قیمت نان | اخبار قیمت نان

قیمت نان 3 برابر شد؟ | قضیه گران فروشی های نانوایی ها چیست؟

برخی از نانوایی‌های تهران در اقدامی غیر قانونی، نان را سه برابر قیمت مصوب می‌فروشند؛ این در حالی است که دولت هنوز افزایش قیمتی برای نان در تهران مصوب نکرده است.

قیمت نان 3 برابر شد؟ | قضیه گران فروشی های نانوایی ها چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت نان در نوسان است. قیمت نان پس از افزایش یکباره قیمت آرد گران شد. قیمت نان علیرغم اظهار نظر برخی از مسوولان افزایش یافته است. قیمت نان در زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد. قیمت نان انتظار می رفت در دولت جدید کنترل شود.

قیمت نان

سایت اقتصاد۱۰۰ نوشت: عدم رعایت قیمت در نانوایی‌های مختلف به اندازه‌ای افزایش یافته که دیگر نمی‌توان نام با نرخ‌های اعلام شده دولتی پیدا کرد و عمده نانوایی‌ها نان را با قیمت‌های مورد نظر خود می‌فروشند.

از آنجا که وزارت اقتصاد با توزیع کارتخوان مخصوص فروش نان، تلاش کرده نرخ ها و فروش آزاد آرد را کنترل کند؛ نانوایان ناگزیرند بر اساس سه قیمت تعیین شده روی کارتخوان نان را بفروشند. اما آنها این سه نرخ تعیین شده را کافی نمی دانند به همین دلیل از نرخ نامه های ابلاغ شده تخطی می کنند.

به گزارش اقتصاد۱۰۰، خبرنگار ما با مراجعه به تعدادی از نانوایی های سطح شهر، با روش هایی برای فروش نان با قیمت بالاتر مواجه شد. در یکی از نانوایی های سنگکی در منطقه نارمک، نانوا علاوه بر پایین آوردن وزن چانه و کوچک کردن نان، هزینه نان پرکنجد را از نان های ساده می گیرد.

نانوا در واکنش به اعتراض مشتریان مقدار اندکی کنجد که تعداد آن به اندازه انگشتان 2 دست می رسد روی نان پاشیده و نان آنها را با قیمت نان دو روی پر کنجد می فروشد. در این نانوایی اساسا چیزی به اسم نان ساده با حداقل قیمت تعریف شده وجود ندارد.

در یک نانوایی بربری در محله رسالت، نانوا برای فروش یک نان کنجدی، سه بار روی گزینه بالاترین قیمت کارتخوان می زند. یعنی پول سه نان را بابت یک نان دریافت می کند. وقتی مشتریان به او گلایه می کنند می گوید قیمت نان تغییر کرده و باید بهای بیشتری بابت نان بپردازند. این در حالی ست که هنوز قیمت های جدید ابلاغ نشده است.

بر اساس گفت و گویی که پیشتر با رئیس اتحادیه نان سنگک داشتیم قیمت های جدید نهایتا تا 30 درصد افزایش دارند در حالی که نانواها سه برابر قیمت گران ترین نان را از مشتریان دریافت می کنند.

واکنش رسمی به افزایش غیر قانونی قیمت نان

اخیرا خبری منتشر و در آن عنوان شده بود که قیمت نان سنگک در تهران تا پایان ماه افزایش خواهد داشت.

این مصاحبه با محمدرضا نظرنژاد گرفته شده بود و نظرنژاد در این گفتگو رییس اتحادیه نان سنگک عنوان شده بود. این در حالی است که وی دو دوره قبل رییس اتحادیه بوده و اکنون اصلا رییس اتحادیه نیست.

سلیمانی، رییس اتحادیه نان سنگک تهران، با تکذیب موضوع گفت چنین خبری صحت ندارد.

پیش از این بسیاری دیگر از مسئولین گفته‌اند افزایش قیمت نان در تهران غیر قانونی است. این در حالی است که در برخی از استان‌ها قیمت نان به طور رسمی و قانونی افزایش پیدا کرده است.

قیمت واقعی نان ۱۶ برابر بیشتر از قیمتی است که به فروش می‌رسد

علیرضا عسگریان معاون رفاه و خدمات اجتماعی وزارت کار، رفاه و خدمات اجتماعی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ۱۱ قلم کالا را به عنوان کالاهای اساسی تعریف کرده‌ایم که همه پروتئین لازم برای مردم را تأمین کند. در سال ۱۴۰۱، قیمت این ۱۱ قلم کالا تغییری نکرد و در حال حاضر قیمت پایه این ۱۱ قلم ۵۹۰ هزار تومان است؛ ولی وقتی مردم بخواهند بخرند به دلیل افزایش قیمت‌ها این سبد ۸۲۰ هزار تومان برای مردم تمام می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه مردم از این سبد کالا مطلع نیستند نیاز به اطلاع‌رسانی دارد. ما فکر می‌کردیم اگر ۴۵ هزار مغازه را به این سامانه متصل کنیم شرایط حل‌وفصل می‌شود؛ ولی ۹۳ هزار مغازه به این سامانه متصل شدند و فکر می‌کنیم ۱۰۰ هزار مغازه به این سامانه متصل شوند.

عسگریان ادامه داد: باید اپلیکیشن (برنامه کاربردی) نصب کنند تا مردم بدانند که در چه مغازه‌هایی می‌توان از کالابرگ الکترونیکی استفاده کرد؛ البته در مغازه‌هایی که کالابرگ عرضه کنند بنر نصب می‌شود.

عسگریان ادامه داد: فقط ۳ دهک جامعه از کوپن استفاده می‌کنند. مردم خرید کنند تا ما نقاط ضعف خودمان را رفع کنیم. بودجه اجرای این طرح تأمین شده و اگر دو دهک دیگر را تحت پوشش ببریم، حدودا ۵۰ درصد مردم جامعه شامل این طرح می‌شوند.

عسگریان افزود: حساب یارانه مردم را شارژ کردیم و اگر از آن استفاده کنند حساب آن‌ها شارژ می‌شود. مبنای قیمت این بسته، قیمت‌های سال ۱۴۰۱ است. مردم مابه‌التفاوت بسته را می‌پردازند یعنی در حال حاضر مردم ۸۲۳ هزار تومان خرید می‌کنند و حدود ۶۰۰ هزار تومان آن را از یارانه خود پرداخت می‌کنند؛ یعنی ۲۲۳ هزار تومان کمتر پرداخت می‌کنند و این مبلغ توسط دولت پرداخت می‌شود.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون کار و خدمات اجتماعی افزود: قیمت ۱۱ قلم کالا در این بسته ثابت است. علاوه بر این ۱۲۰ هزار تومان برای هر نفر شارژ می‌شود و اگر از اعتبار خود استفاده کنند این رقم به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت واقعی نان ۱۶ برابر بیشتر از قیمتی است که به فروش می‌رسد. شاید تا انتهای ماه به دو دهک بعدی جامعه برسد. این پول برای مردم است و اگر استفاده نشود در خزانه باقی می‌ماند.

افزایش قیمت نان در تهران چقدر خواهد بود؟

اقتصاد ۲۴ خبر داد به‌رغم اینکه مسئولان ارشد اجرایی کشور در فضای رسانه‌ای اعلام کرده‌اند که برای سال جاری قصد افزایش قیمت نان را ندارند، اما این طرح از مشهد کلید خورد و ظاهراً قرار است به پایتخت برسد.

یک منبع آگاه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اعلام این مطلب اظهار کرد: معاون اقتصادی استانداری در کارگروه آرد و نان اعلام کرد که قرار است طرح افزایش قیمت نان از مردادماه سال جاری کلید بخورد.

این منبع آگاه افزود: طبق اعلام معاون استاندار تهران قرار است افزایش نرخ نان به‌صورت آزمایشی از شهرستان‌ها شروع‌شده و به تهران برسد. همچنین قرار است قیمت نان در تهران از اواخر مردادماه گران شود.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت نان در مشهد ۴۰ درصد بوده، اما با توجه به بالا بودن هزینه‌های زندگی در تهران میزان افزایش قیمت نان در تهران ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از مشهد خواهد بود.‌

قیمت نان در استان مرکزی متناسب‌سازی شد

در این میان، دهم مردادماه مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی از متناسب‌سازی نرخ نان خبر داد. محمدرضا گودرزی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: از امروز، دهم مردادماه، نان با قیمت متناسب‌سازی شده در نانوایی‌های استان عرضه می‌شود. وی توضیح داده بود: قیمت نان بین ۵ تا ۲۵ درصد متناسب‌سازی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی عنوان کرد: پیرو تصمیمات کشوری به منظور جبران بخشی از هزینه‌های نانوایان و با توجه به گلایه نانواداران مبنی بر عدم افزایش قیمت نان از سال ۱۴۰۰ تاکنون با وجود افزایش هزینه‌های دستمزد، تجدید نظر پیرامون قیمت نان‌ها به استان‌ها واگذار شد. استان مرکزی نیز پیرو این تصمیم، بررسی‌هایی را به منظور تغییر قیمت انجام داد و در نهایت عرضه نان با قیمت متناسب‌سازی شده در نانوایی‌های استان کلید خورد.

دیدگاه خود را ارسال کنید