جزئیات مهم از افزایش حقوق فرهنگیان بعد از رتبه بندی

قاسم احمدی لاشکی درباره آخرین وضعیت طرح رتبه‌بندی معلمان نیز خاطرنشان کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان، اکنون در شورای نگهبان است، ایراد مجلس به لایحه این بود که نیروهای اداری نباید معلمی باشد که مجلس این را حل کرد، نکته بعدی بحث سهمیه‌ها بود که قبلاً عنوان نداشتند اما الان عنوان‌دار هستند؛ همچنین قبلا این بود که حداقل ۳۰ درصد معلمان باید در رتبه یک باشد و ۳۰ درصد در رتبه دو و سهمیه بندی بود که مجلس این را حذف کرد تارانت ایجاد نشود.

جزئیات مهم از افزایش حقوق فرهنگیان بعد از رتبه بندی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: ما بنا داریم قانون را بر مبنای ۳۱ شهریور اجرا کنیم و دنبال این هستیم که زودتر مصوبه نهایی را از مجلس بگیریم تا ضرب‌الاجلی آن را اجرا کنیم تا مشکل دیون معلمان پیش نیاید و بتوانیم دیون را از شهریورماه به معلمان بپردازیم.

قاسم احمدی لاشکی درباره آخرین وضعیت طرح رتبه‌بندی معلمان نیز خاطرنشان کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان، اکنون در شورای نگهبان است، ایراد مجلس به لایحه این بود که نیروهای اداری نباید معلمی باشد که مجلس این را حل کرد، نکته بعدی بحث سهمیه‌ها بود که قبلاً عنوان نداشتند اما الان عنوان‌دار هستند؛ همچنین قبلا این بود که حداقل ۳۰ درصد معلمان باید در رتبه یک باشد و ۳۰ درصد در رتبه دو و سهمیه بندی بود که مجلس این را حذف کرد تارانت ایجاد نشود.

احمدی لاشکی افزود: در لایحه اول که به مجلس ارسال شده بود، این بود که ۲۵ درصد به حقوق معلمان افزوده شود، اما اکنون با توجه به گروه‌های مختلف ایجاد شده، میزان اضافه شدن حقوق متفاوت خواهد بود، یعنی بعضی ۱۰ درصد و  بعضی ۴۷ درصد خواهد بود.

 این فرهنگیان افزایش حقوق ۴۷ درصدی دارند

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما بنا داریم قانون را بر مبنای ۳۱ شهریور اجرا کنیم و دنبال این هستیم که زودتر مصوبه نهایی را از مجلس بگیریم تا ضرب‌الاجلی آن را اجرا کنیم تا مشکل دیون معلمان پیش نیاید.

فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به رویکرد بودجه در خصوص رتبه بندی معلمان، گفت: دولت برای اجرای لایحه رتبه بندی برای سال جاری، ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده که از پایان شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال را در بر می‌گیرد. ضمن اینکه برای تداوم رتبه بندی نیز در جدول شماره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱که مربوط به برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال آینده می شود مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

او ادامه داد: اینکه آیا ردیف های دیگری برای افزایش منابع مورد نیاز رتبه بندی در نظر گرفته می شود یا خیر به تصمیم گیری های آینده نمایندگان بستگی دارد. اما به طور کلی مجلس خواستار اجرای قانون رتبه بندی است و معتقد است در این زمینه باید حداکثر حمایت از قشر فرهنگیان و معلمان صورت پذیرد.

آموزش و پرورش کمبود معلم دارد؟

فلاحی در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلاتی که آموزش و پرورش کشور در حوزه کمبود معلم دارد و اینکه آیا تصمیم دولت در خصوص افزایش سن بازنشستگی ارتباطی با کمبود معلم در سال آینده دارد یا نه؟ گفت: افزایش سن بازنشستگی که در بودجه مطرح شده، می تواند بخشی از نیازهای کشور به معلم را پوشش دهد. اما همچنان کمبود ۲۲۰ هزار معلم در کشور وجود دارد. ضمن اینکه بعد از اجرای رتبه بندی نیز احتمالا ۱۰۰هزار معلم درخواست بازنشستگی خواهند داد که کمبود نیروی انسانی در این بخش را عمیق تر خواهد کرد.

نماینده مردم همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش به ۲۲۰هزار نیروی جدید نیاز دارد، گفت: این کمبودها برای سال ۱۴۰۱ به حدود ۵۰۰هزار نفر نیز افزایش پیدا می کند. احتمالا دولت تصور کرده از طریق افزایش سن بازنشستگی می تواند بخشی از مشکلات را پوشش دهد.

به اعتقاد فلاحی استخدام نیروهای نهضتی، مربیان پیش دبستانی، حق التدریسی ها و...راهکاری است که از طریق آن می توان بخشی از این نیازها را پوشش داد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به دیدگاه نمایندگان در خصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: دولت در لایحه ۱۴۰۱، پیشنهادی برای افزایش ۲ساله سن بازنشستگی مطرح کرده است. موضوع در کمیسیون اجتماعی بررسی و نهایتا کمیسیون اجتماعی مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. استدلال اعضای کمیسیون در مخالفت با این موضوع، آن است که این تصمیم نیاز به احکام دائمی دارد و در قالب ردیف های بودجه نمی توان به این بحث ورود کرد.

بخشی پور: خواسته‌های معلمان در طرح رتبه بندی محقق نشده است

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه بزرگ فرهنگیان از دولت توقعات زیادی دارند، چرا که با تصویب طرح رتبه بندی از نظر معلمان به هیچ عنوان خواسته‌های به حق آنها محقق نشده است.

مجتبی بخشی پور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) ضمن تشکر از رئیس جمهور، وزیر کشور و هیات وزیان در خصوص انتخاب امیری مقدم به عنوان استاندار کرمانشاه، بیان کرد: مردم حوزه انتخابیه‌ام با وجود تمام کاستی ها و مشکلات کماکان ن پشتیبان انقلاب هستند. مردمی که ناعادلانه از توزیع منابع و بازسازی های پس از جنگ بی بهره ماندند و سهمشان از سفره انقلاب را به دیگران بخشیدند.

وی خود را به عنوان خادم بیکارترین شهر ایران دانست و عنوان کرد: بنده حامل پیام مردم نجیبی هستم که هیچ گاه دولتمردان حق آنها را ادا نکردند. در شرایط سخت اقتصادی مردم رنج کشیده کشور بعد از خاتمه جنگ تحمیلی و چند سال اخیر و با شروع بیماری کرونا زیر فشار مشکلات فراوان قرار گرفته اند و توجهی به وضعیت آنها نشده است. به طوری که جوانان را از داشتن زندگی حداقلی محروم و سرپرستان خانوار را در قبال زن و بچه شرمسار ساخته که همین امر نارضایتی مردم از دولت و مسئولین را به دنبال دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: جامعه بزرگ فرهنگیان به عنوان بخش بزرگی از دولت توقعات زیادی دارند. مفاد رتبه بندی یکی از قدیمی ترین مطالبات فرهنگیان از دولت های پیشین بوده و که بعد از فراز و نشیب های فراوان به تصویب رسید اما از نظر معلمان به هیچ عنوان خواسته های به حق آنها محقق نشده است. آنچه که در رتبه بندی فعلی مصوب شده اضافه نمودن مبالغی به احکام حقوقی آنها به صورت یکسان است که هرگز با آنچه که مقصود و منظور از رتبه بندی است، جامه عمل نپوشانده است.

بخشی پور با اشاره به اینکه مفاد رتبه بندی موجود شفاف نبوده و محل اشکال فراوان است، افزود: رتبه بندی فعلی اهداف مد نظر را محقق ننموده و همچنان به عنوان مطالبه اصلی آنها باقی مانده و با این وضعیت هدف اصلی که ارتقا کیفیت تعلیم و تربیت است، حاصل نخواهد شد. اگر در شرایط فعلی امکان تحقق کامل این طرح نبود دولت می توانست با شفافیت مسائل و مشکلات مالی خود را با معلمان و نمایندگان آنها مطرح نموده و اصل آن را به در محدوده زمانی مشخص و به صورت پلکانی اجرایی می کرد.

وی خاطرنشان کرد: بحث ترمیم حقوق معلمان بازنشسته و همسان سازی آن با حقوق معلمین شاغل بعد از اجرای رتبه بندی و اصلاح حقوق نیروهای خدماتی، شکاف محسوسی بین ردیافتی آنها و دیگر کارکنان ایجاد کرده که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه از دولت و وزیر راه و شهرسازی خواست که فعالیت عمده خود را در بخش مسکن و طرح جهش تولید که به نفع اقشار آسیب پذیر جامعه می باشد، متمرکز نموده و بیان کرد: با توجه به اینکه شهرستان اسلام آباد غرب در راستای اجرای این طرح به عنوان شهرستان پیشرو بیش از چندین جلسه ملی و استانی و بازدید میدانی و کارهای اولیه داشته است، لذا پیرو مذاکرات حضوری از رئیس جمهور و وزیر راه تقاضای کلنگ زنی آن در سفر دولت به استان کرمانشاه و دستور تسریع در واگذاری زمین رایگان به مردم محروم حوزه انتخابیه ام را دارم، چرا که با اجرای صحیح این طرح باعث رضایتمندی شهروندان خواهد شد. 

بخشی پور همچنین از وزیر نفت و دفاع خواست که در خصوص عملیات گازرسانی به روستاهای حوزه انتخابیه که باید در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسید، در اسرع وقت نسبت به برطرف نمودن موانع ادامه پروژه اقدام نمایند تا مردم از نعمت گاز بهره مند شوند.

وی از وزیر کشور نیز خواست که در خصوص لایحه استخدامی دهداران و شوراهای روستا که از مطالبات به حق این قشر زحمتکش می باشد اقدامات لازم را انجام دهد، چرا که این لایحه چندین سال است بین وزارت کشور و سازمان امور استخدامی سرگردان است.

دیدگاه خود را ارسال کنید