مذاکرات برجام | نتیجه مذاکرات برجام

نتیجه عجیب و ترسناک مذاکرات برجام در سال جدید | در سال جدید مذاکرات برجام به کجا می رسد؟

برجام حاشیه‌هایی داشت که باعث شد تاکنون به نتیجه نرسد. یکی از حاشیه‌ها عربستان بود دیگری صهیونیست‌ها و آمریکا. آمریکا هم جزو برجام است و هم حاشیه‌ساز برجام.

نتیجه عجیب و ترسناک مذاکرات برجام در سال جدید | در سال جدید مذاکرات برجام به کجا می رسد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

برنامه جامع اقدام مشترک (به انگلیسی: Joint Comprehensive Plan of Action) به اختصار مذاکرات برجام گفته می شود. مذاکرات برجام درواقع توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین و در غرب توافق هسته‌ای ایران یا توافق ایران نیز نامیده می‌شود. مذاکرات برجام در راستای توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین اتریش بسته شد. قرارداد مذاکرات برجام بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان) بسته شده است. در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ شمسی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا رسماً از مذاکرات برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام‌کرد.

مذاکرات برجام

به نقل از دنیای اقتصاد شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گویدآمریکا متاثر از لابی صهیونیستی و عربستان هم بود. اما در حال حاضر با ترمیم روابط با عربستان به نظر می‌رسد بخشی از این حاشیه‌ها کم می‌شود که موجب به نتیجه رسیدن برجام خواهد شد.

او ادامه داد:  برجام به سمت به نتیجه رسیدن می‌رود. در چند وقت اخیر نیز آمریکا پیام‌هایی را به ایران داده که حاضر به همکاری برای به نتیجه رسیدن برجام هستیم.

حیدری خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی کشورها منتظر هستند تا برجام به نتیجه برسد تا همکاری‌شان را با ایران آغاز کنند. جمع‌بندی بنده از تهدیدها، صحبت‌ها و مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم این است که برجام در آینده با میزبانی یک کشور ثالث برقرار می‌شود و به نتیجه هم می‌رسد.

او ادامه داد: کشورهایی مانند آمریکا به دنبال این هستند که جمهوری اسلامی بیشترین امتیاز را بدهد اما ما به دنبال توافق برد-برد هستیم. ما در خصوص برنامه هسته‌ای‌مان شفاف‌سازی می‌کنیم و آنها باید تحریم‌ها را رفع کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در اوایل سال آینده ممکن است که نشست برجام برگزار شود و به نتیجه هم برسد.

پرونده مذاکرات برجام باید از وزارت امور خارجه دولت رئیسی گرفته شود

کارشناسی مسائل سیاسی گفت: من باور دارم برجام هم در سطح دولت وزارت خارجه نیست و اگر در زمان دولت آقای روحانی برجام از سوی وزارت خارجه پیگیری می‌شد به این دلیل بود که فردی چون آقای ظریف که چهره‌ای بین‌المللی دارد، مسئولیت داشت اما اکنون که از این چنین نعمتی بی‌بهره‌ایم توقع درستی است که پرونده برجام به شورای عالی امنیت ملی برود.

محمد مهاجری، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: می‌شود تصور کرد به دلیل آنکه رسیدن به توافق با عربستان یک تصمیم فرادولتی بوده و در سطوح عالی نظام درباره‌اش تصمیم‌گیری شده است، باید از سوی شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شده است و در این شرایط آقای شمخانی برای توافق با عربستان فرستاده شد که تصمیمی درست هم بود زیرا ارکان نظام این توافق را جدی خواهند گرفت.

به گزارش نامه نیوز، مهم‌ترین بخش‌های این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

من باور دارم برجام هم در سطح دولت وزارت خارجه نیست و اگر در زمان دولت آقای روحانی برجام از سوی وزارت خارجه پیگیری می‌شد به این دلیل بود که فردی چون آقای ظریف که چهره‌ای بین‌المللی دارد، مسئولیت داشت اما اکنون که از این چنین نعمتی بی‌بهره‌ایم توقع درستی است که پرونده برجام به شورای عالی امنیت ملی برود و حتی اگر در آنجا کارگزارانی از وزارت خارجه تعیین شود، ایرادی ندارد اما مسئله این است که باید پرونده برجام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی پیش برود.

توافق ایران و عربستان را از یک جهت مهم می‌دانم؛ آنکه گشایشی کلیدی انجام شد و حالا می‌بینیم که سیاست خارجه از حالت ایدئولوژیک خارج شده است و نگاهی عملیاتی و نه آرمان‌گرایانه در آن وجود دارد.

اتفاقا در جریان اصولگرا که تا پیش از این نگاه آرمان‌گرایانه‌ای دنبال می‌شد اکنون شاهد تغییر نگرش هستیم و اینکه تا دیروز عربستان را با بدترین القاب خطاب می‌کردند و حالا می‌گویند قدرت مهمی در منطقه است، این خودش از اصل موضوع یعنی توافق با عربستان مهم‌تر هم هست.

توافق ایران و عربستان چشم‌انداز احیای مذاکرات برجام را کم‌رنگ می‌کند؟

به گزارش اکوایران، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به افزایش دسترسی بازرسان و بازیابی تجهیزات نظارتی ابراز خوش‌بینی کرده و گفت که در چند روز آینده یک تیم فنی برای پیگیری تعهدات تهران اعزام خواهد شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان یک نشست خبری با خبرنگاران به المانیتور گفت: امیدوارم مشکلی پیش نیاید.

گروسی روز چهارشنبه در واشنگتن بود تا مقامات دولت بایدن را در جریان آخرین فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش آژانس برای احیای برجام قرار دهد.

اوایل این ماه، گروسی پس از کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده سطح بالا توسط بازرسان آژانس در ایران، با ابراهیم رئیسی و دیگر مقامات ارشد ایرانی در تهران دیدار کرد.

گروسی در پی سفر خود گفت که ایران موافقت کرده است تجهیزات نظارتی، از جمله دوربین‌هایی که تهران تابستان گذشته برداشته بود را بازگذاری کند. گروسی گفت که ایرانی‌ها همچنین با افزایش ۵۰ درصدی بازرسی‌ها در سایت زیرزمینی هسته‌ای فردو موافقت کردند.

گروسی گفت: تیم فنی خود را برای کار روی موارد توافقی با تهران اعزام می‌کنیم. اگر مشکلی وجود داشته باشد، آن را گزارش خواهم داد.

گروسی گفت: باید روند انجام نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌های جدید را آغاز کنیم. این روند ممکن است شاید روزها یا هفته‌ها طول بکشد.

ایران در بیانیه‌ای مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که اطلاعات بیشتری در مورد آثار اورانیوم در سه سایت هسته‌ای قدیمی اما نامعلوم خود ارائه خواهد داد. ایران به عنوان شرط ورود مجدد به برجام از آژانس خواسته بود تحقیقات چند ساله خود در مورد مواد هسته‌ای را تعطیل کند.

گروسی درباره این تحقیقات طولانی مدت گفت: این به ایران بستگی دارد. اگر آنها اطلاعات معتبری به ما بدهند که بتوانیم روی آن کار کنیم، این موضوع را سریع‌تر تعیین تکلیف خواهیم کرد.

برخی کارشناسان نسبت به تعهدات ایران که چند روز قبل از برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده بود، سئوالاتی دارند. ایالات متحده و امضاکنندگان اروپایی برجام در نهایت از قطعنامه‌ای برای محکوم کردن ایران صرف نظر کردند.

هنری روم، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه می‌گوید: انگیزه ایرانی‌ها فرونشاندن خشم شورای حکام بود؛ بنابراین، فشار بر ایران جهت سازش در این مسئله فعلا از دست رفته است.

ماه گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو اعلام کرد که بازرسانش در سایت فردوی ایران ذرات اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۳.۷ درصدی شناسایی کرده‌اند. ایران پیش از این نیز رسما تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ را آغاز کرده بود که طبق توافق هسته‌ای که جو بایدن به بازگرداندن آن امید داشت، نقض می‌کرد.

در اواخر تابستان، پس از طرح درخواست‌هایی از سوی ایران که به گفته مقامات آمریکایی خارج از محدوده توافق اصلی بود، گفت‌وگوهای احیای برجام متوقف شد.

هنری رم گفت که توافق اخیر برای برقراری مجدد روابط ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین می‌تواند چشم‌انداز احیای برجام را بیش از پیش کمرنگ کند؛ زیرا به تهران نشان می‌دهد که برای کسب منافع منطقه‌ای به توافق هسته‌ای نیاز ندارد.وی افزود: این کمک می‌کند تا منزوی کردن ایران به خاطر مسئله هسته‌ای، خنثی شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید