اخبار سلامت|هشدار: قرنطینه هوشمند از امروز اجرایی شد

هشدار: قرنطینه هوشمند از امروز اجرایی شد

اجرای قرنطینه هوشمند از امروز در سراسر کشور در حالی است که طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی در کشور، تعداد شهر‌های قرمز دوباره به صفر رسید.

هشدار: قرنطینه هوشمند از امروز اجرایی شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

اجرای قرنطینه هوشمند از امروز در سراسر کشور در حالی است که طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی در کشور، تعداد شهر‌های قرمز دوباره به صفر رسید.

طبق گزارش روز ۲۰ آذر ماه در سامانه «ماسک»، شهرستان‌های اشنویه در آذربایجان غربی، طبس، نهبندان در خراسان جنوبی، بافت، زرند، سیرجان در کرمان و بافق، بهاباد در یزد در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند و ۱۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند. همچنین طبق گزارش روزانه وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان جدید کووید ۱۹ در کشور هم پس از ۴۶۰ روز، به کمتر از ۲۰۰۰ نفر رسید چنانکه طبق این گزارش، در شبانه‌روز ۱۹ تا ۲۰ آذر ماه، ۱۶۸۱ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شد در حالی که آخرین‌بار، ۱۶ شهریور سال گذشته، تعداد مبتلایان روزانه، کمتر از دو هزار نفر بود.

تعداد فوتی‌های کرونا در کشور هم همچنان دو رقمی است و در این بازه زمانی، ۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند در حالی که در شبانه‌روز گذشته، در استان‌های لرستان، گلستان، قم، اردبیل، هرمزگان، بوشهر، خراسان شمالی و قزوین، مرگ کرونایی صفر بوده و در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، زنجان، همدان، مازندران، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، ایلام، البرز و سمنان فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت شده است.

در این بازه زمانی همچنین در استان‌های تهران ۹ مورد، خراسان رضوی و فارس هر کدام ۶ مورد و گیلان ۵ مورد فوت کرونا ثبت شده است.

درحالی که هنوز هیچ خبری از نتایج شناسایی سویه «اومیکرون» در کشور منتشر نشده، متخصصان بیماری‌های عفونی، هشدار می‌دهند که حتما این سویه وارد ایران شده علاوه بر آنکه تمام متخصصان حوزه سلامت در مورد صلاحیت تعمیم رنگ‌بندی‌ها به وضعیت رعایت پروتکل‌ها و وضعیت شیوع بیماری در استان، نظر موافق و یکسانی ندارند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح اقدامات پیشگیرانه گفت: «باید پایش‌های‌مان در کشور را به حداکثر برسانیم و نظارت‌ها بسیار گسترده شود که اگر موارد ابتلا به کرونا شناسایی شوند، مورد بررسی قرار بگیرند و قرنطینه و درمان شوند که ویروس گردش پیدا نکند. به ویژه با توجه به واریانت اومیکرون که می‌دانیم نسبت به ایمنی حاصل از واکسن ممکن است که مقاومت نشان دهد و ممکن است با شکست واکسن مواجه شویم، این موضوع بسیار مهم است.

باید مقداری با طمانینه بیشتر، پایش‌ها را افزایش داد، سرعت واکسیناسیون را بالا برد و دوز بوستر را نیز به صورت گسترده تزریق کرد.

درحال حاضر تمام مطالعات جدید نشان داده‌اند که دوز سوم تا حد بسیار بالایی هم در برابر دلتا و هم در برابر اومیکرون می‌تواند حتی از عفونت و بیماری جلوگیری کند. درحال حاضر تزریق گسترده دوز بوستر و گسترش واکسیناسیون، تکمیل واکسیناسیون در گروه سنی حداقل دوازده سال به بالا از نان شب هم واجب‌تر است.

این هشدارها در حالی است که ظرف هفته‌های گذشته، تمام فعالیت‌ها در کشور آزاد شده است؛ بازگشایی سالن‌های سینما، سفر، بازگشایی سالن‌های زیبایی و باشگاه‌های ورزشی و حتی ورزش‌های آبی که می‌تواند خطر انتقال عفونت‌های تنفسی را افزایش دهد.

به نظر می‌رسد که میزان تاثیر واکسن‌ها روی اومیکرون مانند واریانت‌های قبلی باشد. به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگ واکسن‌سازی دنیا در حال ایجاد تغییراتی متناسب با جهش‌ها روی واکسن‌ها هستند تا همچنان اثربخشی بالایی را در برابر ویروس داشته باشند.»

دیدگاه خود را ارسال کنید