قیمت دلار | قیمت دلار امروز در بازار

قیمت دلار امروز بازار را با خاک یکسان کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

قیمت دلار امروز بازار را با خاک یکسان کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروز چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها قیمت بازار آزاد است (بجز دلار که نرخ بازار مبادله ارزی است) و با نرخ ارز سهمیه‌ای متفاوت است.

بروزرسانی قیمت ارزها: چهارشنبه ۱۵ شهریور – ۰۹:۵۵

ارز

قیمت (ریال)

دلار ۴۹۶,۰۴۰

یورو ۵۳۲,۴۱۰

درهم امارات ۱۳۷,۱۲۰

پوند انگلیس ۶۲۴,۵۲۰

لیر ترکیه ۱۸,۵۰۰

فرانک سوئیس ۵۵۸,۴۰۰

یوان چین ۶۸,۰۰۰

ین ژاپن (۱۰۰ ین) ۳۳۶,۲۳۰

وون کره جنوبی ۳۷۰

دلار کانادا ۳۷۲,۹۰۰

دلار استرالیا ۳۱۶,۷۰۰

دلار نیوزیلند ۲۹۲,۰۰۰

دلار سنگاپور ۳۶۴,۹۰۰

روپیه هند ۵,۹۸۰

روپیه پاکستان ۱,۶۴۸

دینار عراق ۳۷۹

پوند سوریه ۱۹۷

افغانی ۶,۷۲۰

کرون دانمارک ۷۱,۴۰۰

کرون سوئد ۴۴,۸۰۰

کرون نروژ ۴۶,۴۰۰

ریال عربستان ۱۳۲,۴۷۰

ریال قطر ۱۳۶,۴۰۰

ریال عمان ۱,۲۹۲,۷۰۰

دینار کویت ۱,۶۱۱,۸۰۰

دینار بحرین ۱,۳۱۶,۴۰۰

رینگیت مالزی ۱۰۶,۹۰۰

بات تایلند ۱۴,۰۰۰

دلار هنگ کنگ ۶۳,۳۰۰

روبل روسیه ۵,۰۷۰

منات آذربایجان ۲۹۱,۹۰۰

درام ارمنستان ۱,۲۹۰

لاری گرجستان ۱۹۰,۷۰۰

سوم قرقیزستان ۵,۶۲۰

سامانی تاجیکستان ۴۵,۶۰۰

منات ترکمنستان ۱۴۷۷۰۰

ت دلار در هفته نیمه‌تعطیل شهریور، بیشتر افزایشی بود تا کاهشی. این اسکناس متاثر از تقاضای اربعین و فرصت باقیمانده از تابستان برای سفر، به کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد.

دومین هفته شهریور، قیمت دلار در هر دو روند کاهشی و افزایشی نوسان داشت. این بازار از اخبار مساعد سیاسی، افزایش تقاضای ارز برای مسافرت در روزهای باقیمانده از شهریور و تعطیلی روزهای پیش رو خط گرفت. در نهایت افزایش قیمت اسکناس آمریکایی بیش از روند کاهشی آن بود. دیروز نیز این اسکناس در مواجهه با بازار تعطیل روز جاری بی‌جان و با نوسان محدود بسته شد.

روز گذشته قیمت دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این اسکناس نسبت به روز دوشنبه تغییر قیمت نداشت.

تاثیر تعطیلی روز جاری (مراسم اربعین) بازار ارز دیروز را رنج کرد و معاملات در بازار ارز کم‌رمق بود. معامله‌گران، معتقدند برای هفته سوم شهریور روند لاکپشتی دلار در مسیر صعودی ادامه دارد و ورود دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی دور از انتظار نیست.

کارشناسان اقتصادی به مسائل سیاسی به عنوان یکی از محرک‌های موثر بر قیمت دلار اشاره می‌کنند. به اعتقاد آنها امید به احیای برجام، ثبات در شرایط فعلی بدون توافق و روابط نامساعد سیاسی ایران با سایر کشورهای منطقه و غربی، هر یک می‌تواند روند قیمت دلار را به کانال‌های بالاتر یا پایین‌تر بکشاند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مسئول ایجاد هر روندی در بازار ارز و قیمت دلار سیاست‌گذار است و فعلا راهکار ایجاد شرایط باثبات و آرام در بازار، به موضوعات سیاسی و حسن روابط با سایر کشورها گره خورده‌است.

برخی از کاهشی‌های بازار معتقدند با وجود تاکید کارشناسان بر روند صعودی قیمت دلار با پایان تابستان، در روزهای آینده شاهد صعودهای شارپی در قیمت ارز نخواهیم بود. زیرا ورود پول به بازار سخت است و شرایط اجتماعی نیز کشش پرش‌های بلند در مقطع زمانی کوتاه را ندارد.

روند کاهشی قیمت دلار در بازارهای مجاور

با توجه به روند افزایشی آهسته و پیوسته دلار و رفت و برگشت اسکناس آمریکایی در محدوده‌ای مشخص، فعالان بازار ماندن در کانال ۴۹ تا ۵۰ هزار تومانی و افزایش محدود در کانال مذکور را برای دلار پیش‌بینی می‌کنند. آنها معتقدند کاهش‌های محدود قیمت دلار به معنی استراحت در روند صعودی است.

گفتنی است روز گذشته قیمت دلار در بازارهای همسایه کاهش محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۵۲۰ تومان معامله شد و کاهش ۲۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه کاهش ۶۰ تومانی داشت و با رقم ۴۸ هزار و ۸۴۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز ۳۰ تومان ارزان شد و با رقم ۱۳ هزار و ۶۶۰ تومان معامله شد.

پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات مجلس

یک کارشناس اقتصادی با بررسی روند قیمت دلار در ۶ ماهه منتهی به انتخابات مجلس سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴ و ۱۳۹۰، عنوان می‌کند که قیمت دلار پیش از انتخابات امسال که در اسفندماه برگزار می‌شود هم افزایش پیدا خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که قیمت دلار همواره تحت تاثیر اخبار سیاسی و تصمیمات کلان اقتصادی بوده و بعضی وقتها پیش بینی ها درست از آب در نمی‌آید. برای مثال در شروع سال جاری از یک ابرتورم و دلار ۱۰۰ هزار تومانی سخن گفته می‌شد ولی در عمل قیمت دلار به نسبت زمستان سال گذشته حدود ۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد. به هر حال باید منتظر ماند و دید در ادامه سال چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

قیمت دلار ۷۰ هزار تومان می‌شود!!

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارزش ذاتی و قیمت دلار برابر است به تجارت‌نیوز گفت: «ما همیشه درباره ارزش دلار صحبت می‌کنیم، نه قیمت آن. قیمت چیزی است که عرضه و تقاضا در بازار آن را مشخص می‌کند و ارزش ذاتی همان مقداری است که روی کاغذ محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «با وجود نقدینگی ۶ هزار و ۸۰۰ همتی، رشد اقتصادی ناپایدار سه درصدی و تورم بالای ۴۰ درصدی، با قیمت دلار ۴۹ هزار تومانی، عملا ارزش با قیمت یکی شده است. بنابراین متقاضیان به قیمت دلار را می‌خرند؛ نه گران و نه ارزان.»

وی با اشاره به نادر بودن برابری قیمت و ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: «طی ۲۰ سال گذشته در اقتصاد ایران این اتفاق خیلی نادر بوده که ارزش با قیمت برابری کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع خبردرمانی‌های روزهای اخیر خاطر نشان کرد: «در صورتی که قیمت دلار با خبردرمانی ارزان‌تر شود، زیر ارزش و عدد واقعی می‌رود. آن زمان فعالان اقتصادی برای خرید دلار هجوم می‌آورند و نمی‌گذارند دلار پایین ارزش بماند. مثلا سهام فولاد مبادرکه اگر ۲۰ تا ۱۵ درصد زیر ارزش واقعی خود باشد، نمی‌خرید؟ دقیقا قیمت دلار نیز همین مصداق را دارد.»

وی با تاکید بر اینکه دلار نمی‌تواند پایین بیاید زیرا کف فاندامنتالی این اسکناس ایجاد شده است بیان کرد: «همیشه و در ۶ ماهه نخست سال مصرف ارز کم و تقاضا پایین بوده است. در ۶ ماهه دوم تقاضا نرمال‌تر می‌شود و گسیل می‌شود. آنجاست که عیار اقتصادی کشور مشخص خواهد شد.»

بوربور در ادامه افزود: «در نیمه دوم سال با نقدینگی که به سمت ۸ هزار و ۳۰۰ همت خواهد رفت و با رشد اقتصادی حدود سه درصدی، ما قیمت دلار را تا ۷۰ هزار تومان می‌بینیم. اگر تا پایان ۱۴۰۲ قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان برسد به هیچ عنوان سورپرایز نمی‌شویم.»

قیمت دلار چشم به راه توافق ایران و آمریکا

کارشناسان اقتصادی این ثبات قیمت را ناشی از دستکاری و مداخله دولت در بازار ارز می‌دانند و می‌‌گویند این ثبات قیمتی تصنعی است و ممکن است از دست برود. اما معامله‌گران معتقدند برخی سیگنال‌ها و اخبار مثبت سیاسی باعث ثبات قیمت دلار شده است. از جمله این خبرها احتمال خبر توافق میان ایران و آمریکاست که رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداخته‌اند.

بلومبرگ گزارشی منتشر کرده و در آن اعلام کرده که قرار است ظرف چند روز آینده گزارش فصلی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران منتشر شود. این رسانه مدعی شده که بر اساس این گزارش ایران در حال «‌کاهش سرعت ذخیره‌‌‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد» است. همچنین رسانه‌ها از احتمال یک توافق موقت میان ایران و آمریکا خبر داده‌اند.

در کنار این مساله، اخیرا اعلام شد که امریکا به ایران اجازه داده که تولید نفت خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌‌‌ها در پنج سال پیش بازگرداند که این خبر به تنهایی می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

البته چنین اخباری می‌تواند در شرایط عادی به کاهش قیمت دلار منجر شود. اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که بازار واکنش کاهشی نسبت به این اخبار نشان نمی‌دهد اما این اخبار حداقل مانع از افزایش بیشتر قیمت دلار شده است.

پیش بینی‌ها حاکی از این است که قیمت دلار حداقل تا پایان شهریور و مهر ماه در محدوده کنونی باقی بماند. اما اینکه در نیمه دوم سال قیمت دلار به چه سمتی حرکت کند، بستگی به عملکرد دولت و مسیر حرکت شاخص‌های کلان اقتصاد دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید