حقوق کارگران | اخبار حقوق کارگران

فوری | حقوق کارگران کدام افراد از ماه بعد 15 میلیونی می شود؟ | شگفتانه دولت رئیسی به این افراد

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به حمایت های شورای عالی کار از کارگران گفت: یکی از مباحثی که در شورای عالی کار مطرح شد، این بود که کارگر متأهل در صورتی که سابقه کار هم ندارد حق اولاد دریافت کند.

فوری | حقوق کارگران کدام افراد از ماه بعد 15 میلیونی می شود؟ | شگفتانه دولت رئیسی به این افراد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق کارگران تعیین تکلیف شد. حقوق کارگران مبلغ چندانی نیست و همین موضوع باعث اعتراض سالانه کارگران شده است . حقوق کارگران هر سال افزایش می یابد اما این مبلغ ناچیز کفاف هزینه های زندگی کارگران را نمی دهد . حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله دارد. تصمیم گیری دولت برای افزایش حقوق کارگران به خانه آخر رسید.

 حقوق کارگران

تسنیم: هادی ابوی, نماینده کارگران در شورای عالی کار، اظهار داشت: یکی از حمایت های شورای عالی کار از کارگران این است که اگر در سال جاری به هر دلیل حقوق کارمندان افزایش یابد, طبق مصوبه ی شورای عالی کار باید حقوق کارگران نیز افزایش یابد.

 وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث جدیدی که در شورای عالی کار مطرح شد, بحث عائله مندی کارگران با توجه به بحث جوان سازی جمعیت بود افزود:مقرر شد که در بحث عائله مندی تفاوتی در پرداخت کارگران مجرد و متأهل نباشد.

ابوی گفت: یکی از تصمیمات شورای عالی کار این بود، کارگری که برای اولین بار به کارگاهی می رود، در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اگر هم سابقه ندارد، اما حق اولاد دریافت کند. در حالی که در قانون قبلی برای این منظور حداقل ۷۲۰ روز سابقه لازم بود. آقای وزیرقول حل شدن این موضوع را طی چند ماه آینده داده اند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: به دلیل اینکه دستمزد ۱۴۰۲ در آخرین روز سال ۱۴۰۱ تعیین شد, وزیرکار بیان کرد که در اولین جلسه سال ۱۴۰۲ حق مسکن را برای تصویب به دولت ارائه می کند تا در هیأت وزیران  تأیید شود. اما قابلیت اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین ماه است. تا زمان تصویب این مصوبه در هیأت وزیران درصورتی که بنگاه های اقتصادی در سال جاری کمتر از ۹۰۰هزار تومان پرداخت کنند مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت از ابتدا سال جاری هستند.

حقوق این کارگران از آخر فروردین 15 میلیونی میشود

افزایش حقوق کارگران در سال 1402. حداقل حقوق کارگران در سال 1402 معلوم شد. مجلس افزایش حقوق کارگران را تصویب کرد. افزایش حقوق کارگران همیشه کمتر از تورم جامعه بوده است. افزایش حقوق کارگران همیشه مورد بحث بوده است.هوا سرد است؛ اما بحث دستمزد و حقوق کارگران داغ. در حالی که دعوای پینگ‌پنگی دولت و مجلس بر سر بودجه 1402 بالا گرفته، اطلاعاتی که از مهم‌ترین سند دخل و خرج دولت به بیرون درز کرده، از حقوق کارگران هم خبری دارد؛ احتمالا هفت میلیون تومان کف حقوق کارمندان. به دنبال همین اخبار، اولین گمانه‌زنی درباره حقوق کارگران مطرح شده است؛ اینکه حداقل مزد کارگری از کف حقوق کارمندان فراتر نخواهد رفت.

جلسه امروز شورای عالی کار (26 اسفند ماه) از ساعت 9:30 صبح با حضور وزیر کار و سایر شرکای اجتماعی به منظور افزایش مزد 1402 آغاز شد.

جلسه قبلی شورای عالی کار در حالی بدون نتیجه پایان یافت که بسیاری از نمایندگان کارگری اعتقاد داشتند دولت و کارفرمایان سبد معیشت را مطابق واقعیت های جامعه محاسبه نکرده اند. آخرین رقم از سبد معیشت که از سوی کمیته مزد اعلام شد، رقم 12 میلیون و 479 هزار و 500 تومان بود که کارگران این رقم را قبول نداشتند و رقم پیشنهادی خود برای کمیته مزد را 17 میلیون و 447 هزار و 160 تومان اعلام کرده بودند.

پیش بینی ها حاکی از این است که جلسه امروز شورای عالی کار حتی با وجود چندین ساعت مذاکره با نتیجه تعیین دستمزد پایان پذیرد. صولت مرتضوی، وزیر کار نیز طی روزهای اخیر، با بیان اینکه “دستمزد کارگران به صورت کارشناسی در حال پیگیری است”، بیان کرده است: در اوایل هفته دستمزد کارگران تعیین خواهد شد.

بیش از 14.5 میلیون کارگر، امروز منتظر مصوبه شورای عالی کار برای افزایش مزد سال اینده خود هستند.

همین موضوع واکنش تند فعالان کارگری را به دنبال داشته است. خواسته آنها هم با استناد به تازه‌ترین آمار رسمی خط فقر در سال 1400 مطرح شده است. خط فقر مطلق نشان از این دارد که چه میزان درآمد برای تامین حداقل نیازهای اساسی زندگی نیاز است.

بر همین مبنا، 30 درصد از مردم ایران یا 25 میلیون و 600 هزار نفر دچار فقر مطلق هستند. البته نرخ فقر در مناطق روستایی از 35 درصد هم عبور می‌کند. جدای از این آمار، اقتصاددانان می‌گویند 30 درصد از خانوار ایرانی از فقر درآمدی به فقر زمانی دچار شده‌اند؛ این یعنی آنها با دوشغله یا چندشغله بودن زمانی برای سرگرمی، استراحت، سفر و … ندارند و نتیجه آن فروپاشی خانوار خواهد بود.

دعوا بر سر لایحه بودجه فراتر از انتظار است. پیشتر، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که لایحه بودجه 1402 در موعد مقرر یعنی پانزدهم آذرماه راهی مجلس نمی‌شود، این پیش‌بینی هم درست از آب درآمد و دی‌ماه از راه رسید و خبری از لایحه نشد. تا اینکه خبرهایی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت که نشان از این داشت که لایحه بودجه در پنجم دی‌ماه طی ارسال نامه‌ای به مجلس فرستاده شده است؛ اما بدون جداول! هرچند تعدادی از نمایندگان مجلس از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کردند.

با اینحال، آنچه عجیب است، ارسال مهم‌ترین سند مالی دولت به بودجه بدون رعایت تشریفات بوده است. موضوعی که یادآور رفتار برخی از روسای دولت در دوره‌های پیشین است؛ برای مثال دست رد روحانی به دعوت مجلس برای دفاع از کلیات لایحه بودجه. اما حالا، یک نماینده مجلس گفته تا برنامه هفتم توسعه را ندهید، ما هم لایحه بودجه را اعلام وصول نمی‌کنیم.

در مقابل، سازمان برنامه و بودجه می‌گوید برنامه هفتم در هرازتوی بررسی و تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفتار آمده بود و به همین علت سیاست‌ها بسیار دیر ابلاغ شد.

در این هیاهو، اطلاعاتی هم از بودجه 1402 به بیرون درز کرده است. همین هفته قبل بود که یک رسانه مدعی شد دولت برای سال آینده کف حقوق کارمندان را هفت میلیون تومان در نظر گرفته است.

دیدگاه خود را ارسال کنید