فرمول جدید پرداخت یارانه ابان ماه اعلام شد | یارانه این سه دهک تا 1 میلیون رسید!

فرمول جدید پرداخت یارانه ابان ماه اعلام شد | یارانه این سه دهک تا 1 میلیون رسید!
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قرار است فرمول پرداخت یارانه تغییر کند. بر این اساس، صدک جاگزین دهک و شمار یارانه‌بگیران بیشتر خواهد شد. هرچند زمان اجرای این طرح مشخص نیست.

 اخیرا اخباری مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه نقدی منتشر شد که به دنبال آن بازار گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش مبلغ یارانه‌ای که به دست سرپرستان خانوار می‌رسد، داغ شد. اما پس از طرح این گمانه‌ها و احتمالات بود که سخنگوی دولت دست رد بر آنها زد و طی سخنانی اعلام کرد که قرار است فقط فرمول یارانه تغییر کند. بر این اساس صدک جای دهک را خواهد گرفت و البته شمار یارانه‌بگیران هم اضافه خواهد شد.

یارانه نقدی

از شنبه هفته جاری بود که تغییر و تحولات در حوزه یارانه نقدی که حالا دیگر ارزش آن به نصف تقلیل یافته، آغاز شد. یکی از این تغییرات، اضافه شدن دهک‌های ششم و هفتم به مشمولان دریافت یارانه تشویقی بود. از آنجایی‌که این افراد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند، اگر تصمیم بگیرند ۲۰۰ هزار تومان را صرف خرید کالاهای معرفی‌شده در سبد کالابرگ کنند، ۱۲۰ هزار تومان به‌عنوان اعتبار در اختیارشان قرار می‌گیرد که بدین ترتیب مبلغ یارانه آنها به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

پیشتر دهک‌های اول تا سوم مشمول این طرح شده بودند. این یارانه‌بگیران هر ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند و در قالب این طرح، مبلغ یارانه آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد.

یارانه نقدی

فرمول یارانه نقدی چه تغییری می‌کند؟

جدای از این اخبار، خبر دیگری مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه به مردم در صدر اخبار قرار گرفت و اندکی بعد گمانه‌های زیادی درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح شد. اما ظاهرا در این طرح جدید، قرار است تنها صدک جایگزین دهک شود. تسنیم در این باره طی گزارشی نوشته است که اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی می‌شد و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک بود، حالا قرار است به‌جای دسته‌بندی ۱۰تایی جامعه، جمعیت ایران به ۱۰۰ دسته تقسیم شود که این به معنای بالا رفتن مبلغ یارانه نیست اما به‌معنی افزایش شمار یارانه‌بگیران هست.

بر اساس این گزارش، در حالی دولت به دنبال تغییر شیوه و فرمول پرداخت یارانه و افزایش رغبت مردم به استفاده از کالابرگ است که تورم فزاینده و رشد اقتصادی پایین در اقتصاد ایران، فاصله بین دستمزد و هزینه کم‌درآمدها را به شدت افزایش داده و حالا دیگر این کمک‌های حمایتی پاسخگوی نیاز آنها نیست. بسیاری از افراد از طبقه متوسط به طبقه فقیر سقوط کرده‌اند و به گفته برخی کارشناسان دیگر طبقه متوسط محو شده و جای خود را به طبقه متوسط فقیر داده است. فقر به شدت گسترش یافته و حالا انواع مختلفی از آن مانند فقر زمانی و فقر خشن در جامعه ایران نمایان شده است.

به همین دلیل کارشناسان به دولتمردان توصیه می‌کنند که ابتدا تورم را مهار کنند و بعد به سراغ شیوه‌های حمایتی از کم‌درآمدها بروند./تجارت نیوز

یارانه نقدی

همسان سازی حقوق بازنشستگان

لایحه برنامه هفتم توسعه در حالی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که جای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آن خالی بود و این موضوع منجر به اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و در تذکرات خود در صحن مجلس نسبت به این موضوع گله‌مند بودند و تاکیدشان بر این بود که حتماً در طول بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد توجه قرار گیرد و در این لایحه گنجانده شود.

لایحه برنامه هفتم توسعه کشور پیش از بررسی در صحن مجلس، در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و انتقادات به نبود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در این لایحه باعث شد «کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی» مصوبه‌ای را در این مورد به تصویب برساند. در واقع، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه تصویب کرد که «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در این لایحه درج شود.» این موضوع در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه داده شد و به این ترتیب این موضوع باید در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شد.

خبر مهم از حقوق بازنشستگان

اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه طی جلسات متوالی و متعدد، لایحه پیشنهادی دولت درباره برنامه هفتم توسعه را مورد رسیدگی قرار دادند و حدود ۶ هفته کاری را برای بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه پشت سر گذاشتند. سرانجام گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه آماده بررسی در صحن مجلس شد، اما در مورد بازنشستگان و تعیین تکلیف مناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق آنان چیزی در این گزارش نیامده بود.

مجتبی رضاخواه، نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: «صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در پرداخت حقوق دچار اشکال هستند. مجلس برای اینکه بتواند این مشکل را حل کند ورود کرد تا مدیریت صندوق‌های بازنشستگی بهبود پیدا کند. ما در حال اصلاح این صندوق‌ها هستیم و اگر اصلاح شود، به این مفهوم است که منابع بیشتری برای صندوق‌های بازنشستگی باقی می‌ماند که بتوانند به بازنشستگان پرداخت کنند.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «در مجلس به دنبال این هستیم که اصلاحات ساختاری ایجاد شود و در نتیجه امکانات در اختیار صندوق‌ها قرار گیرد که بتوانند منابع بیشتری را داشته باشند تا به بازنشستگان پرداخت کنند، لذا قرار نیست همسان سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم حذف شود، اما به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.»

مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ماه در حال بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره برنامه هفتم توسعه است که روز (شنبه ۱۵ مهر ماه) به سرفصل مربوط به بازنشستگان رسید، اما این بخش از برنامه هفتم توسعه مراعا گذاشته شد و قرار شد بعد از اصلاح در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، در مجلس رسیدگی شود.

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس که ریاست آن جلسه را بر عهده داشت درباره مواد مراعا گذاشته شده، توضیح داد: «در مواد ۲۸ تا ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه در مورد وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بحث شده اما در مورد خود بازنشستگان و تعیین تکلیف مناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق چیزی نیامده است، بنابراین مقرر شد این موارد مراعا گذاشته شود تا با برگزاری جلساتی با دولت آن را تعیین تکلیف و در جلسه علنی مطرح کنیم.»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «بنابراین ضروری است این مواد به عنوان ارجاع به کمیسیون مراعا گذاشته شود تا نمایندگان در جریان اصلاحات قرار گیرند، زیرا ممکن است برای بازنشستگان منابعی در نظر گرفته شود و نباید موضوعی را تصویب کرد که منابع آن در نظر گرفته نشود.»

دیدگاه خود را ارسال کنید