قیمت دلار | افزایش قیمت دلار | کاهش قیمت دلار

یخ قیمت دلار آب شد | قیمت دلار در بازار امروز چند؟

قیمت دلار همچنان در کانال ۴۸ هزار تومانی نوسان محدودی دارد. این اسکناس در فلج موقت ناشی از سیگنال‌های سیاسی به سر می‌برد. کارشناسان اقتصادی معتقدند تا نیمه‌های تابستان، بازارساز فرصت دارد با سیگنال‌های سیاسی بازار ارز را مدیریت کند.

یخ قیمت دلار آب شد | قیمت دلار در بازار امروز چند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه میخوانیم.

قیمت دلار همچنان در کانال ۴۸ هزار تومانی نوسان محدودی دارد. این اسکناس در فلج موقت ناشی از سیگنال‌های سیاسی به سر می‌برد. کارشناسان اقتصادی معتقدند تا نیمه‌های تابستان، بازارساز فرصت دارد با سیگنال‌های سیاسی بازار ارز را مدیریت کند.

همچنان سیگنال اخبار سیاسی قوی‌ست و به نظر می‌رسد دیدارهای مسئولان ایرانی با مقامات سایر کشورها بازار ارز را فلج کرده است. معامله‌گران بازار ارز  چشم به سیاست‌های خارجی دوخته‌اند تا اخباری در حوزه برجام، آزادی و تبادل زندانیان سیاسی و یا آزادسازی منابع بلوک‌ شده ارزی کشورمان بشنوند.

سه‌شنبه شب معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشور از گفت‌وگوی سازنده با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها خبر داد.

علی باقری در توییتی با انتشار عکسی از این دیدار، اعلام کرد: «جلسه‌ای جدی و سازنده با انریکه مورا در دوحه داشتم. در مورد طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها به بحث و تبادل‌نظر پرداختیم.»

گفتنی است قیمت دلار روز چهارشنبه را در روند کاهشی بسیار محدودی آغاز کرد. دیروز این اسکناس با قیمت ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

بازار ارز؛ بی‌جان و کم‌عمق

بازار ارز همچنان به توییت‌های سیاسی و اقتصادی از جانب مقامات کشورمان واکنش نشان می‌دهد. از همین رو دیروز این سیگنال توانست از جان دلار کم کند.

بررسی خبرنگار تجارت‌نیوز از بازار ارز نشان از کم‌رونقی معاملات دارد. معامله‌گرانی هم که در بازار فعال‌اند، بیشتر فروشندگان خردی هستند که یا در ماه‌های گذشته با امید کسب سود اقدام به خرید دلار سهمیه‌ای خود کرده‌اند یا از ترس آب رفتن دارایی‌ محدودشان ترجیح می‌دهند تا قبل از شروع تابستان دلارشان را به قیمت کف بازار بفروشند.

مطالعه بیشتر:قیمت دلار توقف کرد/ منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیگنال‌های سیاسی اگر عملیاتی نشود نهایتا تا نیمه‌های تابستان می‌تواند برای مهار قیمت دلار موثر باشند. بنابراین سیاستگذار باید یا به فکر سیگنال جدیدی برای مدیریت ارزی کشور باشد، یا در تحقق اخباری که در ماه‌های گذشته منتشر شده تلاش مضائفی کند.

کاهش دلار موقتی است

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور به تجارت‌نیوز گفت: «خبرهای مساعد در حوزه برجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»

وی ارزش ذاتی دلار را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «به نظر می‌آید سیاست‌گذار نیز تمایل ندارد که دلار از ارزش ذاتی خود فاصله چندانی بگیرد. این اسکناس حباب منفی زیادی دارد و باید در نظر داشته باشیم که سیاستگذار نیز با مسائلی مانند کسری بودجه مواجه است.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: «با توجه به اخباری که روانه بازار می‌شود اگر در حوزه برجام اتفاق خاصی بیفتد ممکن است قیمت دلار به طور موقتی در محدوده فعلی پایدار بماند؛ اما با توجه به شرایط کلان اقتصادی ماندگاری چندانی در این محدوده نخواهد داشت.»

حق‌شناس تاکید کرد: «باید در نظر داشته باشیم که فاصله زیاد دلار با ارزش ذاتی آن و حباب منفی زیاد، خروج سرمایه را از کشور تشدید کرده است و سیاست‌گذار باید این موضوعات را نیز لحاظ کند. بازار چشم‌انتظار خبرهای بعدی در حوزه برجام است.»

روز چهارشنبه فعالان حرفه‌ای بازار ارز همانند روزهای گذشته هر خبری غیر از توافق در حوزه برجام از جمله باقی اخبار ورودی به بازار نظیر آزادسازی منابع ارزی ایران از سایر کشورها را خبرسازی می‌دانستند. به اعتقاد یکی از فعالان بازار یک دهه است که وقتی بازارساز قصد کنترل قیمت‌ دلار را دارد چنین اخباری را به بازار تزریق می‌کند. آنها می‌گویند دست بازارساز برای بازار رو شده و چنین سیگنال‌هایی جو روانی کوتاه مدتی برای بازار ایجاد می‌کند.

فعلا اخبار مربوط به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قطر و عمان و دیدار علی باقری کنی با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا توانسته ذهنیت معامله‌گران را نسبت به کاهش قیمت دلار مثبت کند. این خبر توانست فشار فروش را بالا ببرد و دلار در همان کانال روزهای گذشته مبادله شود.

بالانس بازارهای مجاور با دلار تهران

فعالان بازار ارز نیز با کارشناسان اقتصادی نسبت به کاهش موقتی قیمت دلار هم‌عقیده هستند. آنها می‌گویند با وجود  افزایش قیمت سایر اقلام به ویژه اقلام خوراکی در بازار، کاهش قیمت دلار و ماندن آن در محدوده ۴۰ هزار تومانی کوتاه‌مدت و تحت تاثیر سیگنال‌های سیاسی است.

روز چهارشنبه علاوه بر دلار تهران، سایر بازارهای مجاور نیز نوسان کاهشی محدودی داشتند. قیمت دلار هرات ۴۸ هزار و ۶۸۰ تومان شد. دلار سلیمانیه با قیمت ۴۸ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد. درهم امارات نیز با ۲۰ تومان کاهش به قیمت ۱۳ هزار و ۴۸۰ تومان رسید.

قیمت دلار

درهم امارات بر مدار دلار تهران

امروز دلار هرات بدون تغییر قیمتی در کانال ۳۴ هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در نوسان بود و سیگنال خاصی به قیمت دلار در معاملات بازار آزاد تهران نداد. درهم امارات که هم‌سو با جریان قیمت دلار در تهران حرکت کرد با قیمت ۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

درهم امارات در روزهای گذشته نزدیک به کانال ۱۰ هزار تومان معامله شد. برخی معامله‌گران معتقدند وقتی درهم رو به پایین و دلار هرات رو به بالا است باید با احتیاظ عمل کرد و سیگنال‌های بازار دچار پارازیت شده است.

به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید بانک مرکزی نظیر ایجاد سامانه اینترنتی خرید ارز باعث شده از هیجانات بازار کاسته شود و بخش قابل توجهی از نیاز‌های خرد جامعه در معاملات توافقی مرتفع شود و سطح نا اطمینانی‌ها در جامعه نسبت به مسائل ارزی کاهش یابد.

آنچه از برآیند بازار دلار می‌توان نتیجه گرفت این است، تا زمانی که بازارساز از اختیارات نامحدودی برخوردار است پیش‌بینی قیمت دلار ناممکن است و در کوتاه مدت تحلیل‌های تکنیکی پاسخگوی دورنمای قیمت دلار نیست.

تایید این مدعا صحبت‌های علی صالح آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی است که در حاشیه جلسه هیات دولت به رسانه‌ها گفت: در روزهای گذشته نوساناتی در بازار ارز بود و امیدواریم با سازوکارهای پیش‌بینی شده، آرامش و ثبات را در بازار ارز داشته باشیم. او همچنین در زمینه دخالت بانک مرکزی در معاملات بازار افزود: ما اقدامات متعددی انجام می‌دهیم و بانک مرکزی در بازارهای مختلف حضور دارد و به عنوان بازارساز در همه بازارهای ارز فعالیت دارد و مداخله می‌کند تا بازار به سمت تعادل پیش رود.

با توجه به افت و خیز قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته و نگرانی از کاهش ارزش پول ملی در میان مردم آیا راهکارهای نهاد پولی کشور در طولانی‌ مدت نیز بر مهار قیمت دلار مرهم خواهد بود؟

قیمت دلار

ارز

قیمت (ریال)

دلار 353,890

یورو 355,070

درهم امارات 96,380

پوند انگلیس 404,060

لیر ترکیه 19,000

فرانک سوئیس 360,600

یوان چین 48,900

ین ژاپن (100 ین) 242,380

وون کره جنوبی 260

دلار کانادا 265,100

دلار استرالیا 228,500

دلار نیوزیلند 209,000

دلار سنگاپور 253,600

روپیه هند 4,360

روپیه پاکستان 1,600

دینار عراق 242

پوند سوریه 140

افغانی 4,020

کرون دانمارک 47,800

کرون سوئد 32,700

کرون نروژ 34,300

ریال عربستان 94,260

ریال قطر 98,000

ریال عمان 919,500

دینار کویت 1,144,900

دینار بحرین 939,200

رینگیت مالزی 75,500

بات تایلند 9,630

دلار هنگ کنگ 45,300

روبل روسیه 5,860

منات آذربایجان 208,700

درام ارمنستان 900

لاری گرجستان 131,400

سوم قرقیزستان 4,210

سامانی تاجیکستان 35,200

منات ترکمنستان 101400

پیش بینی قیمت دلار

با وجودی که سیگنال‌های مثبتی از نشست‌‌های هسته‌ای وین به گوش نمی‌رسد اما گویا تلاش دولت برای ثابت و آرام نگه داشتن بازار دیروز نیز نتیجه بخش بود و دلار دوباره روند کاهشی داشت. باید دید تلاش دولت تا کجا بر بازار دلار اثرگذار است؟

در همین رابطه حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: در شرایط فعلی نمی توان برای بازار ارز تحلیل خاصی ارائه داد زیرا بازار تحت تاثیر برخی مسائل و اتفاقات خاص سیاسی است و مولفه‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر بازار تاثیر چندانی ندارد.

قیمت دلار دولتی یا مبادله ای

قیمت دلار دولتی یا مبادله ای از سمت دولت و در جایی به اسم مرکز مبادلات ارزی تعیین می شود. این نوع ارز در مقابل مفهومی به اسم قیمت دلار آزاد قرار می گیرد. دلیل تفاوت ارز دولتی با آزاد در این است که ارز مبادله ای یا دولتی از طرف دولت مشخص می شود اما ارز ازاد در بازار و با توجه به عرضه و تقاضا و شرایط اقتصادی کشور نرخ گذاری می شود. در نظامی که نرخ ارز چند نرخی است معمولا آن نرخی که پایین ترین نرخ موجود باشد نرخ ارز دولتی نامیده می شود. باید توجه داشت که ارز دولتی تمام کالا ها را در بر نمی گیرد و تنها برای واردات از کشور های خاص پرداخت می گردد و همچنین بانک طرف قرارداد 35 درصد از میزان ارائه را وثیقه نگه می دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید