وام ازدواج|خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج| دریافت وام ازدواج آسان شد

فوری: خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج| ضامن وام ازدواج آب رفت

رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: طبق تصویب کمیسیون تلفیق مجلس، تسهیلات قرض‌ الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها از ۷۰ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.

فوری: خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج| ضامن وام ازدواج آب رفت
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام ازدواج با افزایش مبلغ همراه شده است. وام ازدواج دارای شرایط دریافت مناسبی است. وام ازدواج مدت بازپرداخت طولانی دارد. وام ازدواج سود کمتری دارد. مدت بازپرداخت وام ازدواج برای سال آینده باز هم افزایش یافت.

وام ازدواج

شرایط جدید وام ازدواج

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: در روزهای گذشته با موافقت کمیسیون تلفیق، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها بر اساس قانون جوانی جمعیت از ۷۰ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان، با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله خواهد بود و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر سن ۲۵ سال و زوج‌های زیر سن ۲۳ سال نیز از ۱۲۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس بیان کرد: طبق این مصوبه بانک مرکزی مکلف شد تا از محل صددرصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و ۱۰۰ درصد سپرده‌های جاری شبکه بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه را از طریق بانک‌های عامل پرداخت کند.

محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: بانک‌ها نیز مکلفند، مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا فقط یک ضامن به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

وام ازدواج یکی از وام‌های پرتقاضا در سیستم بانکی کشور است که از سال ۱۳۸۸ در راستای حمایت از جوانان برای تامین بخشی از نیازهای آنها در آستانه تشکیل زندگی به طور رسمی وارد شبکه بانکی شد.

اکنون با گذشت ۱۲ سال از ورود وام ازدواج به خانواده تسهیلات بانک‌ها، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ برای سال آینده تصویب کرده تا بانک‌ها به هر یک زوجین که تاریخ عقد آنها از اول فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ باشد، ۱۲۰ میلیون تومان وام ازدواج بدهند و مبلغ وام ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال را ۱۵۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

این در حالی است که دولت در لایحه بودجه سال آینده بند مربوط به وام ازدواج را حذف کرده و تصمیم‌گیری درباره چگونگی پرداخت تسهیلات تکلیفی از جمله وام ازدواج را به عهده هیئت وزیران گذاشته بود.

در شرایطی تصویب وام ازدواج به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان برای سال آینده صورت گرفته است که رقم این وام از سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۴ و حتی تا سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۵ با وجود نوساناتی که در اقتصاد ایران رخ داده و حتی تورم تا ۴۵ درصد نیز رفته بود، تغییری نداشت و تا سه میلیون تومان باقی ماند.

اما در بودجه سال ۱۳۹۵ بود که با پیشنهاد مجلس و البته مخالفت‌هایی که در ابتدا از سوی دولت صورت گرفت، در نهایت مبلغ وام ازدواج به یکباره با رشد سه برابری همراه شده و به ۱۰ میلیون تومان رسید. در سال ۱۳۹۶ نیز، مبلغ وام ازدواج ۱۰ میلیون تومان باقی ماند تا در نهایت، رقم وام ازدواج در سال ۱۳۹۷ به ۱۵ میلیون تومان رسید. 

در تداوم روند سالانه افزایش مبلغ وام ازدواج، با دو برابر شدن رقم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۳۹۸، رقم این وام به ۳۰ میلیون تومان رسید و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مبلغ وام ازدواج به ترتیب به ۵۰ و ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت‌.

البته، به منظور کاهش سن ازدواج جوانان، بانک مرکزی در سال جاری مکلف شد که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوج‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

بنابراین، بررسی سرگذشت رقم وام ازدواج از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۱ حاکی از آن است که این وام از ۳ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده و با رشد ۴۰ برابری مواجه شده است. 

 کمیسیون تلفیق، بانک مرکزی را مکلف کرد که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع قرض‌الحسنه جاری و سپرده‌های قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی و وام ازدواج پرداخت کند.

براین اساس به هر زوجین که تاریخ عقد آن‌ها از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ باشد، ۱۲۰ میلیون وام ازدواج داده می‌شود. مبلغ وام ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوج‌های زیر ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان است.

مبلغ وام فرزندآوری برای فرزند اول ۱۵ میلیون تومان، فرزند دوم ۲۵ میلیون تومان، فرزند سوم ۳۵ میلیون تومان، فرزند چهارم ۴۵ میلیون تومان و بیشتر از پنج فرزند ۵۰ میلیون تومان است.

همچنین به افرادی که بیشتر از سه فرزند دارند، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن یا خرید مسکن داده می‌شود. مابقی تسهیلات اشتغال‌زایی در سال آینده در اختیار شورای برنامه ریزی استان‌ها برای پرداخت وام‌های اشتغال‌زایی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

کمیسیون تلفیق بودجه تا پایان هفته جاری جمع‌بندی نهایی خود را انجام خواهد داد تا نمایندگان ۱۰ روز فرصت برای ارائه پیشنهادات داشته باشند. از اوایل اسفند بررسی جزئیات بودجه در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود.

در حالیکه هر بار از سوی مسوولان بخشنامه‌هایی مبنی بر سهولت و تسریع در پرداخت تسهیلات به خصوص وام ازدواج ابلاغ می‌شود یا وعده برخورد جدی با تخلفات در این زمینه را می‌دهند، پس از گذشت زمان کوتاهی از این بخشنامه‌ها، برخی از بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات به ویژه تسهیلات تکلیفی چون وام ازدواج و ودیعه مسکن ساز ناکوک می‌زنند.

ولی اسماعیلی، نماینده مجلس گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۱ وام ازدواج را کلی دیده بود اما مجلس قبول نکرد، زیرا نظارت مجلس را زیر سوال می‌برد.

اسماعیلی بیان کرد: ۱۵۰ میلیون برای زوج و ۱۵۰ میلیون برای زوجه (جمعا ۳۰۰ میلیون) و برای تشویق به جوانان به ازدواج، ۱۰۰ میلیون برای دختران زیر ۲۳ سال و ۱۰۰ میلیون برای پسر‌های زیر ۲۵ سال مازاد بر ۱۵۰ میلیون با بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ضامن کارمند هم را برای گرفتن وام حذف کردیم.

افزایش وام ازدواج با بازپرداخت ۱۰ ساله

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس پیشنهاد این کمیسیون میزان وام ازدواج برای هر کدام از زوج و زوجه مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده که روی هم مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای زوجین خواهد شد، همچنین مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان افزایش نیز برای تشویق جوانان به ازدواج برای پسران کمتر از ۲۵ سال و دختران کمتر از ۲۳ سال پیشنهاد دادیم به این صورت که هر کدام از زوج و زوجه واجد این شرایط سنی از مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان وام ازدواج با بازپرداخت ۱۰ ساله بهره‌مند می‌شوند و این در حالی است که سال گذشته مدت تعیین شده برای بازپرداخت وام ازدواج ۷ سال تعیین شده بود. همچنین ضامن کارمند را برای دریافت وام ازدواج حذف کرده و ارائه سفته معتبر یا افراد شاغل دارای چک معتبر را جایگزین کردیم.

وی با اشاره به افزایش ۲ برابری تسهیلات اشتغالزایی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی تصریح کرد: میزان این تسهیلات در بودجه سال گذشته مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده بود که ما امسال آن را به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش دادیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: بر اساس پیشنهاد این کمیسیون میزان حداقل حقوق که در لایحه بودجه چهار میلیون و نیم تعیین شده بود را به مبلغ ۵ میلیون تومان افزایش دادیم و سقف پرداخت مالیات نیز که مبلغ ۵ میلیون تعیین شده بود را به ۶ میلیون تومان افزایش دادیم چرا که خط فقر در کشور ۶ میلیون تومان تعیین شده است، بنابراین افرادی که کمتر از این مبلغ دریافت کنند باید معاف از پرداخت مالیات شوند و برای حقوق بالاتر از این مبلغ نیز پرداخت مالیات باید به صورت پلکانی افزایش پیدا کند تا فشاری بر مردم تحمیل نشود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: افزایش ۲ سال بازنشستگی از دیگر مواردی بود که به طور کل حذف کردیم و پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه از ماهیت احکام دائمی برخوردار است در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود، همچنین میانگین ۳سال حقوق بازنشستگی که پیش از این دو سال تعیین شده بود را به این دلیل که دارای ماهیت برنامه احکام دائمی است، حذف کردیم بنابراین باید یا دولت در این رابطه لایحه ارائه داده و یا مجلس طرح ارائه دهد چراکه نمی‌توان آن را در قانون بودجه سنواتی لحاظ کرد.

گفتنی است پیشنهادات کمیسیون اجتماعی مجلس در کمیسیون تلفیق بررسی و در صورت تصویب به صحن علنی ارائه می شود.

مبلغی که بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج به مشتریان می‌دهند در حال حاضر ۷۰ میلیون تومان است و در مجموع هر زوج ۱۴۰ میلیون تومان از بانک وام می‌گیرد.

اما اگر متقاضی دریافت وام ازدواج زیر ۲۴ سال سن داشته باشد بانک‌ها موظف هستند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به متقاضی با رعایت معرفی ضامن رسمی کسر از حقوق پرداخت کند.

آذرماه بود که برخی از افراد در سایت دیوار ادعا کردند، برای زوج‌هایی که چند سالی از عقد آن‌ها گذشته و هنوز وام ازدواج خود را دریافت نکرده‌‌اند تسهیلات ازدواج آن‌ها را از بانک‌ها می‌گیرند که این کار تنها با طلاق صوری و عقد رسمی انجام می‌شود.

به گفته برخی از مدیران بانکی جلوی این نوع وام ازدواج گرفته شده است.

اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که این افراد همچنان به راحتی وام دریافت می‌کنند.

درحالی که ممکن است یک زوج عادی قریب یه یک‌ سال در صف وام ازدواج باقی بمانند.

چالش‌های تازه عروس و داماد

یک زوج درخصوص وام ازدواج به تجارت‌نیوز می‌گویند: دوماه پیش عقد کردیم، برای وام ازدواج درخواست دادیم اما تا به امروز مشکلات زیادی داشتیم.

به گفته آنها، یک روز می‌گویند ضامن شما معتبر نیست، روز دیگر با تعداد ضامن‌ها مشکل دارند و هر روز یک ایراد از پرونده ما می‌گیرد که وام را پرداخت نکند.

به گفته یک زوج پس از ماه‌ها در صف وام ازدواج بودن بانک بهانه‌‌های زیادی برای وام دادن آورده و هنوز پاسخی درست از بانک دریافت نکرده‌اند.

زوج دیگری می‌گوید: بردار همسر من کارمند است و توانستیم سه روز وام بگیریم، مشکلی با وام ازدواج نداریم.

نبود نقدینگی برای پرداخت وام به کل کشور مربوط می‌شود.

یک زوج متقاضی وام ازدواج در سیستان و بلوچستان به تجارت‌نیوز می‌گویند: دوماه است که هر روز سامانه ازدواج را چک می‌کنم و درنهایت با پیام نبود اعتبار مواجه می‌شوم.

به گفته مدیران بانکی، بانک‌ها توان پرداخت هیچ‌گونه وام را ندارند. بودجه پرداخت وام برای زوج‌های خاص از کدام محل تامین می‌شود؟

گلایه‌ها از سختگیری‌های بانکی

کاربران توییتر نسبت به دریافت وام ازدواج اعتراض داشتند.

کاربری نوشت: «من با خانمم چون از دادگاه اجازه ازدواج گرفتیم تاریخ عقدمون و ثبت عقدمون یکسال فاصله داشت بخاطر همین بهونه کردند بهمون وام ندادند، از لیست خارج شدیم…»

«پسر طرف میخواسته وام ازدواج بگیره هر ضامنی میبردن بانک قبول نمیکرده بعد پدره گوسفنداش رو بعنوان ضامن برده تو بانک…»

«الان که به وام ازدواج نیاز دارم پیام اومد اعتبار بانک‌ها در استان محل سکونت شما به پایان رسیده، لطفا مجددا تلاش کنید.»

«واقعا با ۱۴۰ میلیون وام ازدواج می‌شه چیکار کرد ؟»

« کی بود دنبال وام ازدواج بود؟! ۶ پوشه آبی و ۵۰ برگه A4 به مدارکش اضافه کنه»

«وام ازدواج که شده ۱۰۰میلیون، حساب کردم اگه ۷۰بار ازدواج کنم و هربار وام بگیرم و قیمتها هم بالاتر نره، تو ازدواج ۷۱ام میتونم یه واحد آپارتمان بخرم.»

دیدگاه خود را ارسال کنید

  • شیدا

    من پنجم دی ۱۴۰۰عقد کردم ینی ۱۵۰میلیون بهم تعلق میگیره یاهمون ۱۰۰میلیون؟!