قیمت دلار | قیمت امروز دلار

قیمت دلار امروز بازار را با خاک یکسان کرد | قیمت دلار به چند رسید؟

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

بروزرسانی قیمت دلار و ارزها: سه‌شنبه ۱۵ فروردین – ۰۹:۴۰

ارز قیمت (ریال)

دلار (مبادله ای) ۵۱۵,۱۰۰

یورو ۵۶۲,۲۲۰

درهم امارات ۱۴۰,۲۶۰

پوند انگلیس ۶۴۱,۹۲۰

لیر ترکیه ۲۷,۰۰۰

فرانک سوئیس ۵۶۷,۴۰۰

یوان چین ۷۵,۳۰۰

ین ژاپن (۱۰۰ ین) ۳۹۱,۴۶۰

وون کره جنوبی ۴۰۰

دلار کانادا ۳۸۵,۹۰۰

دلار استرالیا ۳۵۱,۶۰۰

دلار نیوزیلند ۳۲۵,۹۰۰

دلار سنگاپور ۳۹۰,۳۰۰

روپیه هند ۶,۳۰۰

روپیه پاکستان ۱,۸۲۰

دینار عراق ۳۹۵

پوند سوریه ۲۰۶

افغانی ۵,۹۷۰

کرون دانمارک ۷۵,۷۰۰

کرون سوئد ۴۹,۹۰۰

کرون نروژ ۵۰,۳۰۰

ریال عربستان ۱۳۸,۲۸۰

ریال قطر ۱۴۲,۳۰۰

ریال عمان ۱,۳۴۹,۰۰۰

دینار کویت ۱,۶۸۹,۰۰۰

دینار بحرین ۱,۳۷۴,۰۰۰

رینگیت مالزی ۱۱۷,۳۰۰

بات تایلند ۱۵,۱۳۰

دلار هنگ کنگ ۶۶,۰۰۰

روبل روسیه ۶,۶۱۰

منات آذربایجان ۳۰۵,۶۰۰

درام ارمنستان

لاری گرجستان ۲۰۵,۶۰۰

سوم قرقیزستان ۵,۹۳۰

سامانی تاجیکستان ۴۷,۵۰۰

منات ترکمنستان ۱۴۸۴۰۰

نرخ دلار در بازار آزاد باز هم بالاتر رفت 

  در خبری نوشت که نرخ دلار آمریکا در بازار تهران افزایش یافته است.

قیمت فروش دلار در معاملات صبح چهارشنبه (۹ فروردین) بازار آزاد تهران با عبور از مرز 52 هزار تومان به بالاترین سطح از روز کاری ۱۳ اسفند گذشته رسید.

در حالی که نرخ آزاد فروش دلار آمریکا صبح چهارشنبه تا ۵۳ هزار بالا رفت، هر یورو نیز ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد شد.

با وجود کاهش ۱۳ دلاری بهای هر اونس طلا (۱۹۶۰ دلار) طی معاملات چهارشنبه بازار جهانی، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران تحت تاثیر افزایش نرخ ارز از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فراتر رفت و هر قطعه تمام سکه طلا هم ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

دلایل افزایش نرخ دلار در ایام نوروز

خبرگزاری ایلنا به نقل از حمیدرضا کاهدی، کارشناس بازار ارز نوشت:

* (درباره دلایل نوسانات نرخ ارز پس از ریزش آن تا ۴۴ هزار تومان و دوباره افزایش آن تا ۵۳ هزار تومان): به طور کلی هر موجی که در بازار ایجاد می‌شود در هر روندی چه صعودی و چه نزولی، در این مسیر باید اصلاح شود و این موضوع در تمام بازارهای مالی دیده می‌شود. برای مثال سهام ١٠٠ درصد افزایش پیدا می‌کند و پس از ٢٠ الی ٣٠ درصد اصلاح صورت می‌گیرد و پس از آن حرکت جدید را آغاز می‌کند.

* دلیل اینکه که نرخ دلار در ایام عید افزایش پیدا می‌کند این است که اولا بازارها بسته هستند و فروش دلار در این روزها هم به سختی انجام می‌شود و اساسا در این ایام معاملات زیادی انجام نمی‌شود، اکثر صرافی‌ها هم تعطیل هستند و حتی دلالان هم خیلی فعال نیستند.

* متاسفانه بازار متمرکزی وجود ندارد که بدانیم حجم معاملات چقدر بوده است و محلی وجود ندارد که معاملات بازار خرده را اعلام کند. از آنجایی که این بازار متمرکز نیست و این معاملات جایی ثبت نمی‌شوند، اطلاعات دقیقی از آن نداریم اما اگر این امکان وجود داشت، می‌دیدیم که به طور قطع حجم معاملات در این ایام بسیار پایین بوده است.

* یک هفته بعد از عید به واسطه این که معاملاتی انجام نمی‌شود، هر کسی هر قیمتی را اعلام می‌کند و دلالان هم قیمت بالا اعلام می‌کنند و این رشد نرخ دلار در این روزها رشد خیلی مهمی نیست.

* این رشد باید اتفاق می‌افتد چراکه نرخ دلار از ۶٠ هزار تومان تا ۴۴ هزار تومان ریزش داشت و یک فاصله ١۶ هزار تومانی ایجاد شده بود و باید حداقل ٧ هزار تومان مثبت می‌شد و برگشت به ۵٢ هزار تومان حداقل رشدی است که باید اتفاق می‌افتاد و البته انتظار این وجود دارد که دوباره این نرخ هم ریزش داشته باشد.

* احتمالا پس از ١٣ فروردین با شروع به کار بازارها قیمت دلار معقول‌تر می‌شود و ضمن این که بحث توافقات با عربستان و امارات و به دنبال آن دوباره درهم به ایران باز برگردد در بازار ارز کشورمان تاثیرگذار است.

* موضوع دیگر سیکلی که بازار از ٢٨ هزار تومان تا ۶٠ هزار تومان حرکت کرد یک سیکل کامل است، بنابراین تا زمانی که اصلاح نکند به روند مثبت برنمی‌گردد و معتقدم در اصلاح آن هم نرخ دلار امکان اینکه به کمتر از ۴٠ هزار تومان برسد، وجود دارد و باید تا پیش از خردادماه باید این اصلاح در بازار ارز دیده شود که اگر بحث‌های برجام پیش برود این موضوع را هم تایید می‌کند و یک پله به سمت پایین خواهیم داشت.

* (در پاسخ به این سوال که عده‌ای بر این باور هستند وقتی دلار نرخ ۶٠ هزار تومانی را تجربه کرده به راحتی می‌تواند با هر تکانه‌ای از ۶٠ هزار تومان عبور کند، آیا بازار ارز در یک بازه زمانی این ظرفیت را دارد): باید توجه داشت که اقتصاد ایران با تورم مواجه است و همین تورم عامل افزایش نرخ دلار خواهد شد اما این اصلاح باید کامل شود و برگشت دلار به ۶٠ هزار تومان به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن موضوع برجام و تورم است و باید دید دولت چگونه می‌خواهد بحث کنترل تورم را به اجرا برساند باید دید دولت می‌تواند خلق نقدینگی را کنترل کند.

* در بحث برجام ارتباط بانکی بسیار مهم است و اگر این ارتباط بانکی برقرار نشود، برجام در همان حد شوک باقی می‌ماند. در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی هم شاهد همین موضوع بودیم که بازار پس از اینکه دید پس از برجام ارتباط بانکی برقرار نشد، جهش عجیب در بازار رخ داد.

* اما حتی در شرایط برجام نمی‌توان اثر تورم را نادیده گرفت، اگر تورم مانند دو سال قبل افزایش یابد که شرایط بدتر خواهد شد. اما حدس ما این است که دولت‌ها در سال‌های دوم و سوم به بعد معمولا تورم را کنترل می‌کنند. البته اگر بخواهند تورم را سرکوب کنند هرچند نرخ دلار ثابت می‌ماند اما رکورد تورمی ایجاد می‌شود که همان فنر جمع شده است و اتفاقات دولت آقای احمدی‌نژاد تکرار خواهد شد.

* در این شرایط گشایش‌های سیاسی بسیار مهم است چرا که راه ورود ارز به کشور را باز می‌کند و توافقات با عربستان که توسعه روابط با سایر کشورهای عربی را در پی دارد، تاثیر مثبت دارند و نمی‌توان انتظار داشت در این شرایط بازار ارز جهش عجیب داشته باشد. اما خلق پول همچنان در سر جای خود است و در تورم حاصل از آن، دلار بالای ۶٠ هزار تومان چیز عجیبی نیست.

* محاسبه تورم حتی ٢٠ درصد تا پایان دولت با دلار مرکب نشان می‌دهد که دلار این ظرفیت را دارد تا نرخ‌های بالا نیز حرکت کند بنابراین حتما نرخ دلار در این بازه زمانی از ۶٠ هزار تومان عبور می‌کند مگر اینکه اقدام اقتصادی عجیبی در کشور رخ دهد و مهار تورم بی‌سابقه‌ای در کشور انجام شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید