افزایش حقوق کارمندان | افزایش حقوق کارمندان 1402

سورپرایز دولت برای افزایش حقوق کارمندان از فردا | مبلغ حقوق کارمندان دو برابر می شود؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از تعیین تکلیف میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده در جلسه نوبت صبح فردا این کمیسیون خبر داد و گفت که پیشنهادات متعدد و متنوع درباره میزان افزایش حقوق مطرح است.

سورپرایز دولت برای افزایش حقوق کارمندان از فردا | مبلغ حقوق کارمندان دو برابر می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

افزایش حقوق کارمندان تایید شد. افزایش حقوق کارمندان می تواند کمک اقتصادی مناسبی برای آنها باشد. افزایش حقوق کارمندان با چالش های بسیاری همراه است. افزایش حقوق کارمندان با افزایش 10 درصدی همراه است. افزایش حقوق کارمندان به منظور افزایش قدرت خرید محقق می شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از تعیین تکلیف میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده در جلسه نوبت صبح فردا این کمیسیون خبر داد و گفت که پیشنهادات متعدد و متنوع درباره میزان افزایش حقوق مطرح است.

رحیم زارع در توضیح مصوبات نوبت عصر امروزکمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: تبصره ۱۲ لایحه بودجه مربوط به حقوق و دستمزد و معافیت‌های مالیاتی و به طور کلی دغدغه‌های کارمندان است؛ قرار شد کمیسیون در نشست صبح فردا در این باره تصمیم‌گیری کند.

وی درباره پیشنهاد‌های نمایندگان در موضوع حقوق و دستمزد کارمندان در سال آینده گفت: برخی از نمایندگان پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی حقوق برای همه کارمندان در هر پایه‌ای را در سال آینده مطرح می‌کنند؛ برخی هم پیشنهاد افزایش ٢٠ درصدی و برخی دیگر پیشنهاد افزایش حقوق به صورت پلکانی را بیان می‌کنند که برای مبالغ بالا درصد کمتری افزایش لحاظ شود و برای مبالغ پایین مثلاً زیر ۱۵ میلیون تومان افزایش ۲۰ درصد اعمال شود و سقف افزایش هم همان ٢٠ درصد باشد؛ در نهایت کمیسیون فردا در مورد حقوق و دستمزد تصمیم گیری خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به تصویب تبصره ۱۳ گفت: مجوزی داده شد که از محل تنخواه گردان موضوع بند «م» ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی (٢)، تا مبلغ ۶٠٠ میلیارد تومان به جمعیت هلال احمر و تا مبلغ ۱۸۷ میلیارد تومان به وزارت بهداشت در قالب اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: در راستای کاهش التهاب بازار کالا‌های کشاورزی، کاهش نوسان غیر عادی فصلی محصولات کشاورزی و پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران محصولات کشاورزی مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان و متنوع سازی ابزار‌های حمایتی از بخش کشاورزی و افزایش صادرات محصولات کشاورزی تا مبلغ هزار میلیارد تومان برای پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت نقدی یا اسناد خزانه اسلامی در اختیار این صندوق قرار می‌گیرد.

زارع اضافه کرد: بانک مرکزی موظف شد برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و بر اساس در خصوص سازمان برنامه و بودجه کشور معادل یک درصد جمع مصارف را به صورت تنها در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد؛ همچنین منابع حاصل از حذف یارانه خانواده‌های غیر مشمول حمایت دولت و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده با تخصیص سازمان صرفاً برای تامین یارانه نان هزینه می‌شود.

وی گفت: وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه موظف شد نسبت به توزیع گاز مایع ونفت سفید به مصرف کنندگانی که به شبکه سراسری گاز طبیعی دسترسی ندارند و یا در مقاطعی از سال و تشخیص وزارت نفت امکان تحویل گازطبیعی به آن‌ها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سوخت مایع می‌شوند، از طریق سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی و یا کارت الکترونیک اقدام کنند.

 

حقوق کارمندان

منابع حقوق از کجا تامین می‌شود؟

حواشی مربوط به حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز هنوز به قوت خود باقی است. چندی پیش، علیرضا سلیمی- عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس و دولت خبر داده بود که در این جلسه آقای میرکاظمی اعلام کرد که سال آینده 20 درصد به حقوق ها اضافه خواهد شد. اما در حالی افزایش 20 درصدی حقوق مطرح شده است که دولت با کسری بودجه هنگفتی حدود 300 تا 600 هزار میلیارد تومان مواجه و منابع تامین حقوق از سوی کارشناسان به زیر سوال رفته است. با اینحال، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اخیرا اعلام کرده که دولت تلاش می‌کند تا حدی که مقدور است، حقوق‌ را افزایش دهد. منابع این اقدامات هم از افزایش فروش نفت و بازگشت پول آن، بازگشت بخشی از اموال بلوکه شده کشور و افزایش صادرات تامین می‌شود.

اما چه ارتباطی به بین بهره‌وری و حقوق وجود دارد؟ کارشناسان می‌گویند یک رابطه دوسویه میان بهره‌وری و حقوق وجود دارد؛ از یک طرف افزایش حقوق موجب ترغیب کارگران و کارمندان به تلاش بیشتر می‌شود و از طرف دیگر بنگاه‌ها را به داشتن کارگرانی کاراتر وادار می‌کند. در این رابطه دوسویه هم تحصیلات نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. در این ارتباط، یک مطالعه‌ای از وضعیت کارگاه‌های صنعتی طی یک دوره از سال 74 تا 81 انجام شده که نتایج این تحقیق نشان می‌دهد با بهبود بهره‌وری نیروی کار در صنعت ایران، دستمزد نیروی کار افزایش یافته است؛ اما شیب افزایش دستمزد، کمتر از بهره‌وری نیروی کار بوده و در اثر آن شکافی بین بهره‌وری و دستمزد نیروی کار در دوره مورد مطالعه پدیده آمده است. البته افزایش سهم شاغلان با تحصیلات عالیه منجر به بهبود بهره‌وری نیروی کار در صنایع ایران شده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید