قیمت مرغ | افزایش قیمت مرغ

افزایش قیمت مرغ اشک همه را درآورد | قیمت مرغ امروز به چند رسید؟

افزایش قیمت مرغ اشک همه را درآورد | قیمت مرغ امروز به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت مرغ

اعتماد نوشت:

در روزهایی که قیمت مرغ در حال اوج‌گیری است؛ قیمت تخم‌مرغ نیز همگام با آن در حال صعود است. صعودی که به ادعای متولیان امر غیرقانونی است. اما چه آنها این روند را غیرقانونی بخوانند یا نخوانند؛ مردم مرغ را در بازار خرده‌فروشی در مناطق مختلف از ۲۶ درصد تا ۵۰ درصد گران‌تر می‌خرند. در این بازار تخم‌مرغ هم حداقل ۵۳ درصد و حداکثر ۷۳ درصد گران‌تر عرضه می‌شود. 

البته پیش‌بینی می‌شود، این نرخ‌ها در روزهای آتی از سوی مقامات دولتی به نرخ مصوب تبدیل شود. به تعبیر بهتر مردم دیگر رنگ مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومانی و تخم‌مرغ دانه‌ای ۲.۶ هزار تومانی را نبینند.

در بازار خرده‌فروشی چه خبر؟

بررسی میدانی « اعتماد» از فروشگاه‌های مواد غذایی سطح شهر خبر از محدود شدن عرضه بسته‌بندی‌های بزرگ تخم‌مرغ می‌دهد. در روزهای اخیر مغازه‌داران به دلیل رشد قیمت تخم‌مرغ دیگر تمایلی به عرضه یک شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی ندارند. به همین دلیل هم در کمتر مغازه‌ای می‌توانید یک شانه ۳۰ تایی  تخم مرغ را ببینید. اگر در مغازه‌ای هم تخم‌مرغ ۳۰ تایی دیدید قیمتش به تناسب منطقه‌ای که هستید، بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است. 

در حال حاضر قیمت هر عدد تخم‌مرغ در اکثر مغازه‌های سطح شهر بین ۴ تا ۵ هزار تومان است. بر همین اساس عمدتا مغازه‌ها تخم‌مرغ ۶‌تایی، ۹تایی و ۲۰تایی عرضه می‌کنند. 

در دیجی‌کالا و فروشگاه‌های کوروش هم این روزها خبری از شانه ۳۰تایی تخم‌مرغ نیست. درحال حاضر در این فروشگاه‌های اینترنتی تخم‌مرغ ۶تایی ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است و قیمت تخم‌مرغ ۱۵تایی آن ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان است، اما تخم‌مرغ ۲۰تایی ۷۹ هزار تومان است. 

این رقم‌ها در مغازه‌های غرب تهران کمی متفاوت‌تر است. در مغازه‌های سطح شهر تخم‌مرغ ۶ تایی حدود ۲۷ هزار تومان و تخم‌مرغ ۲۰ تایی ۹۸ هزار تومان است. یکی از این فروشندگان به «اعتماد» می‌گوید: قیمت تخم‌مرغ چند روزی است گران شده و برای همین ما تخم‌مرغ بسته‌بندی می‌آوریم و دیگر تخم‌مرغ ۳۰ تایی فروش نداریم.

فروشنده دیگری نیز می‌گوید: ما تخم‌مرغ ۳۰ تایی داریم ولی قیمتش ۱۲۶ هزار تومان است.

البته محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن مدعی است که موضوع رشد قیمت تخم‌مرغ صحت ندارد و خبر رسانه‌ای است.

او می‌افزاید: قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی با توجه به وزن شانه ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان است و قیمت مصوب این محصول در بازار رعایت می‌شود.

در مغازه‌های مناطق پایین تهران ارقام تخم‌مرغ عرضه شده کمی پایین‌تر است و نزدیک به بهای میادین میوه و تربار شهرداری است. قیمت هر تخم‌مرغ ۲۰ تایی در میادین شهرداری تهران بین ۵۷ هزار تا ۵۹ هزار تومان در نوسان است. اما قیمت تخم‌مرغ ۶ تایی آن بین ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ عرضه می‌شود. تخم‌مرغ‌های ۱۵ تایی آن نیز بین ۴۱ هزار و ۵۰۰ تا ۴۳ هزار و ۵۰۰تومان بر اساس نرخنامه آن فروخته می‌شود. در این میادین اما تخم‌مرغ ۳۰ تایی هم دیده می‌شود. قیمت آن نیز بر اساس اینکه بسته‌بندی شده باشد یا بدون بسته‌بندی باشد؛ بین ۴۲ هزار و ۶۰۰ تا ۸۴ هزار تومان در نوسان است.

رشد قیمت تخم‌مرغ در حالی در بازار رقم خورد که قیمت مصوب آن تغییری نکرده است. فعالان قیمت پیشین بازار از نگاه فعالان مرغداری غیرمنصفانه و غیراقتصادی است. اما سیاستگذار در وزارت جهادکشاورزی حاضر به اصلاح قیمت‌ها نیست. سیاستی که در نهایت مجبور است اعمال کند، چون روند کنونی بی‌شک منجر به ایجاد موج جدید نارضایی تولیدکنندگان و کاهش تولید و در نهایت ادامه رشد بیش از پیش قیمت‌ها در ماه‌های آتی شود. بر همین اساس برخی منتقدان معتقدند وزارت جهادکشاورزی باید هر چه سریع‌تر به این بازی موش و گربه پایان دهد. 

البته وزارتخانه فعلا از طریق سرپرستی اداره می‌شود که ظاهرا اعتقادی به رفتار علمی و اقتصادی ندارد، چون در اولین نشست خود با معاونان و مدیران این وزارتخانه گفته است که باید مشکلات بخش کشاورزی به صورت جهادی و میدانی برطرف شود.

در انتظار رشد قیمت هستیم

طبق داده‌های تولیدکنندگان تخم‌مرغ، در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم‌مرغ و به‌طور متوسط ماهانه ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید شد که در فروردین ماه سال جاری نیز حدود ۱۰۰ هزار تن از این محصول تولید شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با تایید این موضوع به خبرگزاری می‌گوید: با توجه به ورود به فصل گرما و تقارن آن با ماه رمضان میزان تقاضا برای تخم‌مرغ کم است و این محصول زیر قیمت مصوب به فروش می‌رسد و باعث ضرر و و زیان تولیدکنندگان نیز شده است. او می‌افزاید: قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما اکنون در محدوده ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسد و رقم فروش این محصول ۲ هزار تومان زیر قیمت مصوب است.

حمید کاشانی، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها می‌گوید که قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها گران نشده و ۳۰ درصد زیر نرخ مصوب فروخته می‌شود.

او می‌افزاید: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، وزارت جهادکشاورزی وعده داده که قیمت مصوب تخم‌مرغ را هفته آینده اصلاح و قیمت جدید را اعلام کند ولی در حال حاضر هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.

کاشانی تاکید می‌کند: سه ماه است که می‌گوییم مازاد تخم‌مرغ داریم. میزان مازاد تخم‌مرغ در فروردین به ۲۵ هزار تن رسیده که عدد بالایی است.

او در خصوص چرایی افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار می‌گوید: تخم‌مرغ حدود ۳ ماه است که ۳۰ درصد زیر قیمت مصوب فروخته می‌شود. قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان درب مرغداری است که کیلویی ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. 

کاشانی می‌افزاید: این یعنی نه تنها در چند وقت اخیر هیچ افزایش قیمتی نداشتیم، بلکه حتی زیر قیمت مصوب نیز تخم‌مرغ فروخته شده است و اگر افزایش قیمتی مشاهده می‌شود مربوط به مغازه‌ها و گرانفروشی‌هاست و ما امکان کنترل کردن این همه مغازه و اینکه بدانیم کدام مغازه اقدام به گرانفروشی می‌کند، وجود ندارد. 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: قیمت تخم‌مرغ تغییری ندارد و زیر قیمت مصوب خود به فروش می‌رسد و با تولید مازاد بر تقاضا مواجه هستیم.

دیدگاه خود را ارسال کنید