کالابرگ الکترونیک | کالاکارت

زمان واریز کالابرگ الکترونیک اردیبهشت مشخص شد | خرید این اقلام با کالابرگ الکترونیک نصف قیمت بازار

شب گذشته یارانه نقدی جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما پیش از آن اعلام شده بود که توزیع کوپن الکترونیک هم در دستور کار است.

زمان واریز کالابرگ الکترونیک اردیبهشت مشخص شد | خرید این اقلام با کالابرگ الکترونیک نصف قیمت بازار
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

کالابرگ الکترونیک به زودی توزیع می شود. کالا برگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی می شود. کالا برگ الکترونیک برای لبنیات توزیع خواهد شد. شرایط دریافت کالابرگ الکترونیک اعلام شد. جزئیات جدید دریافت کالا برگ الکترونیک را بخوانید.

شب گذشته یارانه نقدی جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما پیش از آن اعلام شده بود که توزیع کوپن الکترونیک هم در دستور کار است.

قرار بود حساب اعتبارا افراد برای دریافت کالابرگ هفته گذشته شارژ شود اما حالا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که بستر کالابرگ فراهم است و به محض تامین منابع، در سراسر کشور اجرا می‌شود.

گفته‌ای که نشان می‌دهد کوپن الکترونیک علی‌رغم وعده‌های داده شده از سال گذشته تاکنون هنوز اجرایی نشده و حتی اعتبار توزیع آن فراهم نیست.

اما پیش از این لیستی از کالاهای توزیع شده در قالب کوپن اعلام شده بود. به گفته مقامات لیست کالاهایی که قرار است در قالب کالابرگ توزیع‌ شود، شامل شیر، پنیر سفید، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج است و گفته می‌شود این کالاها با هر برندی‌ که در فروشگاه‌ها باشد، مشول این طرح می‌شود.

البته گفته شده که قرار است کالاهای دیگری هم در سبد کوپن الکترونیک قرار بگیرد. کالاهایی از جمله حبوبات، اقلام پروتئینی، ماهی و حتی گوشت. اما با توجه به اینکه ارزش‌ کالابرگ احتمالا ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است، بعد است که تمام این کالاها بتواند در سبد توزیعی دولت قرار بگیرد. البته نکته‌ اصلی‌ این است که قرار است این کالاها با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست برسد اما مشخص نیست که چنین وعده‌ای قابلیت اجرایی داشته باشد یا نه.

البته گفته می‌شود که قرار است دولت اعتبار این طرح را تامین کند تا افراد به جای دریافت یارانه نقدی برای دریافت کالابرگ تشویق شوند و برای چنین کاری باید قیمت کالاهای توزیع شده در قالب کالابرگ با قیمت آنها در بازار آزاد متفاوت باشد. اما فعلا این وعده همچنان قابلیت‌ اجرایی نداشته و دولت نتوانسته آن را اجرا کند.

کالا برگ

حمید فرداد، در گفت‌وگو با ایرنا در مورد برخی اخبار مبنی بر حذف یارانه نقدی و پرداخت آن در قالب کالابرگ، اظهار داشت: پس از اعلام رسمی و اجرای طرح، مردم می‌توانند به‌صورت اختیاری کالابرگ الکترونیک را انتخاب کنند و در غیر این صورت یارانه نقدی را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت رفاه ایرانیان با بیان اینکه استفاده از کالابرگ الکترونیک به‌صورت اختیاری است، تأکید کرد: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان همچنین اظهار کرد: شرکت در این طرح برای فروشندگان نیز اختیاری است و چهار صنف خوار‌بار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق سایت sfara.ir نسبت به نصب برنامه شما (فارا) و ثبت‌نام از قسمت پنل فروشنده در این طرح اقدام کنند.

یارانه نقدی حذف می‌شود؟

فرداد، با بیان اینکه یارانه نقدی هیچ استانی قطع نخواهد شد، افزود: با توجه به تأکید وزیر رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

از بهار سال ۱۳۹۷ و همزمان با ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران، دولت وقت تصمیم گرفت تحت تأثیر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، برای برخی کالاهای اساسی ارز ترجیحی تعریف کند و ارز مورد نیاز برای واردات این کالاها را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین کند؛ اقدامی که با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی اختصاص یافت، اما نه‌تنها به هدف نرسید بلکه باعث ایجاد رانت و خدشه به رقابت‌پذیری در فعالیت‌های اقتصادی و کالاهای هدف به کشورهای همسایه شده بود.

دولت سیزدهم بعد از روی کار آمدن در اولین مرحله از اجرای وعده عدالت اقتصادی خود، با حذف ارز ترجیحی که همه موافقان و مخالفان بر حذف آن به دلیل فسادزا بودن و ایجاد مشکلات متعدد از قاچاق معکوس تا عدم بازگشت ارز پرداخت شده، کشور را با مشکلات متعددی مواجه ساخته بود، تأکید داشتند که پرداخت یارانه نقدی برای افزایش قدرت خرید مردم به عنوان طرح جایگزین موقت تا زمان اجرای ارائه کالابرگ الکترونیک، آغاز شود. دولت در این بخش با انتقال یارانه ارزی از ابتدای زنجیره عرضه و تقاضا به انتهای این زنجیره یعنی مصرف‌کننده که در زمان پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی سهمی ناچیز از آن داشت، اولین گام را برای اجرای این مهم برداشت.

اصلاح ارز ترجیحی، مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یک الزام قانونی و در عین حال عقلی و اقتصادی بود که دولت سیزدهم جسارت اجرای آن را داشت و زمانی دست به این اصلاح زد که آمارها نشان می‌داد، سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شده و طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری از این یارانه‌ها داشته‌اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک‌های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده بود.

در این راستا، مجلس به دولت اجازه داد تا زمان فراهم شدن شرایط لازم و کافی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اقدام به پرداخت یارانه نقدی کند که دولت همزمان، هم در بخش یارانه‌ها گام برداشت و هم در راستای فراهم‌سازی بستر و ساختار کالابرگ اقدام کرد. در روزهای اخیر نیز اعلام شد که اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در یکی از استان‌های جنوبی کلید خورده و پس از آن احتمالاً تا یک ماه آینده در کشور اجرا می‌شود.

اجرای طرحی مانند کالابرگ که با معیشت مردم در ارتباط است، نیازمند ایجاد بستر و شرایط کامل و کافی برای اجراست تا مانند طرحی چون ارز ترجیحی و برخی طرح‌ها در گذشته، کشور و مردم را به مشکلات متعدد دچار نسازد. مخالفت مکرر و ایجاد شبهه درباره اجرای طرحی که جمعیت زیادی از مردم را دربرمی‌گیرد، نه‌تنها به پیشبرد طرح کمکی نمی‌کند بلکه مانعی بر سر اجرا خواهد بود.

​ کالا برگ الکترونیکی

زمان توزیع کالابرگ الکترونیک

وی با بیان اینکه ممکن است نمایندگان نظر شخصی خود را در خصوص حذف کالابرگ مطرح کرده باشند، تصریح کرد: چیزی به عنوان نظر جمع بندی شده برای منتفی شدن طرح کالابرگ مطرح نشده است. طرح کالابرگ قانون است و بر اساس مصوبه مجلس باید اجرا شود.

به گفته این مقام مسئول اجرای این این طرح پیچیده و حساس است و باید پایلوت‌های متعدد اجرا شود. در حال حاضر طرح در مرحله‌ای است که مقرر شده از پایلوت‌های شهری خارج و در سطح کشور هم پایلوت‌هایی اجرا شود و در نهایت اگر مشکل خاصی نبود، اجرا شود.

۵۰ هزار فروشگاه به پایانه فروش جدید مجهز شدند

شاه‌میرزایی درباره مشکلات پایانه‌های فروش نیز گفت: هنوز فروشگاه‌های زیادی به پایانه فروش مجهز نشده‌اند. زمانی که از بین ۴۰۰ هزار فروشگاه در حوزه کالابرگ، بیش از ۲۰۰ هزار فروشگاه به پایانه‌های فروش مخصوص مجهز شوند، دیگر مشکلی برای اجرای طرح نیست. اما در حال حاضر شاید ۵۰ هزار فروشگاه به این پایانه‌ها مجهز شده باشند.

وی افزود:برای بقیه فروشگاه‌ها راه‌هایی پیش بینی شده که بدون ایجاد صندوق فروشگاهی و با همین دستگاه‌های پز موجود با تکمیل مختصر و کارهای نرم افزاری بتوانند چند کالای اساسی مشمول طرح را ثبت کنند و نیاز نباشد یک پایانه فروش کامل نصب کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه طرح کالابرگ تا چه زمانی اجرا می‌شود؟ اظهار کرد: وزارت رفاه اعلام کرده که هر زمان تصمیم‌گیری نهایی شود آمادگی اجرا و نصب سامانه در فروشگاه‌ها را ظرف یک تا دو ماه دارد. البته این طرح با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود و در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت خصوصی همکاری می‌کنند و همه هم اعلام آمادگی کردند. ‌ اما این موضوع به دستگاه‌های مختلف مربوط می‌شود؛ مثلا بخشی از کالاها مربوط به وزارت جهاد و بخش تامین منابع مربوط به سازمان برنامه و بودجه است. کارگروه‌هایی بین دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود و تصمیم نهایی باید با مشارکت همه دستگاه‌ها گرفته شود.

محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس یازده، مهرماه امسال گفته بود که یارانه نقدی جایگزین ارز ترجیحی است و ارائه کالابرگ منتفی شده، چون زیرساخت آن وجود ندارد و دیگر تاثیر هم ندارد. اما معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست خبری اخیر خود این موضوع را رد کرد.

به گفته معاون وزیر صمت در راستای رونق تولید همراه با آغاز آزمایشی طرح کالا برگ الکترونیک شهروندان شهرهایی که این طرح در آنها اجرا می شود، کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی دریافت می کنند.

علیرضا شاه میرزایی معاون وزیر صمت از آغاز اجرای آزمایشی طرح کالا برگ الکترونیکی در ۴ شهر خبر داد و گفت: برای ایجاد تقاضا و رونق کسب و کارها دولت می خواهد با همکاری بانک‌ها در سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان کارت‌های اعتباری خرید به میزان ۱۰ میلیون تومان به مردم اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: اعطای کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی با هدف تقویت کسب و کارها و تقویت تقاضای خانوارها در نظر گرفته شده است. در واقع کارت خرید اعتباری که در همه جای دنیا مرسوم است که مردم اول کالا خرید می‌کنند و در آخر ماه پولش را می‌دهند نیاز فعلی کشور است و در جهت تقویت تقاضای مردم خواهد بود.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد کالابرگ الکترونیک هم با بیان اینکه کارت خرید اعتباری ارتباطی به کالابرگ الکترونیکی ندارد، گفت: کالابرگ الکترونیکی تصمیم کل دولت خواهد بود که با همکاری وزارت صنعت، وزارت رفاه و سایر مجموعه‌ها انجام خواهد شد. کالابرگ الکترونیکی با کارت‌های موجود بانکی دست مردم کار می‌کند و قرار نیست کارت جدیدی صادر شود.

شاه میرزایی افزود: طرح اجرای کالا برگ الکترونیکی در ۴ شهر گرمسار، آبیک‌، دماوند و فیروزکوه به صورت پایلوت اجرا شده و از نظر مجهز بودن سامانه‌های الکترونیکی از خیلی از کشورها جلو هستیم.

مطابق نشستی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص است و برخط نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همان مقطع، گزارش‌هایی به ما ارائه شد که نشان داد بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام نداند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند.

دیدگاه خود را ارسال کنید