قیمت دلار | افزایش قیمت دلار | کاهش قیمت دلار

قیمت دلار سکته کرد | قیمت دلار در بازار امروز چند؟

قیمت دلار توانست طی دومین هفته تیرماه، کانال 50 هزار تومانی را لمس کند. اگرچه فتح این کانال، شکننده ارزیابی می‌شود اما قیمت دلار موفق شده است تا پایان معاملات روز گذشته در همین کانال پایداری کند. آیا قرار است قیمت دلار مسیر صعودی را ادامه دهد و به کانال‌های بالاتر ورود کند؟

قیمت دلار سکته کرد | قیمت دلار در بازار امروز چند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه میخوانیم.

قیمت دلار توانست طی دومین هفته تیرماه، کانال 50 هزار تومانی را لمس کند. اگرچه فتح این کانال، شکننده ارزیابی می‌شود اما قیمت دلار موفق شده است تا پایان معاملات روز گذشته در همین کانال پایداری کند. آیا قرار است قیمت دلار مسیر صعودی را ادامه دهد و به کانال‌های بالاتر ورود کند؟

روز گذشته قیمت دلار در کانال 50 هزار تومانی به کار خود پایان داد. قیمت دلار در معاملات پشت خطی نیز در همین سطح قرار داشت و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ارزی در تلاشند تا دست‌کم قیمت دلار را در همین محدوده حفظ و از کاهش آن جلوگیری کنند؛ اما آیا این تلاش‌ها به نتیجه خواهد رسید؟

طی هفته‌های اخیر، بازارساز تلاش کرده بود قیمت دلار را با خبردرمانی کنترل کند. اگرچه این سیاست در مواردی جواب داد و قیمت دلار سرکوب شد اما در نهایت، زور اخبار منفی بر خبرهای مثبتی که بازارساز روی آنها مانور می‌داد، چربید و قیمت دلار دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت. حالا این سوال مطرح است که بازار در این هفته چشم به چه سیگنالی خواهد دوخت و آیا بازارساز آنقدر در توان دارد تا قیمت دلار را دوباره به سمت کانال‌های پایین سوق دهد؟

دست بازارساز خالی است

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز با اشاره به اخباری که در روزهای گذشته روانه بازار شده به تجارت‌نیوز گفت: «آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران از سایر کشورها و اخبار ضد و نقیضی که از رسانه‌های خارجی در خصوص توافق آمریکا و ایران در موضوع برجام منتشر می‌شود به طور مدام به بازار سیگنال می‌داد. این در حالی است که هنوز هیچ خبری تایید نشده است.»

وی به سیاست شایعه‌سازی در بازار ارز اشاره کرد و افزود: «شایعات مدام منتشر می‌شود و این نشانه خوبی از نظر معامله‌گران کهنه‌کار نیست. وقتی سیاستگذار از چنین ابزاری استفاده می‌کند یعنی دلار برای عرضه ندارد!»

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: «اسکناس دلار در بازار آزاد عرضه نمی‌شود و مردم دلار می‌خرند و می‌فروشند. سیاستگذار دلاری ندارد که عرضه کند اگر دلار داشت این ‌همه شایعه‌سازی نمی‌کرد.»

اثر سناریوها مقطعی است

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی نیز به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار در بلند‌مدت به متغیرهای کلان اقتصادی وابسته است و تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار اثر کوتاه‌مدت بر بازار ارز دارد.»

وی در ادامه افزود: «متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که با یک خبر مساعد، همه چیز تغییر کند و بعید است که دلار با سناریوسازی سیاستگذار در بلندمدت کنترل شود.»

این کارشناس اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و افزود: «هر چند نظام متشکلی در حوزه تقاضا و عرضه نداریم اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی مانند مذاکرات برجام از خود نشان می‌دهد.»

آقابزرگی ادامه داد: «در نهایت توانایی عرضه است که تعیین‌‌کننده اصلی قیمت دلاردر بازار است که متاسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخیره‌ای در مایملکش ندارد. بنابراین اتفاق اخیر یک شوک روانی و قابل پیش‌بینی بود.»

مجتبی دیبا دیگر کارشناس اقتصادی هم با اشاره به روند ساید قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «محدوده ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومانی را می‌توان به‌عنوان منطقه تصمیم‌گیری برای روند دلار مطرح کرد. این در حالی است که ریتم اخبار ورودی به بازار اگر مثبت باشد، منطقه ۴۷ و ۴۸ هزار تومانی را می‌توان برای دلار در نظر گرفت. در حالت خوشبینانه نیز، دلار می‌تواند تا قیمت ۴۵ هزار تومان پایین بیاید.»

وی با اشاره به اینکه اگر مذاکره و توافقی صورت گیرد مدل این مذاکرات از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: «با توجه به متغیرهای مهم اقتصادی، دیدن قیمت دلار زیر محدوده تعادلی بین ۴۳ تا ۴۶ هزار تومان وزن بسیار کمتری دارد.»

مطالعه بیشتر:قیمت دلار 14 تیر 1402 / برگ برنده بازارساز جواب داد؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت دلار را باید با توجه به شرایط سیاسی کشور سنجید خاطرنشان کرد: «در شرایطی که یک برجام قوی و بسیار خوب اتفاق بیافتد، دلار به کشور سرازیر شود، تنش کاملا از روابط سیاسی کشور کنار رود و موارد بسیاری حل شود، می‌توان قیمت دلار را در نیمه کریدور ۴۰ هزار تومانی دید.»

وقایع سیاسی قابلیت پیش‌بینی ندارند

عبداله مشکانی کارشناس اقتصادی با اشاره به پالس‌های سیاستگذار در ماه‌های گذشته برای مهار قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «بانک مرکزی همواره با تکیه بر اخبار سیاسی سعی در مهار قیمت دلار دارد این در حالی است که فرایندهای سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند.»

وی ابراز عقیده کرد: «تا پاییز امسال وقایع سیاسی قابلیت پیش‌بینی ندارد. بنابراین بازارها تا زمانی که تکلیف این اخبار روشن نشود نمی‌توانند روند بگیرند.»

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به نوسانات فعلی بازار ارز خاطرنشان کرد: «در حال حاضر نوسانات در بازار ارز مانند یکی دو هفته اخیر وجود دارد اما با دو سه هزار تومان بالا و پایین بازار روند نمی‌گیرد.»

وی با بیان اینکه محدوده ۵۹ تا ۶۰ هزار تومانی سقف قبلی دلار است تاکید کرد: «تا موقعی که سقف قبلی دلار شکسته نشود نمی‌توان برای دلار روند جدیدی تصور کرد و روندی برای دلار شکل نمی‌گیرد. بنابراین هر وقت قیمت دلار بالای سقف قیمتی قبلی بسته شد آن زمان می‌توان درباره روند بعدی این اسکناس صحبت کرد.»

دلار گران می‌شود؟

مشکانی با تاکید بر اینکه، دلار پیشران سایر نرخ‌‌ها در اقتصاد ایران است و روندهای بعدی را تعیین می‌کند، گفت: «درحال حاضر بخشی از کالاها، قیمت خود را با نرخ دلار گران‌تر از بازار تطبیق داده‌اند و معامله می‌شوند. بنابراین در بازار حباب قیمتی وجود دارد. اگر بخواهد روندی در بازارها شکل بگیرد سقف قیمتی باید شکسته شود و آن وقت بازارها می‌توانند پیرو آن شروع به قدم برداشتن کنند.»

اما با مهار قیمت دلار در کوتاه‌مدت توسط سیاستگذار، روند این اسکناس در آینده چگونه خواهد بود؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: «با توجه به رشد نقدینگی احتمالا نیمه دوم سال، دلار سقف قیمتی قبلی را رد کند. این در حالی است که اصل مشکل اقتصاد ایران رشد نقدینگی و رشد پایه پولی بالاست و اینها همه متاثر از کسری بودجه است.»

چه زمانی فرصت خبردرمانی می‌سوزد؟

برزو حق‌شناس دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اینکه بازارساز با خبردرمانی و تزریق اخبار مثبت در حوزه سیاست خارجی سعی در کنترل قیمت دلار دارد، خاطرنشان کرد: «سیاستگذار قصد داشت با تکیه بر اخبار مانع رشد و آمدن دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی شود. اما هر چه به میانه‌های تابستان نزدیک‌تر شویم وزن اخبار برای کنترل قیمت دلار کمتر خواهد شد.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «بازارساز باید اخبار قطعی در حوزه سیاست خارجی به بازار تزریق کند. در غیر این صورت باید انتظار روند گرفتن قیمت دلار را در میانه‌های تابستان را داشته باشیم و هر چه به انتهای تابستان نزدیک می‌شویم این روند با شتاب بیشتری حرکت خواهد کرد.»

قیمت دلار

درهم امارات بر مدار دلار تهران

امروز دلار هرات بدون تغییر قیمتی در کانال ۳۴ هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در نوسان بود و سیگنال خاصی به قیمت دلار در معاملات بازار آزاد تهران نداد. درهم امارات که هم‌سو با جریان قیمت دلار در تهران حرکت کرد با قیمت ۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

درهم امارات در روزهای گذشته نزدیک به کانال ۱۰ هزار تومان معامله شد. برخی معامله‌گران معتقدند وقتی درهم رو به پایین و دلار هرات رو به بالا است باید با احتیاظ عمل کرد و سیگنال‌های بازار دچار پارازیت شده است.

به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید بانک مرکزی نظیر ایجاد سامانه اینترنتی خرید ارز باعث شده از هیجانات بازار کاسته شود و بخش قابل توجهی از نیاز‌های خرد جامعه در معاملات توافقی مرتفع شود و سطح نا اطمینانی‌ها در جامعه نسبت به مسائل ارزی کاهش یابد.

آنچه از برآیند بازار دلار می‌توان نتیجه گرفت این است، تا زمانی که بازارساز از اختیارات نامحدودی برخوردار است پیش‌بینی قیمت دلار ناممکن است و در کوتاه مدت تحلیل‌های تکنیکی پاسخگوی دورنمای قیمت دلار نیست.

تایید این مدعا صحبت‌های علی صالح آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی است که در حاشیه جلسه هیات دولت به رسانه‌ها گفت: در روزهای گذشته نوساناتی در بازار ارز بود و امیدواریم با سازوکارهای پیش‌بینی شده، آرامش و ثبات را در بازار ارز داشته باشیم. او همچنین در زمینه دخالت بانک مرکزی در معاملات بازار افزود: ما اقدامات متعددی انجام می‌دهیم و بانک مرکزی در بازارهای مختلف حضور دارد و به عنوان بازارساز در همه بازارهای ارز فعالیت دارد و مداخله می‌کند تا بازار به سمت تعادل پیش رود.

با توجه به افت و خیز قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته و نگرانی از کاهش ارزش پول ملی در میان مردم آیا راهکارهای نهاد پولی کشور در طولانی‌ مدت نیز بر مهار قیمت دلار مرهم خواهد بود؟

قیمت دلار

ارز

قیمت (ریال)

دلار 353,890

یورو 355,070

درهم امارات 96,380

پوند انگلیس 404,060

لیر ترکیه 19,000

فرانک سوئیس 360,600

یوان چین 48,900

ین ژاپن (100 ین) 242,380

وون کره جنوبی 260

دلار کانادا 265,100

دلار استرالیا 228,500

دلار نیوزیلند 209,000

دلار سنگاپور 253,600

روپیه هند 4,360

روپیه پاکستان 1,600

دینار عراق 242

پوند سوریه 140

افغانی 4,020

کرون دانمارک 47,800

کرون سوئد 32,700

کرون نروژ 34,300

ریال عربستان 94,260

ریال قطر 98,000

ریال عمان 919,500

دینار کویت 1,144,900

دینار بحرین 939,200

رینگیت مالزی 75,500

بات تایلند 9,630

دلار هنگ کنگ 45,300

روبل روسیه 5,860

منات آذربایجان 208,700

درام ارمنستان 900

لاری گرجستان 131,400

سوم قرقیزستان 4,210

سامانی تاجیکستان 35,200

منات ترکمنستان 101400

پیش بینی قیمت دلار

با وجودی که سیگنال‌های مثبتی از نشست‌‌های هسته‌ای وین به گوش نمی‌رسد اما گویا تلاش دولت برای ثابت و آرام نگه داشتن بازار دیروز نیز نتیجه بخش بود و دلار دوباره روند کاهشی داشت. باید دید تلاش دولت تا کجا بر بازار دلار اثرگذار است؟

در همین رابطه حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: در شرایط فعلی نمی توان برای بازار ارز تحلیل خاصی ارائه داد زیرا بازار تحت تاثیر برخی مسائل و اتفاقات خاص سیاسی است و مولفه‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر بازار تاثیر چندانی ندارد.

قیمت دلار دولتی یا مبادله ای

قیمت دلار دولتی یا مبادله ای از سمت دولت و در جایی به اسم مرکز مبادلات ارزی تعیین می شود. این نوع ارز در مقابل مفهومی به اسم قیمت دلار آزاد قرار می گیرد. دلیل تفاوت ارز دولتی با آزاد در این است که ارز مبادله ای یا دولتی از طرف دولت مشخص می شود اما ارز ازاد در بازار و با توجه به عرضه و تقاضا و شرایط اقتصادی کشور نرخ گذاری می شود. در نظامی که نرخ ارز چند نرخی است معمولا آن نرخی که پایین ترین نرخ موجود باشد نرخ ارز دولتی نامیده می شود. باید توجه داشت که ارز دولتی تمام کالا ها را در بر نمی گیرد و تنها برای واردات از کشور های خاص پرداخت می گردد و همچنین بانک طرف قرارداد 35 درصد از میزان ارائه را وثیقه نگه می دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید