قیمت دلار | قیمت دلار امروز در بازار

کاهش عجیب قیمت دلار امروز | قیمت دلار امروز 15مهر به چند رسید؟

کاهش عجیب قیمت دلار امروز | قیمت دلار امروز 15مهر به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

به نقل از تسنیم، وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی، گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه انضباط بانک‌ها، کنترل رشد نقدینگی و تلاش برای ناترازی شبکه بانکی موجب برقراری ثبات و آرامش در بازارهای ارز، طلا،‌ مسکن و خودرو شده است و پیش‌بینی می‌شود این روند در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد.

چند ماهی است که نرخ دلار در مرکز مبادله در کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومان نوسان دارد در بازار آزاد نیز دلار با قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود و در نتیجه پیش‌بینی می‌کنم ثبات نرخ دلار در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد و حتی کاهش خواهد شد.

سقوط آزاد قیمت دلار تا پایان سال | پیش بینی جالب از قیمت دلار، طلا و مسکن

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه انضباط بانک‌ها، کنترل رشد نقدینگی و تلاش برای ناترازی شبکه بانکی موجب برقراری ثبات و آرامش در بازارهای ارز، طلا،‌ مسکن و خودرو شده است و پیش‌بینی می‌شود این روند در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد.

وحید شقاقی شهری درباره وضعیت بازار ارز در هفته‌های اخیر و شرایط تا پایان سال، اظهار کرد: امسال آرامش بر بازار ارز حاکم است، البته این تنها مختص بازار ارز نیست و در سایر بازارهای دارایی نیز ثبات و آرامش برقرار بود.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال 1402

شقاقی شهری در گفتگو با خبرگزاری تسنیم بیان کرد: چند ماهی است که نرخ دلار در مرکز مبادله در کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومان نوسان دارد در بازار آزاد نیز دلار با قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود و در نتیجه پیش‌بینی می‌کنم ثبات نرخ دلار در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد و حتی کاهش خواهد شد.

وی با بیان اینکه توصیه می‌کنم بانک مرکزی سال آینده هوشمندانه عمل کند» و سیاست‌های خود در حوزه انضباط بانک‌ها، کنترل رشد نقدینگی، منضبط کردن بانک‌ها و تلاش برای کاهش ناترازی بانک‌ها را ادامه دهد، زیرا بانک مرکزی مدیریت سختگیرانه نظام بانکی را شروع کرده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه توضیح داد: در حوزه ارز نیز با توجه به منابع ارزی آزاد شده و اقدامات بانک مرکزی در حوزه مصرف منابع ارزی و در کنار کاهش انتظارات تورمی، آرامش بر بازار ارز حاکم شده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: نگرانی ما این است که با توجه به درپیش بودن انتخابات آمریکا در تابستان سال آینده و سناریوی احتمال پیروزی جمهوری خواهان انتظارات تورمی دوباره در کشور بازگردد؛ بنابراین باید بر اساس رخدادهای بین المللی و با درنظر گرفتن شرایط تحریمی آمادگی داشته باشیم تا این روند کاهنده تورم نقطه به نقطه ادامه داشته باشد.

فعال‌شدن اهرم‌های رشد قیمت دلار؟

در همین راستا میثم رادپور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در دوره پرنوسان ارزی قرار داریم به تجارت‌نیوز گفت: «دولت در تلاش است تا قیمت دلار را کنترل کند اما این اقدامات تبعات بدی را در درازمدت بر اقتصاد و بازار ارز خواهد گذاشت.»

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های فعلی دولت تکرار اشتباهات گذشته است و بخش تولید کشور را فلج می‌کند خاطرنشان کرد: «با تورمی که اقتصاد با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اقدامات سیاست‌گذار برای کنترل دستوری دلار اگر قیمت را در آینده بالا نبرد از نجابت دلار ‌است.»

آیا تحریم‌های جدید آمریکا قیمت دلار را افزایش می‌دهد؟ این کارشناس اقتصادی در پاسخ گفت: «تحریم‌ها در سایه اتفاقاتی که در نظام پولی بین‌المللی رخ داده، اهرمی شده و آثار خیلی شدیدی به دنبال داشته است. باید حواسمان به تغییرات بنیادی که در دنیا رخ داده و فقط مربوط به کشور ما نیست، باشد.»

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته رشد تولید ناخالص داخلی کشورمان منفی بوده خاطرنشان کرد: «در یک دهه گذشته تولید در کشور کاهش پیدا کرده و طی مدت یادشده پایه سرمایه کشور آب رفته است. کشور ما خلق ارزش کمتری می‌کند و در مقابل بحران‌ها دست خالی‌تر است.»

رادپور با تاکید بر اینکه درآمد ناشی از فروش نفت نیز به شدت کاهش پیدا کرده گفت: «صادرات و تراز تجاری کشور رشد نکرده و منفی هم شده است. با وجود تحریم‌ها دست دولت بسته است. البته یکسری اقدامات نظیر فروش طلا برای مدیریت بازار ارز در هر مقطع توسط دولت انجام می‌شود.»

قیمت دلاراین کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تورم ۵۰ درصدی عدد به شدت بزرگی است، افزود: «این مقدار تورم می‌تواند باعث جابه‌جایی‌های بزرگی ‌شود. افزایش ورود دلار متعاقب فروش نفت باعث تنفس برای سیاست‌گذار شد. اما با تورم ۵۰ درصدی این عرضه‌ها نمی‌تواند قیمت دلار را تثبیت کند.»

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که خود را به جای صاحبان سرمایه نگذارید، نمی‌توانید نسبت به ریالی بودن سرمایه خود اطمینان داشته باشید، خاطرنشان کرد: «در یک دهه گذشته رشد تولید ناخالص داخلی کشور منفی بوده و به تبع آن تولید در کشور کاهش پیدا کرده است. طی مدت یادشده پایه سرمایه کشور آب رفته است. کشور ما خلق ارزش کمتری می‌کند و در مقابل بحران‌ها دست خالی‌تر است.»

گره‌خوردن قیمت دلار به برجام

علی صادقین کارشناس اقتصادی با اشاره به روند قیمت دلار در هفته‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر بازار ارز کمی سردرگم است. ابهام در سمت و سوی توافق هسته‌ای، بلاتکلیفی سایر بازارها نظیر خودرو و بورس و قیمت‌گذاری دستوری سیاست‌گذاران اقتصادی، در ایجاد شرایط کنونی دست داشته است.»

وی با اشاره به بازار کم‌‌تحرک دلار در روزهای اخیر گفت: «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار در محدوده‌ قیمتی ۴۸ تا ۵۲ هزار تومانی نوسان داد.»

این کارشناس اقتصادی ثبات فعلی قیمت دلار را کوتاه‌مدت عنوان کرد و گفت: «روند قیمت دلار در میان‌مدت و بلند‌مدت به روابط سیاسی، گشایش‌های برجام و موضوع انتخابات آمریکا بستگی دارد.»

صادقین به رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی به‌عنوان عواملی بنیادی برای رشد دلار اشاره کرد و گفت: «روند قیمت دلار به مذاکرات برجام بستگی دارد و اگر برجام تصویب شود انتظار می‌رود دلار در کوتاه‌مدت به کانال‌های قیمتی پایین‌تر برگردد.»

دیدگاه خود را ارسال کنید