دولت چه بلایی سر بازار بورس کشور آورد؟ | سرمایه هست اما اعتماد نیست

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه تا زمانی که سایه ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بر سر بورس تهران سنگینی می‌کند بازار روی آرامش را نخواهد دید، گفت: احتمالا شنبه و یکشنبه کم حجم و متعادلی را در هفته آینده شاهد خواهیم بود.

دولت چه بلایی سر بازار بورس کشور آورد؟ | سرمایه هست اما اعتماد نیست
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه در یک ساعت ابتدایی در حالی شاهد رشد ۴ هزار واحدی بود که تا پایان بازار راه رفته را بازگشت و با افت ۸۸۶ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۳۶ هزار و ۹۸۲ واحد رسید.

در بازار روز چهارشنبه باز هم شاهد کاهش ارزش معاملات خرد بودیم، به طوری که ارزش معاملات خرد با کاهش ۱۰ درصدی به ۳ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو هفته اخیر است. در پایان بازار در مقابل ۷۰ سهم صف خرید تشکیل شد و ۵۳ سهم صف فروش بود.

اما چرا ارزش معاملات خرد همچنان در بورس کاهش می‌یابد؟ آیا بورس در هفته آینده شاهد رونق خواهد بود؟

سهامداران لغو مصوبه نرخ خوراک را باور نکردند

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: مصوبه نرخ خوراک از سوی مجلس لغو شده؛ ولی مگر دولت به همین راحتی زیر بار حرف مجلس می‌رود؟

وی با اشاره به اینکه بورس هوشمند عمل می‌کند، ادامه داد: اگر سهامداران خُرد لغو مصوبه نرخ خوراک را باور می‌کردند روز چهارشنبه سهام سراسر صف خرید می‌شدند؛ ولی بازار می‌داند دولتی که به هر ریسمانی برای رفع کسری بودجه چنگ می‌زند، به این راحتی از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چشم نمی‌پوشد.

عزم جدی برای حمایت از بورس تهران وجود ندارد

«متاسفانه شاهد هشتمین هفته جهنمیِ تکراری در بازار بورس بودیم. اعتماد سهامداران یک شبه از دست رفت و اعتمادی که با اتفاق روز ۱۷ اردیبهشت ماه از دست رفت، ماه‌ها طول خواهد کشید تا دوباره برگردد.» روزبهانی در ادامه این صحبت‌ها بیان کرد: هیچ گونه عزم جدی برای حمایت از بورس تهران وجود ندارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه بسیاری از به اصطلاح کارشناسان بازار سرمایه (بخوانید کارشناس نماها) محرک کنونی بازار را به اشتباه افزایش قیمت دلار اعلام می‌کنند، افزود: این افراد به خوبی می‌دادند این کار آدرس غلط دادن است، زیرا سهام بورسی در حال حاضر با دلار ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود. متاسفانه تنها دلیل رخوت و رکود و ریزش در بازار کنونی، اعتماد از دست رفته سهامداران خرد است.

سایه سنگین ریسک‌ها بر سر بورس تهران

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، آنچه موجب فرار سهامداران خرد از بورس شده، ریسک‌هایی است که ممکن است هر مسئول، نهاد و ارگانی برای این بازار به وجود بیاورد. یک روز نرخ خوراک، یک روز بهای برق، یک روز قطعی گاز پتروشیمی‌ها و... تمام این ریسک‌ها به گونه‌ای بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند که مانع بازگشت اعتماد سهامداران به بورس تهران شده است.

روزبهانی افزود: اگر اعتماد سهامداران به بورس برگردد و ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در بازار کاهش یابد، ارز معاملات خرد در بازار سرمایه در عرض یک هفته از ۵ همت به بیش از ۲۵ همت خواهد رسید. متاسفانه سهامداران خرد هر لحظه منتظر یک مصوبه و اتفاق جدید هستند که بر سر بازار آوار شود. سرنخ این نگرانی به اتفاق غیرمنتظره روز ۱۷ اردیبهشت ماه امسال برمی گردد که دو ماه بعد افشا شد.

قیمت سهام ارزنده شد

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد پیش بینی بورس در بلندمدت گفت: سهامداران به صورت هوشمند عمل می‌کنند و خوشبختانه سطح سواد آن‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار بالاتر است؛ بنابراین تا زمانی که سایه ریسک‌ها از سر بازار برداشته نشود و سهامداران از این موضوع مطمئن نشوند قطعا برای فشردن دکمه خرید اقدام نمی‌کنند.

روزبهانی با اشاره به اینکه ممکن است با افزایش قیمت دلار موقتا بازار خوبی داشته باشیم، ولی رشد بازار تحت تاثیر قیمت دلار دائمی نخواهد بود، ادامه داد: قیمت سهام در بازار در حال حاضر ارزنده است و جایی برای ریزش بیشتر وجود ندارد. به عبارتی پول در بازار هست، اما اعتماد نیست!

تبعات رفت و برگشت پینگ پنگی مصوبه نرخ خوراک بین دولت و مجلس

روزبهانی در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به تاریخ تصویب مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: سهامداران بورس را سر یک مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از ۱۷ ازدیبهشت تاکنون چند بار بازی دادند؟ شاهد بودیم یک بار تصویب شد، دوباره این مصوبه در هیات دولت رد شد، مجددا هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اظهار تاسف از رفت و برگشت پینگ پنگی این مصوبه و تاثیر آن بر بورس گفت: چند ماه سال قرار است بازار سرمایه و سهامداران آن درگیر یک قضیه ساده و تبعات آن باشند؟

عقب ماندگی ۳۰۰ درصدی بورس تهران از بازار‌های موازی

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به بلاتکلیفی سهامداران خرد برای سرمایه گذاری در بورس گفت: سهامدار منتظر است تا تکلیف این مصوبه مشخص شود تا ببیند آیا این سهم سوددهی دارد یا ضرر؟

به گفته روزبهانی، تا زمانی که سایه این ریسک‌ها از سر بورس تهران برداشته نشود قطعا بورس صعود نخواهد کرد. ممکن است بورس تحت تاثیر افزایش قیمت دلار به صورت موقتی افت و خیزی داشته باشد؛ اما در حال حاضر بازار سه سال است که از سایر بازار‌ها عقب مانده و سهامدار سودی نکرده است. می‌توان گفت که بورس از تمام بازار‌ها بیش از ۳۰۰ درصد عقب مانده است. یعنی اگر بازار سهام از همین نقطه ۳۰۰ درصد رشد کند تازه به بازار‌های موازی خواهد رسید.

اقبال سهامداران به تک سهم ها

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد پیش بینی بورسِ روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ به اقتصاد ۲۴ گفت: روز‌های شنبه و یکشنبه احتمالا بازار کم حجم و کاملا متعادلی را شاهد خواهیم بود. در این بازار ممکن است تک سهم‌ها رشد کنند؛ ولی کلیت بازار با توجه به ارزش معاملات کم همانند ۸ هفته اخیر است.

روزبهانی با بیان اینکه سهامدار در این قیمت‌ها نه تمایل به فروش دارد و نه خرید، ادامه داد: احتمالا در هفته آینده شاهد روز‌های تکراری در بورس خواهیم بود تا تکلیف مصوبه نرخ خوراک مشخص شود.

دولت در اندیشه نرخی دیگر برای خوراک

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با انتقاد از بی عملی مجلس در مورد مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: مجلس می‌توانست دولت را موظف به بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کند؛ اما با ابطال این مصوبه دست دولت را باز گذاشت تا مجددا نرخ‌های جدیدی ازسوی دولت پیشنهاد شود.

روزبهانی ادامه داد: به زودی باید منتظر جواب دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باشیم و دوباره یک ضربه مهلک دیگر بر پیکره نحیف بورس!

عرضه اولیه‌های پیاپی در روز‌های اسفبار بازار؟!

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در انتقاد به عرضه‌های اولیه مکرر در هفته‌های اخیر در بورس به اقتصاد ۲۴ گفت: متاسفانه با وجود عمق کم بازار و ارزش معاملات بسیار پایین، مسئولان سازمان بورس همچنان اصرار به عرضه‌های اولیه رگباری و بلعیدن اندک نقدینگی موجود در بازار را دارند.

روزبهانی افزود: متاسفانه عدم درک مناسب از وضعیت و شرایط بازار در تصمیمات مسئولان سازمان موج می‌زند.

توهین به شعور سهامداران با مهندسی شاخص

به گفته روزبهانی، متاسفانه در دقایق پایانی معاملات روز چهارشنبه شاهد رنج مثبت کشیدن عوامل سازمان (حقوقی‌ها و بازارگردان‌های قسم خورده و هم پیمان سازمان) در نماد «فارس» بودیم که ذهنیت سناریوی شاخص سازی برای عموم سهامداران را بیش از پیش تداعی کرد.

وی ادامه داد: از قرار معلوم این شاخص سازی‌ها فقط به قصد گزارش دادن و عادی جلوه دادن روند بازار به بالا دستی‌ها انجام می‌شود که از نظر منِ سهامدار، می‌توان این تخلف آشکار را توهین به شعور همه سهامداران تلقی کرد.

غیبت معنادار رئیس سازمان بورس

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه تا قبل از ریزش ناگهانی بازار، رئیس سازمان بورس از این اداره به آن اداره، پشت هم سفر و سمینار و همایش و مصاحبه می‌کرد، گفت: این در حالی است که پس از افت ناگهانی بورس چند وقتی است از ایشان خبری نیست.

روزبهانی در پایان خاطرنشان کرد: تنها یافتن راه حل و گذر از رنج‌ها در بورس، وجود یک مدیر لایق و شایسته است که جای این فرد در بورس خالی است.

دیدگاه خود را ارسال کنید