هشدار هواشناسی | احتمال وقوع طوفان و بارش تگرگ در این مناطق

سازمان هواشناسی از ادامه فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی تا دوشنبه هفته آینده خبر و نسبت به خطرات ناشی از آن از جمله طغیان رودخانه‌ها هشدار داد.

هشدار هواشناسی | احتمال وقوع طوفان و بارش تگرگ در این مناطق
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

سازمان هواشناسی از ادامه فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی تا دوشنبه هفته آینده خبر و نسبت به خطرات ناشی از آن از جمله طغیان رودخانه‌ها هشدار داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد تا سه‌شنبه آینده به‌ تناوب در برخی مناطق شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گاهی گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

روزهای یکشنبه و دوشنبه از شدت بارش‌ها در این مناطق کاسته می‌شود. از یکشنبه تا سه‌شنبه به دلیل نفوذ توده هوای خنک کاهش محسوس دما در شمال غرب، سواحل شمالی، دامنه‌های جنوبی البرز و به‌تدریج در شمال شرق کشور روی می‌دهد. در این مدت دریای خزر مواج است.

همچنین روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده برای استان‌های غربی کشور پدیده گردوخاک پیش بینی شده است.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های محلی

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۳

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش دما

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۳: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، گیلان، ارتفاعات قزوین و البرز.

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۴: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و طغیان رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دما، احتمال رخداد مه و کاهش دید

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری در سطح زمین

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۳

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۳: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان.

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۴: ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، مرکزی قم، البرز، تهران، سمنان، یزد، غرب خراسان جنوبی.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵: البرز، تهران، شرق و جنوب سمنان، غرب خراسان جنوبی، شرق کرمان، کردستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی و قم.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا.

توصیه: احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها.

دیدگاه خود را ارسال کنید