قیمت دلار | افزایش قیمت دلار

قیمت دلار با تغییر کانال امروز بازار را نابود کرد! | قیمت دلار به چند رسید؟

قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها قیمت بازار آزاد است (بجز دلار که نرخ بازار مبادله ارزی است) و با نرخ ارز سهمیه‌ای متفاوت است.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

بروزرسانی قیمت دلار و ارزها: یکشنبه 20 فروردین - 08:30

ارز

قیمت (ریال)

دلار (مبادله ای) 507,830

یورو 555,370

درهم امارات 138,370

پوند انگلیس 634,550

لیر ترکیه 26,500

فرانک سوئیس 564,200

یوان چین 74,400

ین ژاپن (100 ین) 386,620

وون کره جنوبی 390

دلار کانادا 378,300

دلار استرالیا 340,900

دلار نیوزیلند 319,300

دلار سنگاپور 383,700

روپیه هند 6,240

روپیه پاکستان 1,802

دینار عراق 390

پوند سوریه 203

افغانی 5,860

کرون دانمارک 74,800

کرون سوئد 48,900

کرون نروژ 48,700

ریال عربستان 136,230

ریال قطر 140,400

ریال عمان 1,328,400

دینار کویت 1,665,800

دینار بحرین 1,355,500

رینگیت مالزی 116,100

بات تایلند 14,920

دلار هنگ کنگ 65,100

روبل روسیه 6,380

منات آذربایجان 301,500

درام ارمنستان  

لاری گرجستان 204,800

سوم قرقیزستان 5,850

سامانی تاجیکستان 46,900

منات ترکمنستان 146400

۳ فاجعه بزرگی که دولت رئیسی بر سر قیمت دلار آورد

احسان سلطانی، تحلیلگر اقتصادی نوشت:

قیمت دلار در کمتر از ۲ سال پس از انتخاب رئیسی به ریاست جمهوری از ۲۳،۴۰۰ تومان در اردیبهشت ۱۴۰۰ با ۱۲۰ درصد افزایش به بیش از ۵۰،۰۰۰ تومان در اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ صعود کرد، آن هم در حالی که دلار شوک قیمت ۵۳۰ درصدی را در دولت روحانی تجربه کرده بود.

دولت سیزدهم پس از حذف ارز ترجیحی که منجر به ابرتورم قیمت غذا شد، شوک سوم قیمت ارز (پس از شوکهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹) را کلید زد، آن هم در شرایطی که ادعا می کرد حذف ارز ترجیحی منجر به کاهش قیمت ارز خواهد شد.

قیمت ارز نیما جهت واردات مواد اولیه و واسطه ای تولید نیز ۸۰ درصد افزایش یافته است که با در نظر گرفتن افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی، افزایش قیمت حقیقی آن ۱۶۰ درصد محاسبه می شود.

صعود ۹۵ درصدی قیمت ارز آزاد، ۵۸۰ درصدی قیمت ارز واردات مواد غذایی و نهاده های کشاورزی و ۵۲ درصدی قیمت ارز واردات مواد اولیه و واسطه ای تولید در یک ساله منتهی به فروردین ۱۴۰۲، ابرتورم سال ۱۴۰۲ را به دنبال خواهد داشت. 

قیمت دلار

ریزش قیمت دلار در راه است؟

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد پیش بینی قیمت دلار تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ به اقتصاد ۲۴ گفت: گسترش روابط ایران و عربستان، تنش زدایی ایران از روابط بین المللی به ویژه در مورد یمن، اوج گیری بحران اسرائیل و بالا گرفتن بحران ایران و آذربایجان، دست به دست هم داده تا شاهد برآیند مختلفی در مورد تاثیر مسائل سیاسی بر قیمت دلار باشیم.

افقه با اشاره به اینکه برآیند این اخبار تاکنون مانع ریزش شدید قیمت دلار و ورود به کانال ۴۰ هزار تومانی شده، افزود: برآیند منفی این مسائل بیشتر از برآیند مثبت آن‌ها بوده است، زیرا ارز از ۵۰ هزار تومان پایین‌تر نیامد. قاعدتا توافق ایران با عربستان می‌بایست قیمت دلار را ریزشی می‌کرد، اما دلار در کانال ۵۰ هزار تومان مقاومت می‌کند. با این وصف کاهش قیمت ارز یا توقف ارزش آن منوط به مهمترین مساله سیاست خارجی یا همان رفع تحریم هاست. هرچند تنش زدایی در روابط خارجی به خصوص در منطقه به لحاظ روانی می تواند موجب کاهش قیمت ارز شود، اما اثر واقعی و طولانی مدتی تا مشکل تحریم و مسئله FATF حل نشود، اتفاق نخواهد افتاد.

پیش بینی قیمت دلار فردا یکشنبه 20 فروردین 1402

در نخستین روز از سومین هفته فروردین‌ماه ۱۴۰۲ قیمت دلار در روند نسبتا باثباتی نسبت به روز پنجشنبه ۱۷ فروردین قرار داشت.

در آخرین روزهای هفته‌ گذشته قیمت دلار به کف کانال پنجم برگشت. این اسکناس آمریکایی در ما‌ه‌های اخیر متاثر از اخبار سیاسی، افزایش و کاهش داشته است. با این حال فعلا بازار آرام است از همین رو برخی از تحلیلگران بازار معتقدند نیروی نزولی و صعودی قوی در بازار وجود ندارد، به این ترتیب انتظار دارند که قیمت دلار در بازه محدودی نوسان کند.

در همین راستا حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی گفت:«فعلا تنش‌های سیاسی از روی دلار برداشته شده است و اتفاقات، مذاکرات و خبرهای مثبت سیاسی در راستای تثبیت و روند کاهشی دلار و خالی شدن حباب اسکناس آمریکایی کمک کننده بوده است.»

وی افزود:«از منظر بنیادی قیمت نرخ برابری دلار یا دیگر ارزها با ریال، عددهایی که در چند ماه اخیر معامله شده نبوده است. با توجه به مدل‌های تعیین قیمت، قیمت دلار باید پایین‌تر باشد. این در حالی است که اخبار مثبت و رویکردهایی که در چند وقت اخیر رخ داده، فضای هیجانی در بازارهای مختلف به ویژه دلار آمریکا ایجاد و به صورت معکوس شکل گرفته و دلار کاهش پیدا کرده است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عملکرد مرکز مبادله ارز و طلا خاطر نشان کرد:«مدیریت دولت و بانک مرکزی از طریق مرکز مذکور توانسته است موضوع دلار را ساماندهی کند.»

وی افزود:«تغییر قوانین و مقررات دلار سهمیه‌ای نیز باعث خواهد شد تقاضاهای سفته بازانه، بازار سیاه و دلال‌هایی که از کارت ملی افراد سوء استفاده می‌کردند از بین برود.»

جیهانی با اشاره به تعیین قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان روی ارز گفت:«دخالت افراد ناوارد و غیرمتخصص در حوزه‌های بانکی و پولی کشور که در موضوعات اقتصادی نظریه‌پردازی می‌کنند می‌تواند منجر به سلب اعتماد صادرکنندگان برای بازگشت‌ ارزهایشان به کشور شود.»

وی افزود:«اثرات این موضوع یک تا دوماه دیگر خود را نشان می‌دهد و شاهد خواهیم بود که عرضه دلار به بازار داخل از طریق سامانه‌های رسمی کاهش پیدا می‌کند، تقاضا تغییری نخواهد کرد و منجر به جامپ‌های احتمالی خواهد شد.»

این کارشناس اقتصادی درباره پیش‌بینی قیمت دلار گفت:« اگر اخبار سیاسی خاصی دوباره به بازار وارد نشود، بازار ارز فعلا در کانال ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی درجا می‌زند. زیرا فعلا اثرگذاری اخبار سیاسی بیشتر از موضوعات دیگر است و بازار مبادله ارز تقاضا را مدیریت می‌کند.»

در اولین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی در سال جدید محمدرضا فرزین نقش نهاد متبوعش را در کنترل تورم محوری عنوان کرد. رئیس‌ کل بانک مرکزی در سخنانش وعده افزایش مبادلات با استفاده از ارزهای محلی را داد و گفت:«درصدد گسترش پیمان‌های پولی با کشورهای منطقه هستیم و در این زمینه، اتحادیه پایاپای آسیا که در حال حاضر متشکل از ۹ عضو است تقویت خواهد شد.»

این در حالی است که در بیش از یک ماه گذشته خبر مذاکرات ایران، چین و عربستان جایگاه ویژه‌ای در کاهش قیمت ارز به ویژه دلار پیدا کرده است به گونه‌ای که برخی از رسانه‌‌ها این مذاکرات را جایگزین برجام برای بازار ارز می‌دانند.

با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و افزایش توافقات و مناسبات سیاسی ایران با کشورهای اطراف و هم‌پیمان، باید دید این اخبار قدرت شکست خط روند صعودی را به بازار ارز می‌دهد یا دلار بالای خط روند صعودی پایدار می‌ماند.

امروز قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش محدود ۵۰۰ تومانی همچنان در کف کانال پنجم قرار داشت. بازارهای همسایه نیز روند مشابهی با قیمت دلار در تهران داشتند. دلار سلیمانیه که در آخرین روز هفته گذشته به کانال چهارم برگشته بود، افزایش داشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. دلار هرات ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد و درهم امارات با افزایش ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

در روزهای گذشته فعالان بازار مرز ۵۰ هزار تومانی را حساس می‌دانستند. آنها معتقد بودند در صورت ماندن قیمت دلار در کف این کانال  انتظارات افزایشی در بازار ارز تضعیف خواهد شد و فروش‌های ارزی افزایش خواهد یافت.

دیدگاه خود را ارسال کنید