جزئیات جدید از کمبود بنزین در جایگاه سوخت

وزیر نفت گفت: در ایام پایانی سال و علیرغم اینکه مصرف بنزین افزایش یافت، هیچ جایگاه سوختی با کمبود بنزین مواجه نشد.

جزئیات جدید از کمبود بنزین در جایگاه سوخت
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وزیر نفت گفت: در ایام پایانی سال و علیرغم اینکه مصرف بنزین افزایش یافت، هیچ جایگاه سوختی با کمبود بنزین مواجه نشد.

جواد اوجی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی اظهار داشت: علی‌رغم عدم سرمایه گذاری کافی در چند سال گذشته برای توسعه صنعت نفت و گاز توانستیم ناترازی بین تولید و مصرف گاز را با توکل بر خدا در زمستان سرد و طولانی سال ۱۴۰۱ بدون قطعی گاز خانگی و بدون اعمال خاموشی برق با تأمین سوخت نیروگاه‌ها پشت سر بگذاریم.

وی بیان کرد: به دلیل افزایش قابل توجه مصرف بنزین در حوزه بنزین نیز با ناترازی مواجه شده اما توانستیم بنزین مورد نیاز مردم را در ایام پایانی سال گذشته با وجود افزایش بی‌سابقه مسافرت‌های غیرشهری در ایام نوروز پاسخ دهیم. در شرایطی که مصرف بنزین به روزانه بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسید، اما هیچیک از جایگاه‌های سوخت کشور با کمبود بنزین مواجه نشد.

وزیر نفت تصریح کرد: دشمن و عوامل استکبار آن‌ها برنامه ریزی کرده بودند با جنگ ترکیبی و ایجاد چالش در تأمین بنزین و گاز، زمینه نارضایتی عمومی را فراهم کنند که این ترفند دشمن خنثی شد.

اوجی ادامه داد: در یکی از بندهای تبصره یک بودجه سال ۱۴۰۱ دولت مکلف به اصلاح الگوی مصرف گاز شد که دولت نیز در این مسیر گام برداشت. همچنین دولت مکلف شد تا تعرفه بخش خانگی را اصلاح کند. در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ پیش نویس آئین‌نامه اجرایی این دو بند مذکور آماده و به دفتر هیئت دولت ارسال شد.

وزیر نفت متذکر شد: دولت هم موضوع را در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و در نهایت با در نظر گرفتن مصلحت‌های اقتصادی در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ آئین‌نامه را تصویب و ابلاغ کرد. بر اساس آئین‌نامه ابلاغی، تعرفه بخش خانگی در ۱۲ پله مصرف و در پنج اقلیم آب و هوایی تعیین شد و شرکت ملی گاز اطلاع‌رسانی پیامکی را به مشترکان پرمصرف آغاز کرد.

وی بیان کرد: برای تعریف الگوی مصرف گاز از دو روش مهندسی و توزیع فراوانی صورت حساب‌ها در سال ۱۴۰۰ استفاده شد. یکی از اهداف اصلاح الگوی مصرف، رفع ناترازی بین تولید و مصرف گاز است. از این رو نمی‌توان صرفاً الگوی مصرف گاز را بر مبنای رفتار مصرفی جامعه قرار داد. در نهایت اصلاح الگوی مصرف گاز بر مبنای مبحث ۱۹ و در انطباق با توزیع فراوانی مصرف گاز ۷۵ درصد مشترکین و واقعیت عملکرد مشترکین گاز به هیأت دولت و وزیران پیشنهاد شد.

اوجی ادامه داد: بنا بر تکلیف قانونی که نمایندگان هم در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ منظور کردند، باید تعیین اصلاح الگوی مصرف مدنظر قرار گیرد. از این رو ما دو روش استفاده از مبحث ۱۹ ساختمان و موضوع توزیع فراوانی‌ها را ملاک کار قرار دادیم. ۵۰ درصد از مشترکین گاز در اقلیم سوم قرار دارند، از این رو ملاک تعیین الگوی مصرف گاز در سال ۱۴۰۱ را این اقلیم در نظر گرفتیم.

وی تصریح کرد: از آنجا که زیربنای اکثر منازل مسکونی کشور کمتر از ۱۰۰ مترمربع است، الگوی مصرف یک واحد ۱۰۰ متری در اقلیم سوم ۲۹۷ مترمکعب خواهد بود. اگر مشترکان اقدامات اساسی در جهت استانداردسازی محل مصرف و تجهیزات گرمایشی انجام دهند، این مصرف به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

وزیر نفت افزود: برای صحت‌سنجی اطلاعات محاسبه شده، اطلاعات مصرف گاز مشترکین در دی ماه و بهمن ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس مصارف بررسی شده، بیشترین فراوانی مصرف مشترکین با زیربنای حداکثر ۱۰۰ مترمربع، حدود ۳۰۰ مترمکعب در ماه بوده است، لذا ۲۹۷ متر مکعب در ماه مصرف استاندارد محاسبه شده است.

اوجی بیان کرد: پله مصرف گاز مشترکین در صورتحساب‌های سال گذشته و سال جاری تغییر کرده است و بر این اساس امکان مقایسه صورتحساب‌ها در سال جاری و سال بعد میسر خواهد بود. تعرفه پله ۳، ۷۵ درصد میلیون مترمکعب مصرف گاز دارد و تنها یک درصد مشترکین در پله ۱۱ قرار دارند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد روند رشد مصرف پله‌ای مذکور هم منطقی بوده و تعداد مشترکین در پله ۱۱ یک درصد است. در مورد تعداد مشترکین پله‌های ۱۱ و ۱۲ که به عنوان مشترکین پرمصرف محسوب می‌شوند، تعرفه دو پله هم با هدف بازدارندگی از مصرف بی‌رویه مستقل از ساختار پلکان‌های دیگر تعیین شده است. اعتراضات و مباحثی که در مورد صورتحساب مشترکین مطرح می‌شود، عمدتاً مربوط به مشترکین پله ۱۲ است که حدوداً شامل دو درصد از مشترکین گاز کشور است.

دیدگاه خود را ارسال کنید