وام قرض الحسنه | وام قرض الحسنه بانکی | وام قرض الحسنه میلیونی

خبر خوش بانک شهر برای متقاضیان وام قرض الحسنه | وام قرض الحسنه 200 میلیونی بدون ضامن با شرایط جدید

قشر فرهنگی کشور که از مشتریان بانک شهر هستند می‌توانند به منظور رفع کمبود نقدینگی برای خرید کالای بادوام، تعمیر و بازسازی مسکن و تامین ودیعه خانه از وام 200 میلیون تومانی طرح «اساتید» این مجموعه استفاده کنند.

خبر خوش بانک شهر برای متقاضیان وام قرض الحسنه | وام قرض الحسنه 200 میلیونی بدون ضامن با شرایط جدید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

علی اصغر وام قرض الحسنه یکی از انواع وام های بانکی است؛ این نوع وام در واقع عقدی است بین بانک و قرض گیرنده که طبق مقررات و ضوابط مبلغی به عنوان قرض به فرد داده می شود؛ طبق قرار داد مبلغ وام قرض الحسنه توسط وام گیرنده باید باز پرداخت شود. بانک های مختلفی وام قرض الحسنه به سپرده گذاران خود ارائه می دهند. سقف تسهیلات وام قرض‌ الحسنه به متقاضیان و میزان کارمزد آن هر ساله توسط بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌شود. وام قرض الحسنه همان طور که از نامش پیداست، دارای نرخ کارمزد کمی است؛ عموما نرخ کارمزد تسهیلات صفر تا چهار درصد است که از مشتریان دریافت می‌شود.

قشر فرهنگی کشور که از مشتریان بانک شهر هستند می‌توانند به منظور رفع کمبود نقدینگی برای خرید کالای بادوام، تعمیر و بازسازی مسکن و تامین ودیعه خانه از وام 200 میلیون تومانی طرح «اساتید» این مجموعه استفاده کنند.

اساتید دانشگاه‌ها و فرهنگیانی که از خدمات بانک شهر استفاده می‌کنند به منظور بهره گیری از وام طرح اساتید باید در یکی از شعب این مجموعه سپرده کوتاه مدت عادی داشته باشند. ضمنا باید حداقل سه ماه از خواب سپرده مشتریان بگذرد تا امکان درخواست این تسهیلات برایشان فراهم شود. داشتن گردش حساب مناسب نیز برای این دریافت این تسهیلات ضروری است. در صورتی که فرد مایل به دریافت وام 50 میلیون تومانی باشد باید دو ضامن کسر از حقوق به بانک ارائه دهد. به منظور دریافت مبالغ بالاتر هم سند ملکی احتیاج است. سود این تسهیلات 23 درصد بوده و حداکثر مدت زمان بازپرداخت آن به 60 ماه می‌رسد.

با توجه به مبلغ وام، نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت آن، میزان هر قسط 5 میلیون و 638 هزار و 94 تومان است. کل سود تسهیلات، 138 میلیون و 285 هزار و 653 تومان و مجموع رقم وام و سود آن، 339 میلیون و 243 هزار و 653 تومان خواهد بود.

اندکی درباره بانک شهر و دستاوردهای آن بدانید

بانک شهر با هدف تامین نیاز شهرداری‌ها به اعتبارات کلان، تامین نقدینگی و سرمایه و پوشش هزینه‌ها و مخارج شهرها در راستای تحقق توسعه شهری و تجربه خودکفایی از سال 1387 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

این مجموعه تاکنون توانسته تندیس زرین سرآمدی چهارمین دوره تقدیر از سرآمدان روابط عمومی 94، سیمرغ زرین مدیر برتر سال 93 و … را به دست آورد.

وام قرض الحسنهطرح احسان به دریافت‌کنندگان وام قرض الحسنه بانک کشاورزی امکان بازپرداخت ۱۲ ماهه، ۲۴ ماهه و ۳۶ ماهه را پیشنهاد می‌دهد. میزان نرخ سود تسهیلات قابل دریافت در طرح احسان بانک کشاورزی برحسب انتخاب متقاضی تعیین می‌شود و خودتان باید بین نرخ سود صفر درصد و کارمزد چهار درصد یکی را انتخاب کنند.

طرح احسان بانک کشاورزی به متقاضیان اجازه می‌دهد سپرده‌گذاری را با حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان شروع کنند، ولی مشتری نهایتا باید در مدت سرمایه‌گذاری، میانگین حساب خود را متناسب با رقم مورد نیاز برای دریافت وام قرض الحسنه بالا ببرد. یعنی چی؟ الان توضیح می‌دهیم.

طرح احسان بانک کشاورزی، می‌تواند به دریافت ۱۰۰ میلیون وام، منجر شود البته به این شرط که برای یک‌سال، ۱۰۰ میلیون پول را در بانک کشاورزی بخوابانید و به آن دست نزنید تا موفق شوید در پایان پروسه، علاوه بر اصل پول، از بانک کشاورزی ۱۰۵ میلیون وام قرض‌الحسنه بگیرید.

وام قرض الحسنه بانک کشاورزی در قالب طرح احسان به‌این ترتیب می‌تواند شامل بازپرداخت با نرخ چهار درصد شود که با توجه به مهلت بازپرداخت ۲۴ ماهه، رقم هر قسط به ۴.۵ تا ۴.۷ میلیون تومان می‌رسد.

وام قرض الحسنه بانک کشاورزی چگونه پرداخت می‌شود؟

طرح احسان بانک کشاورزی یک حساب سپرده قرض الحسنه است. پس به سپرده‌هایی که توسط مردم در طرح احسان افتتاح می‌شود، سود تعلق نمی‌گیرد. تسهیلات دریافتی هم مشمول شریط وام قرض الحسنه می‌شود و باید با دو مدل کارمزد صفر درصد یا چهار درصد بازپرداخت شود. میزان سپرده، مدت زمان سپرده‌گذاری، درصد کارمزد و دوره بازپرداخت تسهیلات به انتخاب مشتری تعیین خواهد شد.

سود وام طرح احسان بانک کشاورزی در حالت حداکثری، ۱۹ درصد پایین‌تر از نرخ سود تسهیلات در رویه معمول بانکی است و حداقل از این نظر جذابیت زیادی دارد. بانک کشاورزی اعلام کرده سقف وام قابل پرداخت به سپرده‌گذاران در قالب طرح احسان، ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. متقاضیان برای دریافت وام قرض الحسنه احسان باید ضامن رسمی معرفی کنند.

طرح احسان بانک کشاورزی دست مشتریان را برای میزان تسهیلات دریافتی تا سقف تعیین شده باز گذاشته است. حداقل مدت سپرده‌گذاری یک‌ماه خواهد بود. مشتریان می‌توانند سپرده‌گذاری در طرح احسان را به‌صورت سه ماهه، شش ماهه و ۱۲ ماهه انجام دهند. با بیشتر شدن طول مدت سرمایه‌گذاری، میزان وام قابل پرداخت به مشتری هم افزایش پیدا می‌کند.

وام قرض الحسنه طرح احسان با کارمزد صفر یا چهار درصد و دوره بازپرداخت یک ساله، دو ساله و سه ساله ارائه می‌شود

وام قرض الحسنهوام قرض‌الحسنه بانک کشاورزی در قالب طرح احسان، درصدی از میزان سپرده مشتری است که طبق جدول تعیین شده قابل محاسبه است. اگر بازپرداخت به شیوه سود چهار درصدی برایتان مطلوب باشد، با سپرده‌گذاری یک‌ماهه، بانک کشاورزی ۱۴ درصد همان عدد را همراه با اصل پول به‌عنوان وام پرداخت می‌کند. اگر همان پول را سه‌ماه در بانک نگهداری کنید، میزان تسهیلات طرح احسان به ۴۵ درصد ارزش سپرده می‌رسد. شش‌ماه پس از افتتاح حساب می‌توانید ۹۰ درصد موجودی سپرده را به‌عنوان وام درخواست کنید و در صورت شکیبایی یک‌ساله، میزان وام درخواستی تا ۱۹۰ درصد میزان سپرده بالا می‌رود.

بازپرداخت تسهیلات طرح احسان را می‌توان علاوه بر نرخ کارمزد صفر یا چهار درصد، براساس دوره بازپرداخت یک ساله، دو ساله و سه ساله انجام داد. هرچقدر دوره بازپرداخت انتخابی در طرح احسان بیشتر شود، رقم وام قرض‌الحسنه بانک کشاورزی به نسبت ارزش سپرده کاهش پیدا می‌کند. مثلا اگر بازپرداخت یک‌ساله باشد، بانک کشاورزی ۱۹۰ درصد ارزش سپرده وام می‌دهد، اما اگر بازپرداخت سه‌ساله را انتخاب کنید، وام قرض‌الحسنه ۸۰ درصد سپرده خواهد بود.

وام قرض الحسنه بانک کشاورزی در قالب طرح احسان با دو نرخ کارمزد متفاوت قابل پرداخت است. یعنی پس از دوره سپرده‌گذاری وقتی به بانک می‌روید تا از امتیازتان استفاده کنید، باید به متصدی بگویید علاوه بر مدت بازپرداخت، در پرونده میزان کارمزد را صفر درصد یا چهار درصد قید کند.

وام قرض‌ الحسنه با سود صفر درصد وسوسه‌کننده است، اما اگر آن را انتخاب کنید، درصد مبلغ وام پرداختی به نسبت میزان سپرده آب می‌رود. به‌عنوان مثال با سپرده‌گذاری یک‌ساله، بازپرداخت ۱۲ ماهه و نرخ سود چهار درصد، نسبت وام به تسهیلات ۱۹۰ درصد خواهد بود، اما با نرخ سود صفر درصد، ۱۶۵ درصد مبلغ سپرده به‌عنوان وام قرض‌الحسنه بانک کشاورزی قابل پرداخت است. بیایید با ذکر یک مثال موضوع را بررسی کنیم.

طرح احسان اجازه می‌دهد یک مشتری مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان پول را سپرده‌گذاری کند. اگر نرخ کارمزد را چهار درصد و دوره بازپرداخت را یک ساله تعیین کنیم، بعد دوره ۳۰ روزه می‌توانیم ۱۴ درصد این رقم یعنی ۲۸ میلیون وام قرض الحسنه بانک کشاورزی بگیریم. در این حالت رقم اقساط تقریبا ماهی دو میلیون و ۳۸۵ هزار تومان می‌شود و مشتری علاوه بر اصل پول، در پایان دوره بازپرداخت تقریبا ۶۰۰ تومانی اضافی به بانک برمی‌گرداند.

وام قرض الحسنه بانک کشاورزی به شرط سپرده‌گذاری ۳۰ روزه همان ۲۰۰ میلیون تومان، دوره بازپرداخت یک ساله و نرخ سود صفر درصد، به ۲۲ میلیون تومان می‌رسد. در این حالت مبلغ هر قسط حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.

وام قرض الحسنه ۲۲ و ۲۸ میلیونی رقم چشم‌گیری نیست،. بایید مثال را با بالاترین ضریب وام قابل پرداخت یعنی ۱۹۰ درصد، با سپرد‌ه‌گذاری مبلغ ۱۰۰ میلیون پول در طرح احسان تکرار کنیم. در این حالت پس از یک‌سال، ۱۹۰ میلیون وام علاوه بر رقم سپرده به‌عنوان وام قرض الحسنه بانک کشاورزی دریافت می‌کنیم.

وام قرض الحسنه بانک کشاورزی را در این حالت با کارمزد چهار درصد، می‌توان در ۱۲ ماه، ۲۴ ماه و ۳۶ ماه پس داد که رقم هر قسط به‌ترتیب حدود ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، هشت میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

وام قرض الحسنهوام قرض‌الحسنه بانک کشاورزی با نرخ چهار درصد و مدت بازپرداخت

مدت سرمایه‌گذاری

بازپرداخت 12 ماهه

بازپرداخت 24 ماهه

بازپرداخت 36 ماهه

یک‌ ماهه

14 درصد

هشت درصد

شش درصد

سه ماهه

45 درصد

24 درصد

18.5 درصد

شش ماهه

90 درصد

50 درصد

37 درصد

12 ماهه

190 درصد

105 درصد

80 درصد

وام قرض‌الحسنه بانک کشاورزی با نرخ صفر درصد و مدت بازپرداخت

مدت سرمایه‌گذاری

بازپرداخت 12 ماهه

بازپرداخت 24 ماهه

بازپرداخت 36 ماهه

یک‌ ماهه

11 درصد

6.5 درصد

پنج درصد

سه ماهه

35 درصد

20 درصد

15.5 درصد

شش ماهه

80 درصد

44 درصد

32 درصد

12 ماهه

165 درصد

95 درصد

70 درصد

وام قرض الحسنهعدم دارا بودن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان

صاحب ملک نبودن از سال ۸۴ به بعد

واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر در تهران / خانه‌های استیجاری کمتر از ۹۰ متر در بقیه شهرها

نکته یک: برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، ضمانت توسط این نهادها صورت می‌گیرد و نیازی به مدارک بالا نیست. باید به خود نهاد حمایت‌کننده مراجعه کنند.

نکته ۲: اگر متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعبه بانک، مدارک خود و ضامن‌ها را تحویل ندهد، به معنی رد درخواست تلقی می‌شود.

بازپرداخت و اقساط وام مستاجران

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار کارمزد وام ودیعه مسکن 18 درصد شده است. در نتیجه هر مبلغ اختصاص داده شده، در حداکثر 5 سال باید به شبکه بانکی بازگردانده شود.

بنابراین، قسط‌‌های وام -حدودا و با احتساب سود ۱۸ درصد- این مبلغ‌ها می‌شود؛

قسط وام 40 میلیون تومانی: حدود یک میلیون و ۱۵ هزار و ۷۳۷ تومان در ماه

قسط وام 70 میلیون تومانی: حدود یک میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۳۹ تومان در ماه

قسط وام 100 میلیون تومانی: حدود ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۴۲ در ماه

این رقم‌ها حدودی است و شاید شرایط پرداخت اقساط در بانک‌های مختلف، متفاوت باشد

با یک حساب سرانگشتی، جمع سود وام ودیعه مسکن در ۵ سال پرداخت ماهانه، از این قرار است؛

سود وام 40 میلیون تومانی: حدود ۲۰ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان

سود وام 70 میلیون تومانی: حدود ۳۶ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان

سود وام 100 میلیون تومانی: حدود ۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۵۶۴ تومان

مشمولان تسهیلات کمک ودیعه مسکن 1402

جالب است بدانید که تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سال 1401 به مردان مجرد تعلق نمی‌گیرد و تنها به کسانی اعطا می‌شود که شرایط زیر را داشته باشند؛

دارای طلاقنامه رسمی و فرزند

نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

معلولان جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل 20 سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

وام کمک ودیعه مسکن به زنان مجرد هم فقط مشمول این شرط‌ها می‌شود؛

دارای طلاقنامه رسمی و فرزند

زن مجرد خودسرپرست بالای 35 سال

نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

معلولان جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل 20 سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

اجاره‌نامه مشمول وام ودیعه مسکن

این تسهیلات برای کسانی که در تهران زندگی می کنند، 70 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. ساکنان کلانشهرهای دیگر 40 میلیون تومان و متقاضیان باقی شهرها هم 40 میلیون تومان دریافت خواهند کرد. بازپرداخت این تسهیلات 5 ساله خواهد بود و سود 13درصد هم برای آن محاسبه می‌شود. متقاضیان برای برای ثبت نام هم باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس saman.mrud.ir بروند. بعد از تکمیل مراحل ثبت نام هم نزدیک‌ترین شعبه بانک را به محل سکونت یا کار انتخاب می‌کند. در آخرین مرحله هم به بانک مراجعه می کنید و مدارک لازم بانک را تحویل می‌دهید.

مهم‌ترین مدرک لازم گرفتن این تسهیلات، ارائه اجاره‌نامه مشمول وام ودیعه مسکن است. جور کردن باقی مدارک مورد نیاز بانک کار سختی نیست و تنها کافی است اجاره‌نامه معتبر به بانک بدهید. اما اجاره‌نامه وام ودیعه مسکن باید چه مشخصاتی داشته باشد:

اجاره‌نامه باید در سامانه املاک ثبت شده و دارای کد رهگیری باشد.

متقاضی گرفتن وام ودیعه مسکن و امضاکننده پای قرارداد اجاره‌نامه باید یک نفر باشند.

فراموش نکنید اجاره‌نامه شما در هر شهری که باشد، باید سابقه سکونت چندساله در همان شهر را به بانک ارائه کنید.

مبلغ ودیعه مسکن داخل اجاره‌نامه، نباید از مبلغ وام ودیعه مسکن که از بانک می‌گیرید، کمتر باشد.

وام قرض الحسنهمدت زمان تسویه اقساط سود تسهیلات ضریب تسهیلات

۱۲ ماه ۱۸ درصد ۶۰ درصد سپرده

۲۴ ماه ۱۸ درصد ۶۵ درصد سپرده

۳۶ ماه ۱۸درصد ۷۰ درصد سپرده

یک نکته مهم:

اگر امروز فرآیند افتتاح حساب و سپرده‌گذاری بلندمدت را انجام دهید، در طرح تسهیلات آنی تجارت می‌توانید بعد از ۲۴ ساعت، درصوت تکمیل مدارک، درخواست وام خودتان را ثبت کنید.

دریافت وام بانک تجارت برای نیازمندان با طرح کریمان

طرح کریمان یکی دیگر از انواع خدمات بانک تجارت است که به متقاضیان خود وام قرض‌الحسنه می‌دهد. مشتریانی که در بانک تجارت سپرده‌گذاری انجام داده‌اند، می‌توانند افراد حقیقی و حقوقی مثل موسسه‌های خیریه را به بانک برای دریافت وام معرفی کنند. حداقل مبلغ لازم برای افتتاح این حساب قرض‌الحسنه ۳ میلیون تومان است. بانک تا ۱۰۰ درصد مبلغ سپرده‌گذاری شده را به‌عنوان تسهیلات به متقاضی ارائه خواهد کرد. البته ناگفته نماند که سقف این تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومان است. در ضمن وام‌گیرنده برای تسویه وام حداکثر ۵ سال زمان دارد. مبلغ سپرده‌گذاری شده هم برای ضمانت دریافت وام کفایت می‌کند.

تسهیلات طرح کریمان به صورت قرض‌الحسنه داده می‌شود و تنها ۲ درصد به‌عنوان کارمزد در بازپرداخت آن محاسبه می‌شود. هدف این طرح قرض‌الحسنه، کمک به تأمین هزینه‌هایی حیاتی افراد نیازمند است. به‌عنوان مثال زنان سرپرست خانوار، زوج‌های جوان کم‌درآمد، بیماران مبتلا به امراض صعب‌العلاج و کسانی که از سالمندان نگهداری می‌کنند، باید از اولین گزینه‌های معرفان خیر به‌منظور دریافت وام باشد.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه هم به ماجرای وام ۱۰ میلیونی یارانه واکنش نشان داد و گفت: مدتی است پیامک‌هایی برای برخی سرپرستان خانوار یارانه‌بگیر ارسال می‌شود و یا کد ملی و شماره تماس سرپرست از سوی شهروندان به شماره‌ای ارسال می‌شود که از پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی برای سرپرستان خبر می‌دهد. این وام ۱۰ میلیون تومانی یارانه ۱۰۰ درصد کلاهبرداری است و نباید اطلاعات شخصی خود را از جمله کدملی، شماره کارت بانکی و… در اختیار افراد ناشناس قرار دهید.

اما جدای از این برخی از خبر‌ها حاکی از این است که یک موسسه اعتباری قرض‌الحسنه اقدام به پرداخت وام فوری ۱۰ میلیونی به مردم کرده است. این موسسه مالی و اعتباری اعلام کرده که یک روزه به متقاضیان وام ۱۰ میلیون تومانی یارانه می‌دهد. وامی که کارمزد آن صفر است و یک روزه پرداخت می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موسسه مالی و اعتباری تازه تاسیس شده و حتی مجوز بانک مرکزی را ندارد. اگرچه این موسسه هنوز پرداخت چنین وامی را تایید نکرده، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا این موسسه باید وام بدون کارمزد به متقاضیان بدهد؟

دبیرخانه ستاد مسکن و ازدواج سازمان بهزیستی کشور از عملیاتی شدن تفاهم‌نامه این سازمان با بنیاد مستضعفان برای پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به خانوار‌های دارای دو فرزند معلول و بالاتر خبر داد.

بصیر حیدری با اشاره به اینکه قرار است در طرح نهضت ملی مسکن ۱۶۰ هزار واحد مسکونی طی ۴ سال به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی واگذار شود، گفت: براساس تفاهم نامه فی مابین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بهزیستی مقرر شده است که ۱۶۰ هزار واحد مسکونی به معلولان و مددجویان حائز شرایط واگذار شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات سازمان بهزیستی برای تسهیلات مسکن به مددجویان تحت پوشش بیان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ دو جانبه میان سازمان بهزیستی با بنیاد مستضعفان قرار است برای ۴۰۰۰ خانوار دارای حداقل دو معلول و بالاتر کمک بلاعوض به خانوارها پرداخت شود. این کمک بلاعوض برای خانوارهای شهری ۲۰۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۱۵۰ میلیون تومان است.

به گفته حیدری، تاکنون ۱۲ استان که عملیات ساخت مسکن را آغاز کرده‌اند از تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

افرادی که مشتری بانک مهر ایران هستند، می‌توانند برای کمبود نقدینگی از وام ۱۵۰ میلیونی طرح «۲ در یک» این مجموعه بهره ببرند. این تسهیلات قرض الحسنه بوده و سود ندارند.

افرادی امکان دریافت وام ۱۵۰ میلیونی بانک مهر ایران را دارند که در یکی از شعب این مجموعه سپرده قرض الحسنه داشته باشند. البته افرادی امکان درخواست برای این تسهیلات را دارند که حداقل شش ماه از سپرده گذاری آن‌ها گذشته باشد. کارمزد این وام یک درصد بوده و حداکثر مدت زمان بازپرداخت آن ۶۰ ماه اعلام شده است. ضمانت اصلی برای این تسهیلات مسدودی سپرده است و به هیچ ضامنی کسر از حقوقی احتیاج ندارد.

با توجه به مبلغ وام، میزان کارمزد و مدت زمان بازپرداخت آن، مبلغ هر قسط ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۶۲ تومان است. کل سود تسهیلات ۳ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۷۲۷ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن ۱۵۳ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

وام قرض الحسنهجزئیات پرداخت وام قرض الحسنه

بانک مرکزی با هدف شفافیت و نظارت بیشتر در بازار پول دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای را ابلاغ کرد. هیأت عامل بانک یادشده امیدوار است با این دستور جدید بازار غیرمتشکل پولی را نظم دهد، اما سؤال اینجاست که آیا نهادهای پرقدرتی چون سازمان اقتصاد اسلامی با در اختیار داشتن ۹۰۰صندوق قرض‌الحسنه حاضر به همکاری با بانک مرکزی می‌شود؟

هرچند بانک مرکزی برآورد دقیقی از میزان سپرده‌های مردم نزد صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز و فاقد مجوز منتشر نکرده، اما تخمین‌زده می‌شود که ۱۰۰هزار میلیارد تومان از نقدینگی کشور در این صندوق‌ها سپرده‌گذاری شده باشد.

به تازگی بانک مرکزی سامانه شبکه فراگیر قرض‌الحسنه موسوم به شفق را با هدف شفاف‌کردن فرایند جذب سپرده‌ها و اعطای تسهیلات رونمایی کرده که به‌گفته علی صالح‌آبادی، هدف از این سامانه، ترویج سنت قرض‌الحسنه در بستری شفاف است.

برآورد می‌شود در صورت موفقیت بانک مرکزی برای نظارت بر فعالیت صندوق‌های پس‌انداز تک‌شعبه‌ای، دست‌کم جلوی بخشی از فعالیت‌های زیرزمینی و دارای ابهام پولشویی گرفته شود؛ به این شرط که مجلس، دولت و قوه قضاییه در عمل از نهاد ناظر پولی حمایت کنند.

ارشدترین مقام بانک مرکزی تأکید می‌کند: تأسیس و فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد و در بستری شفاف و قانونمند توسعه یابد؛ براساس دستورالعمل جدید صندوق‌های قرض‌الحسنه در قالب کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم‌بندی شده‌اند که سرمایه صندوق‌های قرض‌الحسنه کوچک، ۳۵۰ میلیون تومان، متوسط یک میلیارد تومان و بزرگ ۳ میلیارد تومان است.

دیدگاه خود را ارسال کنید