قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار | قیمت مرغ افزایش

قیمت مرغ همه را سورپرایز کرد |قیمت مرغ گرم کیلویی چند؟

به گفته دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، تولید و عرضه مرغ تا ۲ ماه آینده به نقطه مطلوب نسبی می‌رسد، کارشناسان معتقدند این مدیریت بازار مرغ با هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی و اعتماد تولیدکنندگان مرغ به وزارت جهاد کشاورزی، محقق شده است.

قیمت مرغ همه را سورپرایز کرد  |قیمت مرغ گرم کیلویی چند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

به گفته دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، تولید و عرضه مرغ تا ۲ ماه آینده به نقطه مطلوب نسبی می‌رسد، کارشناسان معتقدند این مدیریت بازار مرغ با هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی و اعتماد تولیدکنندگان مرغ به وزارت جهاد کشاورزی، محقق شده است.

آمارها و گزارش‌های‌ تولید‌ نشان می‌دهد وضع تولید و قیمت مرغ در یکی دو ماه آینده بسیار مطلوب‌تر خواهد شد، ردپای این خبر خوب را در افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌‌ها و انسجام تشکل‌های بخش خصوصی در مدیریت جدید وزارت کشاورزی باید جستجو کرد که می‌تواند هماهنگی در انجام میزان مناسب جوجه ریزی و تامین نهاده که کانون‌های آسیب پذیر در دور‌ه‌های گذشته بود، را بیشتر کند.

بازار مرغ در چند ماه گذشته با نوسانات زیادی همراه بود‌ و قیمت‌های بازار از نرخ مصوب تبعیت نمی‌کرد، با اینکه نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ ۷۳ هزار تومان تصویب شده بود اما قیمت‌های بازار همواره بالاتر از این رقم بود و حتی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم نزدیک شد. نهاده‌ها به موقع دست تولید کننده نمی‌رسید و گفته می‌شد که تولید مرغ هم کمتر شده است اگرچه این موضوع را هیچوقت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نپذیرفتند اما گزارش‌های جوجه‌ریزی آن زمان که عددی کمتر از ۱۰۰ میلیون قطعه بود، تأییدی بر کاهش تولید بود؛ مرغداران می‌گفتند کاهش جوجه ریزی را برای جلوگیری از ضرر و زیانی که فروش چندین ماهه زیر قیمت، به‌آنها تحمیل کرده بود، انجام داده‌اند.

اما امروز پیگیری‌ها حاکی از آن است که جوجه ریزی‌ها به اندازه کافی انجام شده، وزیر تازه منصوب شده جهاد کشاورزی هم اقبال خوبی به بخش خصوصی نشان داده است و آنها هم در یک هفته‌ای که محمدعلی نیکبخت به کرسی وزارت تکیه زده، سیگنال‌های خوبی از همراهی نشان د‌اده‌اند، از نامه‌های بلند بالا به رئیس جمهور برای تقدیر و تشکر از‌ معرفی نیکبخت گرفته تا مصاحبه با رسانه‌ها و ابراز خرسندی از این انتصاب؛ ‌البته اخذ ۱۹۹ رای اعتماد وزیر از مجلس هم نشان از اعتماد سطح بالای نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بود‌ که انتظار می‌رود در آینده به همکاری خوب مجلس بینجامد.

* ‌نشانه‌های مناسب‌شدن تولید و قیمت مرغ

نخستین نشانه‌های بهبود اوضاع تولید و قیمت‌ مرغ در گفت‌‌وگوی دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه بود که به تازگی اعلام کرده است: ‌«برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی به ۱۲۵ میلیون قطعه می‌رسد و با این وجود کمبودی در تولید مرغ نداریم».

به گفته صدیق پور با افزایش جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری پیش بینی می‌شود که تولید و عرضه مرغ طی یک تا ۲ ماه آینده به نقطه‌ مطلوب نسبی برسد.

دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفته است: کمبودی در تولید مرغ نداریم، ‌با احتساب سرانه مصرف، ماهانه ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز است، در حالی که با ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی، ماهانه ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

این مسئول به این دلیل زمان یک تا دو ماهه را برای مناسب شدن تعادل عرضه و تقاضا و قیمت مطرح کرده که حداقل زمان 45 روزه برای بزرگ شدن جوجه لازم است.

‌در این‌باره مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی هم ضمن اشاره به کاهش قیمت جوجه یک‌روزه از افزایش جوجه‌ریزی و به تبع آن افزایش تولید مرغ در کشور خبر داده و گفته است‌: قیمت جوجه یک‌روزه نسبت به اوایل ماه گذشته تعدیل یافته است، بر اساس آمارها در خردادماه حدود ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ریخته شده و پیش بینی می‌کنیم که تا ۱۲۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی هم بازار جوابگو باشد.

‌محمدعلی کمالی در پاسخ به اینکه آیا در ماه‌های آینده عرضه مرغ با قیمت مصوب هر کیلو ۷۳ هزار تومان افزایش می‌یابد؟ می‌گوید: با توجه به افزایش تولید به طور قطع قیمت مرغ با نرخ مصوب عرضه خواهد شد.

* هماهنگی بخش خصوصی برای افزایش تولید

در روزهای گذشته با ورود وزیر جدید به وزارتخانه کشاورزی، تعامل بخش خصوصی و دولت در این حوزه، منسجم‌تر شده‌ است، بیش از 90 درصد ‌بخش کشاورزی، غیر دولتی است و بسیاری معتقدند که اداره آن هم باید تا حد امکان به بخش خصوصی واگذار شود در اصل 44 قانون اساسی هم به این برون‌سپاری تاکید شده است.

در این‌باره محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در‌ گفت‌‌‌وگو با کارکنان سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و مدیران عامل تشکل‌های بخش کشاورزی بر لزوم حضور پررنگ سازمان و تشکل‌ها در زنجیره‌های تامین، توزیع و ارزش بخش کشاورزی تاکید دارد و می‌گوید: ‌در این دوره واگذاری تصدی‌گری و نیز حمایت‌های لازم از تشکل‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود، زیربخش‌های وزارت جهاد کشاورزی باید در تعامل با یکدیگر به پیش روند و چالش‌های بخش کشاورزی را مرتفع و راندمان را افزایش دهند.

به گفته نیکبخت‌ تشکل‌ها در اولین گام برای حضور بیشتر در بازار محصولات کشاورزی، خریدهای توافقی محصولات از کشاورزان را افزایش دهند.

* چرا جوجه‌ریزی در چند ماه گذشته کاهش یافته بود

در این‌باره یک کارشناس کشاورزی می گوید: بسیار مهم است که تولید‌کنندگان به ویژه در حوزه دام به وزیر جهاد کشاورزی اعتماد داشته باشند در این صورت برنامه‌های اعلامی طی تعامل دو طرفه به موقع اجرا خواهد شد و نتیجه آن هم در بازار خود را نشان می‌دهد.

به گفته ابراهیم مرادزاده، در دوره‌ای که بازار مرغ به هم ریخت‌، بی اعتمادی تولید‌کنندگان به مدیران وزارتخانه در التهاب بازار موثر بود، تولید‌کنندگان چندین ماه زیر قیمت تولیدات خود را می‌فروختند و وزارتخانه هم مرغ آنها را نمی‌خرید و یا صادر نمی‌کرد و این یک نوع بی اعتمادی ایجاد کرده بود.

مرادزاده تصریح کرد: بلاخره تولید کننده مجبور شد برای فرار از این ضرر و زیان‌هاها که طبق گفته اتحادیه‌های مربوطه تا 15 هزار میلیارد تومان هم رسید، ‌جوجه‌ریزی را کاهش دهد که آثار آن به صورت افزایش قیمت در بازار ظاهر شد.

بنابراین گزارش ضروت دارد در این شرایط که ‌بهبود وضعیت بازار محصولات کشاورزی تاحدی آغاز شده است، وزیر جهاد کشاورزی‌ از فرصت همکاری بخش خصوصی و اتحادیه‌ها استفاده کرده و تمرکز خود را در مدیریت بازار سایر ‌محصولات کشاورزی مانند گوشت، روغن، میوه و دیگر کالاهای اساسی افزایش دهد تا با هم‌افزایی بیشتر دولت و بخش خصوصی، ‌سفره مردم رنگین‌تر و بزرگ‌تر شود.

قیمت مرغقیمت مرغ افزایش پیدا کرد

با تغییر ارز مرجع تأمین نهاده‌ها قیمت مرغ نیز تحت تأثیر قرار گرفت. چنانکه حتی قیمت مرغ که در هر کیلو 59 هزار و 800 تومان مصوب شد، اکنون دیگر در بازار مشاهده نمی‌شود و مرغ با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود.

محمدتقی جهانبخشی، عضو هیات مدیره انجمن جوجه یک‌روزه، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: از 20 اردیبهشت سال جاری مرجع ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی تغییر کرد که می‌توان گفت ارز شش برابر افزایش یافت. به‌تبع آن دولت در قیمت مرغ و تخم‌مرغ تجدیدنظر کرد.

این فعال صنفی در کنار افزایش شش برابری قیمت دلار برای تأمین نهاده به افزایش هزینه حقوق و دستمزد، آب، برق و … اشاره کرد و افزود: برای مثال اگر در گذشته هزینه یک مرغداری یک میلیارد تومان بود، امروز تولیدکننده برای همان واحد تولیدی به 2.5 میلیارد تومان نقدینگی احتیاج دارد.

او این تورم را ناشی از تغییر مرجع ارز دانست و ادامه داد: همواره این فرازوفرودها در صنعت مرغداری بود. طبیعتاً زمانی که هزینه‌ها افزایش می‌یابد تقاضا کاهش پیدا می‌کند و برخی از تولیدکنندگان از این چرخه کنار می‌روند.

جهان‌بخشی در پایان درباره کاهش انگیزه ورود سرمایه‌گذار به این صنعت عنوان کرد: ورود سرمایه‌گذار به این صنعت نیازمند شناخت دقیق از این فضای کسب‌وکار است تا بتواند با تمام مشکلات موجود به تولید ادامه دهد.

حاشیه‌های قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار وارد سومین ماه خود شده است. طی دو ماه گذشته نوسان قیمت این دو ماده غذایی پرمصرف چشمگیر بوده و آنها هر روز از نرخ مصوب فاصله بیشتری گرفته‌اند.

به‌رغم کاهش تقاضا که بخش زیادی از آن ناشی از رشد قیمت تلقی می‌شود، مرغ‌داران دو ماه است که با ارائه مستندات رشد هزینه تولید و زیان‌های وارد شده از دولت می‌خواهند نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ افزایش یابد. در همین حال معاون بازرگانی وزیر جهادکشاورزی روز شنبه اعلام کرد نرخ مصوب مرغ تغییری نداشته و نخواهد داشت. این در حالی است که دولت قرار بود روز ۳۱شهریور رقم جدیدی را برای نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ اعلام کند.

قیمت مرغدولت از یک‌ماه پیش با توزیع مرغ منجمد تلاش کرد قیمت را در بازار تنظیم کند. مرغ منجمد هم‌اکنون با قیمت مصوب ۴۳هزار و ۵۰۰تومان در حال توزیع است، اما نتوانسته قیمت مرغ گرم را کاهشی کند.

رقم‌های اعلامی برای هزینه تولید و قیمت مرغ در کشتارگاه نیز نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان ناچارند قیمت بالای ۷۰هزار تومان را برای مرغ بپذیرند. میانگین قیمت مرغ کشتار از خرداد ماه تا مهر افزایشی بوده و از رقم ۴۴هزار و ۳۰۰تومان به ۶۲هزار و۸۰۰تومان رسیده است. براساس داده‌های شبکه خبری صنعت مرغ‌داری و دامپروری کشور میانگین قیمت مرغ کشتار نخستین روز آبان نیز روی عدد ۶۲هزار و ۵۰۰تومان ایستاده که نشان می‌دهد مرغ‌ عرضه شده در خرده‌فروشی‌ها حتی بدون سود نمی‌تواند با نرخ مصوب ۵۹.هزار و ۸۰۰تومان عرضه شود. در چنین شرایطی دولت با چه سیاستی می‌تواند قیمت مرغ را دوباره به نرخ مصوب بازگرداند؟

کاهش تقاضا برای مرغ هم‌زمان با افزایش قیمت این محصول از خرداد، باعث شد تولیدکنندگان با کاهش جوجه‌ریزی از تیرماه تلاش کنند تا حدودی زیان ناشی از رشد هزینه تولید و افت تقاضا را جبران کنند که این امر به افزایش قیمت مرغ از ابتدای شهریور ماه منجر شد.

نهاده‌های دامی و جوجه یک‌روزه، عمده هزینه تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ را تشکیل می‌دهد. قیمت مصوب نهاده‌ها به‌عنوان نخستین حلقه از زنجیره تولید دام و طیور، از اردیبهشت امسال با حذف ارز ترجیحی ۶برابر شده و هزینه تولید را برای مرغ‌داران به‌شدت افزایش داده است. قیمت جوجه یک‌روزه هم در ۳ماه گذشته ۷برابر شده است.

به‌گفته رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی جوجه یک‌روزه که اوایل تابستان به ۲هزار تومان رسیده بود امروز ۱۵هزارتومان قیمت دارد و این رقم هزینه بزرگی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

محمد یوسفی در پاسخ به این پرسش که دولت چه راهکارهایی برای کاهش هزینه در ابتدای زنجیره تولید پیش‌ رو دارد؟ گفت: جوجه یک‌روزه‌ای که با قیمت ۱۵هزار تومان خریداری می‌شود تا به فرآوری برسد ۲۰هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود و یکی از راه‌هایی که دولت می‌تواند بخشی از هزینه‌ تولید را کاهش دهد، تعدیل قیمت این نهاده تولید است.

این مقام صنفی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان برای صادرات، مشوق‌های صادراتی را یکی از مهم‌ترین شیوه‌های حمایتی دولت عنوان کرد و افزود: درحالی‌که تمام دنیا در شرایط کاهش مصرف‌ داخلی زمینه صادرات را فراهم می‌کند در کشور ما سختگیری‌ها به‌قدری بوده که بسیاری از تولیدکنندگان از تولید فاصله گرفته‌اند.

او در واکنش به اظهارات معاون وزیر جهادکشاورزی درباره توافق با بخش خصوصی گفت: تا امروز دعوتی از فعالان بخش خصوصی نشده و جلسه‌ای هم برگزار نشده در نتیجه مشخص نیست دولت با چه سیاستی قرار است هزینه را برای تولیدکنندگان کاهش دهد. به‌گفته یوسفی، بیشتر مرغداران مشکلات شدید نقدینگی دارند و بانک‌ها نیز در این زمینه همکاری خوبی ندارند و این بر مشکلات بخش خصوصی افزوده است.

رییس اتحادیه پرنده و ماهی پیش‌بینی کرده با توجه به شرایط عرضه و تقاضا، نوسانی در بازار مرغ رخ ندهد.

چند هفته‌ای است که مرغ از نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان فراتر رفته و تولیدکنندگان به دلایل مختلف، اقدام به افزایش قیمت کردند.‌

قیمت مرغاگرچه بنابر وعده معاون اول رییس‌جمهور قرار بود نرخ مرغ تا پایان شهریور اصلاح شود، اما این وعده به رغم گذشت ۲۶ روز از مهر، هنوز محقق نشده است.

 مهدی یوسف خانی افزود: قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم 67 هزار تومان، هر کیلو ران مرغ ۶۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۲۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: قیمت هر کیلو مرغ با کاهش ۳ هزار تومان از ۴۸ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسیده است که اختلاف ۱۵ هزار تومانی با مرغ گرم برای مصرف کننده توجیه اقتصادی دارد. 

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از توزیع روزانه ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تن مرغ در تهران خبر داد.

با توجه به آنکه بازار تهران تعیین کننده قیمت مرغ است؛ برآورد می شود که با افت مصرف مرغ ایام تعطیل در تهران ، قیمت هم کاهش یابد.

بنابر گفته اتحادیه پرنده و ماهی، با توجه به درخواست مرغداران مبنی بر اصلاح قیمت مرغ، موضوع در ستاد تنظیم بازار در حال کارشناسی است، پیش بینی  می شود که تا ۱۰ مهر قیمت جدید اعلام شود.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ به سبب کمبود عرضه به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده است

دیدگاه خود را ارسال کنید