رئیسی: سفر به سوریه نقطه عطفی در گسترش روابط 2 کشور بود/ بیانیه مشترک ایران و سوریه

رئیس جمهور بامداد جمعه 15 اردیبهشت 1402 در بدو ورود به ایران درباره نتایج سفر دو روزه خود به سوریه و دستاوردهای این سفر سخنانی ارائه کرد.

رئیسی: سفر به سوریه نقطه عطفی در گسترش روابط 2 کشور بود/ بیانیه مشترک ایران و سوریه
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

رئیس جمهور بامداد جمعه 15 اردیبهشت 1402 در بدو ورود به ایران درباره نتایج سفر دو روزه خود به سوریه و دستاوردهای این سفر سخنانی ارائه کرد.

رئیسی در بازگشت در سفر خود از سوریه سخنانی درباره نتایج این سفر به خبرنگاران اظهار کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که ایران ستونی مستحکم است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند، گفت: در نشست با گروههای مختلف مقاومت، شاهد بودیم که این گروهها با وجود سلایق مختلف، اما در این سخن اتفاق نظر داشتند که می‌توان به ایران اعتماد و اتکا کرد.

سید ابراهیم رئیسی بامداد جمعه در بدو ورود به تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح نتایج و دستاوردهای سفر رسمی دو روزه و فشرده خود به سوریه گفت: بعد از ۱۲ سال مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از این مقاومت و ایستادگی، این سفر اهمیت بالایی برای دو کشور و منطقه داشت.

رئیس جمهور این سفر را نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی ایران و سوریه توصیف و تصریح کرد: این سفر همچنین به نحوی تقدیر از مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل هجمه‌های سخت دشمنان بود.

وی افزود: امروز بعد از 12 سال مقاومت، تغییر شرایط برای مردم سوریه و منطقه کاملا مشهود است و با وجود اهمیت همیشگی مسائل و مناسبات امنیتی، اما مسائل و تعاملات اقتصادی و تجاری در حال قرار گرفتن در دستور کار نخست سوریه و کشورهای منطقه است.

ظرفیت‌های تجاری سوریه برای تبادل و همکاری بیشتر

رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران و سوریه ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای تبادل و همکاری با یکدیگر در راستای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دارند، اظهار کرد: در چند دیداری که با آقای بشار اسد داشتم، عمدتا مسائل اقتصادی و تجاری و تبادل ظرفیت‌های متقابل دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

رئیسی یادآور شد: موضوع همکاری در زمینه تولید و توزیع انرژی، تسهیل همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تاسیس بانک و بیمه مشترک و به صفر رساندن تعرفه‌های تجاری میان دو کشور، تقویت و گسترش ترانزیت میان ایران، عراق و سوریه، تلاش طرف سوری و مساعدت ایران برای احیای ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و انرژی سوریه پس از جنگ و تسهیل سفرهای زیارتی میان دو کشور از جمله محورهای 15 سند همکاری بود که میان دو کشور به امضا رسید.

رئیس جمهور با اشاره به اراده جدی ایران و سوریه برای توسعه روابط و اجرای توافقنامه‌های فیمابین گفت: در برخی بخش‌ها کار اجرای موافقتنامه‌ها از همان سوریه آغاز شد و مسئولان ایرانی در تماس با داخل کشور کار اجرا را آغاز کردند و امیدواریم این توافقات هر چه سریع‌تر به طور کامل اجرایی و عملیاتی شوند.

استقبال مردم سوریه از رئیس جمهور

رئیسی جلوه دیگر این سفر را دیدار و بعضا مواجهه خود با مردم سوریه دانست و افزود: در دیدارها و نیز دو مواجهه برنامه‌ریزی نشده‌ای که با مردم سوریه در بدو ورود و نیز در بازار حمیدیه داشتیم، شاهد علاقه فراوان سوری‌ها به جمهوری اسلامی ایران و ابراز ارادت آنها به رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم و این ارتباط قلبی از جلوه‌های بسیاری زیبایی بود که از جای‌جای سوریه نسبت به هیئت ایرانی و جمهوری اسلامی ایران گزارش می‌شد.

رئیس جمهوری اضافه کرد: امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که جمهوری اسلامی ایران ستونی مستحکم و درختی تناور با ریشه‌هایی عمیق در زمین و شاخه‌هایی بلند در آسمان است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند.

رئیسی اظهار کرد: در نشست با گروه‌های مختلف مقاومت، شاهد بودیم که این گروه‌ها با وجود سلایق مختلف، اما در این سخن اتحاد و اتفاق نظر داشتند که به قول شهید سلیمانی جمهوری اسلامی حرم است و می‌توان به او اعتماد و اتکا کرد؛ همه گروه‌های مقاومت تاکید داشتند که ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با همه وجود از جریان مقاومت دفاع و حمایت کرده است.

بیانیه مشترک ایران و سوریه

ایران و سوریه در پایان سفر رسمی سید ابراهیم رئیسی به این کشور که به دعوت بشار اسد رئیس جمهور سوریه انجام شد، بیانیه مشترکی منتشر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

در پاسخ به دعوت رسمی از سوی جناب آقای دکتر بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه، جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیداری رسمی از کشور جمهوری عربی سوریه طی دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ به عمل آورده و با مقامات عالی این کشور در خصوص راه‌های گسترش و تقویت روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و اوضاع در صحنه جهانی، بحث و تبادل نظر نمودند.

– دو رئیس جمهور گفتگوهای عمیقی انجام دادند که تمرکز آن بر راه‌های توسعه و تقویت روابط دوجانبه براساس روابط برادرانه و استراتژیک میان دو کشور و هم‌چنین آخرین تحولات در منطقه و شرایط جهانی بود.

– دو طرف بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی دو کشور، طبق اهداف و اصول منشور ملل‌متحد تأکید نمودند.

– دو طرف بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه از طریق تداوم همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، کنسولی و سایر زمینه‌های همکاری و هم‌چنین استمرار تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه میان دو کشور تأکید کردند.

– دو طرف آمادگی و تمایل خود را برای انجام هرگونه اقدام به‌منظور توسعه روابط تجاری اقتصادی بین دو کشور از طریق سازوکارهای موجود از قبیل کمیسیون عالی مشترک ابراز نمودند. آنها هم‌چنین بر همکاری‌های موجود فیمابین در زمینه بازسازی جمهوری عربی سوریه تأکید کردند.

– دو طرف با ابراز خوشنودی از همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، بر تداوم همکاری مشترک جهت نابودی نهایی تمامی گروه‌های تروریستی تاکید نمودند.

– دو طرف، تجاوزات رژیم صهیونیستی به جمهوری عربی سوریه را به‌شدت محکوم کرده و آن را عاملی بی‌ثبات کننده در منطقه تلقی نمودند. دو طرف بر حق مشروع سوریه جهت پاسخ به این تجاوزات با روش مناسب تاکید نمود.

– دو طرف، ادامه اشغال جولان سوریه توسط رژیم اشغال‌گر و هم‌چنین اقدامات این رژیم اشغال‌گر از جمله تصمیم به الحاق جولان را محکوم کردند که در تناقض با اصول حقوق بین‌الملل بوده و وضعیت حقوقی جولان سوریه به‌عنوان اراضی اشغالی شمرده می‌شود. آنها هم‌چنین تصمیم دولت آمریکا را در به‌رسمیت شناختن الحاق جولان که نقض آشکار اصول سازمان ملل‌متحد می‌باشد، به‌شدت محکوم کردند.

– دو طرف، هرگونه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی در اراضی جمهوری عربی سوریه که اشغال شمرده می‌شود، را محکوم کرده و بر ضرورت پایان آن که ناقض حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه و تمامیت ارضی آن است، تأکید می‌کنند. آنها بر لزوم گسترش حاکمیت جمهوری عربی سوریه بر سرتاسر سرزمین خود تصریح کردند. آنها اقدامات آمریکا در سرقت منابع طبیعی جمهوری عربی سوریه را قویاً محکوم کرده و خواستار واکنش قاطعانه جامعه بین‌المللی جهت توقف این قبیل اقدامات شدند.

– دو طرف، اقدامات قهرآمیز، یک‌جانبه و غیرمشروع اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را به‌شدت محکوم کردند؛ اقداماتی که نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه به‌شمار می‌رود. آنها هم‌چنین نسبت به این رویکرد که سبب آسیب رسیدن به مردم بی‌گناه می‌شود، ابراز نگرانی نموده و بر ضرورت لغو فوری این‌گونه اقدامات غیرانسانی تاکید کردند.

– هم‌چنین طرف ایرانی بار دیگر، ایستادگی خود را در کنار دولت و ملت جمهوری عربی سوریه و همبستگی با آنان در قبال زلزله ویرانگر اخیر در این کشور، اعلام نمود. دو طرف هم‌چنین ادامه محاصره ظالمانه و مجازات‌های غیرقانونی از سوی دولت‌های غربی علیه مردم سوریه در شرایط بعد از زلزله را محکوم کردند. آنها بر ضرورت شکستن فوری این محاصره به‌منظور وصول کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله تأکید نمودند.

– دو طرف از تحولات مثبت سیاسی در منطقه، به‌ویژه ارتباط سازنده میان جمهوری عربی سوریه و کشورهای عربی و توافق ایران و سعودی که زیر نظر چین انجام شد، استقبال نموده و این توافق را گام مهمی به سوی تحولات مثبت که در خدمت ثبات خاورمیانه می‌باشد، برشمردند. آنها هم‌چنین بر ضرورت همبستگی و انسجام بین دولت‌های منطقه برای مقابله با چالش‌ها و تأمین امنیت، رفاه و آرامش در منطقه از طریق همکاری داخلی منطقه‌ای تأکید ورزیدند.

دیدگاه خود را ارسال کنید