قیمت دلار | افزایش قیمت دلار

کاهش غیر منتظره قیمت دلار امروز در بازار | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

کانون صرافان نرخ امروز دلار را ۴۰ هزار و ۸۷۷ تومان برای خرید و ۴۱ هزار و ۲۷۶ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز قیمت هر اسکناس دلار ۴۱ هزار و ۲۷۸ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۲۵ تومان اعلام شد.

کاهش غیر منتظره قیمت دلار امروز در بازار | قیمت دلار امروز به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز ۴۱ هزار و ۲۷۸ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۲۵ تومان اعلام شد.

قیمت دلار امروز در صرافی‌های رسمی

به گزارش اقتصادآنلاین، کانون صرافان نیز نرخ امروز دلار را ۴۰ هزار و ۸۷۷ تومان برای خرید و ۴۱  هزار و ۲۷۶ تومان برای فروش قیمت گذاری کرده است.

قیمت درهم و قیمت یورو در بازار متشکل ارزی

در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو  ۴۵ هزار و ۶۰۷ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۱ هزار و ۴۶۱ تومان اعلام شده است.

همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۹ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۱۸ تومان اعلام شده است.

بروزرسانی قیمت ارزها: پنجشنبه 5 مرداد - 10:00

ارز

قیمت (ریال)

دلار 488,990

یورو 541,720

درهم امارات 133,130

پوند انگلیس 631,830

لیر ترکیه 18,100

فرانک سوئیس 567,000

یوان چین 68,400

ین ژاپن (100 ین) 348,240

وون کره جنوبی 380

دلار کانادا 370,900

دلار استرالیا 330,300

دلار نیوزیلند 303,600

دلار سنگاپور 369,100

روپیه هند 5,960

روپیه پاکستان 1,699

دینار عراق 374

پوند سوریه 194

افغانی 5,690

کرون دانمارک 72,700

کرون سوئد 47,000

کرون نروژ 48,400

ریال عربستان 130,520

ریال قطر 134,300

ریال عمان 1,273,700

دینار کویت 1,595,800

دینار بحرین 1,297,700

رینگیت مالزی 107,500

بات تایلند 14,280

دلار هنگ کنگ 62,700

روبل روسیه 5,600

منات آذربایجان 287,600

درام ارمنستان 1,270

لاری گرجستان 190,600

سوم قرقیزستان 5,580

سامانی تاجیکستان 45,200

منات ترکمنستان 145500

پیش بینی قیمت دلار فردا جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲

قیمت دلار با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب زیاد در نخستین هفته مردادماه، توانست دوباره کانال 49 هزار تومانی را لمس کند. فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند که این افزایش قیمت که به‌ویژه در دو روز گذشته ملموس بوده، به دلیل انتظار افزایش قیمت دلار پس از ایام سوگواری محرم رخ داده است.

قیمت دلار در ابتدای معاملات روز گذشته موفق شد دوباره در کانال 49 هزار تومانی قرار گیرد. قیمت دلار در این روز نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت و تلاش کرد خود را به نیمه این کانال نزدیک کند اما در نهایت روی قیمت 49 هزار و 50 تومان بسته شد.

در حالی قیمت دلار توانست در روز چهارشنبه کانال 49 هزار تومانی را لمس کند که روزهای قبل در آستانه سقوط به کانال 47 هزار تومانی قرار گرفته بود. با این وجود اما به دلیل انتظار رشد قیمت پس از ایام سوگواری محرم، قیمت دلار دوباره بالا رفت تا در نهایت وارد کانال جدید شود.

انتظار طبیعی برای صعود قیمت دلار

در همین راستا علی طباطبایی کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار با اخبار مثبت می‌تواند به کانال‌های پایین‌تر ورود کند؛ کما اینکه در یک ماه گذشته نیز به همین واسطه اندکی کاهش داشته است. اگر چنین خبری اتفاق نیفتد قیمت این اسکناس دوباره در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد؛ اما تمام این موضوعات مقطعی است و باید انتظار آغاز صعود قیمت دلار را داشته باشیم.»

وی به موضوع تورم و افزایش تقاضا برای واردات در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و گفت: «ممکن است در صورت توافق، قیمت دلار زمان بیشتری رِنج باشد. اما در صورت توافق یا عدم توافق، می‌توان تا پایان سال دلار ۷۰ هزار تومانی پیش‌بینی کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «کف قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار تومانی است و در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه سقف این اسکناس کانال‌های بالاتر است.»

طباطبایی با اشاره به تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاستگذار برای روند کاهشی در بازار ارز اظهار کرد: «با تمام تلاش‌های بازارساز دلار باز هم مسیر صعودی خود را خواهد رفت. به این دلیل که صنایع بالادستی کشور، خودشان را با دلارهای قیمت بالاتر وفق می‌دهند بعید می‌دانم کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد.»

کاهش پلکانی قیمت دلار

برزو حق‌شناس دیگر کارشناس اقتصادی هم با اشاره به قیمت ۵۳ و ۵۴ هزار تومانی به عنوان ارزش ذاتی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «فعلا تمایل سیاستگذار بر سرکوب قیمت دلار و بردن به زیر ارزش ذاتی است. بنابراین اجازه برگشتن قیمت به کریدور ۵۰ هزار تومانی را نمی‌دهد. تلاش سیاستگذار کاهش پلکانی قیمت دلار در کریدور ۴۰ هزار تومانی است.»

وی با اشاره به اینکه  فعلا دست سیاستگذار برای مهار رشد قیمت دلار باز است، خاطرنشان کرد: «شاید در هفته جاری قیمت به کانال ۴۷ هزار تومانی نیز ورود کند. اما هر چه به اواسط تابستان نزدیکتر شویم فشردگی فنر قیمت دلار بیشتر می‌شود و حفظ فاصله بین قیمت و ارزش ذاتی سخت‌تر خواهد شد.»

دلار 50 هزار تومان می‌شود؟

این کارشناس اقتصادی افزود: «باید انتظار حرکت قیمت دلار به سمت کانال ۵۰ هزار تومانی را داشته باشیم. زیرا دست سیاستگذار به اندازه‌ای باز نیست که بتواند این سیاست را ادامه دهد.» وی ابراز کرد: «حفظ فاصله قیمت دلار با ارزش ذاتی آن، تداوم ندارد و منجر به جمع شدن فنر دلار خواهد شد.»

حق‌شناس افزود: «هر چه فنر قیمت دلار فشرده‌تر شود با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان جامپ قیمتی این اسکناس بیشتر می‌شود و شاید بالای ارزش ذاتی خود نیز برود و حباب مثبت بگیرد.»

نتیجه معکوس تعطیلی بازار تهران بر قیمت دلار

کامبیز افسری دیگر کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید دلار به تجارت‌نیوز گفت: «با وجود اینکه انتظار برخی کاهشی‌های بازار ارز، شکل‌گیری روند نزولی قیمت دلار همزمان با تعطیلی بازار تهران بود اما به نظر می‌رسد این موضوع روند تقاضا را تشدید کرده است.»

وی با اشاره به افزایش مناسبات و مراودات سیاسی با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: «بازار امیدی به گشایش اقتصادی و کاهش شارپی قیمت در پی این اقدامات ندارد.»

وی درباره روند عرضه و تقاضا در بازار آزاد ارز اظهار داشت: «تقاضا این روزها بیشتر از عرضه است و این موضوع قیمت دلار را افزایشی کرده است. این در حالی است که عرضه دلار در بازار محدود است و هر روز نیز محدود‌تر می‌شود بنابراین معامله‌گران، چشم‌انتظار سطح عرضه بانکی دلار در هفته آینده هستند.»

در این میان تقاضا برای دریافت دلار توافقی در بازار ارز بسیار کم شده است؛ افسری در این باره گفت: «شرایط دریافت دلار توافقی خیلی سخت است و توجیه اقتصادی برای مردم ندارد. کارمزد نزدیک به ۱۰۰ دلاری و طولانی بودن پروسه دریافت آن باعث شده دیگر صفی برای خرید دلار توافقی وجود نداشته باشد.»

کاهش انتظارات تورمی با گزارش‌های خارجی

حمید‌رضا جیهانی کارشناس اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «به دلیل یک‌سری از مباحث اقتصاد رفتاری که توسط بخشی از رسانه‌ها در پی تحولات سیاسی رخ داد و به افزایش انتظارات تورمی انجامید، شاهد حباب اسکناس دلار بودیم و به تبع آن در سکه و طلا هم حبابی بیشتر از ارزش ذاتی داشتیم.»

وی با تاکید بر اقدامات سیاست‌گذار طی ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: «اطلاعات و گزارش‌های خارجی و به‌طور خاص گزارش خزانه‌داری آمریکا در خصوص فروش نفت ایران و درآمد ارزی کشور باعث شد بخش زیادی از انتظارات تورمی در بازارهای داخلی کاهش پیدا کند و مردم در فضای باثبات‌تری تصمیم‌گیری ‌کنند.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «طی ماه‌های اخیر دلار در کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومان بازی کرده و برخی اوقات قیمت تا ۴۷ هزار تومان هم پایین آمده است.» وی اظهار کرد: «الان در وضعیت ایستایی قرار گرفته‌ایم.»

دلار تا ۴۴ هزار تومان پایین می‌آید؟

وی با تاکید بر اینکه بر بازار ارز و طلا مولفه‌های سیاسی اثرگذار است، گفت: «بازارهای مذکور این قابلیت را دارند که با خبرهای مساعد سیاسی که در پیش است کاهشی شوند و مثلا دلار حتی تا کانال ۴۴ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.»

وی خاطرنشان کرد: «به لحاظ تکنیکالی هم در محاسبات و هم در علم تکنیکال اقتصاد این انتظار وجود دارد که دلار کانال قیمتی ۴۴ هزار تومان را نیز لمس کند.»

اما چرا قیمت دلار در روزهایی که بازار تهران تعطیل است افزایش محدودی داشته است؟ جیهانی در پاسخ به این پرسش گفت: «بازار نقدی اسکناس دلار معمولا تحت تاثیر رفتارهای خرده معاملات کف بازار در چهار راه استانبول و بازار تهران است و قاعدتا زمانی که تعطیلات و آخر هفته‌ است به دلیل تقاضای خیلی کمی که وارد این بازار می‌شود، فروشنده‌ها کمی قیمت را بالا می‌برند.

دیدگاه خود را ارسال کنید