هنرمند معروف درگذشت

علاءالدین قاسمی تعزیه‌خوان با سابقه ایرانی و اولین تعزیه‌خوانی که در فستیوال آوینیون به اجرای تعزیه پرداخت، در ۶۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

هنرمند معروف درگذشت
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

علاءالدین قاسمی تعزیه‌خوان با سابقه ایرانی و اولین تعزیه‌خوانی که در فستیوال آوینیون به اجرای تعزیه پرداخت، در ۶۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

داود فتحعلی‌بیگی هنرمند با سابقه نمایش‌های سنتی و تعزیه درباره درگذشت زنده‌یاد علاءالدین قاسمی از هنرمندان مطرح عرصه تعزیه، گفت: متأسفانه علاءالدین قاسمی تعزیه‌خوان مطرح ایرانی شامگاه شنبه ۲۹ بهمن و در بیمارستان چشم از جهان فروبست. ایشان حدود ۲ یا ۳ سال پیش آسیب مغزی دید و چند وقت پیش هم به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری بود و در نهایت دار فانی را وداع گفت.

وی درباره تأثیرگذاری علاءالدین قاسمی در عرصه تعزیه، یادآور شد: قاسمی به همراه برادر خود از دوران طفولیت در طالقان وارد عرصه تعزیه و تعزیه‌خوانی شد. وی رشد کرد و بعدها با تعزیه‌خوان‌های قزوین و تهران همکاری کرد و پس از آن به عنوان یکی از تأثیرگذارترین تعزیه‌خوانان تهران شناخته شد.

فتحعلی‌بیگی تأکید کرد: علاءالدین قاسمی علاوه بر تعزیه‌خوانی در خوانش نقش‌ها بازیگری و سبک و سیاق هنرمندانه‌ای داشت. هم زنگ صدای‌اش تأثیرگذار بود و هم با زیبایی‌شناسی خاصی حرکات نمایشی تعزیه را انجام می‌داد.

این هنرمند با سابقه نمایش‌های ایرانی افزود: علاءالدین قاسمی اولین تعزیه‌خوانی بود که سال ۷۰ در فستیوال آوینیون به اجرای تعزیه پرداخت و بعد از آن هم چندین سفر خارجی داشت. قاسمی جزو تأثیرگذارترین هنرمندان تعزیه بود که در نقاط مختلف کشور به اجرای تعزیه پرداخت.

وی با اشاره به همکاری زنده‌یاد قاسمی در دوره‌های مختلف جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و انجمن تعزیه ایرانیان، تصریح کرد: درگذشت علاءالدین قاسمی برای من واقعاً تأسف‌برانگیز است. او به معنای جامع کلمه در عرصه شبیه‌خوانی هنرمند بود.

فتحعلی‌بیگی در پایان درباره مراسم خاکسپاری زنده‌یاد قاسمی گفت: مراسم خاکسپاری پیکر علاءالدین قاسمی ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۱ اسفند در بهشت زهرا (س) برگزار و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.

درگذشت زنده‌یاد علاءالدین قاسمی را به جامعه هنر ایران و خانواده این هنرمند فقید تسلیت می‌گویم.

دیدگاه خود را ارسال کنید