قیمت دلار | قیمت دلار امروز در بازار

قیمت دلار امروز کولاک کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

دلار کاهش روز گذشته را جبران کرد و افزایش ۱۰۰ تومانی داشت.

قیمت دلار امروز کولاک کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

گفتنی است اخباری مبنی بر قطع ارز سهمیه‌ای در حالی در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود که معامله‌گران و صرافان بازار ارز از آن اطلاعی ندارند و معتقدند شایعه‌ای است که از سوی متضرران تصمیمات بانک مرکزی در روزهای گذشته پخش شده است.

دیروز قیمت دلار با افزایش ۱۰۰ تومانی مسیر کاهشی روز گذشته را برگشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار معامله شد. این اسکناس همچنان در کانال مذکور بالا و پایین می‌شود و به اعتقاد معامله‌گران به صلاح بازارساز نیست که دلار از کانال ۴۹ هزار تومانی خارج شود.

در این میان، خبری مبنی بر قطع ۲۰۰۰ دلار و یورویی سهمیه سالیانه از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد. بررسی خبرنگار ما از بازار ارز خلاف اخبار مذکور را نشان می‌دهد. طی مراحل دریافت دلار سهمیه‌ای و مراجعه به صرافی‌ها کافی است تا متقاضی، سهمیه‌ سالیانه خود را دریافت کند. به اعتقاد معامله‌گران بازار ارز این دست اخبار ممکن است شایعاتی باشد که از سوی برخی متضرران تصمیمات اخیر بانک مرکزی در بازار منتشر شده باشد.

برخی معامله‌گران می‌گویند این اقدام در شرایطی که کانون صرافان منحل شده و سیاستگذار در تلاش است تا با ثبات قیمت دلار آرامش را در بازار ارز برقرار کند، منطقی نیست. آنها می‌گویند این تصمیم قیمت دلار را در بازار آزاد افزایش می‌دهد؛ زیرا متقاضیان ارز سهمیه‌ای برای دریافت دلار مورد نیازشان به بازار آزاد مراجعه می‌کنند و این رشد تقاضا قیمت را افزایش خواهد داد و این موضوع در سیاست فعلی بانک مرکزی نیست.

احتمال رشد قیمت دلار قوت گرفت

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به اینکه در هفته گذشته قیمت دلار تحت تاثیر تعطیلی کانون صرافان قرار داشت گفت: «برآیند این مدل تصمیمات در قیمت دلار خودنمایی می‌کند. به تبع این تصمیم در هفته گذشته محدوده قیمتی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومانی اسکناس آمریکایی نادیده گرفته شد و قیمت روند صعودی را در پیش گرفت.»

وی با اشاره به کاهش و برگشت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی از ابتدای هفته جاری تا کنون خاطرنشان کرد: «در صورتی که دلار در محدوده بالای ۵۰ هزار تومانی باقی می‌ماند و تا قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز بالا می‌رفت می‌توانستیم ریتم صعودی را برای بازار شاهد باشیم.»

دیبا با بیان اینکه در ادامه سال و با دیدگاه بلندمدت انتظار رشد دلار قوی‌تر خواهد بود، گفت: «به طور مثال تئوری‌های قدرت خرید نسبی که ارزش نسبی دلار از دل این مدل استنتاج می‌شود یا مدل تراز ارزی که برایندی است از عرضه و تقاضای ارز که کماکان در حالت کسری تراز هستیم، موید روند صعودی قیمت دلار در بلندمدت است.»

حرکت‌های بزرگ دلار در ۶ ماهه دوم سال

وی افزود: «یکی از دلایلی که کارشناسان روند قیمت دلار در بلندمدت را صعودی پیش‌بینی می‌کنند رشد خروج سرمایه از کشور است. هر چند این خروج سرمایه به خاطر رکود بازارهای مولد و بازارهای سرمایه، مسکن و سهام مقداری افت کرده اما نسبت به افزایش قیمت دلار آلارم می‌دهد.»

این کارشناس اقتصادی به متغیر فروش نفت به عنوان یکی از محسنات رفتار دلار در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: «از فروش نفت می‌توان به عنوان یک تبادل غیررسمی یاد کرد. هر چند که ورودی‌های منابع مالی آن همچنان هویدا نیست. اما با این مدل دولت فعلا توانسته دلار در منطقه مشخصی مهار کند.»

وی افزود: «با توجه به پارامترها و تحلیل‌های مختلف در ادامه سال به ویژه ۶ ماهه دوم، می‌توانیم شاهد حرکت‌های بزرگی برای اسکناس دلار باشیم.»

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه خود را ارسال کنید