یارانه نقدی آبان ماه چقدر واریز می شود؟ | یارانه نقدی جدید آبان این دهک ها 900 هزار تومن شد؟!

یارانه نقدی آبان ماه چقدر واریز می شود؟ | یارانه نقدی جدید آبان این دهک ها 900 هزار تومن شد؟!
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

دولت تصمیم جدیدی برای جایگزین پرداخت  یارانه نقدی  گرفته است که به زودی از آن رونمایی می‌کند.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: در بحث سند جامع کاهش فقر رویکرد از حمایت‌های نقدی به حمایت‌های خدمات محور تغییر پیدا خواهد کرد. نبض بازار به نقل از روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، محمدهادی زاهدی وفا در سومین جلسه کارگروه تدوین سند جامع کاهش فقر گفت: در مورد اطلاعات خانواده‌ها و شناسایی افراد دستگاه‌ها مختلف فعالیت‌هایی داشته‌اند اما این دستگاه‌ها باید کمک کنند تا یک سامانه کامل از تجمیع این اطلاعات تشکیل شود. 

یارانه نقدی

وی ادامه داد: در مقدمه این کار هر یک از دستگاه‌ها باید با مشخص کردن شرح کامل خدمات نیازهای اطلاعاتی خود را احصا و ارائه نمایند تا بعد از مشخص شدن نیازها، کمبودهای احتمالی در اطلاعات سامانه‌ها مشخص شود. 

مشاور رئیس‌جمهور بابیان اینکه برای کاهش فقر باید از شیوه کمک‌های نقدی عبور کنیم، افزود: بعد از اجرای سیاست حمایت مستقیم و پرداخت نقدی یارانه‌ها چند بار تلاش شد از طریق دهک بندی این پرداخت‌ها هدفمندتر شود اما سامانه‌های اطلاعاتی دقت لازم را نداشتند. 

زاهدی وفا اضافه کرد: در بحث کاهش فقر به‌جای پرداخت یارانه بر اساس دهک بندی باید به سراغ ارائه خدمات محور حرکت کنیم چون شیوه قبلی اگرچه در سیاست‌های رفاهی اثرگذار است اما در بحث کاهش فقر کارآمدی لازم را ندارد. 

رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به خدماتی که برمبنای قانون اساسی باید به مردم ارائه شود، تأکید کرد: دستگاه‌ها باید در یک ارتباط نظام‌مند امکان ارائه این خدمات به اقشار محروم جامعه را فراهم کنند. 

یارانه نقدی

علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این نشست با اشاره به مشکلات حمایت‌های فعلی و توزیع نامناسب یارانه کالاهای اساسی، گفت:نوع نگاه ما به مقوله مقابله با فقر باید عوض شود، نباید نوع حمایت‌های به‌گونه‌ای باشد که ما شاهد کاهش جمعیت فعال در کشور باشیم، چون این شیوه درنهایت به کاهش رشد اقتصادی و نقض حمایت از اقشار کم برخوردار منتهی می‌شود. 

آقا محمدی افزود: در حال حاضر توجه زیادی به نیازهای بچه‌هایی که در خانواده‌های کم برخوردار نمی‌شود، درحالی‌که اگر از زمان بارداری مادر این حمایت‌ها انجام نشود و در ادامه مباحث تحصیلی و سلامت دنبال نگردد، ما کاری برای خاتمه دادن به چرخه فقر در این خانواده نکرده‌ایم. 

وی با اشاره به اهمیت بحث توانمندسازی در موضوع مقابله با فقر،تصریح کرد: بحث خانواده‌هایی که قدرت هیچ فعالیتی ندارند و باید مادام‌العمر تحت حمایت باشند جدا است اما این خانواده‌ها درصد بالایی نیستند و باید برای بقیه خانواده‌ها طرحی داشت تا باهمت خودشان از ورطه فقر نجات پیدا کنند. 

گفتنی است در این نشست سامانه "سخا" کمیته امداد امام خمینی(ره) توسط معاونین این مرکز ارائه و پیشنهادهای تکمیلی برای ارتقاء سامانه توسط اعضای کارگروه مطرح شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید