حقوق زنان صیغه ای در کشور ما چیست؟ | آیا در عقد موقت می توان مهریه وضع کرد؟

در حقوق ایران دو نوع عقد ازدواج وجود دارد. ازدواج دائم و ازدواج موقت که به صیغه معروف است. هر یک از این دو نوع عقد دارای شرایط و قانون‌های مخصوص به خود هستند که باید آن‌ها را رعایت کرد.

حقوق زنان صیغه ای در کشور ما چیست؟ | آیا در عقد موقت می توان مهریه وضع کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

در حقوق ایران دو نوع عقد ازدواج وجود دارد. ازدواج دائم و ازدواج موقت که به صیغه معروف است. هر یک از این دو نوع عقد دارای شرایط و قانون‌های مخصوص به خود هستند که باید آن‌ها را رعایت کرد.

حقوق زنان صیغه‌ ای مسئله مهم و قابل‌تأملی است که باید به آن پرداخت شود. یکی از سؤالات مهمی که در ارتباط با عقد یا صیغه موقت مطرح می‌شود، این است که حقوق زن در صیغه موقت چیست و به‌عبارت‌دیگر، در صیغه موقت زن چه حقوقی دارد که شوهر، موظف به فراهم نمودن و تأمین آن است؟

حقوق زنان صیغه‌ ای

صیغه موقت، حقوق و شرایط متفاوتی با ازدواج دائم دارد. یعنی تمامی حقوقی که زن در ازدواج دائم دارد، در عقد موقت وجود ندارد.

برخی از این حقوق مانند مهریه در هر دو نوع نکاح از حقوق زن به شمار می‌روند و صرفاً شرایط آن متفاوت است. درعین‌حال بعضی دیگر از حقوق زن صیغه‌ای باید مورد توافق طرفین قرار بگیرند، مانند نفقه. دسته سوم حقوق زن، بین ازدواج دائم و موقت متفاوت است و نمی‌توان بر آن‌ها توافق کرد.

برای مثال ارث در ازدواج دائم وجود دارد. درحالی‌که از جمله حقوق زن صیغه‌ای به شمار نمی‌رود و طرفین نیز نمی‌توانند بر آن توافق نمایند.

مهریه در ازدواج موقت

از حقوق زنان صیغه ای می توان به مهریه اشاره کرد. یکی از الزاماتی که در ازدواج وجود دارد، تعیین مهریه است که میزان آن توسط زن صورت می‌گیرد. در ازدواج دائم طرفین می‌توانند پس از ازدواج نیز مهریه را تعیین کنند. ولی در مورد ازدواج موقت، تعیین مهریه پیش از عقد الزامی است تا جایی که اگر مهریه تعیین نشود، عقد باطل است.

با این توصیف تعیین مهریه در عقد موقت یکی از شرایط صحیح بودن صیغه به شمار می‌رود و زن می‌تواند هرزمان که بخواهد مهریه خود را مطالبه کند. درصورتی‌که زن و مرد پیش از رابطه زناشویی از یکدیگر جدا شوند، مهریه زن صیغه‌ای نصف می‌شود. ضمن اینکه مرد در مدت‌زمان عقد موقت باید آن را به زن بپردازد.

مگر اینکه زن مهریه خود را به هر دلیلی ببخشد. یکی از دلایل ببخشش مهریه در عقد موقت، گرفتن رضایت مرد برای بذل مدت یا به عبارت ساده‌ترین بخشیدن زمان باقی‌مانده عقد موقت به زن است.

به این صورت که زن پیش از اتمام مدت صیغه بخواهد از مرد جدا شود. همچنین درصورتی‌که زن در طول مدت صیغه، فوت نماید، مهریه وی از عهده مرد ساقط نمی‌شود و ورثه زن می‌توانند آن را مطالبه نمایند.

نفقه در عقد موقت

نفقه به معنی تأمین مالی خانواده است که بر اساس قانون ایران به عهده مرد گذاشته شده است. در عقد دائم مرد ملزم به پرداخت نفقه همسر خود است، درحالی‌که در عقد موقت این الزام برای مرد وجود ندارد و فقط در صورتی باید آن را به زن بپردازد که هر دو طرف بر آن توافق کرده باشند، یا صیغه بر این مبنا جاری شده باشد. توجه داشته باشید که نفقه فقط به معنای پرداخت پول به زن نیست . بلکه تأمین مخارج زندگی، هزینه درمان، خوراک، پوشاک و…، نیز جز نفقه به شمار می‌روند.

دیدگاه خود را ارسال کنید