قیمت دلار | افزایش قیمت دلار

قیمت دلار بعد عید فطر اشک همه را درآورد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروز دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

قیمت دلار بعد عید فطر اشک همه را درآورد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

بروزرسانی قیمت دلار ارزها: دوشنبه 4 اردیبهشت - 09:25

ارز

قیمت (ریال)

دلار (مبادله ای) 514,050

یورو 561,670

درهم امارات 139,130

پوند انگلیس 639,510

لیر ترکیه 26,500

فرانک سوئیس 574,600

یوان چین 74,700

ین ژاپن (100 ین) 382,500

وون کره جنوبی 390

دلار کانادا 381,300

دلار استرالیا 346,500

دلار نیوزیلند 317,600

دلار سنگاپور 385,800

روپیه هند 6,260

روپیه پاکستان 1,813

دینار عراق 389

پوند سوریه 204

افغانی 5,920

کرون دانمارک 75,600

کرون سوئد 49,800

کرون نروژ 48,500

ریال عربستان 137,160

ریال قطر 141,200

ریال عمان 1,335,000

دینار کویت 1,677,000

دینار بحرین 1,364,000

رینگیت مالزی 115,900

بات تایلند 14,950

دلار هنگ کنگ 65,500

روبل روسیه 6,370

منات آذربایجان 303,100

درام ارمنستان 1,330

لاری گرجستان 207,200

سوم قرقیزستان 5,870

سامانی تاجیکستان 47,100

منات ترکمنستان 147200

قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال امروز در بازار آزاد دوشنبه 

هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۸۳۸ تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ که نسبت به روز گذشته کاهش داشته است.

همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۸ و ۲۱۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱۹۸۱ دلار است که نسبت به روز قبل کاهش داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، در بازار آزاد هم اکنون دلار با نرخ ۵۱.۷۵۰ تومان، یورو ۵۶۸۰۰ تومان، و پوند ۶۴.۳۰۰ تومان است. همچنین، ارز دیجیتال تتر ۵۲.۹۰۰ تومان، بیت کوین ۲۷.۶۵۹ دلار و اتریوم ۱.۸۵۷ دلار مبادله می‌شود.

قیمت دلار این‌گونه کنترل شده است

حسین محمودی‌اصل می‌افزاید: البته حاشیه سود شرکت‌ها از ۳۶ در سال ۹۹ به ۲۳ در سال ۱۴۰۱ رسیده است، اما به دلیل بزرگ شدن اعداد سود حاصل، قیمت‌ها نیز بزرگ می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: رونق بورس قیمت ارز را نیز کنترل کرده و همیشه خروج سنگین پول از بورس با ۲ روز رشد ۱۰ درصدی دلار و سکه را رقم زده است.

محمودی‌اصل خاطرنشان می‌کند: چند هفته است که بورس ورود پول دارد و دولت به دنبال رونق بورس است.

تیم احمدی نژاد پشت کمپین قیمت ثابت دلار

به نقل از اکوایران، کمپین تثبیت نرخ ارز از کجا آمده است؟ پیشوای فکری مروجان این کمپین کیست؟مجید شاکری می گوید:ناصر شرافت جهرمی و پرویز داودی، هسته اقتصادی دولت اول محمود احمدی نژاد

مجید شاکری پژوهشگر اقتصادی معتقد است:حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به دلیل اینکه بخشی از یک بسته نبود، ما را با یک تلاطمات سیاستی متعدد به ویژه در حوزه تورم احساس شده دهک‌های پایین مو.اجه کرد.

وی با بیان اینکه برای مقابله با شرایط تورمی، دست فرمان کسانی که رویکرد اقتصادی تثبیتی داشتند، مورد توجه سیاستگذار قرار گرفت، افزود: دولت وقتی می‌دید که در طول زنجیره تولید با مشکل مواجه شده راه حل تثبیت‌گران سال ۷۴ را در پیش گرفت، بدون اینکه توجهی به تفاوت دوران داشته باشد.

شاکری بر این باور است:البته این تثبیت با مدلی که طراحان در ذهن داشتند، تفاوت داشت و وارد فضای ایجاد کمپین در حوزه تثبیت نرخ ارز شدیم.

پیش‌بینی رییس کانون صرافان درباره قیمت دلار

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین قیمتی که در ماه فروردین در بازار ارز ثبت شد، ۵۱ هزار و ۴۰۵ تومان بود که این عدد، ۲ هزار و ۳۹۵ تومان ارزان‌تر نسبت به یک ماه قبل است.

یورو نیز ۲ هزار و ۳۳۳ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و در بازار به ۵۶ هزار ۵۶ هزار و ۱۶۷ تومان رسیده است.

در این شرایط، کامران سلطانی‌زاده، رییس کانون صرافان در گفت‌وگویی عنوان کرده که فعلا بازار آرام است. وی البته پیش‌بینی کرده است؛ اگر این روند خرید و فروش در بازار مبادله‌ای ادامه پیدا کند و افزایش تقاضا بعد از تعطیلات عید فطر شروع شود و تجار و مصرف‌کنندگان ارز برای خرید ارز مورد نیز به بازار ورود کنند، مطمئنا با این حجم عرضه‌ای که با روش حساب ارزی در بازار تزریق می‌شود، شاهد یک شیب تند افزایش قیمت خواهیم بود.

به گفته او، بازار براساس عرضه و تقاضا کنترل می‌شود، بنابراین اگر تقاضا زیاد باشد نرخ افزایشی خواهد بود و با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم موجود در کشور، هجوم برای خرید افزایش پیدا خواهد کرد، ولی عرضه‌ای که فعلا ما داریم، عرضه بسیار کمی است و مطمئنا پاسخگوی نیاز اصلی نیست. بر این اساس، بانک مرکزی باید در این خصوص تدابیری اتخاذ کنند که این اتفاق نیفتد.

سلطانی‌زاده یادآور شده است؛ همچنین بسیاری از شرکت‌ها با خرید در سامانه نیما مشکل دارند، اما مطمئنا کسانی که در سامانه نیما زمان ارزگیری شان است، در آینده نزدیک ریال خود را تبدیل به ارز خواهند کرد تا روز مبادا که به آن‌ها ارز تخصیص بگیرد، بتوانند ریال را با قیمت جدید ارز تامین کنند.

۵ پیش بینی از قیمت دلار

در یک ماهه‌ فروردین ۱۴۰۲ قیمت دلار در حالت قفل‌شدگی، در پله‌های ابتدایی کانال ۵۰ هزار تومانی قرار داشت. اسکناس آمریکایی ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، درست بعد از پایان تعطیلات نوروز با قیمت ۵۱ هزار و ۵۱۰ تومان باز شد و بعد از گذشت ۱۵ روز با قیمت ۵۱ هزار و ۴۰۵ تومان در ۳۱ فروردین به کار خود پایان داد.

کارشناسان اقتصادی سیاست‌های دولت برای مهار قیمت دلار را عاملی برای پرش فنر این اسکناس آمریکایی در ماه‌های بعدی سال ‌می‌دانند. آنها معتقدند مولفه‌های موثر بر قیمت دلار تغییری نکرده و عاملی خارج از شرایط اقتصادی، بازار این ارز آمریکایی را به شکل دستوری مدیریت می‌کند.

تحلیلگران بازارهای مالی اردیبهشت‌ماه را فصل خروج بازارهای مالی از چرت بهاری سال جدید می‌دانند. ماه رمضان به پایان می‌رسد و بازار معاملات پویاتر می‌شود، از سوی دیگر برخی معامله‌گران امید دارند نقدینگی آزاد شده از بازار خودرو روانه بازار ارز شود.

درباره ثبات قیمت دلار فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه  گفت: «آینده بازار ارز قابلیت پیش‌بینی ندارد. زیرا دولت تنها بازیگر بازار ارز در کشور است و با خبردرمانی بازار ارز کنترل نمی‌شود.»

وی قیمت دلار را با توجه به تورم ۴۰ درصدی بالاتر از قیمت‌های فعلی اعلام کرد و گفت: «دولت به هر ابزار ممکن تا الان مانع تحقق قیمت دلار واقعی شده است.»

او با اشاره به رشد اقتصادی یک درصدی کشور خاطرنشان کرد: «پیش‌بینی این رشد در برنامه توسعه، چهار درصد بوده است. این در حالی است که ما نفت هم فروختیم، بنابراین معیار و مبنای محاسبه قیمت دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد.»

خاطره‌ دور برگشت اسکناس آمریکایی

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه قیمت دلار تنها با یک خبر خوب و متفاوت می‌تواند به کانال‌های قیمتی پایین‌تر ورود کند گفت: «روند فعلی قیمت دلار را منطبق با یک خبر خوب می‌بینم. اگر چنین خبری اتفاق نیفتد قیمت این اسکناس دوباره در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «در کانال‌های فعلی، برگشت قیمت دلار دور از انتظار است. اگر اتفاق و خبری در راه نباشد دلار می‌تواند در سه ماه اول سال جاری تا کانال‌های قیمتی بالاتر نیز ورود کند.»

این کارشناس اقتصادی کف قیمت دلار را ۴۵ هزار تومان پیش‌بینی کرد و گفت: «شرط کاهش شدید قیمت دلار توافق برجام است و در صورت انجام توافق، می‌توان امید داشت تا یک سال آینده، قیمت اسکناس آمریکایی به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی برگردد. در غیر این صورت در کانال فعلی نوسان خواهد داشت.»

جهش دلار با رشد نقدینگی

همچنین جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به روند باثبات قیمت دلار در بازار آزاد در فروردین‌ماه  گفت: «روند قیمت دلار ناشی از اخبار مثبت سیاسی نظیر مذاکرات هسته‌ای در تهران و توافق ایران با عربستان است. این موضوعات باعث افت هیجانات اولیه در بازار شده است. اما باید توجه داشت اگر اخبار مساعد سیاسی روانه بازار نشود، دلار می‌تواند به راحتی در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد.»

وی با اشاره به ایجاد هیجان و افزایش تقاضا در تمام بازارها، متعاقب افزایش قیمت دلار تاکید کرد: «باید توجه داشت که این هیجان، مختص دلار و طلا نیست. مردم به طور طبیعی در برابر کاهش ارزش پول ملی از افت ارزش دارایی‌هایشان محافظت می‌کنند.»

فلاحیان با اشاره به قیمت ۶۰ هزار تومانی دلار در روزهای پایانی سال گذشته خاطر نشان کرد: قطعا در سال جاری اگر نقدینگی کنترل نشود، شاهد قیمت‌های بالاتری برای اسکناس آمریکایی خواهیم بود.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تاثیر موضوعات کلان اقتصادی بر قیمت دلار گفت: «با توجه به موضوعات کلان اقتصادی، نقدینگی و افزایش پایه پولی، محدوده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومانی می تواند محدوده معقولی برای این اسکناس آمریکایی باشد و ارزش ذاتی دلار همین محدوده است.»

چاره‌ای جز صعود نیست

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی قیمت ۴۶ هزار تومانی را منطقه تعادلی برای دلار عنوان کرد گفت: «قیمتِ بسیار خوشبینانه برای اسکناس آمریکایی، ۳۲ هزار تومان است. این در حالی است که در مورد برجام، مذاکرات قوی و بسیار خوبی اتفاق بیافتد. دلار به کشور سرازیر شود و تنش‌ها به طور کامل از روابط سیاسی کنار رود.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تعیین قیمت دلار در بلندمدت گفت: «برمبنای حجم نقدینگی و چشم‌انداز دولت برای فروش نفت، قیمت دلار در بلندمدت تعیین می‌شود. اما فعلا با اخبار و اطلاعاتی که شاهد آن هستیم نمی‌توانیم بلندمدت را پیش‌بینی کنیم و رویدادها باید قدم به قدم تحلیل شود.»

وی همچنین با اشاره به لایجه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس خاطرنشان کرد: «با توجه به کسری بودجه و پیش‌بینی تورم ۴۰ تا ۶۰ درصدی برای سال جاری، به نظر می‌رسد راهی جز صعود در بازارهای مالی نمی‌توان متصور بود.»

زنجیر مذاکرات هسته‌ای بر پای دلار

علی صادقین کارشناس اقتصادی با اشاره به بازار کم‌تحرک دلار در روزهای اخیر و تاکید بر روند کوتاه‌مدت ثبات فعلی گفت: «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط آرام سیاسی می‌تواند بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشته باشد.»

وی با اشاره به پولی که به سمت بورس روانه شده و رونق بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «قیمت دلار در کوتاه‌مدت باثبات است؛ اما ادامه این روند در میان‌مدت و بلندمدت به گزارش ابتدای خرداد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بستگی دارد.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «به نظر می‌رسد تا زمان گزارش آژانس انرژی اتمی، اخبار سیاسی اثرگذاری نخواهیم داشت و نوسان قیمت دلار می‌تواند به صورت اندک و در محدوده ذکر شده باشد.»

وی تعیین روند بلندمدت اسکناس آمریکایی در طولانی‌مدت و تا پایان سال را وابسته به جلسه شورای حکام و نتایج این نشست عنوان کرد

دیدگاه خود را ارسال کنید