بعد از بازنشستگی در کشورهای پیشرفته حدود ۱۲ سال است اما این رقم در ایران بیش از ۲۰ سال است که به دلیل افزایش امید به زندگی در ایران به منابع سازمان تامین اجتماعی فشار می‌آورد که در این زمینه نیاز به اصلاح سن داریم.

وی با اشاره به بحث عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: هنوز مشخص نیست عیدی با حقوق بهمن یا اسفند پرداخت شود. باید بررسی کنیم اما حتما زودتر از کارمندان خودمان به بازنشستگان تامین اجتماعی عیدی خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: اصلاح سن بازنشستگی و دو سال آخر ملاک پرداخت مستمری بخشی از پکیج و بسته اصلاحی است. ما مشکل بازنشستگی پیش از موعد در کشور داریم که در تکالیف پیشنهادی به عنوان طرح به دولت، دنبال اصلاح قانون بازنشستگی پیش از موعد هستیم. ما در بحث مشاغل سخت و زیان آور به جای نگاه فنی نگاه حمایتی داریم و به جای زدودن شرایط سخت و زیان‌آور فقط نیروی کار را با بازنشستگی پیش از موعد از محیط سخت و زیان‌آور خالی می‌کنیم.

وی در زمینه شستا و بحث کاهش سود آن عنوان کرد: ما سال گذشته ۲۲هزار میلیارد تومان از سود شستا را وارد صندوق کردیم درحالی که این رقم باید به ۶۰هزار میلیارد تومان برسد. این درحالی است که بودجه سالانه نظام بیمه‌ای ما در تامین اجتماعی ۶۴۰ همت است و شستا بخش کوچکی از نیاز خانواده بزرگ تامین اجتماعی را تامین می‌کند.

موسوی تصریح کرد: ما حدود هزار همت (هزار هزار میلیارد تومان) دارایی داریم که در پایان سال ۱۴۰۰ محاسبه شده است. مطالبات ما از دولت در سال آینده ۲۱۴هزار میلیارد تومان داریم که تنها در سال ۱۴۰۲ ایجاد می‌شود اما از محل هدفمندسازی یارانه‌ها و دیگر منابع باید بخشی از آن را تسویه کنیم. این درحالی است که بودجه ما سال آینده ۶۴۰هزار میلیارد تومان باید باشد.

وی در مورد جلوگیری از تکرار اختلاف بین هیات وزیران و سازمان تامین اجتماعی بر سر افزایش حقوق بازنشستگان گفت: باید ببینیم که بحث افزایش مزد در شورای عالی کار چگونه خواهد بود و هیات مدیره نیز پس از آن تصمیم خواهد گرفت و قطعا اختلافی با دولت نداریم.

وی درباره تعهدات اقشار خاص گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰هزار نفر بیمه‌شده اقشار خاص داریم که باید براساس «آزمون وسع» تعدادی از آنها کم شود‌. ما در این زمینه با وزارتخانه‌ها تعامل داریم تا جمعیت بیمه‌شده اقشار خاص مدیریت شود.

موسوی در زمینه مولدسازی و سهم سازمان از خصوصی‌سازی‌های جدید گفت: در مورد هر نوع خصوصی‌سازی در دولت این حق سازمان تامین اجتماعی است که در مذاکره با دولت بخشی از مطالبات خود را از ناحیه خصوصی‌سازی و واگذاری اموال دولت طلب کند و تلاش ما جذب اموال سودده است.

دو برابر شدن مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان

صادقی در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان باید در سال ۱۴۰۲ مطالبه شود. در این مقطع نمی‌توان به همسان سازی حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱ ورود کرد، همسان سازی حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱ باید بعد از تعیین دستمزد ۱۴۰۲ و نرخ تورم مشخص شود. ضمن اینکه کسانی که در سال ۱۴۰۰ بازنشسته شدند در همسان سازی حقوق بازنشستگان قبلی دیده نشدند. متناسب‌سازی برای پر کردن شکاف بین دستمزد و تورم است و برای اینکه این اتفاق بیفتد باید آن را در ۱۴۰۲ پیگیری کنیم.

حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در جلسه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که در خانه کارگر برگزار شد، گفت: نظام اجرایی کشور در حوزه‌ی اقتصاد و کاهش نرخ تورم لنگ می‌زند. ما در حوزه‌ی اقتصاد برنامه‌ی مدونی که در راستای تقویتِ طبقه‌ی متوسط عمل کند، نداریم. طبقه‌ی متوسط پشتوانه‌ی یک جامعه است اما متأسفانه سیاستهای اقتصادی به سمتِ حذف این طبقه پیش رفته است. با این سیاست‌ها در آینده به یک جامعه‌ی دو قطبی فرودستان و فرادستان تبدیل می‌شویم که در یک قطب دهک‌های ضعیف جامعه و در قطب دیگر دهک‌های ثروتمند قرار دارند. در چنین وضعیتی نه فرودستان امنیت خواهند داشت و نه فرادستان. برای جلوگیری از این پیشامد، سیاستهای اقتصادی باید تغییر کند تا دهک میانی به دهک پایین سقوط نکند.

وی بیان کرد: امروز ارزش پول ملی ما در تقابل با ارز خارجی کاهش پیدا کرده است. سیاست اقتصادی باید به سمتی برود که ارزش پول ملی حفظ شود. اگر کسی پولی در بانک می‌گذارد باید مطمئن باشد که ارزش پولش حفط خواهد شد. این سپرده‌ها در اقتصاد مولد استفاده می‌شود.

صادقی به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم این مسائل باید دیده شود. اگر می‌خواهیم به سمت اقتصاد مولد برویم باید نگاه‌مان تولیدمحور و بودجه‌مان انقباضی باشد. وقتی در جنگ تمام عیار هستیم باید کمربندمان را محکم ببندیم. بودجه باید جنگی نوشته شود، دولت باید بتواند از هزینه‌های غیرضرور خود بزند، نه اینکه سهم خود و خانواده‌اش را در بودجه ببیند و طبقه‌ی متوسط و کارگران و بازنشستگان را نادیده بگیرد.

صادقی ادامه داد: سیاستهای اقتصادی ما باید به سمت تولید شغل برود نه پرداخت یارانه. سیاستی که الان پیاده می‌شود مصداقِ دادنِ ماهی به جایِ یاد دادنِ ماهیگیری است که این سیاست اقتصاد کشور را نجات نخواهد داد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: نمی‌شود در ظاهرا از سیاست‌های لیبرالیستی بد بگوییم اما تمام سیاست‌هایمان لیبرالی باشد. ما باید روابط اقتصادی‌مان را با دنیا سامان دهیم چراکه روابط خارجی در حوزه‌ی اقتصاد بسیار مهم است. در اقتصاد ما عده‌ای هر روز فقیرتر می‌شوند و عده‌ای ثروتمندتر.

دیدگاه خود را ارسال کنید